Permalänk
Medlem

Högtalarkabel

Hej Allesamman
Jag undrar ifall mån kan hjälpa mig med. Min fråga gäller högtalarkablar 2,5 mm vs 4 mm fast i mitt fall ska jag bi-wire och då är det 9m o 12 m avstånd till högtalarna. Med andra ord allt som allt ca 45 m kanel.
Det blir rätt så mycket skillnad i pris.
Innan så hade jag 4mm bi-wire av okänd märke pga att det är evigheter sen det köptes.
Funderar på allt möjligt typ 2,5 mm Supra, 4 mm av okänd märke, 2,5 mm av okänd märke etc.
tacksam för att bli klokare

Permalänk
Keeper of the Bamse

Om kaben kan föra en elektrisk signal så ta det billigaste du hittar. Dra dem inte längs elkablar bara

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM5:

Hej Allesamman
Jag undrar ifall mån kan hjälpa mig med. Min fråga gäller högtalarkablar 2,5 mm vs 4 mm fast i mitt fall ska jag bi-wire och då är det 9m o 12 m avstånd till högtalarna. Med andra ord allt som allt ca 45 m kanel.
Det blir rätt så mycket skillnad i pris.
Innan så hade jag 4mm bi-wire av okänd märke pga att det är evigheter sen det köptes.
Funderar på allt möjligt typ 2,5 mm Supra, 4 mm av okänd märke, 2,5 mm av okänd märke etc.
tacksam för att bli klokare

Ta Supras kabel, den är ett rejält och bra lyft från de billigare segmentena.
Har kört den själv och den har hitills varit klockren.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Ta Supras kabel, den är ett rejält och bra lyft från de billigare segmentena.
Har kört den själv och den har hitills varit klockren.

/Lifooz

Och nu inväntar vi debatten angående om man kan höra skillnad på olika högtalarkablar

Permalänk

@PellePlutt_86: Tja.. Så länge högtalarkabeln är skärmad och inte vittrar sönder på ett halvår så spelar det ingen större roll. Ett plus kan kanske vara om kabeln är flexibel och lätt kan installeras.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@PellePlutt_86: Tja.. Så länge högtalarkabeln är skärmad och inte vittrar sönder på ett halvår så spelar det ingen större roll. Ett plus kan kanske vara om kabeln är flexibel och lätt kan installeras.

Högtalarkablar är normalt inte skärmade då det i regel inte finns någonstans att ansluta skärmen.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

@BM5: Hej BM5
Oavsett om du väljer mellan single- alternativt biwire eller 2,5mm2 alternativt 4mm2 så tycker jag du ska basera valet av produkt och lösning på vad du själv kan höra när du lyssnar på vanlig musik.

Har du möjliget att göra någon produktjämförelse innan köp eller ha rätt till öppet köp på produkterna?

Hur ansluter du kabel i förstärkar- respektive högtalarsidan? (banan, spade, klämmer, skruvar)

Permalänk
Medlem

Skillnaden i resistans på 45 m är 0,3 ohm och 0,185 (ca.) En obetydlig vridning på volymkontrollen kompenserar skillnaden i kabel mellan 2,5 och 4 mm2. Gå inte på bluffen med dyra högtalarkablar. Det är ingen skillnad på koppartråd i olika kablar.

Permalänk
Medlem

Om du är en normal Svensson som har ett par riktigt fina högtalare så finns det ingen anledning till att köpa dyrare kablar. Det finns niche scenarion som t.ex ifall du ska dra högtalarkablar tillsammans med en högspänningsledning där det kan finnas nytta i att skärma kablarna, men annars nej.

