Modmic Wireless – suverän trådlös mikrofon till favoritlurarna

Permalänk
Melding Plague

Modmic Wireless – suverän trådlös mikrofon till favoritlurarna

Antlion klipper sladden av sin populära påbyggnadsmikrofon och släpper en trådlös version kort och gott döpt till Modmic Wireless, vilken ska erbjuda både bra ljud och lång batteritid.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Har den, och donglen kör jag på förlängning usb-3 så mig spelar ingen roll, Micro usb ja jo kunde varit C.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Stör mig på att nya produkter använder micro USB. Men jag antar det är så mycket billigare.

Permalänk
Medlem

Ett riktigt bra köp imo.

Kör ingen förlängning på dongeln utan kör den i en USB-hubb på baksidan utav monitorn, funkar utan problem.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Hade varit intressant med ett ljudklipp när man skriver på typ tangentbord, med uni- vs omni-directional. Känns som att det är relativt liten skillnad i typ eko/reverb på rösten, men att den stora fördelen man får är att försöka maska bort ljud från miljö och exempelvis tangentbord.

Permalänk
Inaktiv

Antlion?
HL3 confirmed.

Permalänk
Medlem

funkar det till skitdyra öppna electron lurar?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Köpte en förra veckan, blev så förvånansvärd nöjd att jag sålde mitt micställ, preamp och riktig broadcast mic, det är inte lika bra, men bra nog att samtliga personer jag pratat med har sagt saker i stil med "oj vilket klart ljud" helt klart värt pengarna med tanke på vad jag lagt på min tidigare set up. 9/10, enda jag stör mig på är den taggiga magneten som är ganska vass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Hade varit intressant med ett ljudklipp när man skriver på typ tangentbord, med uni- vs omni-directional. Känns som att det är relativt liten skillnad i typ eko/reverb på rösten, men att den stora fördelen man får är att försöka maska bort ljud från miljö och exempelvis tangentbord.

Finns på Inet.

6.37 in i klippet

https://www.youtube.com/watch?v=smnRm5r98ac

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Någon sån här är inte omöjligt att jag skaffar i framtiden! Är hur nöjd som helst med nuvarande modmic, men två sladdar från lurarna är bitvis lite irriterande. Även om jag är så van att det typ aldrig stör mig längre så finns ett undantag....Katten.

Han gör sig påmind titt som tätt eftersom han gärna tvingar sig ner i famnen när han vill ha uppmärksamhet och ibland lyckas han ju rycka i sladden rätt ordentligt pga han får den under sig när han lägger sig tillrätta....Konsekvensen är ju att jag får sitta som Quasimodo framför skärmen tills vad jag nu sysslar med tillåter en paus för att ordna slack i sladden igen

Det är dock ovanligt att han lyckas rycka väck den helt så de sitter faktiskt hårdare än man tror trots den lilla magneten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Köpte dessa för att ModMic 5 var ju fantastisk när den var aktuellast, bytte till dessa just för att slippa kabel.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna för ett par månader sedan och är jättenöjd. Har frågat flera jag kommunicerar med om ljudet är bra och det har alltid varit positiva svar.

Använder denna monterad på Sennheizer HD650 vilka har ett perforerat mönster där man fäster magneten. Antlion rekommenderar att man sätter dit den och låter den stå över natten innan man använder den, vilket jag gjorde, och den har suttit fast utan problem trots att jag hivar lurarna i soffan ibland.

Rekommenderar att man håller mikrofonen på plats där man vill ha den innan man fäster mageten för att på så vis ta reda på var man vill sätta den. Jag råkade sätta den lite snett första gången, så jag lossade på den och omplacerade den, men magneten har som sagt suttit som ett berg trots mitt misstag. Inga problem. Det går också att böja till mikrofonen, så man kan justera lite även i efterhand.

Angående det brus som nämns i artikeln är det inget jag upplever iaf på mina HD650.

Batterierna räcker superlänge och det har bara hänt vid ett par tillfällen att batterierna tagit slut under användning. Som det står i artikeln så är det bara att koppla in sladden isf. Det hade dock varit fint om det hade signalerats på något sätt när batteriet tar slut. T.ex. ett litet pip. Man ser ju inte ljuset på mikrofonen under användning. Dock hade de kanske behövt bygga in fler komponenter i mikrofonen för att åstadkomma detta.

Var tidigare på väg att köpa ModMic 5 eftersom jag normalt inte är så mycket för trådlösa grejer och batterier, men när det kommer till ett headset så är det jätteskönt att slippa ha en extra kabel, trots att mina hörlurar är kablade. En extra kabel hade varit sjukt störande. Dessutom tycker jag faktiskt att ljudet är bättre på en ModMic Wireless än i den äldre, kablade ModMic 5.

Jätteskönt att slippa ha en mikrofon på bordet och suveränt att kunna använda rejäla hörlurar som headset. "Gaming"-lurar ger jag inte mycket för. Det är mest överprisat skräp i jämförelse med riktiga HiFi-lurar. Dock om man saknar en vettig förstärkare/ljudkort så kan det vara en hyfsad lösning.

Kan även jag starkt rekommendera produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Stör mig på att nya produkter använder micro USB. Men jag antar det är så mycket billigare.

Jomen det håller iaf upp till 10gånger längre än tex Mini, men C skulle vara modernt och hållbart.

