Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag fattar inte riktigt, det finns inbyggda kablar för Micro-USB samt USB-C- men om jag vill ladda tex. en iPhone 7 då?, kan jag ändå koppla in en vanlig USB-A kabel->Lightning på något vis ?

Det finns, varför det inte är lika vanligt är för att tillverkarna måste betala licens-avgift till Apple för att få använda lightning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mjae, Corsair är modiga nog att garantera fler skrivningar. Det är inte samma sak som vad den underliggande tekniken faktiskt klarar av.

... Och ska man vara petig enligt testerna du länkar till, så hamnar Corsairen bakom den lägre specade 970 Evo i de flesta såvitt jag kan se.... Och Pro bör vara samma prestanda som Evo eller bättre.
Återigen: jag säger inte att det är värt att köpa Samsung 970 pro, men det finns en skillnad mellan den mot TLC och QLC diskar.

MLC som finns i 970 Pro är helt enkelt en mer stabil teknik än TLC som finns i Corsair disken. Det är inte raketforskning:
SLC har en bit per cell. MLC har två bitar per cell. TLC har tre och QLC har fyra.
För varje extra bit så dubblas lagringsmängden per cell, men komplexiteten går upp: Tiden det tar att spara informationen i varje cell ökar, dvs prestandan minskar. Tåligheten för antal skrivningar och att behålla data över tid minskar... Men priset går ner!

Så som konsument vill man ha så få bitar per cell som möjligt men till så lågt pris som möjligt.
(sen finns det förstås massa andra faktorer också!)

Hmm, det fanns nån rabattkupong på typ 8 euro man kunde klicka i direkt på sidan på amazon, men tror den är borta nu?

Ja EVO var före i de flesta tester men det jag menade var att upplevd prestanda för gemene man (privat bruk) är väldigt marginell då de är så förhållandevis nära i testerna. Sen är EVOs teknik en bättre/dyrare helt klart men som även du säger så är halva priset jämförelsevis en mkt bra deal

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Sen är EVOs teknik en bättre/dyrare helt klart men som även du säger så är halva priset jämförelsevis en mkt bra deal

Njä, EVO kör med TLC och är i grunden motsvarande teknik som Corsair MP510. (samsung) PRO är det som har teknik som är en bättre/dyrare (fast äldre) variant.

Så, jag håller helt med om att det är svårt att motivera en EVO mot MP510, då prisskillnaden är ganska stor, och upplevd prestandaskillnad osv är i princip obefintlig.

... och det är även svårt att rekommendera (samsung) PRO numer då den är så sjukt mycket dyrare än TLC/QLC diskar. Det man vinner är sannolikt längre verklig livslängd och sannolikt obefintlig upplevd prestandaskillnad i 99% av alla fall...
(Jag har en Samsung 850 pro som boot/OS disk nu och skulle gärna köra en MLC för det syftet på kommande burkar, men tvivlar det kommer gå att få tag på en som är prisvärd framöver )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Njä, EVO kör med TLC och är i grunden motsvarande teknik som Corsair MP510. (samsung) PRO är det som har teknik som är en bättre/dyrare (fast äldre) variant.

Så, jag håller helt med om att det är svårt att motivera en EVO mot MP510, då prisskillnaden är ganska stor, och upplevd prestandaskillnad osv är i princip obefintlig.

... och det är även svårt att rekommendera (samsung) PRO numer då den är så sjukt mycket dyrare än TLC/QLC diskar. Det man vinner är sannolikt längre verklig livslängd och sannolikt obefintlig upplevd prestandaskillnad i 99% av alla fall...
(Jag har en Samsung 850 pro som boot/OS disk nu och skulle gärna köra en MLC för det syftet på kommande burkar, men tvivlar det kommer gå att få tag på en som är prisvärd framöver )

Anledning att jag undrade är att jag har ett liggande projekt bestående av bland annat en samsung 512 gb 970 Pro men undrar om det vore mer värt att köpa denna MP510 istället som systemdisk då den är dubbelt sä stor?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

Anledning att jag undrade är att jag har ett liggande projekt bestående av bland annat en samsung 512 gb 970 Pro men undrar om det vore mer värt att köpa denna MP510 istället som systemdisk då den är dubbelt sä stor?!