*** Bort Redigerat då jag tydligen har fel ***

Ett bra exempel på "kabel bluffar" är HDMI kablar i guldplätering: Det fanns en sanning i att en analog kabel kunde förr få bättre koppling med guldpläterad. En analog kabel kan ge bättre och sämre bild. Fördelen med digitala kablar är att antingen så fungerar de, eller så fungerar de inte. Det finns ingen skala emellan. Därav är guldpläteringen helt värdelös. Nu googla på HDMI kabel så kommer du hitta 50% som ser ut att vara guldpläterade. Bara ren lögn som sagt

Permalänk
Medlem

Hej igen o tack för alla svar men där är några som kanske uppfattade att det är typ surround jag ska ha men nej, det är en äldre HiFi anläggning från 90-talet men dyra såna.
Det är banankontakter som jag har.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oh. Högtalarkablage. Ett så alltid intressant ämne!

Min rekommendation är att du inte åker till närmsta Hifibutik och köper dig ett par dyra färdiga kablar.
Eller du kan såklart göra det om du uppskattar designen och om priset inte spelar roll - men det finns ingen anledning att göra det (förutom just designen).

När jag förra året skulle "tillverka" mina högtalarkablar (5 kablar och 2 jumpers på totalt 33 meter) så förde jag en mailkonversation med Josef Svalander (Kort information om honom) som var ganska intressant. Tänker inte lägga upp den här men finns att ta del av ur informativt syfte via PM ifall intresse finns). Summan av detta samtal var att där såklart är skillnad på en kabel och en kabel men att vi kan se och uppleva det på olika sätt:
Antingen så tittar vi ur det tekniska perspektivet och jämför siffror på koppar, ledararea, ohm Hz etc. Då tar du vilken kabel du vill!
Eller så är vi mer pragmatiska och tror på allt detta mumbo jumbo som finns i HiFi-världen och då är det stooor skillnad.

Jag följde således inte alls Svalanders alla tips och köpråd utan köpte mig istället "Supra Rondo 4x4.0" till mina frontar (bi-wire) och kanske en Supra Classic till mina bakre högtalare (minns inte vilken modell jag valde där).
Sedan köpte jag krympslang och kabelstrumpor och några läcka banankontakter från Furutech Furutech FP-200Bs

Till sist monterade jag ihop detta hemma i köket i min lägenhet. Blev hur bra som helst.
Visst blev det några tusenlappar för allt material - men det blev ändå bara en bråkdel av vad det kostat om jag köpt allting färdigmonterat.

Skillnaden mellan bara en Suprakabel lös med Supras egna kabelskor och en färdigmonterad är typ 1/4 av priset (någonting sådant var det när vill jag minnas). Man betalar hiskeliga priset för att bara montera ihop grejerna. Märkligt egentligen.

Men lycka till i alla fall!
Snåla inte med högtalare och förstärkare. När det är klart köper du så snygga kablar du bara kan. Inte för att det låter bättre - utan för att det ser bättre ut och gör dig glad varje gång du tittar på dem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PellePlutt_86:

Och nu inväntar vi debatten angående om man kan höra skillnad på olika högtalarkablar

Hahah, nejnej, viss skillnad kanske, ja absolut, det kan jag svälja att vissa kablar kanske färgar ljudet lite.

Men i det här fallet så är det liksom inte himmel/helvete skillnad och jag vill inte dra igång någon sådan debatt.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv

De gjorde ju något blind test och med mätinstrument mellan vanlig skarvsladd och högtalarkabel.
De kom fram att det inte fanns någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Låter det annorlunda med en dyr kabel - nej!
Känns det roligare att jobba med/äga - kanske

Således skulle jag rekommendera dig att välja kabel som du känner är kul att arbeta med (så kul det nu kan bli med högtalarkabel), men tro inte att det låter annorlunda. Själv kör jag med Supras enklaste variant. Inte för att den låter bättre än no name à la Kjell, men för att den är lite mjukare och mer följsam samt lättare att skala.

Samma gäller terminering. Du kommer inte höra skillnad, men jösses vad smidigt det är med banankontakter!