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Angående det brus som nämns i artikeln är det inget jag upplever iaf på mina HD650.

Jag tror det sker när man har "AGC" aktiverat, alltså röstförstärkning.

Märkte själv att det brusade när den var igång.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

För 1300kr så var det riktigt skitljud i mikrofonen, det var inte dåligt men det var inte suveränt heller.

Det var lite bättre med omni-directional men antar att den då plockar upp bakgrundsljud också, vilket är kasst.

Permalänk
Medlem

Nu fattas ju bara en trådlös receiver + förstärkare kombo som kan göra mina HD650 trådlösa med bra ljudkvalitet. Har inte funnit något vettigt hittills.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Hedersmedlem

Otippat men trevligt att stöta på en artikel av Jezper på Sweclockers! Har inte lyssnat mycket på trance (eller annan elektronisk musik) sista åren, men @Airbase och alla dussintals relaterade projekt var helt klart mina favoriter för ~15 år sedan

Det här är klart en intressant produkt för mig, då jag just nu har en vanlig sångmic (via XLR) och inget vettigt ställ. Hade dock hoppats på ett klart lägre pris; jag använder mic sällan nog att >1000 kr inte är rimligt i dagsläget.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Köpte dessa på release men hade problem med att ljudet laggade i discord, folk sa att det klippte etc. Kan
någon langa optimala settings för dessa så vore jag grymt tacksam. Testar dom gärna igen, börjar bli trött på Steelseries burkiga ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem

@GuuFi: Då har du inte hört mycket, sitter du med ett par gaminglurar och lyssnar på testet.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

@GuuFi: Då har du inte hört mycket, sitter du med ett par gaminglurar och lyssnar på testet.

Här har du en video där man jämför med ModMic 5, skillnaden är dag och natt: https://www.youtube.com/watch?v=1G-6gofEQQs

ModMic 5 låter bra, har inga av problemen som denna verkar ha.

Och precis som i Swecs tester så låter det olika beroende på läget men det är antingen alldeles för hög pitch eller att det låter för dämpat.

Känns som de överdriver noise suppression alldeles för mycket.

Permalänk
Medlem

Köpte min för 879 kr för ett par månader sedan. Vet inte varför den är så dyr nu. 1099 kr hos Dustin för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Här har du en video där man jämför med ModMic 5, skillnaden är dag och natt: https://www.youtube.com/watch?v=1G-6gofEQQs

ModMic 5 låter bra, har inga av problemen som denna verkar ha.

Och precis som i Swecs tester så låter det olika beroende på läget men det är antingen alldeles för hög pitch eller att det låter för dämpat.

Känns som de överdriver noise suppression alldeles för mycket.

Varför låter Wireless så usel i den här videon? Så där dåligt låter inte min när jag spelar in mig själv. Har inte hört den låta så dåligt i andra reviews heller. T.ex.:

https://www.youtube.com/watch?v=sSs4UxcVDbo
https://www.youtube.com/watch?v=lRImG1rT_1g

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

funkar det till skitdyra öppna electron lurar?

Intressant fråga, tyvärr har jag inga öppna hörlurar att testa detta med. Men bäst prestanda bör man rimligen få i uni-directional-läge i alla fall.

Permalänk
Medlem

@Vangen:

Bruset jag upplevel var alltså kopplat till magnetens position, inte inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Och precis som i Swecs tester så låter det olika beroende på läget men det är antingen alldeles för hög pitch eller att det låter för dämpat.

Pitch påverkas inte av någon inställning.

Permalänk

Har en sedan länge. Riktigt nöjd, värt att notera om du har en gammal Antlion är att du bör byta fästet, denna har en annan och starkare magnet. Fästet är också aningen större, så inte säkert att du kan fästa på samma sätt (jag fick byta ställe på mina Beyerdynamic DT990).
För er som har en modmic kan jag säga att skillnaden i att bara ha en kabel till dattan är väl värt pengarna.

Någon som hittat ett sätt att få reda på faktisk batterinivå på dom (dvs procent eller så, inte använda dioden som bara lyser när det är kris?).

Visa signatur

[Intel Core i9@9900K][ASUS ROG Strix Z390-F GAMING][Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (4x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16][2x1TB Samsung 970 EVO][Acer Predator X38P][Littledot MKIII + Littledot DAC 1 + DT990][SVS PC-2000 Pro + 2xGenelec 8030 + 3x Genelec 8020]

Permalänk
Medlem

Är jag blind eller står det inget om vikten?

Edit: Efter lite googling verkar dom väga ~210 gram (hela paketet inklusive allt). Med bara 12h batteritid är det tyvärr ej intressant för mig Men coolt med trådlös mikrofon.

Permalänk
Medlem

Tack för en utförlig recension. Det blev en beställning

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Avstängd

Var i valet och kvalet att ta denna över modmic 5.0 - kändes som ett enkelt val att köra på kabel jämfört med det dubbla i priset + att jag garanterat glömt ladda denna versionen ibland. Till dom som inte gillar att det är två kablar; köp en kabelstrumpa som är lagom för att sluka hörlurs- och och mic kablage! Det gjorde jag, väldigt skönt att slippa den tunna till mic som alltid fladdrade runt förr.

Permalänk
Medlem

Skulle hellre sett att modmic kom med en sele man kan lägga runt halsen (och fästa micken på) istället för att behöva förstöra sina hörlurar genom att klistra på en magnet.