Kan inte installera Windows 10

Permalänk

Kan inte installera Windows 10

Hej på er!

Jag har har gjort allt, men lyckas inte installera Windows 10. Jag hade ett fungerade WIN10 men ville göra en clean installation av olika anledningar. Jag bytte moderkort och processor innan jag försökte installera om.

Felmeddelandet i installationen är att jag inte kan installera Windows för att hårddisken har partitionstypen GPT, vilket väl är det jag vill att den ska ha. (Jag raderade partition och formaterade hårddisken innan jag försökte starta installationen)

Som jag har fattat det så beror felmeddelandet på antingen
1. Moderkortet är inställt på legacy och inte UEFI
2. USB-stickan skapades på fel sätt.

Såhär gjorde jag när jag försökte installera om:

Skapade en USB med hjälp av Rufus. Jag valde NTFS, UEFI (non cms)
Gjorde inställningar i BIOS för UEFI, och försökte välja bort sånt som har med legacy att göra.
Testat alla möjliga inställningar i BIOS, googlat i timmar. Inget hjälper.
Jag försöker välja bort CMS i BIOS, men nästa gång jag går in i BIOS är det enablat igen.
Skapade en ny USB från min macbook, men den funkade inte att boota ifrån.
Jag har gjort reset på BIOS både i inställningar och jumper på moderkortet och försökt installera igen.

Jag vet att man kan konvertera från GPT till MBR, vilket jag också försökte göra. Då fick jag felmeddelandet att jag inte kan använda kommandot convert på CDROM-enheter. (Det är en SSD-disk)

Är det USBn som är problemet?
Jag behöver hääälp!

Moderkortet är Gigabyte B450 DS3H. Manual:
https://www.manualslib.com/manual/1496136/Gigabyte-B450m-Ds3h...

Visa signatur

GPU: EVGA GTX1080 SC ACX3.0 Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING ATX CPU: i7 6700K@4.4GHz RAM: Corsair 32GB DDR4 2666MHz VENGEANCE PSU: Corsair VX 550w Chassi: Phanteks Eclipse P400S
Skärm: Fujitsu Siemens 24" 1200p 60Hz

Permalänk
Medlem

Finns ett verktyg från Microsoft som skapar installations media. Använd det istället för Rufus.

Windows 10 Media download tool

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

@Dax: Just det. Skulle tänkt på det innan jag raderade windows kanske.

Visa signatur

GPU: EVGA GTX1080 SC ACX3.0 Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING ATX CPU: i7 6700K@4.4GHz RAM: Corsair 32GB DDR4 2666MHz VENGEANCE PSU: Corsair VX 550w Chassi: Phanteks Eclipse P400S
Skärm: Fujitsu Siemens 24" 1200p 60Hz

Permalänk

Jag lyckades precis convertera disken till MBR. Jag gick in i DISKPART och valde först CLEAN, och sen convert MBR. Windows installeras i skrivande stund. MEN, jag vill väl ha ett system med UEFI? Är inte det bättre, snabbare, nyare etc? Nu kan jag i alla fall använda windows igen, och kanske skapa en USB som funkar, men det känns som att det kan vara BIOS-inställnigar också.

Visa signatur

GPU: EVGA GTX1080 SC ACX3.0 Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING ATX CPU: i7 6700K@4.4GHz RAM: Corsair 32GB DDR4 2666MHz VENGEANCE PSU: Corsair VX 550w Chassi: Phanteks Eclipse P400S
Skärm: Fujitsu Siemens 24" 1200p 60Hz

Permalänk
Medlem

Om du kör GPT måste du ha UEFI-boot.
Om du kör MBR måste du ha legacy-boot.

Om du vill installera windows med UEFI-boot måste även stickan bootas med UEFI.

Slå på UEFI-boot, skapa en sticka med UEFI med windows mjukvara för installationsmedia. Boota USB-stickan, formatera hårddisken i installationsprogrammet, finns få anledningar att göra det i förväg själv.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte heller problemet med fel partitionstyp på disken. Man har kunnat fixa med disken under installationsfasen sedan iaf W7, troligen även XP (men minnet sviktar just nu). Bara plocka bort alla partitioner och gå vidare så väljer Windows själv det lämpligaste (om du ska ha hela till Windows, annars måste du själv dela upp, men även detta går i installationsprogrammet). Jag har aldrig meckat i förväg utom ett undantag och det var när jag behövde en större startpartition än default (100MB->500) i W7.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Om du kör GPT måste du ha UEFI-boot.
Om du kör MBR måste du ha legacy-boot.

