Microsoft avtäcker Xbox Scarlett med Zen 2 och Navi – lanseras julen 2020

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

Microsoft avtäcker Xbox Scarlett med Zen 2 och Navi – lanseras julen 2020

Det många hade hoppats på infriades när Microsoft officiellt avtäckte nästa generations Xbox under E3 2019. Precis som för Sonys konsol står AMD-hårdvara och SSD-lagring i fokus.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009

SSD-lagring är tydligen banbrytande 2019...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvsjö stn
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av Trokder:

SSD var för dyrt per GB när xbox one och playstation 4 lanserades.

Hade inte blivit något särskilt vettigt om man klämt in en 64 GB eller 128 GB disk som nog maximalt varit möjligt om konsolen samtidigt hade kostat under 5000 kronor...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2001

Så i stort sett exakt samma som PS5

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004

Tänkte flera gånger ”jo om du har PC” så mycket marketing...men ska bli kul att se de nya spelen. Men är ”Scarlet” bara fyra ggr snabbare än Xbox One ? Är det inte Jaguar i dem?!

”Four times as powerful” som Phil sa under presentationen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2008

Det kommer bli riktigt spännande och se vad spelutvecklarna kan göra med denna hårdvara och hur systemkraven för PC kommer att förändras. PC-hårdvaran är lite halvt stagnerad och nästa år når konsolerna samma nivå, fast med spelmotorer skapade mot hårdvaran.

Jag tror PS5 och Xbox 2 kommer bli riktigt bra konsoler hårdvarumässigt. Det blir lätt ett köp, skippar Stadia dock

Skickades från m.sweclockers.com

Acer Aspire vn7-591
Playstation 4
R7 3700x @ Stock - B450 - GTX 1080

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2012

AMD har alltså hårdvaruaccelererad ray-tracing idag. Vad hände med allt snack om att det skulle ta många år innan AMD kommer ikapp Nvidia på den fronten?

Skrivet av PlogarN97:

SSD var för dyrt per GB när xbox one och playstation 4 lanserades.

Hade inte blivit något särskilt vettigt om man klämt in en 64 GB eller 128 GB disk som nog maximalt varit möjligt om konsolen samtidigt hade kostat under 5000 kronor...

Det är dock inte omöjligt att sälja konsolen till förlust för att sedan tjäna in pengarna på spel och tjänster. Så man gjorde med t.ex. Xbox 360 vid launch.

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@Oneone: Fyra gånger snabbare än Xbox One X, vilket är en 6 teraflop-maskin.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Trokder:

Sony påstår ju att SSD:n i PS5 är snabbare än något som existerar på marknaden idag (när de sa det, nån månad sen?). Gissningsvis någon PCIe 4.0-historia på typ 5 GB/s?
De påstod även laddningstider på <1 sekund. Det kan jag ju säga att min dator definitivt inte fixar.

X370 Taichi / R7 1700 @ 3.75 GHz 1.2 V / 2x8 GB 3200 MHz CL16 / MSI GTX 1070 Gaming, OC / Samsung 960 EVO 500 GB / Corsair RM650x
LG G6 (H870)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2010

Navi Raytracing confirmed?

Dator: Clevo p370em 680m sli Dell xps m1730 8800gtx (såld) Alienware m17x r2 5870m (såld) Msi gx660r 5870m (såld), Alienware M18x R2 7970m cf (såld)
Konsoll: Ps3 ca 100 spel på hårddisken. Ca 60 spel på skiva. 15 platinum och 1300+ trophies
Ljud:: Reciever: Yamaha RX-V771, Front: Blue Diamond: Rear: Black Ruby Cent: Black Ruby C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvsjö stn
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av Qw3rty:

AMD har alltså hårdvaruaccelererad ray-tracing idag. Vad hände med allt snack om att det skulle ta många år innan AMD kommer ikapp Nvidia på den fronten?

Det är dock inte omöjligt att sälja konsolen till förlust för att sedan tjäna in pengarna på spel och tjänster. Så man gjorde med t.ex. Xbox 360 vid launch.

Jo, men även där finns det nog gränser

Såldes playstation 4 och xbone med vinst från dag 1?

