Permalänk
Medlem

"Bästa" tvn för max 6500 kr?

Jag kommer köpa en tv inom kort. är inte någon stor tv tittare utan kör mkt play tjänster och streaming på olika sett via dator. men jag är ny inflyttad och behöver någonting i vardagsrummet på en tv bänk farsan skänkt till mig

jag kmr givetvis nyttja tvn för vanligt tv tittande-men i ganska begränsad form. det kommer nog mest bli streaming av youtubeklipp.

ev blir de oxå film-men mest youtube!

jag har ett xbox one som kan nyttjas med nya tvn men jag kör sporadiskt via nuvarande datormonitorn. ibland i större utsträckning än andra tillfällen.

så vad ska jag gå efter? jag har sett er fantastiska guide https://www.youtube.com/watch?v=RAZeONvEG5I och även läst lite i själva artikeln. Men då jag rör mig i lägre medelklassegmentet så blir det rörigt ändå.

jag riktar dock in mig på 50 - max 55 tum (inte större då tv bänken inte är så stor hehe-jag kmr inte hänga upp tvn då jag har precis nyrenoverat)

jag va på elgiganten igår då jag fått lite nys på https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/22895/samsung-50... och fick nog ganska trovärdig hjälp, jag blev dock väldigt paff när säljaren typ menade på att den tvn va inge speciellt- den va rätt medioker eller "kass" som han nästan i princip sa. den är ju annars nedsatt 3k tänkte jag som amatör jag är.

jag vill gärna ha nån tv med bra svärtaoch för max 6500. är det VA panel som jag ska titta på då?

problem kan bli av att jag sitter vid dator och vrider huvudet mot tvn ofta-men han på elgiganten trodde inte det skulle va något problem. de här med ips och va verkade han inte vara så pratsam kring heller och menade mer på att dagens tv apparater har överlag bra betraktningsvinkel ändå...(han sa inte så bokstavligen men jag tolkar det som så utifrån bemötandet)

TCL verkar oxå intressant med den här: https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/55DP660/tcl-55-4...

är dock orolig för TLC och modellernas tillförlitlighet utifrån vad de sägs NA kontra EU, SA och Asien. (typ det som nämndes i er guide)

det här är en sån jävla djungel....

tack för era tappra försök till hjälp <3

Permalänk
Medlem

Fick höra att TCL i europa är jordens skräp, inte alls samma paneler som de säljer i USA. Det fanns en liknande tråd för några månader sedan där många tips gavs i din prisklass.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av M00rtin:

jag vill gärna ha nån tv med bra svärtaoch för max 6500. är det VA panel som jag ska titta på då?

Ja, VA-panel och sitta ganska rakt framför TV:n för att undvika synliga skiftningar i svärtan.

Permalänk
Medlem

Hittar lite förslag:
Prisjakt: LG 50UM7450 6490:-
Prisjakt: Sony Bravia KD-55XF7005 6490:-
med en recension ifrån LjudochBild:
Prisjakt: Philips 50PUS7363 6490:-
Med en recension på 65"-varianten ifrån LjudochBild.

Jag tror att det är bland det bättre du hittar för priset i dagsläget. Vill du ha något bättre så är nog Philips POS8503-serie det första steget, Webhallen har en sommarrea på dem:
Webhallen: Philips PUS8503-serie 49"-65" 7190:- och uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Hittar lite förslag:
Prisjakt: LG 50UM7450 6490:-
Prisjakt: Sony Bravia KD-55XF7005 6490:-
med en recension ifrån LjudochBild:
Prisjakt: Philips 50PUS7363 6490:-
Med en recension på 65"-varianten ifrån LjudochBild.

Jag tror att det är bland det bättre du hittar för priset i dagsläget. Vill du ha något bättre så är nog Philips POS8503-serie det första steget, Webhallen har en sommarrea på dem:
Webhallen: Philips PUS8503-serie 49"-65" 7190:- och uppåt.

Tack för tipsen i tidigare inlägg och detta jag citerar nu ovan.