Om du vill installera windows med UEFI-boot måste även stickan bootas med UEFI.

Slå på UEFI-boot, skapa en sticka med UEFI med windows mjukvara för installationsmedia. Boota USB-stickan, formatera hårddisken i installationsprogrammet, finns få anledningar att göra det i förväg själv.

Tack, men allt detta är just det jag har försökt göra. Jag lyckas inte med själva aktiverandet av UEFI. Du säger ”slå på UEFI-boot”, vilket låter väldigt enkelt men jag hittar inget alternativ som är så enkelt med mitt moderkort.

Att jag nu lyckades installera efter att ha konverterat till MBR tyder väl på att jag inte lyckats med att slå på UEFI-boot, hur mycket jag än försökt. Det är det jag behöver hjälp med att fatta hur jag ska göra.

Det som återstår att testa nu är väl att skapa USBn med windows-programmet och testa igen. Nu är windows installerat på hårddisk konverterad till MBR. Går det enaabla UEFI-boot då? Måste jag det för att USBn ska bli rätt? Förvirringen är total.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: EVGA GTX1080 SC ACX3.0 Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING ATX CPU: i7 6700K@4.4GHz RAM: Corsair 32GB DDR4 2666MHz VENGEANCE PSU: Corsair VX 550w Chassi: Phanteks Eclipse P400S
Skärm: Fujitsu Siemens 24" 1200p 60Hz

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jag förstår inte heller problemet med fel partitionstyp på disken. Man har kunnat fixa med disken under installationsfasen sedan iaf W7, troligen även XP (men minnet sviktar just nu). Bara plocka bort alla partitioner och gå vidare så väljer Windows själv det lämpligaste (om du ska ha hela till Windows, annars måste du själv dela upp, men även detta går i installationsprogrammet). Jag har aldrig meckat i förväg utom ett undantag och det var när jag behövde en större startpartition än default (100MB->500) i W7.

Jag raderar windowsdisken i installationsprogrammet, tar bort partitioner och skapar partitioner igen, formaterar, men det går ändå inte installera pga: ””The selected disk is of GPT style” (minns inte den exakta formuleringen)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: EVGA GTX1080 SC ACX3.0 Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING ATX CPU: i7 6700K@4.4GHz RAM: Corsair 32GB DDR4 2666MHz VENGEANCE PSU: Corsair VX 550w Chassi: Phanteks Eclipse P400S
Skärm: Fujitsu Siemens 24" 1200p 60Hz

Permalänk
Medlem

@elvinjones: Och vad händer om du tar bort all partitioner och inte skapar några partitioner och formaterar? Du ska alltså låta installationsprogrammet sköta det åt dig.

Permalänk
Skrivet av ToddTheOdd:

@elvinjones: Och vad händer om du tar bort all partitioner och inte skapar några partitioner och formaterar? Du ska alltså låta installationsprogrammet sköta det åt dig.

Hm, nu har jag försökt så många varianter så jag minns inte om jag testat det. Ska testa!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: EVGA GTX1080 SC ACX3.0 Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING ATX CPU: i7 6700K@4.4GHz RAM: Corsair 32GB DDR4 2666MHz VENGEANCE PSU: Corsair VX 550w Chassi: Phanteks Eclipse P400S
Skärm: Fujitsu Siemens 24" 1200p 60Hz

Permalänk

Nu när du lyckats installera Win 10, kolla om det
är 32 eller 64 Bitars Windows som är installerat.

Misstänker att du har en gammal 32 Bitars
Win 10 på din installations sticka därav problemet
att du måste ha Mbr och legacy boot.

Permalänk
Skrivet av ToddTheOdd:

@elvinjones: Och vad händer om du tar bort all partitioner och inte skapar några partitioner och formaterar? Du ska alltså låta installationsprogrammet sköta det åt dig.

Men eftersom jag inte kan installera på GPT, så antar jag att det inte är bootat med UEFI, och då borde i sin tur inte installationsprogrammet välja GPT och att det plötsligt skulle funka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: EVGA GTX1080 SC ACX3.0 Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING ATX CPU: i7 6700K@4.4GHz RAM: Corsair 32GB DDR4 2666MHz VENGEANCE PSU: Corsair VX 550w Chassi: Phanteks Eclipse P400S
Skärm: Fujitsu Siemens 24" 1200p 60Hz

Permalänk
Skrivet av oddball69:

Nu när du lyckats installera Win 10, kolla om det
är 32 eller 64 Bitars Windows som är installerat.