Är inte så insatt i konsollvärlden då jag spelar pc mest och har en x360 på landet för regninga dagar... Men jag hade ändå fått känslan att xbone och ps4 var subventionerade

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@Thomas: en del i deras (MS/Sony) påstående baseras nog till viss del på att de använder SSD-lagringen som virtuellt RAM-minne (Microsoft sade det under presentationen, Sony gör gissningsvis något liknande).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av Jonathanknet:

Navi Raytracing confirmed?

Vad säger han @2:06? Säger han "The combination of the SSD and the Solid State Drive is really what gives you a totally new experience"

Edit: Det är antagligen SOC han säger?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Okt 2006

Så xboxen kommer i runt 24teraflop vilket låter lite för bra för att vara sant eller räknat de med "power in the cloud" som med Xbox One? Kul i vilket fall med ny hårdvara och ska bli intressant vad Sony kontrar med.

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2010

@Fulci: Ah precis.

Dator: Clevo p370em 680m sli Dell xps m1730 8800gtx (såld) Alienware m17x r2 5870m (såld) Msi gx660r 5870m (såld), Alienware M18x R2 7970m cf (såld)
Konsoll: Ps3 ca 100 spel på hårddisken. Ca 60 spel på skiva. 15 platinum och 1300+ trophies
Ljud:: Reciever: Yamaha RX-V771, Front: Blue Diamond: Rear: Black Ruby Cent: Black Ruby C

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018
Skrivet av BooliBoo:

Så xboxen kommer i runt 24teraflop vilket låter lite för bra för att vara sant eller räknat de med "power in the cloud" som med Xbox One? Kul i vilket fall med ny hårdvara och ska bli intressant vad Sony kontrar med.

Det är väl typ nästan 2st rtx2080ti i beräkningskraft, så naje de har nog räknat ihop alla delar på något sätt som fått fram den där siffran om 4 ggr snabbare.

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG278Q 27" 144Hz

Ryzen 3600 / Cooler Master Evo 212 / Asus Prime B450 Plus / HyperX Predator 16GB DDR4 3200MHz / Asus RTX2060 Rog Strix OC

Intel i5 6500 / MSI B150 Night Elf / 16GB HyperX 2133MHz / XFX RX480

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av loevet:

@Thomas: en del i deras (MS/Sony) påstående baseras nog till viss del på att de använder SSD-lagringen som virtuellt RAM-minne (Microsoft sade det under presentationen, Sony gör gissningsvis något liknande).

Är det något dom har gjort i samarbete med Amd möjligtvis?
Tänker om det har något samband med hur deras Radeon Pro SSG fungerar. Grafikkort med 2tb ssd.
Eller det kanske inte har något alls med saken o göra?

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@BooliBoo: Precis som @CubaCola skriver tror jag att de räknar ihop olika framsteg för att få fram att den är 4x snabbare. Tror inte processor och grafikdel står för 24 flop/s, väldigt osannolikt med tanke på vilka AMD-komponenter de har att jobba med. Förbättrade laddningstider med SSD+virtuellt RAM spelar säkert in i deras uppskattning om prestandaframsteg.

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@Jonathanknet: med tanke på att Sony också pratar om att deras lagringslösning ska vara snabbare än något som finns på PC-marknaden just nu, misstänker jag att både Sony och MS använder en liknande lösning med SSD-enhet över PCI Express 4.0 där en del av lagringsminnet kan användas som snabbt virtuellt minne. Det kan säkert skilja sig åt lite i hur de implementerar funktionen, men jag gissar att det bygger på samma grundläggande teknik.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Kan ju alltid hoppas på att 4x Xbox one x blir en 24tflop maskin. Men isåfall så undrar jag om Amd kan få in så mycket beräkningskraft i en apu att dom inte kunnat kontra nVidia bättre ännu. Ska bli intressant att se😄

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 128gb / Timecapsule 3TB / Ipad Air 2 / Apple Watch 42mm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
C:\
Registrerad
Sep 2007

Jag kan satsa hela mitt steamkonto på att Xbox och Playstation kommer vara identiska eller iaf väldigt snarlika i både prestanda och delar. Windows mot en Linux dist lär vara skillnaden 😋

"Citera för svar!"

| Steam: #NuZ | Xbox Live: itsNuZ | Twitch: itsNuZ | PSN: XladZ |

Speedrunner

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av loevet:

24 tflops för 5-6000 kr hade ju inte suttit fel Var länge emot Xbox One när den släpptes, men min inställning förbättrades något när de släppte One S, och ännu mer när de släppte One X. Känns som att Microsoft äntligen har fattat att folk vill ha en renodlad spelmaskin utan en massa påtvingade gimmicks som driver upp priset. Och äntligen ger de lite kärlek till PC gamers.

