Låg FPS med väldigt bra dator

Permalänk
Medlem

Låg FPS med väldigt bra dator

Hej! Gjorde ett konto här på sweclockers ENDAST för att göra en tråd och se om jag kan få någon hjälp med att fixa min FPS. Jag har följande specs på min dator: I7-7700K, GTX 108TI, och 16RAM med 2400mhz.

I över 1 år nu har jag haft problem med FPS, gått igenom varenda youtubevideo, guide, och trådar som ska "hjälpa" fps, men inget har funkat. Spelar på ganska hög nivå och när spelet väl "stuttrar" och man droppar under 200fps i dueller, så är det avgörande om man vinner duellen eller inte. Spelar på 1280x960 res, allt på lägsta och avstängt förutom flerkärnig rendering, den har jag på. Skaffade mig en 240hz skärm här i vintras men det är ju helt meningslöst att ha den om man inte ens når upp i över 240fps när man spelar. Ligger väl på 300-400 fps i spawn på varje karta, men när man börjar komma mot sites så går den neråt mot 200 och under. Smokes och molotovs är det absolut värsta, där går jag ner på 150-160. Detta bör räcka för att få en upplevelse om när FPSn väl droppar och varför det är ett problem.
Här är en lista av saker jag har gjort för att försöka fixa min FPS.

1. Dammat ur datorn.
2. Ominstallerat windows.
3. Unparkat mina CPU cores.
4. Aktiverat och avaktiverat hyperthreading i BIOS.
5. Ändrat alla NVIDIA inställningar för att få "optimal fps"
6. Stängt av i stort sett allting som automatiskt startar med windows, (discord, spotify osv).
7. Stängt av och satt på Fullscreen optimizations i cs properties.
8. Ändrat till hög prestanda i windows energialternativ.
9. Stängt av bakrundsprogram när jag spelar.
10. Stängt av GameBar och XBOX DVR (Både i registry och i settings).
11. Provat att stänga av turbo på min processor ifall det skulle göra den ostabil.
12. Provat varenda launch option som finns i hela spelet och varenda command man kan använda sig av ingame.
13. Avinstallerat antivirus och liknande saker som skulle kunna använda en stor del av CPUn.
14. Installerat nya drivrutiner för ljudkortet (hört att det ska kunna hjälpa).
15. Kopplat ur min sekundära skärm.
16. fps max 0 i console (duh).
17. Ominstallerat NVIDIA drivers. (Använt DDU för att göra det).
18. Kollat temperaturer på CPU GPU och moderkort.

Har gjort benchmarks utanför CS med "3dmark" eller något liknande och där stod det att min CPU och GPU presterade som de ska.

Om det finns någon som har koll på varför min FPS fortfarande är låg efter att jag har försökt med allt detta så uppskattas hjälp till 110%!

Permalänk
Medlem

Otroligt basalt men frågan måste ställas:

Har du kopplat in skärmen i grafikkortet och inte moderkortet?

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att du använder Grafikkortet och inte processorns grafikkrets inuti Nvidia kontrollpanel?

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk

Har du klockat din cpu till en specifik hz eller är anpassar den sig automatiskt?

Visa signatur

5600x, Rtx 3070

Permalänk
Medlem

@CaelumMan: Har ingen koll på det där med att överklocka osv så har inte rört något

Permalänk
Medlem

@Panzerfister: Använder displayport https://imgur.com/a/QH08OSN <--- där sitter den i

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har du CS på en SSD hårddisk?
CSGO nyttjar knappt grafikkortet och de flesta high end datorer får inte mer än 240-300 fps ändå.

Permalänk
Medlem

@JeanC: Yep har cs på SSD. Polare som har bra mycket sämre processorer har mer fps än mig så det är inte som det ska.

Permalänk
Medlem

- Hur mycket belastas processorkärnorna, och grafikkortet? Med låga inställningar som du kör så antar jag att grafikkortet knappt utnyttjas alls - kanske inte tillräckligt? Har du provat att höja inställningarna och/eller upplösningen för att se om du får mer fps då, eftersom grafikkortet får jobba lite mer då?

- Istället för fps_max 0, prova 300.
- Maximalt för-renderade bildrutor = 1, antar jag?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

@Decster: Yes har provat att köra med shader settings på very high då skinsen får mycket bättre kvalité, men då låg jag bara på 220 som högst och droppade minst till 150 nära smokes / molotovs
Har även förrenderadebildrutor på 1 och 300 max har jag i min config, brukar ändra till 0 själv när jag kommer in på spelet

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyloth:

@JeanC: Yep har cs på SSD. Polare som har bra mycket sämre processorer har mer fps än mig så det är inte som det ska.

Att spelet stuttrar beror oftast på att att en fiende kommer i närheten och man väcker hårddisken från hibernate.

Prova även att uppdatera nätverksdrivers.

Permalänk
Medlem

@tyloth:

Ställ in Fps_max 999, av nån anledning så är fps_max 0 (Som är oändligt) mer krävande och gör att du inte uppnår lika hög fps ^^

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem

testa att öppna Nvidia kontrollpanelen - där under typ 3d settings så finns det en setting för PhysX - den kan vara auto / cpu / gpu - testa att ändra mellan cpu/gpu där

Finns även inställningar för VSync o prerender i denna kontrollpanel - kan vara värt att skruva på

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem

@tyloth: Testa sätt den på automatisk.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

@ImTheMeaN: Hade den på automatisk innan jag gick in o kollade. Provade FPS benchmark med både automatisk, GPU och CPU men gjorde ingen större skillnad

Permalänk
Skrivet av tyloth:

@CaelumMan: Har ingen koll på det där med att överklocka osv så har inte rört något

Kan vara dags att överklocka. Du ligger på 4.2 som bas vilket inte är speciellt imponerande. Din cpu bör klara närmre 5 ghz vilket är minst 10-20% extra fps.

Jag hade även testat höja upplösningen en del och se om det blir någon skillnad i fps. Blir det ingen större skillnad är det förmodligen cpu'n som är flaskhalsen och du bör överklocka.

Visa signatur

5600x, Rtx 3070

Permalänk
Medlem

@CaelumMan: Hur överklockar jag på ett säkert sätt då? Vill inte råka förstöra min processor haha

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tyloth:

@CaelumMan: Hur överklockar jag på ett säkert sätt då? Vill inte råka förstöra min processor haha

Kort och gått in i bios, öka multiplier till 49 och använd så låg volt som möjligt. För låg så får du bluescreen, så kolla en snabbguide vad du kan börja med, sen sänker du och testar vart efter som.

Permalänk
Medlem

Power settings på "high performance"?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Skrivet av tyloth:

@CaelumMan: Hur överklockar jag på ett säkert sätt då? Vill inte råka förstöra min processor haha

Jag följde en av guiderna här på sweclockers när jag gjorde det första gången. Bör finnas en guide som är för din arkitektur.

Visa signatur

5600x, Rtx 3070

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

prova köra latencymon och kolla vilken driver som drar ner på det...
För min del så var det Realtek ljudkortet så installerade drivers för det, så blev de bättre men inte perfekt.
Så körde ett varv till, då var det Intel nätverkskortsdrivrutinen som ställde till det... efter det fungerar min burk iaf som den borde men jag har klart mycket sämre spec än dig.

Tänk på att CSGO typ skiter i vilket gfx det är mer beroende av CPU.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

@basn: Vad är det jag ska titta efter? Står så här nu https://gyazo.com/d866e180e025d4a57c2deebd27bdcd3d

Permalänk
Medlem

@tyloth: tyvärr ser den ju rätt bra ut... vilket låter galet i ditt läge..

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

csgo

@CaelumMan: Vi snackar om csgo inte battlefield med högsta grafik. Själv har jag i5.8600k @3.60 ghz o har stabila 300 fps. Detta problem är ej att han måste överklocka sin cpu i sånafall testa att sänka ifall den är ostabil.

Permalänk
Medlem

@tyloth: har du kollat memtest eller dyligt? nått ser ju riktigt galet ut. kolla även om de finns några bios upgraderingar etc till ditt moderkort..

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

ram och moderkort är inte specat, har du kollat att minnet körs i XMP-profil eller har det en JDEC-profil på 2,4GHz?

DPC-latency brukar ju vara kopplat till moderkortet. Tror Anandtech brukar göra bra benchmarks. Minnesbandbredden är ju också viktig i dessa hastigheter.

Permalänk
Medlem

@basn: Har en polare som ska hjälpa mig uppdatera bios senare ikväll. Ska även kolla på det andra du sa! Tack för tipsen!!