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

Ett bra exempel på "kabel bluffar" är HDMI kablar i guldplätering: Det fanns en sanning i att en analog kabel kunde förr få bättre koppling med guldpläterad. En analog kabel kan ge bättre och sämre bild. Fördelen med digitala kablar är att antingen så fungerar de, eller så fungerar de inte. Det finns ingen skala emellan. Därav är guldpläteringen helt värdelös. Nu googla på HDMI kabel så kommer du hitta 50% som ser ut att vara guldpläterade. Bara ren lögn som sagt

Nu tycker jag att du är lite väl kategorisk. Din digitala HDMI-kabel består trots allt av 19 stycken analoga ledare. Det är klart att dessa analoga ledares egenskaper påverkar hur bra kabeln fungerar. Det brukar vara väldigt tydligt om kabeln är tillräckligt bra eller inte. Antingen får man bild eller inte, men det finns en gråzon där kabeln bara nästan räcker till. Om man får några bitfel här eller där i ljud- eller bildströmmen kanske det inte märks så mycket. Kommer bitfelet däremot i HDCP-signaleringen brukar det resultera i dropouts på ett par sekunder. Guldpläteringen hindrar kontaktytorna från oxidering, så den är inte helt bortkastad.

Och för att precisera var jag står i kabelfrågan så köper jag min högtalarkabel på Clasan.

Permalänk
Medlem

Anser att sålänge kabeln har adekvat kabelarea för sin längd och last så är märket av minimal konsekvens ljudmässigt. Däremot ska jag erkänna att jag kör lite dyrare kablar än de billigaste på classe eller biltema, mestadels pga bättre fysiska egenskaper i form av följsamhet och kvalitet, plus att de ser bättre ut. Kör till 90% Sommer Cable, i form av Meridian till mina frontar (rund och högflexibel, 20Kr/metern) och Tribun till mina surrounds (platt och diskret 25kr/metern).

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Ohh, gud, trigga mig inte att börja diskutera kablar igen...

I ändlösa trådar här i forumet har jag propagerat för vetenskapen istället för "ormolja" och det samma gäller även nu. Köp en kabel som är tillräckligt snygg och smidig för ditt behov och låt alla andra överväganden flyga ut genom fönstret. Ljudet kommer inte att påverkas alls, punkt slut.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chrisism8:

Om du är en normal Svensson som har ett par riktigt fina högtalare så finns det ingen anledning till att köpa dyrare kablar. Det finns niche scenarion som t.ex ifall du ska dra högtalarkablar tillsammans med en högspänningsledning där det kan finnas nytta i att skärma kablarna, men annars nej.

Du har nog totalt missuppfattat vad guldplättering är till för, guld är en dålig ledare så det är egentligen inget man vill ha på kontakten utan koppar eller aluminium hade varit oerhört mycket bättre elektriskt sett, problemet är att dessa metaller oxiderar väldigt lätt och dessa oxider är väldigt dåliga ledare, de måste alltså anslutas gastätt för att det ska fungera en längre tid.
Guld oxiderar inte alls och är en av de kemisk mest stabila metaller som finns och används därför väldigt mycket på nästan alla kontaktytor inom elektronik.
Din dator är full av guldplätterade kontakter och silverledare för den skulle inte fungera om man använde koppar hela vägen.

Det är skillnad på ljudet pga kabeln egenskaper eftersom den elektriskt sett kan ses som en del av delningsfiltret men dyrkabel är inget man behöver, supra är däremot ett utmärkt val av kabel, de är tekniskt sunda, ganska lätthanterliga, ser ganska bra ut och är framförallt inte särskilt dyra.

Vill man inte ha nått likt dem så monterar man med fördel sina egna kablar med utgångspunkt från installationskablar från elbranchen, LTS har beskrivningar på hur man kombinerar ihop bra saker och de har även skrivit artiklar om de hur de elektriska egenskaperna förändras beroende på kabelns uppbyggnad, tex så är det många som förstört sina förstärkare genom att ansluta en så lång högtalarkabel att förstärkaren börjat självsvänga, ett tämligen vanligt problem framförallt i början av hembioeran.

