AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

@Johan_G3: Ja jag får testa helt enkelt. Tack för din återkoppling

But ut frontfläkten mot en eller två sådana här;
https://www.inet.se/produkt/5320632/noctua-nf-a12x25-pwm
Så borde inte ljudnivån gå upp särskilt mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

But ut frontfläkten mot en eller två sådana här;
https://www.inet.se/produkt/5320632/noctua-nf-a12x25-pwm
Så borde inte ljudnivån gå upp särskilt mycket

Ja det var en tanke. Alternativet att köra bägge 140mm i "sugläge"

Permalänk
Medlem

@adzer:
Bara när bakre chassifläkten snurrade långsammare (lådans orginal-fläkt) än CPU-fläktarna, då blev det någon konstig resonans runt 8-900RPM.
Efter att ha bytt den mot en Noctua försvann problemet och jag upplever snarare ljudet som bättre, inte tystare utan mjukare/dovare på något sätt än med push/push.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Ja det var en tanke. Alternativet att köra bägge 140mm i "sugläge"

Var är du lokaliserad, vill du köra två 140mm plus en sådan 120mm längst fram så har jag en som jag inte använder

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

@adzer:
Bara när bakre chassifläkten snurrade långsammare (lådans orginal-fläkt) än CPU-fläktarna, då blev det någon konstig resonans runt 8-900RPM.
Efter att ha bytt den mot en Noctua försvann problemet och jag upplever snarare ljudet som bättre, inte tystare utan mjukare/dovare på något sätt än med push/push.

Oki låter ju bra. Jag får testa helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Var är du lokaliserad, vill du köra två 140mm plus en saådan 120mm längst fram så har jag en som jag inte använder

Tack, men jag har tänkt att ha datorn i ett gäng år så jag går helst på helt nya fläktar med förhoppningen att de håller i några år utan missljud. Tack iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Tack, men jag har tänkt att ha datorn i ett gäng år så jag går helst på helt nya fläktar med förhoppningen att de håller i några år utan missljud. Tack iaf

Absolut, jag har faktiskt inte använt den som ligger hos mig nu, använde en som sedan blev utbytt på garanti från inet (trots att de inte kunde reproducera felet jag hade), så den är inte ens startat som ligger hos mig (jag bytte till 2 st Silent Wings 3 under tiden).

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Jäklar vad denna tråd är aktiv hehe. Tappade ordningen 30-40 sidor bakåt så hoppar till nutid. Måste vara Sweclockers aktivaste tråd antar jag.

Riktigt härligt att vi nästan är vid lanseringen. Ser fram emot att läsa recensioner på främst 3900X, sen försöka bestämma mig för moderkort och formfaktor, och vad mer som ska uppgraderas. Planen är fortfarande att uppgradera vid lansering såvida nu inget oväntat upptäcks vid testning. Eller om jag ändå känner mig för sugen på 3950X så jag vill vänta, men det är något jag ändå tror är osannolikt, möjligen 16 kärnig när jag uppgraderar gången efter den kommande.

Ska verkligen bli kul med något nytt snabbt. Datoruppgraderingarna har börjat bli så utdragna och glesa att det blir extra roligt när det väl sker. Egentligen vill jag uppgradera grafikkortet när jag ändå håller på men finns inga vettiga uppgraderingar från 1080 Ti i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jäklar vad denna tråd är aktiv hehe. Tappade ordningen 30-40 sidor bakåt så hoppar till nutid. Måste vara Sweclockers aktivaste tråd antar jag.

Riktigt härligt att vi nästan är vid lanseringen. Ser fram emot att läsa recensioner på främst 3900X, sen försöka bestämma mig för moderkort och formfaktor, och vad mer som ska uppgraderas. Planen är fortfarande att uppgradera vid lansering såvida nu inget oväntat upptäcks vid testning. Eller om jag ändå känner mig för sugen på 3950X så jag vill vänta, men det är något jag ändå tror är osannolikt, möjligen 16 kärnig när jag uppgraderar gången efter den kommande.

Ska verkligen bli kul med något nytt snabbt. Datoruppgraderingarna har börjat bli så utdragna och glesa att det blir extra roligt när det väl sker. Egentligen vill jag uppgradera grafikkortet när jag ändå håller på men finns inga vettiga uppgraderingar från 1080 Ti i dagsläget.

Ja jäklar vilken fart det är. Lurkar och läser allt, så man är så redo som möjligt när det väl är dags sen

Allt snack om moderkort har vart mycket lärorikt för mig faktiskt, aldrig ens övervägt såna grejer som det snackats om de sista sidorna. Samma med minnen och lite sånt som också snackats om.

