Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Netonnet: Förlängd garanti enligt deras köpvillkor?

Permalänk
Medlem

Netonnet: Förlängd garanti enligt deras köpvillkor?

Hej allihopa!

Kort och gott försökte jag lämna in en RM750x som har 10 års garanti, ses även på deras produktsida. Supporten på plats hävdar dock att de endast ger 2 års garanti (ja, finns i köpvillkor, se nedan) och att resterande 8 års garanti ska tas med tillverkaren. Okej, detta är "normalt" då jag vet att en del andra återförsäljare kör på samma, men hittar följande stycke i deras köpvillkor:

5. Garanti och reklamation
Vi ger dig 2 års garanti på de flesta produkter i vårt sortiment. På Andersson LED-TV ger vi dig hela 3 års garanti samt 3 års 100% pixelgaranti. För datorprodukter, telefoni, intimprodukter, reservdelar samt bärbart ljud gäller 1 års garanti. I de fall tillverkaren lämnar en längre garanti, erbjuds du självfallet samma garantilängd. Förbrukningsvaror samt tillbehör som t ex projektorlampor, batterier och laddare följer tillverkarens garanti som kan vara kortare än ett år.

Min fråga är då om man kan använda det fetstilta mot dom? Är det en tolkningsfråga? Känns för mig som om det vore solklart att vem som helst hade tolkat det som att det gäller en förlängd garantitid hos de själva... Kanske har missat det, men det framkommer väl ingenstans i köpvillkoren att resterande tid ligger hos tillverkaren? Tänkte att jag kollar med er innan jag skämmer ut mig ifall jag skulle försöka ta det här vidare

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mix0r:

Hej allihopa!

Kort och gott försökte jag lämna in en RM750x som har 10 års garanti, ses även på deras produktsida. Supporten på plats hävdar dock att de endast ger 2 års garanti (ja, finns i köpvillkor, se nedan) och att resterande 8 års garanti ska tas med tillverkaren. Okej, detta är "normalt" då jag vet att en del andra återförsäljare kör på samma, men hittar följande stycke i deras köpvillkor:

5. Garanti och reklamation
Vi ger dig 2 års garanti på de flesta produkter i vårt sortiment. På Andersson LED-TV ger vi dig hela 3 års garanti samt 3 års 100% pixelgaranti. För datorprodukter, telefoni, intimprodukter, reservdelar samt bärbart ljud gäller 1 års garanti. I de fall tillverkaren lämnar en längre garanti, erbjuds du självfallet samma garantilängd. Förbrukningsvaror samt tillbehör som t ex projektorlampor, batterier och laddare följer tillverkarens garanti som kan vara kortare än ett år.

Min fråga är då om man kan använda det fetstilta mot dom? Är det en tolkningsfråga? Känns för mig som om det vore solklart att vem som helst hade tolkat det som att det gäller en förlängd garantitid hos de själva... Kanske har missat det, men det framkommer väl ingenstans i köpvillkoren att resterande tid ligger hos tillverkaren? Tänkte att jag kollar med er innan jag skämmer ut mig ifall jag skulle försöka ta det här vidare

"Vi ger dig 2 års garanti på de flesta produkter i vårt sortiment" betyder inte att det är 2 år på den produkt du köpte.
Hade liknade grej med Inet då jag hade ett grafikkort med 3 års garanti och då sa det att de var två år med dom och ett år från tillverkar. Jag hänvisade då till informationen de hade på grafikkortet där det bara stod 3 år och sa att jag förväntar mig att dom tar detta garantiärende då de har inte gått ut med denna information.

Jag tolkar det fetstila att dom erbjuder garanti hela perioden, vad säger NetOnNet själva när du hänvisar dom till deras egna villkor?

Permalänk
Medlem

@Tino

Tack för svar! Servicekillarna kontaktade sin chef som 'bekräftade' att det dom sa var det som gällde, och att chat-supporten som jag tidigare talat med skulle rättas för att ha bekräftat felaktig information (chat-supporten sa att det skulle räcka med att visa produktsidan som listade 10 års garanti)

Hade dessvärre inte mer tid att sitta och babbla utan får ta det när jag kommit tillbaks från resan, ville mest höra med folker här om de fått liknande erfarenheter så att jag vet vad jag kan göra när jag är tillbaka, uppskattar ditt inlägg grovt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk
Medlem

Garantin faller på corsair, det är dem som ger dig den förlängda garantin. Så normalt när du lämnar den på service så fyller man i vad som hänt, därefter skickas den till service. Visar det sig vara "handhavare" fel som vissa märken gärna försöker med. Ja då får du stå för felsökning och kostnadsförslag för reparation

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har precis kört en ”Advanced RMA” med Corsair och de är snabba att hantera och skicka. Inga problem. Däremot du skicka tillbaka den defekta varan på egen kostnad till Netherlanderna. För en Rm750x hamnar det på 350kr!

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

NON har gjort en utfästelse genom sin annons och styrkt denna genom att dom erbjuder samma garanti som tillverkaren genom sina köpvillkor. Dom är därför bundna av denna utfästelse och annat skulle vara avtalsbrott.

Permalänk
Hedersmedlem

Glöm dock inte bort att Garanti inte är reklamation (om det inte är inom 3 år) vilket innebär att även om NoN tar emot den (vilket de borde) så kommer de hantera detta med Corsair vilket kan betyda de skickar det till dom och sen får tillbaka en ny produkt (eller om de får avslag tar betalt av dig).

NetOnNet borde ta emot den så du slipper hantera detta med Corsair, men däremot så betyder det inte att de automatiskt ska ge dig något nytt utan endast att de kommer vara mellanhanden mellan dig och Corsair.

Dustin brukar rekommendera att man kontaktar leverantören direkt för garanti för att det går fortare men kan agera mellanhand. Däremot har jag aldrig behövt betala frakten i de fall där jag gjorde detta (det var dock ett par år sedan) utan Dustin hjälpte mig med fraktlappar.

Brukar inte Corsair skicka med lappar där de ber kunden att kontakta dom direkt vid garantiärenden? Man behöver självklart inte följa det dock.

Men för att återknyta till detta ärende - som NoN skrivit så står det tydligt att de ska hantera garantiärendet om varan har längre garantitid från tillverkaren så du borde definitivt kunna lämna in till dom. Däremot kommer det nog inte gå snabbare.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Glöm dock inte bort att Garanti inte är reklamation (om det inte är inom 3 år) vilket innebär att även om NoN tar emot den (vilket de borde) så kommer de hantera detta med Corsair vilket kan betyda de skickar det till dom och sen får tillbaka en ny produkt (eller om de får avslag tar betalt av dig).

NetOnNet borde ta emot den så du slipper hantera detta med Corsair, men däremot så betyder det inte att de automatiskt ska ge dig något nytt utan endast att de kommer vara mellanhanden mellan dig och Corsair.

Dustin brukar rekommendera att man kontaktar leverantören direkt för garanti för att det går fortare men kan agera mellanhand. Däremot har jag aldrig behövt betala frakten i de fall där jag gjorde detta (det var dock ett par år sedan) utan Dustin hjälpte mig med fraktlappar.

Brukar inte Corsair skicka med lappar där de ber kunden att kontakta dom direkt vid garantiärenden? Man behöver självklart inte följa det dock.

Men för att återknyta till detta ärende - som NoN skrivit så står det tydligt att de ska hantera garantiärendet om varan har längre garantitid från tillverkaren så du borde definitivt kunna lämna in till dom. Däremot kommer det nog inte gå snabbare.

Reklamation är när man framför en klagan om att en vara eller tjänst är felaktig. I reklamationen så kan man åberopa en utfästelse (garanti).