Läs det LTS skriver om kablar och varför inte bygg en egen kabel efter exemplen men låt bli att köpa de billigaste så kallade högtalarkablarna för då är elinstallationskabel ljudmässigt bättre (men kanske inte snyggare eller mer lätthanterlig)
http://www.lts.a.se/lts/artiklar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag köpte dessa från Supra när jag installerade mina Atmoshögtalare för något år sedan. Billiga, vit färg som jag ville ha och rätt smidiga.

Supra Classic hos Hembiobutiken

Man får bortse från det påtagliga mumbojumbot om ljudkvalitet på hemsidan... Kabeln är bra helt enkelt, ingen magisk egenskap behövs.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem

Jag brukar titta på BBC Earth. Dom har ofta medicinska program. I ett program testade dom Placebomedicin och många tyckte det fungerade. Även sedan De fått veta att det var Placebo mådde dom bra och var nöjda med behandlingen. Tänkte på det när det spekulerades om högtalarkablar. Det kanske upplevs som bra om man betalat dyrt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PellePlutt_86:

Klart du hör skillnaden om dem drämmer en 4 mm kabel i golvet eller en billig 1.5 mm kabel i golvet klart dem låter olika, om du inte hör skillnaden på det då kvittar det ju

On Topic : Om man lastar höga effekter i kabeln på en lite längre sträcka vilket du antagligen inte gör hemma så kommer det inte vara så stor skillnad.

Men får hålla med alla som rekommenderar Supra att det är en bra kabel.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Klart du hör skillnaden om dem drämmer en 4 mm kabel i golvet eller en billig 1.5 mm kabel i golvet klart dem låter olika, om du inte hör skillnaden på det då kvittar det ju

On Topic : Om man lastar höga effekter i kabeln på en lite längre sträcka vilket du antagligen inte gör hemma så kommer det inte vara så stor skillnad.

Ihoprullad aluminiumfolie låter lika bra som dyr high-end kabel:
https://www.avsforum.com/forum/91-audio-theory-setup-chat/216...

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vinylens:

Kört med supra i 20 år och alltid gillat deras kablar, är prisvärda och man får mycket för pengarna.

Permalänk
Avstängd

Japp, modet skiftar angående hur den perfekta HiFi kabeln skall se ut, på 60-70 talet skulle ledarna vara brett isär, på 80 talet skulle de vara riktigt tätt ihop, osv.

Arean har också skiftat.

Jag kan inte höra någon skillnad i den analoga biten av min anläggning som är relaterad till kablaget, men skall man vara petnoga torde den optimala ledaren vara ett vanligt vattenledningsrör, tex 1" med minst 1,6 mm tjocklek, då får man med allt.
Kärnan får ingen aktiv funktion i riktigt grovt kablage pga skin effekten i realiteten, resten är bara död area, rent mattematiskt sett skulle i teorin omkretsen kunna göra skillnad men inte arean hos materialet i sig över en viss gräns.

Dock spelar det absolut zero roll i realiteten enligt min praktiska erfarenhet.
Man kommer ändå alltid att ha analoga signaler ut till högtalarna.

Har för visso någon fancy högtalarkabel som är grov som två skosnören, men det var för att jag redan hade den hemma...
Vibrationsdämpning och skit har absolut NOLL betydelse för ljudet.

Edit, dendär smörjan har sin grund i att vissa typer av äldre radiorör kunde innehållet röra sig om de vibrerade, vilket medförde förändringar i ljudet. Det gäller dock bara ett fåtal obsoleta rör som huvudsakligen användes i vissa typer av handhållen kommunikationsutrustning och liknande.