Om du redan har en 970 pro så vore det väl dumt att inte använda den
512 GB räcker lätt till en systemdisk! Och det är en riktigt riktigt bra snabb SSD som lär leva mycket länge.
Om du har två eller fler M2 slottar på moderkortet kan du ju alltid köra en MP510 också, som lagringsdisk. Den är ju grymt prisvärd!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Om du redan har en 970 pro så vore det väl dumt att inte använda den
512 GB räcker lätt till en systemdisk! Och det är en riktigt riktigt bra snabb SSD som lär leva mycket länge.
Om du har två eller fler M2 slottar på moderkortet kan du ju alltid köra en MP510 också, som lagringsdisk. Den är ju grymt prisvärd!

Har även en 512 gb vanlig 970 Evo m.2 och kortet har två m.2 platser. Men tänkte då att 970 evo kunde åka till bärbara och mp510 systemdisk och 970 pro en lagringsdisk tillsammans med en 1 Tb 840 Evo Sata....

Men vad jag förståt så verkar 970 Pro vara betydligt vassare och bättre än MP510....

Permalänk
Medlem

Är vouchern giltig än för MP510? Hittar inte. Är det en disk jag rakt av kan byta i min Dell XPS 9560?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B.

Permalänk
Medlem

Tänkte kolla om ngn hittat ngt skoj från Amazon Pime-day? Kikat runt lite då jag ville ha nya hörlurar men avvaktar nog till höst och ser vad Sony släpper på IFA. Tänkte också fråga om man köper från amazon UK/EU/US antar jag att man får lägga till 25% moms på priset med? Man kan inte bara räkna rakt av va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Tänkte kolla om ngn hittat ngt skoj från Amazon Pime-day? Kikat runt lite då jag ville ha nya hörlurar men avvaktar nog till höst och ser vad Sony släpper på IFA. Tänkte också fråga om man köper från amazon UK/EU/US antar jag att man får lägga till 25% moms på priset med? Man kan inte bara räkna rakt av va?

EU och UK får du bara lägga till skillnaden (5-6% extra moms). Men Amazon visar priset du ska betala i kassan.

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

Har även en 512 gb vanlig 970 Evo m.2 och kortet har två m.2 platser. Men tänkte då att 970 evo kunde åka till bärbara och mp510 systemdisk och 970 pro en lagringsdisk tillsammans med en 1 Tb 840 Evo Sata....

Men vad jag förståt så verkar 970 Pro vara betydligt vassare och bättre än MP510....

Jo, 970 pro är en bättre SSD (även om man kanske inte märker så mycket skillnad i verkligheten ) och det verkar klart rimligare att köra den som bootdisk än som extra liten lagringsdisk.

Skrivet av Blaseba:

Är vouchern giltig än för MP510? Hittar inte.

Borta... Men var bara på ca 8 euro, så ingen enorm skillnad

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@MrM3: Rean drog ju inte igång förrän midnatt så ta en titt till

Dock fattar jag inte varför jag inte får rätt pris på t ex Bosch.

Priset säger 84,99Euro men när jag går in på produkten så står det:

Såhär är det för alla verktyg... Skillnaden är för stor för att det ska vara den svenska momsen som läggs på om inte Tyskland har en annan momssats på verktyg än oss samt att jag har Prime. Några andra tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

@MrM3: Rean drog ju inte igång förrän midnatt så ta en titt till

Dock fattar jag inte varför jag inte får rätt pris på t ex Bosch.

https://imgur.com/y8wsPzJ.png

Priset säger 84,99Euro men när jag går in på produkten så står det:

https://i.imgur.com/b9GKMbd.png

Såhär är det för alla verktyg... Skillnaden är för stor för att det ska vara den svenska momsen som läggs på om inte Tyskland har en annan momssats på verktyg än oss samt att jag har Prime. Några andra tips?

Man får uppdatera sidan ett par gånger för priset ska bli rätt. Tog ett tag så märkte ja att de funka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Det här har jag sett tas upp fler gånger, men vet någon vad det är för disk inne i denna? https://www.amazon.de/gp/product/B07CRZK9BX/ref=ox_sc_act_tit...

Just 10TB disken. Skulle behöva lite mer utrymme och hade varit trevligt om det var en RED eller liknande inuti.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jo, 970 pro är en bättre SSD (även om man kanske inte märker så mycket skillnad i verkligheten ) och det verkar klart rimligare att köra den som bootdisk än som extra liten lagringsdisk.

