Permalänk
Medlem

NAS vs cloud?

Har börjat rensa upp ordentligt och ska åpbörja ordentlig rutin för backup av bilder osv.
Har funderat på en nas av nån modell då jag har en massa hårddiskar liggandes dock ganska små, 1,5tb styck. Problemet är att jag vill komma undan så billigt som möjligt just nu då det egentligen inte finns någon direkt budget för det här.

Min fundering just nu är om man kan ersätta en NAS med typ dropbox unlimited plan. (som inte riktigt verkar vara helt unlimited)

Dropbox
+ Mindre uppstartskostnad
+ Behöver inte ha någon burk som tar plats och låter (bor på 28kvm)
+ Ingen extra strömförbrukning
+ Relativt bra säkerhet för filerna
+ "obegränsat" utrymme
- Kostar lite mer per månad
- Långsam överföring

NAS
+ Lokalt och snabbare
+ Ej i molnet
+ Går att använda som media server också
- Måste köpa nya diskar för mer utrymme
- Relativt stor investering i hårdvara
- Strömförbrukning
- Tar plats och låter

Strömkostnader har jag räknat på ca 100kr per månad med dagens pris vid 24/7 drift. Vet inte om det är rimligt då de är en grov uppskattning. Det skulle nästa ta ut kostnaden för en dropbox unlimited plan på 15€ i månaden om man betalar per år. Plus att man slipper investera i hårdvara.

Permalänk
Medlem

Med dropbox så måste du även ha samma filer på din egen dator.
Eller är det annorlunda med just limited?

För om jag raderar något i min dropbox mapp på datorn så försvinner det ju även i molnet.
Så i min vanliga dropbox så kan jag inte ha saker "enbart i molnet".

Så med dropbox så behöver man ju ha en nas med kapacitet att ha filerna på också.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WuZhao:

Med dropbox så måste du även ha samma filer på din egen dator.
Eller är det annorlunda med just limited?

För om jag raderar något i min dropbox mapp på datorn så försvinner det ju även i molnet.
Så i min vanliga dropbox så kan jag inte ha saker "enbart i molnet".

Så med dropbox så behöver man ju ha en nas med kapacitet att ha filerna på också.

Det gäller ju bara om du installerar Dropbox appen. Och du kan välja vilka mappar som ska synkas till datorn, och väljer du bort en mapp så kommer den inte försvinna ur molnet.

Jag använder inte deras klient alls utan bara web gränssnittet, då jag har det som backup...

Jag

Skickades från m.sweclockers.com