Edit, visst kan man få "generatoreffekt" på inlinan, men då skall man piska runt med dem ganska rejält innan det märks.
Åtminstone jag brukar inte stå och hoppa korsvis hopprep med dem (i alafall inte i sådant tillstånd där man tänker på ljudet...).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Japp, modet skiftar angående hur den perfekta HiFi kabeln skall se ut, på 60-70 talet skulle ledarna vara brett isär, på 80 talet skulle de vara riktigt tätt ihop, osv.

Arean har också skiftat.

Jag kan inte höra någon skillnad i den analoga biten av min anläggning som är relaterad till kablaget, men skall man vara petnoga torde den optimala ledaren vara ett vanligt vattenledningsrör, tex 1" med minst 1,6 mm tjocklek, då får man med allt.
Kärnan får ingen aktiv funktion i riktigt grovt kablage pga skin effekten i realiteten, resten är bara död area, rent mattematiskt sett skulle i teorin omkretsen kunna göra skillnad men inte arean hos materialet i sig över en viss gräns.

Dock spelar det absolut zero roll i realiteten enligt min praktiska erfarenhet.
Man kommer ändå alltid att ha analoga signaler ut till högtalarna.

Har för visso någon fancy högtalarkabel som är grov som två skosnören, men det var för att jag redan hade den hemma...
Vibrationsdämpning och skit har absolut NOLL betydelse för ljudet.

Edit, dendär smörjan har sin grund i att vissa typer av äldre radiorör kunde innehållet röra sig om de vibrerade, vilket medförde förändringar i ljudet. Det gäller dock bara ett fåtal obsoleta rör som huvudsakligen användes i vissa typer av handhållen kommunikationsutrustning och liknande.

Edit, visst kan man få "generatoreffekt" på inlinan, men då skall man piska runt med dem ganska rejält innan det märks.
Åtminstone jag brukar inte stå och hoppa korsvis hopprep med dem (i alafall inte i sådant tillstånd där man tänker på ljudet...).

Kablar rör sig rätt mycket pga magnetfälten som uppstår i dem, måttvariationerna kan vara ganska stora och det modulerar de elektriska egenskaperna induktans och kapacitans ändras men är det en sund konstruktion så ska det bli en liten skillnad i ljudet men är det en "väldigt lös" uppbyggnad så blir det större skillnader.
Man gjuter ihop en del komponenter för att de inte ska ändra mått pga magnetfälten och det gäller inte bara inom hifi, spoltjut är ju nått datorfolket ogillar som är ett exempel på måttändringar pga magnetfält.

Däremot är det inte vettigt att försöka dämpa kabelns vibrationer med nån exotisk upphängnnig men uppbyggnaden spelar roll och den bör vara sund.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bara för att dra igång diskussionen än mer så undrar jag vad ni har för total pris på era hifi anläggningar där hemma.
Om ni har investerat en större summa pengar vad har ni då för kablage?

Tänker mig att ni som kritiserar kablars betydelse inte har någon erfarenhet av anläggningar över låt oss säga 50k

Duckar här för alla negativa kommentarer man nu får 😀

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fantomen:

Bara för att dra igång diskussionen än mer så undrar jag vad ni har för total pris på era hifi anläggningar där hemma.

Tänker mig att ni som kritiserar kablars betydelse inte har någon erfarenhet av anläggningar över låt oss säga 50k

Har flera anläggningar i prisklass över 50 000 och har i princip helt slutat med dyrkabel, dyrkabel i min värld är dock absolut inte Supra. Håller vi oss i Sverige så är däremot Jorma dyrkabel, jag har haft och har kvar en del Audioquest och Purist Audio som jag inte använder och det ligger nog ett par silverkablar nånstans och skräpar också men jag har lärt mig mera och inser att man ska se kabeln som en del av filtret och bygga det som ett system så slipper man hålla på med dyrkabel.
Hifi och musik testade ju förresten ljudpåverkan av nätverkskablar i vintras, prisklassen var upp till 50 000 kr/m, det blir fan så dyrt att dra nätverk hemma om man lägger 50k per meter för ethernetkabeln

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

"Dyrkablar" är ormolja! Skillnader som inte går att mäta med en grundlig mätning av rätt parametrar går inte att urskilja heller.