Intel i7 6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | Palit Geforce GTX 1080 GameRock | 16GB DDR4 | Fractal Design Define R5 | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Hej.
Hur tror ni min pc står sig när dom nya konsolerna kommer ? tror ni det kommer påverka i den upplösning med kraftigt sänkt fps i ultra och high inställning ? har ju inte funderingar att köpa skärm med 4k eller 8k så påverkar kanske inte så mycket då ?

Ryzen 7 1800 x och ett 1070 med 8 gb grafikminne 16 gb ram i 1920-1080 upplösning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2010

Halo Infinite var väl den största uppmärksamheten enligt mig inklusive Xbox Scarlett. Det visades många tal spel verkligen, men kanske inte som Sony brukar visa sina.

Är rätt säker på att Microsoft jobbar med "de missade stora" spel för prioriterat just Scarlett.

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6850K | 32GB RAM | RTX 2080

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Shadowland BBS
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av mackebacke:

Hej.
Hur tror ni min pc står sig när dom nya konsolerna kommer ? tror ni det kommer påverka i den upplösning med kraftigt sänkt fps i ultra och high inställning ? har ju inte funderingar att köpa skärm med 4k eller 8k så påverkar kanske inte så mycket då ?

Ryzen 7 1800 x och ett 1070 med 8 gb grafikminne 16 gb ram i 1920-1080 upplösning.

Tror du får vänta tills konsolerna släpps på marknaden innan du kan få ett korrekt svar på frågan. Rent krasst sett tror jag du klarar dig länge ifall du enbart spelar i 1080p, beror väl också på vad för typ av spel du spelar. "High/Ultra" är tyvärr inget bra mått på hur krävande spel är då det varierar enormt. Köp nytt / överklocka när du känner att burken inte orkar helt enkelt!

Dator: 4770k 4.5Ghz + GTX970WF3
Telefon: OnePlus 5T

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Xian:

Tror du får vänta tills konsolerna släpps på marknaden innan du kan få ett korrekt svar på frågan. Rent krasst sett tror jag du klarar dig länge ifall du enbart spelar i 1080p, beror väl också på vad för typ av spel du spelar. "High/Ultra" är tyvärr inget bra mått på hur krävande spel är då det varierar enormt. Köp nytt / överklocka när du känner att burken inte orkar helt enkelt!

Ok, spelar Battlefield 5 den typen av spel, dvs krävande spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av loevet:

Här menar man att CPUn kommer vara 4x snabbare, GPUn kan bli mindre än nuvarande Xbox one X.

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@obadja: i presentationen säger de att de använder Zen 2 och Navi i en systemkrets som ger 4x högre beräkningskapacitet än Xbox One X. Inför dagens event ryktades det om att Microsoft ska släppa en modell av nästa Xbox med klenare grafikdel än den i Xbox One X, men det behandlades inte idag. Återstår att se om/hur många modeller nästa Xbox-familj består av. Scarlett kan vara den kraftfulla modellen, med en något enklare modell som avtäcks längre fram. Återstår att se.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av loevet:

@obadja: i presentationen säger de att de använder Zen 2 och Navi i en systemkrets som ger 4x högre beräkningskapacitet än Xbox One X. Inför dagens event ryktades det om att Microsoft ska släppa en modell av nästa Xbox med klenare grafikdel än den i Xbox One X, men det behandlades inte idag. Återstår att se om/hur många modeller nästa Xbox-familj består av. Scarlett kan vara den kraftfulla modellen, med en något enklare modell som avtäcks längre fram. Återstår att se.

Med tanke på att de inte ens hade en bild på enheten, så hade två konsoler bara skapat mer förvirring
Skulle dock inte bli förvånad om de släpper två konsoler och en Chromecast liknande mackapär med handkontroll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Mar 2011

@loevet: Det låter mycker roligare, tack för rättningen