Bara lite tester som saknas nu och att sommaren ska ta slut så man kan köpa saker. Går inte under sommaren, för mycket som måste göras på annat håll att en ny leksak i form av bygga dator går liksom inte xD

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Hoppas kunna be om hjälp gällande X570 moderkort i denna tråd, det är för mycket att läsa på helt enkelt. Ja, såvida de inte är för dyra (2500+) och man istället får nöja sig med en X470 bräda.

Sen måste chassi köpas också, pust, det är nästan svårast av allt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hoppas kunna be om hjälp gällande X570 moderkort i denna tråd, det är för mycket att läsa på helt enkelt. Ja, såvida de inte är för dyra (2500+) och man istället får nöja sig med en X470 bräda.

Min preliminära lista börjar bli redo

CPU: 3900x
Mammabräda: ASRock X570 Phantom Gaming X
Minne: G.Skill4x16GB 3733Mhz (inhandlas förmodligen senare i höst)
Kylare: Corsair H150i
Chassi: Lian Li O11 Dynamic
Ett gäng fläktar...

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

@Mocka: Ja det är mycket val. Min bygglista ser ut enligt nedanstående. Jag hoppas du kan få lite inspiration.

cpu: Amd 3900x
mobo: Gigabyte x570 Aorus Elite
chassi: Fractal Define C
ram: G.Skill Trident Z 3733MHz 2x16GB
psu: Seasonic Focus Plus Platinum 750W
systemdisk: Samsung 970 EVO Plus
kylare: Noctua D15

Permalänk
Medlem

@Mocka: Min lista ser ut som följer (för tillfället);

Nytt:
CPU: R9 3900X
Mobo: MSI MEG ACE X570
RAM: 2x8 GB G.Skill Ripjaws V 3200cl14
Kylare: be quiet! Silent Loop 280mm

Från nuvarande;
Chassi: Fractal Design Meshify C
PSU: EVGA G3 750W
GPU: EVGA 1080Ti

+ fläktar och diskar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Min preliminära lista börjar bli redo

CPU: 3900x
Mammabräda: ASRock X570 Phantom Gaming X
Minne: G.Skill4x16GB 3733Mhz (inhandlas förmodligen senare i höst)
Kylare: Corsair H150i
Chassi: Lian Li O11 Dynamic
Ett gäng fläktar...

Coolt case men synd att det inte har dammfilter, å andra sidan är O11 Airs dammfilter för fint vilket gör att temps blir värdelösa Andra stora minuset med caset är att det verkar vara riktigt högljutt.

Skrivet av adzer:

@Mocka: Ja det är mycket val. Min bygglista ser ut enligt nedanstående. Jag hoppas du kan få lite inspiration.

cpu: Amd 3900x
mobo: Gigabyte x570 Aorus Elite
chassi: Fractal Define C
ram: G.Skill Trident Z 3733MHz 2x16GB
psu: Seasonic Focus Plus Platinum 750W
systemdisk: Samsung 970 EVO Plus
kylare: Noctua D15

Skrivet av sweisdapro:

@Mocka: Min lista ser ut som följer (för tillfället);

Nytt:
CPU: R9 3900X
Mobo: MSI MEG ACE X570
Kylare: be quiet! Silent Loop 280mm

Från nuvarande;
Chassi: Fractal Design Meshify C
PSU: EVGA G3 750W
GPU: EVGA 1080Ti

+ fläktar och diskar

Hur vet ni att just de moderkort ni valt är bra?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det har varit kul att följa resan med alla ryktena men det är skönt att det börjar dra ihop sig. Speciellt då man sitter på en gammal Ivy Bridge i5:a.

Har själv denna listan:

CPU: 3700x
CPU kylare: Asetek 645LT AIO w/ Noctua A9x14
Moderkort: Asus Rog Strix B450-I Gaming eller MSI B450I Gaming Plus AC
Minne: Corsair Vengeance LPX Black 3200MHz 2x8GB eller kanske 2x16GB
PSU: Corsair SF750
Chassi: Dan Case A4 v3
Chassi fläkt: Noctua A9x14 92mm
Grafikkort: Ej bestämt än men ett begagnat 1080ti till ett bra pris hade varit trevligt. Vet dock ej om jag ska köra blower eller open air. Båda har för och nackdelar med detta chassit.
Lagring: Har en ssd som följer över från nuvarande dator. Kanske blir en m2 drive också när de reas ut.