Har ordentlig beslutsångest. Jag har beslutat rör en 55 tum iaf. Har nog ångrat kring va och vill nog satsa på ips. Sen är det de här med input lag och bra smart funktioner i os.

Philips har sett vassa ut prismässigt i och med "sommarrea"och de priserna på webhallen. Den tvn för 7490 på webhallen rycker i plånboken just nu åndå då den verkar mkt för pengarna i den prisklassen.

Men jag är orolig för deras inputlag och snabbhet i menyerna....

Nu ska jag inte game'a så mkt ändå då de blir pc mest. Jag pratade om en tcl innan oxå...men i jämnförelse mot den andra och billigare philips du länka, så såg tcl riktigt svag ut https://youtu.be/d1Hz4xsku5Y

Vilket tvdrama!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av M00rtin:

Men jag är orolig för deras inputlag och snabbhet i menyerna....

Lägsta latenserna i spelläget finner du hos LG och Samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00rtin:

Tack för tipsen i tidigare inlägg och detta jag citerar nu ovan.

Har ordentlig beslutsångest. Jag har beslutat rör en 55 tum iaf. Har nog ångrat kring va och vill nog satsa på ips. Sen är det de här med input lag och bra smart funktioner i os.

Philips har sett vassa ut prismässigt i och med "sommarrea"och de priserna på webhallen. Den tvn för 7490 på webhallen rycker i plånboken just nu åndå då den verkar mkt för pengarna i den prisklassen.

Men jag är orolig för deras inputlag och snabbhet i menyerna....

Nu ska jag inte game'a så mkt ändå då de blir pc mest. Jag pratade om en tcl innan oxå...men i jämnförelse mot den andra och billigare philips du länka, så såg tcl riktigt svag ut https://youtu.be/d1Hz4xsku5Y

Vilket tvdrama!

Skickades från m.sweclockers.com

Har i dagsläget en Philips POS9002 och är rätt nöjd. Jag har nog inte så stora krav på TVs, det känns inte som att jag använder den här fullt ut. Jag kollar mest på serier och vanliga tv-sändningar, så mycket för 4k och andra grymma specs där...
Den gör det den ska, får återkomma med bildkvalité och så en dag då jag testat att spela eller kör blue-rays på den.
Kan inte säga att jag stött på några problem med tröghet i menyerna. Menysystemet är lite fippligt, men går helt klart att använda. Det blev bättre med en uppdatering för ett tag sen (vintras?). Chromecasten fungerar finfint att använda också.
Det stora plusset som man jämt har nöje av är ambilighten, jag gillar verkligen hur det fungerar. Den lyser verkligen upp bakom och ger en gradvis förskiftning i ljusstyrka ju längre ifrån TVn man tittar. Det blir en mjuk övergång vilket känns skönt för ögonen, speciellt när det är mörkt i rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Hittar lite förslag:
Prisjakt: LG 50UM7450 6490:-
Prisjakt: Sony Bravia KD-55XF7005 6490:-
med en recension ifrån LjudochBild:
Prisjakt: Philips 50PUS7363 6490:-
Med en recension på 65"-varianten ifrån LjudochBild.

Jag tror att det är bland det bättre du hittar för priset i dagsläget. Vill du ha något bättre så är nog Philips POS8503-serie det första steget, Webhallen har en sommarrea på dem:
Webhallen: Philips PUS8503-serie 49"-65" 7190:- och uppåt.

Skrivet av Laxpudding:

Lägsta latenserna i spelläget finner du hos LG och Samsung

Skrivet av Icecrystal:

Har i dagsläget en Philips POS9002 och är rätt nöjd. Jag har nog inte så stora krav på TVs, det känns inte som att jag använder den här fullt ut. Jag kollar mest på serier och vanliga tv-sändningar, så mycket för 4k och andra grymma specs där...
Den gör det den ska, får återkomma med bildkvalité och så en dag då jag testat att spela eller kör blue-rays på den.
Kan inte säga att jag stött på några problem med tröghet i menyerna. Menysystemet är lite fippligt, men går helt klart att använda. Det blev bättre med en uppdatering för ett tag sen (vintras?). Chromecasten fungerar finfint att använda också.
Det stora plusset som man jämt har nöje av är ambilighten, jag gillar verkligen hur det fungerar. Den lyser verkligen upp bakom och ger en gradvis förskiftning i ljusstyrka ju längre ifrån TVn man tittar. Det blir en mjuk övergång vilket känns skönt för ögonen, speciellt när det är mörkt i rummet.

