Permalänk
Medlem

Play seat - nybörjare

Tja!

Är intresserad av att skaffa en play seat (stol, ratt, pedaler) men det känns som en djungel därute. Har Logitechs G25 ratt just nu. Är det värt att köpa helt nytt för flera tusen eller är det bättre med begagnat? Vart ska man leta, kollar både här och blocket men hittar inget i närheten. Känns inte så värt att betala 1500 i bensin och gissar på att frakten inte är så mycket billigare. Vilken stol är bäst? Eller är det öht ingen skillnad riktigt i bekvämlighet osv?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndiieV:

Tja!

Är intresserad av att skaffa en play seat (stol, ratt, pedaler) men det känns som en djungel därute. Har Logitechs G25 ratt just nu. Är det värt att köpa helt nytt för flera tusen eller är det bättre med begagnat? Vart ska man leta, kollar både här och blocket men hittar inget i närheten. Känns inte så värt att betala 1500 i bensin och gissar på att frakten inte är så mycket billigare. Vilken stol är bäst? Eller är det öht ingen skillnad riktigt i bekvämlighet osv?

Tack för svar!

Vilken prisklass pratar vi om. En kollega till mig köpte denna och han är riktigt nöjd.
https://www.komplett.se/product/1103246/gaming/spelkontroller...
Jag har bockat rör och svetsat en till en kompis , dock lite enklare variant.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Jag köpte en https://www.komplett.se/product/771684/gaming/spelkontroller/... som jag är nöjd med. lätt att gömma undan om man inte vill ha den framme o man sitter bra i den om man är normalbyggd.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag har en Playseat Challenge. Kikade också på de mer stabila modellerna men fick snåla lite på budgeten. Rattar en Trustmaster T300RS.

Fördelar

  • Billigare och prisvärd instegsmodell.

  • Bra inställningsmöjligheter avseende längd (är själv av det längre och tyngre snittet, 190cm, 90kg och sitter som gjutet i den).

  • Trots känslan av klen konstruktion är stolen mycket stabil i sidled när man sitter i den. Bra fäste för ratt och pedaler.

  • Ihopfällbar med ratt monterad, hög WAF.

  • Kan möjligtvis tolkas som en nackdel, men det är lite bökigt att kliva i stolen, typ som att kliva i en riktig sportbil.

  • Rattfäste har hål för att montera de flesta modeller på marknaden. Pedaler fixeras mot en främre kant och spänns fast med en bred rem.

Nackdelar

  • Justeringsanordningen till rattvinkel medför att ratten känns något instabil i vertikala rörelser. Dock inget jag märker av så mycket under drift.

  • Du svänger bågen med rattfästet över låren och låser fast det. Kan bli tight om man kört mycket leg days på gymmet.

  • Stolen blir något ostabil då den är uppfälld. Utfällt stödben minskar vältrisken.

  • Skruvarna som klämmer åt längdjusteringen till pedalerna är av plast. Det gäller att undvika gorillalabbarna när man drar åt dessa.

  • Krångligare att ställa in jämfört med de större modellerna. Osmidigt om man är flera som använder den.

Korrigering meningsbyggnad.
Visa signatur

.:Ryzen 7 3700X ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Vilken prisklass pratar vi om. En kollega till mig köpte denna och han är riktigt nöjd.
https://www.komplett.se/product/1103246/gaming/spelkontroller...
Jag har bockat rör och svetsat en till en kompis , dock lite enklare variant.

Helst så billigt som möjligt eftersom jag inte vet om det blir något som bara står och samlar damm, haha. Tänker väl kanske att man börjar med något lite billigare och sedan kan uppgradera till ett bättre om den används tillräckligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Montera ratt på bordet o pedaler på golvet? Varför krångla till det om du inte ens testat än?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Montera ratt på bordet o pedaler på golvet? Varför krångla till det om du inte ens testat än?

Skickades från m.sweclockers.com

Jodå, testat har jag. Ratten kommer till användning. Men det skulle vara kul med en riktig set-up. Frågan är bara om det är värt det eftersom, precis som du säger, det funkar bra utan.

Permalänk
Avstängd

Om du inte måste ha säte så är denna riktigt bra.
https://cdon.se/hushallsapparater/faste-for-ratt-wheel-stand-...

Just denna är för G29 men finns för G25 också, orkade inte leta.
Lite kul att länken går till ”hushållsapparater”😂

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10