Misstänker att du har en gammal 32 Bitars
Win 10 på din installations sticka därav problemet
att du måste ha Mbr och legacy boot.

Det var det första jag tänkte på, men det är 64-bit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: EVGA GTX1080 SC ACX3.0 Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING ATX CPU: i7 6700K@4.4GHz RAM: Corsair 32GB DDR4 2666MHz VENGEANCE PSU: Corsair VX 550w Chassi: Phanteks Eclipse P400S
Skärm: Fujitsu Siemens 24" 1200p 60Hz

Permalänk

Tittade på din manual som du länkade till, har du provat att ändra
CSM Support till - Dissabled?
Och - Storage Boot option control till Uefi only.

Tycker dessutom att det låter skumt att du kan installera på
MBR med legacy, det ska inte fungera på 64-Bitars Win 10 om
du nu inte har et väldigt gammalt installations media.

Vad får du får Version om du startar en Cmd/dos- prompt
och skriver ver och trycker på enter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elvinjones:

Hej på er!

Jag har har gjort allt, men lyckas inte installera Windows 10. Jag hade ett fungerade WIN10 men ville göra en clean installation av olika anledningar. Jag bytte moderkort och processor innan jag försökte installera om.

Felmeddelandet i installationen är att jag inte kan installera Windows för att hårddisken har partitionstypen GPT, vilket väl är det jag vill att den ska ha. (Jag raderade partition och formaterade hårddisken innan jag försökte starta installationen)

Som jag har fattat det så beror felmeddelandet på antingen
1. Moderkortet är inställt på legacy och inte UEFI
2. USB-stickan skapades på fel sätt.

Såhär gjorde jag när jag försökte installera om:

Skapade en USB med hjälp av Rufus. Jag valde NTFS, UEFI (non cms)
Gjorde inställningar i BIOS för UEFI, och försökte välja bort sånt som har med legacy att göra.
Testat alla möjliga inställningar i BIOS, googlat i timmar. Inget hjälper.
Jag försöker välja bort CMS i BIOS, men nästa gång jag går in i BIOS är det enablat igen.
Skapade en ny USB från min macbook, men den funkade inte att boota ifrån.
Jag har gjort reset på BIOS både i inställningar och jumper på moderkortet och försökt installera igen.

Jag vet att man kan konvertera från GPT till MBR, vilket jag också försökte göra. Då fick jag felmeddelandet att jag inte kan använda kommandot convert på CDROM-enheter. (Det är en SSD-disk)

Är det USBn som är problemet?
Jag behöver hääälp!

Moderkortet är Gigabyte B450 DS3H. Manual:
https://www.manualslib.com/manual/1496136/Gigabyte-B450m-Ds3h...

saxat från
http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_b450m-d...
"Boot Option Priorities
Specifies the overall boot order from the available devices. Removable storage devices that support GPT
format will be prefixed with "UEFI:" string on the boot device list. To boot from an operating system that
supports GPT partitioning, select the device prefixed with "UEFI:" string.
Or if you want to install an operating system that supports GPT partitioning such as Windows 10 64-bit,
select the optical drive that contains the Windows 10 64-bit installation disk and is prefixed with "UEFI:"
string."

Dvs jag tolkar det som att din USB-sticka inte är UEFI-kompatibel eller inte skapad med windows USB-tool.

Permalänk
Inaktiv

Sitter presis nu och skapar en boot usb om jag behöver ominstallera windows, brukar uppgradera den med jämna mellanrum så man har senaste windows på usb sticka.
MediaCreationTool1903 är den senaste från Microsoft och jag använder alltid den, allt annat brukar strula. Formatera usb stickan i fat32.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Sitter presis nu och skapar en boot usb om jag behöver ominstallera windows, brukar uppgradera den med jämna mellanrum så man har senaste windows på usb sticka.
MediaCreationTool1903 är den senaste från Microsoft och jag använder alltid den, allt annat brukar strula. Formatera usb stickan i fat32.

Den formaterar nog stickan själv, att döma av att jag fått stickor som måste formateras efter att MediaCreationTool misslyckats i vissa fall. Misslyckandet i fall b) nedan gav en sticka som behövde formateras, trots att den redan var formaterad innan.