Nu drog jag till och Philips 55" 55PUS8503 är beställd för 7490 kr. Känns bra och tack för all information och hjälp

jag kom på att jag behöver inte spela xbox på tvn utan kan köra det på monitorn som har 2 hdmi och 1 ms om jag skulle vara riktigt petig och och om det märks något överdrivet från philipsen som gör att jag vill byta.

skymtade oxå på nån ny philips "the one" PUS7354 idag på Elgiganten. ser vass ut! (dock utanför min budget)

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00rtin:

Nu drog jag till och Philips 55" 55PUS8503 är beställd för 7490 kr. Känns bra och tack för all information och hjälp

jag kom på att jag behöver inte spela xbox på tvn utan kan köra det på monitorn som har 2 hdmi och 1 ms om jag skulle vara riktigt petig och och om det märks något överdrivet från philipsen som gör att jag vill byta.

skymtade oxå på nån ny philips "the one" PUS7354 idag på Elgiganten. ser vass ut! (dock utanför min budget)

Det låter bra
Note: Philips produktnamn är så att 7000-serien är längre speccad än 8000-serien, som i sin tur är sämre speccad än 9000-serien (vilket är OLED och heter även 900-serien förvirrande nog). En PUS8503 är därmed bättre speccad än en PUS7354.

Permalänk
Medlem

Nu har jag haft tvn några veckor är överlag nöjd. Dock är de en del funktioner som är lite irriterande. Exempelvis fjärrkontrollen som har infraröd signal. Kan vara smått irriterande att den inte registrerar knapptryck om man är lite fel vinklad. Bluetooth på tvn är begränsad. Du kan inte ansluta bluetooth lurar utan måste köpa till en sändare/adapter. Du kan eock ansluta kontroller som xbox one och antar även tangentbord, möss.

Bildkvaliten är bra. Har eock mest använt appar via smartfunktioner då jag har ett tv abbonemang som drar igång 1 sept.

Just de. Installationen var skum skärmen stod svart i flera timmar utan att man fick veta händelseförloppet. Var nära på att ringa support...men löste sig.

Smart funktionerna med android är lite tröga. Viaplay är sjukt segt wom ex. Men youtube, svt play funkar ok.

Hade ett audiosync problem då jag skulle se en serie från en extern hårddisk. Finns lite justeringsinställningar men bara för fördröjning. Inte påskynda. Jag löste eock audiosync problemet med att ladda ner vlc appen till tvn. Då blev det bra.

+bild och inställningar
+amblight-häftigt med spel
+bra ljud
-seg och känslig fjärrkontroll och inte bästa layout på knappar
-begränsad bluetooth
-en del del tröga menyer med apparna som viaplay.

Kanske mkt negativt men bilden är grym och kmr nog hålla måttet för mina krav närmsta åren.

Permalänk
Medlem

@M00rtin:

Kul att läsa vad du tycker om din TV, funderar själv på precis en sådan fast 50" varianten.
Hur upplever du kvalitet på plaster och ser den "billig" ut i design och material eller helt ok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

@M00rtin:

Kul att läsa vad du tycker om din TV, funderar själv på precis en sådan fast 50" varianten.
Hur upplever du kvalitet på plaster och ser den "billig" ut i design och material eller helt ok?

Jag har väldigt ovan tv ägare när det gäller köp av olika tv. Jag gillar designen med soundbaren som är snygg nedertill på tvn. stabiliteten kunde varit något bättre om den hade fötter istället för ett ben. Nej men designen är väl ok. Fräsch och som tagen en utav mängden av alla morderna tv apparater du ser på elgiganten mediamarkt etc.