Borta... Men var bara på ca 8 euro, så ingen enorm skillnad

Roger! Vanlig 970 EVO för 150eur nu. Är det bästa köpet tycker du??

https://www.amazon.de/Samsung-MZ-V7E1T0BW-970-Interne-NVMe/dp...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Det här har jag sett tas upp fler gånger, men vet någon vad det är för disk inne i denna? https://www.amazon.de/gp/product/B07CRZK9BX/ref=ox_sc_act_tit...

Just 10TB disken. Skulle behöva lite mer utrymme och hade varit trevligt om det var en RED eller liknande inuti.

White.

Dock är det bara HGST inom WD-koncernen som tillverkar så stora diskar och de säljs även som Red så det är förmodligen ungefär samma disk. Vanligen är dock TLER avslaget och kan inte slås på permanent på White.

Måste det vara 10TB? Om det räcker med 8 så säljs de till väldigt bra pris på Prime Days just nu.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

White.

Dock är det bara HGST inom WD-koncernen som tillverkar så stora diskar och de säljs även som Red så det är förmodligen ungefär samma disk. Vanligen är dock TLER avslaget och kan inte slås på permanent på White.

Måste det vara 10TB? Om det räcker med 8 så säljs de till väldigt bra pris på Prime Days just nu.

Det måste absolut inte vara 10TB, såg också det där erbjudandet, blir troligtvis en 8TB istället.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Roger! Vanlig 970 EVO för 150eur nu. Är det bästa köpet tycker du??

Det är ju ett väldigt säkert kort! Lär vara snäppet snabbare i tester osv...
Men man kan nog också argumentera för att det inte finns någon direkt meningsfull skillnad jämfört med Corsair MP510, så varför betala extra? Så, upp till var och en att avgöra hur mycket märket och den lilla prestandaskillnaden avgör osv

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Finns det någon sep. tråd för amazon prime day-erbjudanden, eller tas det här/tipstråden?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Finns det någon sep. tråd för amazon prime day-erbjudanden, eller tas det här/tipstråden?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1563441-amazon-prime-d...

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det är ju ett väldigt säkert kort! Lär vara snäppet snabbare i tester osv...
Men man kan nog också argumentera för att det inte finns någon direkt meningsfull skillnad jämfört med Corsair MP510, så varför betala extra? Så, upp till var och en att avgöra hur mycket märket och den lilla prestandaskillnaden avgör osv

Bra där! Intressant dock med mkt lägre TDP på 970 EVO (600TB), men det motsvarar ju ändå galna 200GB skrivet varje dag under 8 års tid så kanske inte spelar någon roll sett till samsungs bättre kvalitet som du skrev?

MP510 hade en tendens att throttla av värmen så med en heatsink så kostar den 140 så skillnaden mot 970 EVO är bara 100kr så då kanske det är bästa dealen ändå blir ett köp imorgon!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Bra där! Intressant dock med mkt lägre TDP på 970 EVO (600TB), men det motsvarar ju ändå galna 200GB skrivet varje dag under 8 års tid så kanske inte spelar någon roll sett till samsungs bättre kvalitet som du skrev?

Den stora kvalitetsskillnaden gäller dock specifikt Samsungs PRO-serie. (det är den som har MLC istället för TLC)
När det gäller Evo-serien så är det nog ingen större skillnad i kvalitet.

Skrivet av lindstroem:

MP510 hade en tendens att throttla av värmen så med en heatsink så kostar den 140 så skillnaden mot 970 EVO är bara 100kr så då kanske det är bästa dealen ändå blir ett köp imorgon!

Aha, det hade jag missat.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Njä, EVO kör med TLC och är i grunden motsvarande teknik som Corsair MP510. (samsung) PRO är det som har teknik som är en bättre/dyrare (fast äldre) variant.

Så, jag håller helt med om att det är svårt att motivera en EVO mot MP510, då prisskillnaden är ganska stor, och upplevd prestandaskillnad osv är i princip obefintlig.