Två fel jag råkat ut för:

a) Antivirusprogrammet blockerat autorun, vilket gjort att verktyget helt enkelt fastnat på autorun.inf och sedan gett upp efter ett tag.

b) Kört verktyget rakt upp och ned från adminkonto med UAC påslaget, vilket också lett till fel och en obegriplig felkod. Löstes genom att köra verktyget som admin, men det är ju rätt märkligt att Microsofts eget verktyg vare sig ger fråga om rättighetshöjning eller ger ett relevant felmeddelande som går att begripa.

Det hela blir rätt irriterande när programmet varje gång laddar ned allting och först därefter ger upp. Sitter man inte och stirrar på skärmen ser man inte heller om något som i fall a) händer.

Permalänk
Inaktiv

Du måste ha något fel i din dator, jag har aldrig haft några bekymmer varken med virus program eller admin rättigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Du måste ha något fel i din dator, jag har aldrig haft några bekymmer varken med virus program eller admin rättigheter.

Spännande analys...
I fall a) berodde det förstås precis på det jag skrev. slår man av funktionen att blockera autorun så blockeras förstås inte autorun. Problemet är bara att om man inte sitter och glor på skärmen så möts man bara av ett felmeddelande när man kommer tillbaka. Meddelandet om blockering och om man vill tillåta eller inte har försvunnit för länge sedan vid det laget. Om det var "fel i min dator" i fall b) så beror det enkom på M$ själva eftersom den var helt nyinstallerad (helt renblåst disk) med senaste Win10, dock engelska och jag ville göra en sticka som installerade svensk version från början för annat ändamål.

Permalänk

Ladda ner Windows 10 ISO och skriv till USB med Rufus, går fort och fungerar kanon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | ASUS ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi | Ballistix 32GB DDR4 3600MHz | Power Color RX 6900 XT Red Devil Ultimate

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

saxat från
http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_b450m-d...
"Boot Option Priorities
Specifies the overall boot order from the available devices. Removable storage devices that support GPT
format will be prefixed with "UEFI:" string on the boot device list. To boot from an operating system that
supports GPT partitioning, select the device prefixed with "UEFI:" string.
Or if you want to install an operating system that supports GPT partitioning such as Windows 10 64-bit,
select the optical drive that contains the Windows 10 64-bit installation disk and is prefixed with "UEFI:"
string."

Dvs jag tolkar det som att din USB-sticka inte är UEFI-kompatibel eller inte skapad med windows USB-tool.

Yes!! Så kan det vara. Men jag trodde att jag använde samma förra gången jag installerade och då var det UEFI. Jag ska undersöka detta senare. USB-minnena jag har är gamla. Kan hända att jag använde ett SD-kort förra gången.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: EVGA GTX1080 SC ACX3.0 Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING ATX CPU: i7 6700K@4.4GHz RAM: Corsair 32GB DDR4 2666MHz VENGEANCE PSU: Corsair VX 550w Chassi: Phanteks Eclipse P400S
Skärm: Fujitsu Siemens 24" 1200p 60Hz

Permalänk
Skrivet av LightningStrike:

Ladda ner Windows 10 ISO och skriv till USB med Rufus, går fort och fungerar kanon.

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe, vilken bra idé! 😊😉

Visa signatur

GPU: EVGA GTX1080 SC ACX3.0 Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING ATX CPU: i7 6700K@4.4GHz RAM: Corsair 32GB DDR4 2666MHz VENGEANCE PSU: Corsair VX 550w Chassi: Phanteks Eclipse P400S
Skärm: Fujitsu Siemens 24" 1200p 60Hz

Permalänk

Halleluja

UEFI: KingstonDataTravelwr G3 1.00, Partition 1

USB-minnet visas som UEFI i bootmenyn.

Jag gjorde om proceduren med Rufus, men ändrade på två saker. Dels valde jag Fat32 istället för NTFS, och jag använde ett annat USB-minne. Lika gammalt. Jag vet inte vilket av sakerna som gjorde susen. Tack för alla tips och trixs!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: EVGA GTX1080 SC ACX3.0 Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING ATX CPU: i7 6700K@4.4GHz RAM: Corsair 32GB DDR4 2666MHz VENGEANCE PSU: Corsair VX 550w Chassi: Phanteks Eclipse P400S
Skärm: Fujitsu Siemens 24" 1200p 60Hz