Det betyder dock inte att man ska köpa det billigaste. Jag har haft biltema/clasohlsson-kablar och de är hemska att arbeta med - oflexibla och hälften av ledarna går av när man skalar dom.

Supra, Jentech (supras lågprismärke) och t.o.m. Proson gör efter egna erfarenheter vettiga kablar avseende hantering och pris.

Som @mrqaffe också nämner gör supra utmärkta kablar med bra konstruktion till rimligt pris.
Konstruktionen är klart viktigare i annat som t.ex. långa HDMI-kablar (över ca 5 m men beroende på bitrate). Dom signalerna är känsliga och vissa budgetkablar har problem med bild eller mycket digitala störningar p.g.a. tunna ledare + att kontakttypen inte är den tåligaste så dom kan lätt glappa. Supra har bland marknadens grövsta ledare i sina HDMI-kablar och stabila väl konstruerade kontakter och är därmed bland de bästa passiva HDMI-kablarna. Sen fins det en gräns där inte ens det räcker och man behöver tänka om.

För referens har jag hört en del "finare" anläggningar under mina 20+ år med Hifi- och hemmabiointresse, men sitter själv på ett lite enklare hemmabiosystem som gått på strax över 40k (uppgraderat delarna i omgångar så minns inte riktigt). Jag tror dock inget magiskt händer strax däröver som plötsligt gör ormoljekablar viktiga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Kablar rör sig rätt mycket pga magnetfälten som uppstår i dem, måttvariationerna kan vara ganska stora och det modulerar de elektriska egenskaperna induktans och kapacitans ändras men är det en sund konstruktion så ska det bli en liten skillnad i ljudet men är det en "väldigt lös" uppbyggnad så blir det större skillnader.
Man gjuter ihop en del komponenter för att de inte ska ändra mått pga magnetfälten och det gäller inte bara inom hifi, spoltjut är ju nått datorfolket ogillar som är ett exempel på måttändringar pga magnetfält.

Däremot är det inte vettigt att försöka dämpa kabelns vibrationer med nån exotisk upphängnnig men uppbyggnaden spelar roll och den bör vara sund.

Jo, men kablaget mellan förstärkare och högtalarelement är inte i närheten så känsligt som många påstår.

Äldre rörförstärkare är faktiskt ganska grovt gjorda och saknar som regel ingjutna komponenter, om de har detta så beror det på att man tex använt ingjutna transformatorer från militär surplus som ursprungligen designades för att bättre tåla vibrationer från flygplansmotorer och liknande.
Det är som sagt relativt få vanligt förekommande rör som faktiskt är känsliga för mindre vibrationer.

Moderna filter och integrerad elektronik är annat som du säger, men utlinan är ju samma.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jo, men kablaget mellan förstärkare och högtalarelement är inte i närheten så känsligt som många påstår.

Äldre rörförstärkare är faktiskt ganska grovt gjorda och saknar som regel ingjutna komponenter, om de har detta så beror det på att man tex använt ingjutna transformatorer från militär surplus som ursprungligen designades för att bättre tåla vibrationer från flygplansmotorer och liknande.
Det är som sagt relativt få vanligt förekommande rör som faktiskt är känsliga för mindre vibrationer.

Moderna filter och integrerad elektronik är annat som du säger, men utlinan är ju samma.

Kablaget är ganska viktigt men dyrkabel är inte viktigt, sundkabel är för det mesta ett bättre val än att välja det billigaste som ofta inte är varken elektriskt, mekaniskt eller estetiskt bra val.
Vill man ha billiga kablar som funkar bra elektriskt så väljer man med fördel EK som man köper hos en elinstallationsgrossist.
De är däremot varken vackra eller smidiga.

Visa signatur