Permalänk
Medlem

Förstå ARC???

Hej hej.

Köpt ny tv och vill då köpa nytt tv ljud. Hade tidigare en Canton dm75 där den startade när jag startade tvn och den svarade på volymen med hjälp av tvns fjärrkontroll.

Nu vill jag få till samma sak men med ett 2.1 system, hur gör jag. Läst om arc men fattar inte riktigt det. Har idag min digitalbox och xbox in i tv på hdmi 1&2, kan jag sedan dra en hdmi sladd från hdmi 3(märkt arc) ner till en reciver som har arc och alltid få ut ljudet i den oavsett vilken hdmi jag tittar på på tvn?

Kan jag då även styra recivers volym med tvns fjärr?

Det jag vill uppnå är att systemet sätts igång automatiskt när tvn startar och jag vill kunna använda endast tvns dosa, och inte behöva ändra en massa på receivern mer är volym.

Någon som jsn förklara?

Mvh Magnus

Permalänk
Medlem
Skrivet av magjoh:

Hej hej.

Köpt ny tv och vill då köpa nytt tv ljud. Hade tidigare en Canton dm75 där den startade när jag startade tvn och den svarade på volymen med hjälp av tvns fjärrkontroll.

Nu vill jag få till samma sak men med ett 2.1 system, hur gör jag. Läst om arc men fattar inte riktigt det. Har idag min digitalbox och xbox in i tv på hdmi 1&2, kan jag sedan dra en hdmi sladd från hdmi 3(märkt arc) ner till en reciver som har arc och alltid få ut ljudet i den oavsett vilken hdmi jag tittar på på tvn?

Kan jag då även styra recivers volym med tvns fjärr?

Det jag vill uppnå är att systemet sätts igång automatiskt när tvn startar och jag vill kunna använda endast tvns dosa, och inte behöva ändra en massa på receivern mer är volym.

Någon som jsn förklara?

Mvh Magnus

ARC är ett mysterium även för folk i branschen. När jag fick ett par tekniker att montera min LG OLED på väggen och samtidigt koppla in min nya Yamaha-receiver så sa de att de hade ingen aning om ARC skulle funka mellan min LG TV och min Yamaha receiver. Det verkar helt slumpmässigt när det gäller olika märken, alltså ingen standard på något sätt. Jag hade tur och ljudet går precis som det ska från TV:n (även streaming med ex. Atmos från Netflix appen i TV:n) via HDMI och kodas korrekt av förstärkaren.

Min förstärkare vaknar när jag startar TV:n och stängs av samtidigt som TV:n (med TV:ns fjärr) men volymen justeras genom stärkarens egen fjärr enbart.

Du får helt enkelt testa, har du tur så funkar det.

Annars är ett tips att alltid koppla allt till receivern och använda den som hub och sedan en HDMI till TV:n kopplad till rätt uttag för ARC.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

HDMI ARC är inte vad ni tror att det är, ARC står för Audio Return Channel.
Det är sant att det är lite slumpmässigt och det inte är så stabilt med olika varumärken, det fungerar inte ens alltid som det ska även om man har samma varumärke på grejerna.
Hur som helst så betyder ARC i praktiken att du kan ha ditt xbox kopplat i förstärkaren, som skickar bild till tv:n men ljudet spelas upp i förstärkaren kopplat i arc-portarna, då kan samma hdmi-kabel användas för att spela upp ljud från tv:n till förstärkaren. Alltså att man kan skicka ljud och bild åt båda hållen i samma kabel om ni förstår.

Det du syftar på kallas hdmi-cec, det är den funktionen som gör att du kan styra förstärkarens ljudnivå med tv-kontrollen, och att den kan startas/stängas av automatiskt etc. Denna funktionen kan också vara lite buggig men brukar oftast fungera rätt bra (enligt min erfarenhet).

Att få ljudet från tv:n till förstärkaren oavsett vilken "kanal"/input du har på tv:n borde inte vara några konstigheter alls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klisk:

HDMI ARC är inte vad ni tror att det är, ARC står för Audio Return Channel.
Det är sant att det är lite slumpmässigt och det inte är så stabilt med olika varumärken, det fungerar inte ens alltid som det ska även om man har samma varumärke på grejerna.
Hur som helst så betyder ARC i praktiken att du kan ha ditt xbox kopplat i förstärkaren, som skickar bild till tv:n men ljudet spelas upp i förstärkaren kopplat i arc-portarna, då kan samma hdmi-kabel användas för att spela upp ljud från tv:n till förstärkaren. Alltså att man kan skicka ljud och bild åt båda hållen i samma kabel om ni förstår.

Det du syftar på kallas hdmi-cec, det är den funktionen som gör att du kan styra förstärkarens ljudnivå med tv-kontrollen, och att den kan startas/stängas av automatiskt etc. Denna funktionen kan också vara lite buggig men brukar oftast fungera rätt bra (enligt min erfarenhet).

Att få ljudet från tv:n till förstärkaren oavsett vilken "kanal"/input du har på tv:n borde inte vara några konstigheter alls!

Tack för klargörandet. Så det är hdmi cec jag ska se till att receivern har? Måste tvn ha stöd för detta på något sätt??

Om jag har en reciver som har stöld för detta, kan jag då ha digital boxen inkopplad på hdmi 1 i tvn och xboxet i hdmi 2, sedan köra ljudet från hdmi 3 till receivern??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av magjoh:

Tack för klargörandet. Så det är hdmi cec jag ska se till att receivern har? Måste tvn ha stöd för detta på något sätt??

Om jag har en reciver som har stöld för detta, kan jag då ha digital boxen inkopplad på hdmi 1 i tvn och xboxet i hdmi 2, sedan köra ljudet från hdmi 3 till receivern??

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, både TVn och recievern måste ha funktionen.
Det kan du göra, huvudsaken är att du har HDMI från tv till recievern där det står audio out på TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klisk:

Ja, både TVn och recievern måste ha funktionen.
Det kan du göra, huvudsaken är att du har HDMI från tv till recievern där det står audio out på TVn.

Okej, har bara 4 hdmi dör det står ARC på alla, inte hdmi out.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och för ha en chans att hitta inställningarna så är det bra att veta vad olika tillverkare kallar funktionen... 😀
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Consumer_Electronics_Control#...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och även om CEC-stöds är det inte säkert att de skakar hand korrekt, vilket ändå i detta fallet kräver ARC...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.