Behöver hitta en lösning för att flasha bios på moderkortet också. Får hoppas att en polare är schysst och lånar ut sin Ryzen 1700x eller AMD har "Boot kits" igen.

Alla tips välkomnas.

Permalänk
Medlem

@Mocka: Bra fråga! Min kriterier är att jag vill ha ett x570 moderkort som inte kostar för mycket, men med bra strömtillförsel pga allt ifrån överklockningstabilitet till lägre värmeutveckling. Sen är det inte dumt med bra nätverk och många usb portar. Ljud bryr jag mig inte om för jag har externt ljudkort.

* Elite har bra strömtillförsel på pappret. Buildzoid har gått genom den biten:
https://www.youtube.com/watch?v=a1ZvlK3jAvM&feature=youtu.be

* Den har bra (nog) nätverk med intel nic.
* 10st usb portar på baksidan.
* Priset är ok. $199 är vad jag sett för Aorus elite.

Är det bästa valet av alla x570 kort? Jag vet inte, men jag är ganska säker på att den är bra nog för mina behov. Jag kanske ändrar mig innan köp dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Konsensus här verkar vara den att så länge du inte finner användning för 4.0 PCI-E slots inom en överskådlig framtid så är det mycket sundare att hellre köpa ett påkostat kvalitétsbräde i form av x370/x470.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Coolt case men synd att det inte har dammfilter, å andra sidan är O11 Airs dammfilter för fint vilket gör att temps blir värdelösa Andra stora minuset med caset är att det verkar vara riktigt högljutt.

Hur vet ni att just de moderkort ni valt är bra?

Jag vill ha ett moderkort med 3 st m.2-platser, bra VRM (MEG ACE verkar ha en rejält Overkill VRM-uppbyggnad för 3900X, enligt @tellus82), och bra kylning av VRM (mitt nuvarande moderkort överhettar VRM när jag kör maximal överklock av CPU), sen vill jag ha MSIs "Mystic light sync", så då blir valet något enklare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dåligt med rykten sisådär 2 veckor innan släpp. släpps den på söndag? eller bara tester kanske?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Dåligt med rykten sisådär 2 veckor innan släpp. släpps den på söndag? eller bara tester kanske?

Enligt en post på /amd reddit så kommer det leaks från en oberoende källa inom några timmar.

Permalänk
Skrivet av YouLoveMe:

Konsensus här verkar vara den att så länge du inte finner användning för 4.0 PCI-E slots inom en överskådlig framtid så är det mycket sundare att hellre köpa ett påkostat kvalitétsbräde i form av x370/x470.

Jag är helt klart av samma åsikt. Så jag valde vad jag och många anser är den absolut bästa moderkortet för x470. Fick min precis, bifogar med lite moderkortsporr 😜. Den är rejäl alltså, bara osar kvalité över den. Bra med overkill VRM ifall man skulle vilja sätta in 3950x lite senare 🤔

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

@YouLoveMe: ett rykte OM ett rykte, smaskigt

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

@YouLoveMe: ett rykte OM ett rykte, smaskigt

https://forums.overclockers.co.uk/threads/amd-zen-2-ryzen-300...

Personen bekräftar det även här. Det handlar om 3800x. Mycket spännande!

Permalänk
Medlem

Pleased to have a new @AMDRyzen chipset driver package with a spiffy standalone installer for Socket AM4 mobos. Smaller downloads, faster install, cleaner Ux, and new versioning JUST for chipset drivers. No, this one doesn't enable CPPC2, yet. Soon™.

What is CPPC2?

Collaborative Power Performance and Control. A feature inside the ACPI spec that puts the processor's firmware in control of frequency selection. Compared to the legacy pStates, this drops Ryzen's clock selection speed from 30ms to 1-2ms. Good for burst workloads.

100% right. CPPC2 will only be supported on 3rd Gen Ryzen, whereas the topology awareness has no pre-reqs and is accessible now in Win10 1903 to all Ryzen products.

To clarify: 1) New scheduler (topology awareness) is live now in Win10 1903 for all Ryzen. Anyone can test on any Ryzen. 2) UEFI CPPC2 ("faster clock ramping") will come in a later driver that adds support for 3rd Gen Ryzen. It's not in this package. We'll be in touch.

Not needed at present. I have a longer writeup here as to why:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/a9q96u/is_the_ryzen_bal...

https://twitter.com/Thracks/status/1140843448372797440

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zemlan:

Ja jäklar vilken fart det är. Lurkar och läser allt, så man är så redo som möjligt när det väl är dags sen

Allt snack om moderkort har vart mycket lärorikt för mig faktiskt, aldrig ens övervägt såna grejer som det snackats om de sista sidorna. Samma med minnen och lite sånt som också snackats om.

Bara lite tester som saknas nu och att sommaren ska ta slut så man kan köpa saker. Går inte under sommaren, för mycket som måste göras på annat håll att en ny leksak i form av bygga dator går liksom inte xD

Haha nice! Försökt hänga med även jag men går lite för fort och mitt läsande blir utspritt på olika enheter. Men efter din input blir det nog att läsa igenom fem senaste sidorna iallafall.

Kan nog vara klokt att vänta lite med köp också förstås.
Min första uppgraderingsbudget stoppade jag in på börsen för att försöka hålla mig lite längre. Men nu med färsk lön och semesterlön på det så är budgeten faktiskt åter i räckhåll. Knappt två långa veckor kvar till lansering så får se hur det nu blir hehe.

Men brutalt jävla sugen är jag. Men fram tills dess blir det att leka med en Raspberry Pi 4 och förstås njuta av sommaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Pleased to have a new @AMDRyzen chipset driver package with a spiffy standalone installer for Socket AM4 mobos. Smaller downloads, faster install, cleaner Ux, and new versioning JUST for chipset drivers. No, this one doesn't enable CPPC2, yet. Soon™.

What is CPPC2?

Collaborative Power Performance and Control. A feature inside the ACPI spec that puts the processor's firmware in control of frequency selection. Compared to the legacy pStates, this drops Ryzen's clock selection speed from 30ms to 1-2ms. Good for burst workloads.

100% right. CPPC2 will only be supported on 3rd Gen Ryzen, whereas the topology awareness has no pre-reqs and is accessible now in Win10 1903 to all Ryzen products.

To clarify: 1) New scheduler (topology awareness) is live now in Win10 1903 for all Ryzen. Anyone can test on any Ryzen. 2) UEFI CPPC2 ("faster clock ramping") will come in a later driver that adds support for 3rd Gen Ryzen. It's not in this package. We'll be in touch.

Not needed at present. I have a longer writeup here as to why:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/a9q96u/is_the_ryzen_bal...

https://twitter.com/Thracks/status/1140843448372797440

Finns några tester på om "topology awareness" har gett några positiva resultat? Jag har sett att Firestrike-resultat har påverkats men vet inte om det är pga den nya schedulern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag vill ha ett moderkort med 3 st m.2-platser, bra VRM (MEG ACE verkar ha en rejält Overkill VRM-uppbyggnad för 3900X, enligt @tellus82), och bra kylning av VRM (mitt nuvarande moderkort överhettar VRM när jag kör maximal överklock av CPU), sen vill jag ha MSIs "Mystic light sync", så då blir valet något enklare

Ja ACE kortet är ett av de kort jag är lite sugen på om jag ska byta moderkort, speciellt då det har semipassiv fläkt & en heatpipe från chipset till vrm kylning, med tanke på hur svalt vrm kommer gå så lär inte fläkten på chipset behöva gå alls (samma på prestige creation). 12st IR3555 är definitivt overkill men inte lika fullt tokig overkill som godlike eller Aorus xtreme, dom borden går helt enkelt lite för långt i overkill, du kan faktiskt köra 2 st 3950x tok klockade och en 3800x tok klockad på en ensam vrm under P95 belastning från någon av dessa bord utan att det skulle överhetta med lite luft runt flänsarna, vilket är en aning att ta i om jag ska vara ärlig. Ace och de övriga borden som ligger runt 6-720A kapacitet med integrerade mosfets är mer lagom overkill, det fyller fortfarande en funktion i att det går svalare och har ändå möjlighet till framtida monster inom ramen för svalhet men kostar samtidigt inte en smärre förmögenhet.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Avstängd

Första recensionen av 3600 på x470 bräda ute nu:

https://elchapuzasinformatico.com/2019/06/amd-ryzen-5-3600-x4...

Permalänk
Medlem
Skrivet av YouLoveMe:

Hmm, stämmer det där så har minnesprestanda tagit en rätt rejäl hit i fråga om latenser och bandbredd från Zen & Zen+, det kan göra att vinster av högre frekvens & lägre latens på minnen blir än mer märkbara än det varit tidigare.

Edit, de skriver dock att de har problem att sätta timings som tidigare Zen+ klarat med samma minnen, kan vara uefi relaterade problem.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av YouLoveMe:

Känns ju somk de mest skrapar på ytan men det kanske är medvetet. Om det är en äkta recension så är den dålig. Inga överklockningsresultat, inget test av minnesskalning och timings etc etc.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.