Youtuber bygger ett grafikkort från scratch

Permalänk
Medlem

Youtuber bygger ett grafikkort från scratch

Rätt intressant video där en youtuber bygger ett grafikkort från grunden.
Inväntar del 2.

https://www.youtube.com/watch?v=l7rce6IQDWs

Någon annan på Sweclockers som gjort liknande projekt?
Hur pass potent grafikkort tror ni man kan göra via ett hembygge där man får köpa färdiga mer högpresterande delar?

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Intressant video! Kan tänka mig att ett bekymmer blir att få kortet att lira ihop med OS på datorn.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av firstofmay:

Intressant video! Kan tänka mig att ett bekymmer blir att få kortet att lira ihop med OS på datorn.

Inte det minsta. Datorn som kortet (antagligen) ska kopplas till har inget OS.

Permalänk
Medlem

Japp, såg den. Grymt kul. Längtar efter del två,

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Världens sämsta videokort?

Här är det en som byggt sitt eget videokort.

https://www.youtube.com/watch?v=uqY3FMuMuRo

Men tittar man tillbaka så är det på det viset som tidiga videokort fungerade - använd standardkretsar för att skapa grafiken.

Och jag har sett sämre, ZX80 var inte någon höjdare, men det var tillräckligt för att vara läsbart!

Permalänk
Medlem

det som störde mig mest var att det mesta han sa var begripligt....

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ehsnils:

Här är det en som byggt sitt eget videokort.

https://www.youtube.com/watch?v=uqY3FMuMuRo

Men tittar man tillbaka så är det på det viset som tidiga videokort fungerade - använd standardkretsar för att skapa grafiken.

Och jag har sett sämre, ZX80 var inte någon höjdare, men det var tillräckligt för att vara läsbart!

Hej! Flyttade in din trådstart till en tråd om samma ämne. /Mod

Kul att del 2 kom ut, satt som klistrad på denna igår. Kan ju dock komma på så många förbättringar.

En förbättring precis som Ben själv var inne på vore att använda snabbare videominne. Detta för att få bort de vertikala linjerna som uppkommer för att ROM:et är för långsamt. Jag funderar dock på om man inte skulle kunna ha löst detta med några latchar som funkar som en buffer, för att förladda nästa pixel, och istället koppla bufferns utgång till VGA-signalen. Man får ju en fördröjning på en pixel om man gör så, enklast sättet att fixa det vore väl i att helt enkelt skifta innehållet i ROM med 1 byte. Det borde kunna gå att använda någon av de högre bitarna på den vertikala räknaren för att hantera en slags fetch-output-cykel.

Borde också gå att öka upplösningen till 4 ggr mer pixlar och få dubbel horisontell och dubbel vertikal upplösning bara genom att gå upp till två ROMar av samma storlek (iom att Ben bara använder halva ROMet idag). Knyt ihop ROMets utgångar (under förutsättning att ROM:et går i tristate när det inte är enablat), och använda chip enable-flaggan tillsammans med en av high-order-bitarna så borde det vara klart. För att bygga mux-logiken bör man kunna klämma in det på 2 till NAND-grindar bara. Det är ju gratis eftersom han har en quad nand hand bara använder en grind på för sin output enable-logik.

Färgdjup borde också kunna gå att förbättra genom att använda ett till ROM som funkar som palettminne. Eller helt enkelt dubblera färgdjup i två av tre kanaler.

Men visst, gör man dessa förbättringar så har man ju lite missat poängen, att bygga en enkel krets som kan driva en VGA-signal.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av frankof:

det som störde mig mest var att det mesta han sa var begripligt....

Ben Eater har en tendens att vara störig på det sättet. Jag rekommenderar absolut inte hans serie om att bygga en hel dator av breadboards. Det är många timmar av ditt liv du inte får tillbaka och en massa kunskap som du aldrig kommer bli av med.