... och det är även svårt att rekommendera (samsung) PRO numer då den är så sjukt mycket dyrare än TLC/QLC diskar. Det man vinner är sannolikt längre verklig livslängd och sannolikt obefintlig upplevd prestandaskillnad i 99% av alla fall...
(Jag har en Samsung 850 pro som boot/OS disk nu och skulle gärna köra en MLC för det syftet på kommande burkar, men tvivlar det kommer gå att få tag på en som är prisvärd framöver )

Inet listar både 860 och 970 EVO som MLC. Är den informationen felaktig? Det specificeras som "3 bit MLC" vilket känns rätt förvirrande om MLC alltid är 2 bit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Inet listar både 860 och 970 EVO som MLC. Är den informationen felaktig? Det specificeras som "3 bit MLC" vilket känns rätt förvirrande om MLC alltid är 2 bit.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej MLC står för multi-level cell men i praktiken så använder alla MLC som en förkortning för 2-Bit MLC.

3-Bit MLC = TLC så ett rent PR knep från Samsung.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Nej MLC står för multi-level cell men i praktiken så använder alla MLC som en förkortning på 2-Bit MLC.

3-Bit MLC = TLC så ett rent PR knep från Samsung.

Jepp precis!
tyvärr är ju förkortningarna som används urkasst definierade: "multi" betyder ju bara fler än en, så det går ju att missbruka benämningarna.

Men alla brukar i praktiken (förutom samsung i det här exemplet då) använda definitionen MLC enbart för 2-bitars celler, och sen använder man TLC för 3 bit osv.
I alla fall: ser man MLC bör man nog dubbelkolla vad det står för.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Gigabyte GeForce RTX 2080 Gaming OC 8GB 3995:-
https://www.webhallen.com/se/product/289968-Gigabyte-GeForce-...

Zotac GeForce RTX 2080 Ti Gaming 11GB 7495:-
https://www.webhallen.com/se/product/293256-Zotac-GeForce-RTX...

ASUS GeForce RTX 2070 8GB DUAL Advanced 2895:-
https://www.webhallen.com/se/product/291721-ASUS-GeForce-RTX-...

Zotac GeForce RTX 2080 8GB Twin Fan 3889:-
https://www.webhallen.com/se/product/291685-Zotac-GeForce-RTX...

MSI GeForce RTX 2080 VENTUS 8GB OC 3995:-
https://www.webhallen.com/se/product/291141-MSI-GeForce-RTX-2...

Hehe såg det här när jag browsade Webhallen lite casual, jag hann beställa ett Zotac. Ska bli intressant att se vad som händer.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Administrativ avgift

@KniFF: Drog ett 2080Ti och ser vad som händer xD

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@KniFF: Drog ett 2080Ti och ser vad som händer xD

Härligt. Jag vet inte om detta talar för eller emot, men när de som fanns i lager halkat ner på 0 i saldo så har priserna gått tillbaka till ordinarie pris.

Betyder det att webhallen skickade iväg ett fåtal kvarvarande 2080 för en spottstyver? Vi lär veta imorgon.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Hehe såg det här när jag browsade Webhallen lite casual, jag hann beställa ett Zotac. Ska bli intressant att se vad som händer.

Skrivet av andra94:

@KniFF: Drog ett 2080Ti och ser vad som händer xD

Ni kan nog dragit jackpot, för priserna är tillbaka till sitt normala ursprung nu.
Troligtvis var det bara ni två som fick det för ett så bra pris så dem kanske är sköna och släpper igenom det

Lycka till iallafall!

Mvh
jensen.

Permalänk
Administrativ avgift

@jensen.: Ja fanns ju bara 1-2 kort så och långtidsmedlem o hög nivå på webbis man är så har jag större chans ^^

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Gigabyte GeForce RTX 2080 Gaming OC 8GB 3995:-
https://www.webhallen.com/se/product/289968-Gigabyte-GeForce-...

Zotac GeForce RTX 2080 Ti Gaming 11GB 7495:-
https://www.webhallen.com/se/product/293256-Zotac-GeForce-RTX...

ASUS GeForce RTX 2070 8GB DUAL Advanced 2895:-
https://www.webhallen.com/se/product/291721-ASUS-GeForce-RTX-...

Zotac GeForce RTX 2080 8GB Twin Fan 3889:-
https://www.webhallen.com/se/product/291685-Zotac-GeForce-RTX...

MSI GeForce RTX 2080 VENTUS 8GB OC 3995:-
https://www.webhallen.com/se/product/291141-MSI-GeForce-RTX-2...

Känns lite för bra för att vara sant, och alla (förutom sista i listan) korten har gått upp i pris igen. Hursom, drog en beställning på sista kortet i listan, får se om Webhallen levererar

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII