The Witcher, serie på Netflix

Permalänk
Medlem

Blir bra detta!!!
Hoppas bara att dom släpper hela säsong 1 direkt

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Älskar det faktum att de som skriker PK indirekt menar att personen ifråga inte vunnit rollen på gammal hederlig väg. Alltså genom att faktiskt förtjäna sin plats.

Det enda som verkar vara PK här är att folk skriker PK för att de inte klarar av att se en mörk kvinna i en roll som de förutsatt skulle innehålla en ljushyad kvinna trots att böckerna inte en sekund nämnt hudfärg. Skrattretande.

Okej..

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Tänker nästan ”Viserys Targaryen” när jag ser bilden på Cavill...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hade dock sett en mer härdad skådis än nuvarande stålmannen.
Jeremy Irons hade passat perfekt som Geralt!

Jim Caviezel från Person of Interest tycker jag ser väldigt lik Geralt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Haha, då är det inte många filmer/serier du kan se. Inte ens top 250 på IMDB

https://www.imdb.com/chart/toptv/?ref_=nv_tp_tv250_2

209 styck med 8.5 eller högre. 209 är ganska många, eller?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Har spelat Witcher 1 främst, har 3:an. Men annars sett den gamla polska serien, så lite präglad av den. Har i allmänhet låga förväntningar på Netflixserien.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Epic:

Det har ju varit känt sedan ett bra tag tillbaka att The Witcher ska bli serie i åtta avsnitt på Netflix, men nu börjar det faktiskt hända lite saker kring rollerna. Tänkte att det därför var ett bra tillfälle för att skapa en tråd för att diskutera lite. I och med att serien baseras på böckerna och inte spelen är det många mindre kända karaktärer med, vilket jag tycker är kul.

Själv är jag lite skeptisk till Cavill som Geralt, inget fan av honom som skådis men hoppas såklart på att bli överraskad. Resten känner jag inte till alls, vilket kanske är bra.

Vad tror ni, kommer den leva upp till förväntningarna? Vilka vill ni se i de andra rollerna?

Roller än så länge:

  • Henry Cavill som Geralt of Rivia

  • Freya Allan som Ciri

  • Anya Chalotra som Yennefer

  • Jodhi May som prinsessan Calanthe

  • Björn Hlynur Haraldsson som Eist Tuirseach

  • Adam Levy som Mousesack

  • MyAnna Burig som Tissaia de Vries

  • Mimi Ndiweni som Fringilla

  • Therica Wilson-Read som Sabrina Glevissig

  • Millie Brady som Renfri

Kommer Uwe Boll regisera?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Nu gillar jag Witcher-spelserien, specifikt första och tredje spelet. Spelat igenom andra spelet men har aldrig riktigt gillat den. Två eller tre genomspelningar av första spelet, tre genomspelningar av tredje spelet och ligger på 429 timmar totalt över Witcher 3 för både GOG och Steam-utgåvan enligt GOG Galaxy 2.0. Jag kommer köpa Switch-utgåvan när den väl lanseras med, såvida inget är brutalt tokigt med portningen då. Ser fram emot en fjärde genomspelning och då portabelt.

Inte läst mer än någon enstaka novell, inte sett polska tvserien men räknar mig nog ändå som något av ett fan av spelserien.

Så vad tycker jag om en Netflix-tvserie? Mycket positiv, samtidigt har jag inga förväntningar över hur denna blir. För mig så kan den såväl följa spelen till punkt och pricka, följa den polske författarens Witcher eller något där emellan. Om serien är superseriös eller mer lättsam gör mig inte så mycket. Att något, överhuvudtaget görs, ser jag som positivt. Om det så skulle bli en kalkonserie så kan den nog fortfarande vara värd att se.

Bör tilläggas att jag inte läst all nyhetsrapportering om tvserien, mestadels då det mesta jag sett tycks handla om själva skådespelarna som antagits för serien. Själva tappningen och stämningen är intressantare för mig. men främst att få se serien, när den väl bara är en Netflix-inloggning bort.

Permalänk
Medlem

Känns larvigt att hänga upp sig på hudfärg. Varför inte hänga upp sig på alla andra attribut också då? Så får vi istället välja en person som är så lik som möjligt till ytan men som antagligen inte kan spela rollen/karaktären bra?

Tycker den ser lovande ut, men det återstår att se hur det blir. Fler okej/bra serier i den nischen är ändå aldrig fel. Oftast är de någorlunda sevärda även om de har brister.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

För rolighetens skull påminde min polska flickvän om att the witcher redan har filmatiserats!

https://www.imdb.com/title/tt0300657/

Wiedzmin!

för någon som inte spelat spelen än och inte har en inställning på hur det ska se ut mer än några bilder här och där, så ser det bra ut, ser fram imot serien, men kan hålla med, lite skägg på hakan hade gett honom lite mer... karaktär tror jag.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Älskar det faktum att de som skriker PK indirekt menar att personen ifråga inte vunnit rollen på gammal hederlig väg. Alltså genom att faktiskt förtjäna sin plats.

Det enda som verkar vara PK här är att folk skriker PK för att de inte klarar av att se en mörk kvinna i en roll som de förutsatt skulle innehålla en ljushyad kvinna trots att böckerna inte en sekund nämnt hudfärg. Skrattretande.

Skrivet av FredrikMH:

Känns larvigt att hänga upp sig på hudfärg. Varför inte hänga upp sig på alla andra attribut också då? Så får vi istället välja en person som är så lik som möjligt till ytan men som antagligen inte kan spela rollen/karaktären bra?

Tycker den ser lovande ut, men det återstår att se hur det blir. Fler okej/bra serier i den nischen är ändå aldrig fel. Oftast är de någorlunda sevärda även om de har brister.

Klart att Sweclockers är ganska PK så man får passa sig vad man skriver. Ni båda är skrattpk.
Böckerna nämner hudfärg btw, beskriver bland annat Yennefer som "pale". Alla större karaktärer i böckerna är vita, även i witcher spelserien. Triss är rödhårig & vit både i böckerna och spelen. Men ja angående Geralt så ser han inte så härgad ut som han kanske borde göra. Skrattpk iaf.

Visa signatur

AsRock z87 Extreme3 ATX, Samsung SSD 120GB, 3TB Toshiba HDD, 16GB Crucial 1600Mhz, MSI Radeon 7950 Twin Frozr,
i5 4670K, be quiet! 680W 80+ Gold Modulär, Fractal Design R4,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddyboy:

Klart att Sweclockers är ganska PK så man får passa sig vad man skriver. Ni båda är skrattpk.
Böckerna nämner hudfärg btw, beskriver bland annat Yennefer som "pale". Alla större karaktärer i böckerna är vita, även i witcher spelserien. Triss är rödhårig & vit både i böckerna och spelen. Men ja angående Geralt så ser han inte så härgad ut som han kanske borde göra. Skrattpk iaf.

Nej. Yennefer är inte vit i böckerna, Inte triss heller (deras hudfärg nämns faktiskt inte alls). Ännu en gång... folks hudfärg beskrivs inte direkt utan "pale" betyder inte hudfärg utan det betyder nyans av sin egen hudfärg. En mörkhyad människa kan t.ex. vara "pale" och det är bara en referens till skiftning från ens naturliga färg på huden. Antingen pga. stress eller liknande. Just i Yennefers fall så beskrivs hennes hårfärg och hennes längd på håret men inte hennes hudfärg.

Däremot att förutsätta att bara för att man tar in en mörkhyad kvinna i en serie vars material är vag när det kommer till dessa faktorer är skrattretande barnsligt och tyder bara på att folk borde se över sin retorik innan de börjar tjonga sten. Och framförallt.. läsa ursprungsmaterialet ifråga.

Och innan du börjar påstå något annat så har jag boken framför mig.

I "The last Wish" (äger inte böckerna på svenska) så beskrivs t.ex. Yennefer så här..

"Although attractive, in her own way, couldn't pass as a great beauty" "...her nose slightly too long, her lips a touch too narrow, her chin receding a little too much, her a brows a little too irregular."

Var exakt står hennes hudfärg?

Och ditt påstående om Triss är felaktigt också.

I böckerna beskrivs hennes hår som "Chestnut" (Alltså kastanj) alltså brun-rött. Inte så knallrött som i spelen. Så när ska du börja gnälla på spelen?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej. Triss är inte vit i böckerna (hennes hudfärg nämns faktiskt inte alls). Ännu en gång... folks hudfärg beskrivs inte direkt utan "pale" betyder inte hudfärg utan det betyder nyans av sin egen hudfärg. En mörkhyad människa kan t.ex. vara "pale"

Pale = Ljushyad, caucasisk men mer än vanligt ljushyad översätter jag det till iaf.

Permalänk
Medlem

Trailern ser lovande ut. Effekterna ser bra ut. Jag hoppas att serien rullar på några säsonger. Det kommer bli spännande att se Netflix tolkning av materialet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Pale = Ljushyad, caucasisk men mer än vanligt ljushyad översätter jag det till iaf.

Pale betyder bara blek. Om du säger att någon "ser blek ut". Betyder det att du menar att denna ser "vit ut"? Kontext är viktigt och jag de få gånger jag sett ordet användas i de engelska böckerna så är det för att beskriva just att någon ser blek ut. Inte "vithyad".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Pale betyder bara blek. Om du säger att någon "ser blek ut". Betyder det att du menar att denna ser "vit ut"? Kontext är viktigt och jag de få gånger jag sett ordet användas i de engelska böckerna så är det för att beskriva just att någon ser blek ut. Inte "vithyad".

Om det är någon som är skrämd så kan det vara att personen ser vit ut..
Men nämns det bara som personens hudfärg normalt så bör det vara vithyad.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Känns larvigt att hänga upp sig på hudfärg.

Ja. Varför inte ha bara mörkhyade tyska soldater i andra världskriget-filmer? Använda nordeuropéer som japaner? Det är ju bara larvigt att bry sig om det.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Däremot är jag tveksam till Yennefer.

Ja, skådespelerskan ser halvt ut som ett barn vilket är den raka motsattsen mot vad Yennefer ska utstråla.

Permalänk
Medlem

@Xinpei:
@frong:

En seriös film/serie använder sig inte oigenomtänkt av olika hudfärg utan inser att dessa val påverkar atmosfär/lore liknande valet av kön på skådespelarna.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Xinpei:

Nej. Yennefer är inte vit i böckerna, Inte triss heller (deras hudfärg nämns faktiskt inte alls). Ännu en gång... folks hudfärg beskrivs inte direkt utan "pale" betyder inte hudfärg utan det betyder nyans av sin egen hudfärg. En mörkhyad människa kan t.ex. vara "pale" och det är bara en referens till skiftning från ens naturliga färg på huden. Antingen pga. stress eller liknande. Just i Yennefers fall så beskrivs hennes hårfärg och hennes längd på håret men inte hennes hudfärg.

Däremot att förutsätta att bara för att man tar in en mörkhyad kvinna i en serie vars material är vag när det kommer till dessa faktorer är skrattretande barnsligt och tyder bara på att folk borde se över sin retorik innan de börjar tjonga sten. Och framförallt.. läsa ursprungsmaterialet ifråga.

Och innan du börjar påstå något annat så har jag boken framför mig.

I "The last Wish" (äger inte böckerna på svenska) så beskrivs t.ex. Yennefer så här..

"Although attractive, in her own way, couldn't pass as a great beauty" "...her nose slightly too long, her lips a touch too narrow, her chin receding a little too much, her a brows a little too irregular."

Var exakt står hennes hudfärg?

Och ditt påstående om Triss är felaktigt också.

I böckerna beskrivs hennes hår som "Chestnut" (Alltså kastanj) alltså brun-rött. Inte så knallrött som i spelen. Så när ska du börja gnälla på spelen?

Mandela var ganska "Pale" när han släpptes ut från fängelset.
Anser personligen inte att det är fel att slänga in lite Asiater och Afrikaner, Djingis härjade ju här och Othello var ju mörkhyad.
Gäller att alla skall kunna känna sig hemma i filmen om spelet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ja. Varför inte ha bara mörkhyade tyska soldater i andra världskriget-filmer? Använda nordeuropéer som japaner? Det är ju bara larvigt att bry sig om det.

Snyggt sätt att raljera på. Kanske skillnad när man försöker återskapa historiska händelser än en tolkning baserat på fantasy böcker? För just nu likställer du en karaktär med vag beskrivning i en fantasybok med filmer som är avsedda att spegla verkliga händelser ofta utförda av folkgrupper/etniciteter/länder etc.? Det fina med fantasy är att du kan ändra hudfärg och det är fortfarande bara fantasy Problematiskt blir det dock om denne person i den fantasy-världen tillhör en etnicitet som tydligt beskrivs och där det finns en backstory. Jag är inte tillräckligt insatt i om så är fallet, men argumenten hittills är ju minst sagt vaga som att hon beskrivs som "pale"...

Så sjukt många olika tolkningar som görs på böcker där man gör ändringar som detta eller klipper bort delar som är viktiga. Tom Bombadill som så många fasades över att han inte var med i filmatiseringen. Ändå blev det en av de bästa filmerna i sin genre.

Men glöm inte ta blodtrycksmedicinen innan ni kollar

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av frong:

Ja. Varför inte ha bara mörkhyade tyska soldater i andra världskriget-filmer? Använda nordeuropéer som japaner? Det är ju bara larvigt att bry sig om det.

Håller med dig där, men detta är en Fantasy.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddyboy:

Klart att Sweclockers är ganska PK så man får passa sig vad man skriver. Ni båda är skrattpk.
Böckerna nämner hudfärg btw, beskriver bland annat Yennefer som "pale". Alla större karaktärer i böckerna är vita, även i witcher spelserien. Triss är rödhårig & vit både i böckerna och spelen. Men ja angående Geralt så ser han inte så härgad ut som han kanske borde göra. Skrattpk iaf.

Definitionen av politisk korrekthet är något du inte behärskar. Det kan givetvis vara så att serieskaparna känner en stor press att representera fler mänskliga etniciteter och väljer att ändra en karaktär baserat på det. Men du kan också bara tillhöra ett läger som inte bryr sig för fem öre så länge inte det finns någon väldigt bra anledning till att bestämma etniciteten. Att Yennefer beskrivs som "pale" är i min värld inte good enough. Tips är också att försöka bemöta folk utan att kleta 'PK' på dem. Det är sällan uppskattat och extra tråkigt när man inte använder termen korrekt.

Med det sagt så kan det såklart finnas situationer när det betyder något men för mig måste det gå djupare än att hennes yttre bara beskrivs hastigt i texten. Den måste helt enkelt ha någon djupare betydelse i sammanhanget.

Som tur är har jag inte personligen spelat igenom spelen eller läst böckerna. Så jag har inte någon uppmålad bild av hur jag tycker att hon ska se ut. Men det är ett problem man får ofta även om man försöker matcha det som beskrivs i böcker så gott det går.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraxMate:

Glöm inte att serien baseras på böckerna och inte spelen. Så dom behöver inte se ut som karaktärerna gör i spelen.

Kom då ihåg att Yennefer i böckerna beskrivs att ha "snövit hud" annars bra argument! Tycker alla skall få spela vad dem vill.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Kom då ihåg att Yennefer i böckerna beskrivs att ha "snövit hud" annars bra argument! Tycker alla skall få spela vad dem vill.

Vilken bok, om du minns?

Jag har blandade känslor. Hoppas den blir bra, tror att den däremot är väldigt svår att få till för att få samtliga fans nöjda.

Permalänk
Medlem

Kul med Witcher!

Har också sett den polska serien och gillade den mycket. Mycket mer än w.3 spelet som bara buggar och hoppar ur.

Den polska filmen har jag dock inte sett. Måste ju erkänna att jag inte blev direkt sugen när den fick 3.x nånting i betyg.

Jag tror Cavill kan spela Geralt bra om han bara, som några av er säger, "ärrar" till sig. Minns faktiskt inte riktigt hur han beskrivs i detalj i böckerna. Jag lyssnade på dem på ljudbok, även där är det ju såklart någon som redan tolkat och mörkat till hans röst osv. Men vi får väl se.. hoppas att Dandeillion kommer med. Han är ju för fan nyckelkaraktär. Men den där långa konversationen med sjöjungfrun, vilken bok det nu va, kan dom fan skippa.

Permalänk
Avstängd

Lär floppa.

Många tror att det är Witcher 3 som görs till serie, vilket inte är fallet. Plus påtvingar politisk korrekthet som folk är trötta på. Folk vill drömma sig bort från verkligheten och politiken, inte dras in i det via media.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FredrikMH:

Definitionen av politisk korrekthet är något du inte behärskar. Det kan givetvis vara så att serieskaparna känner en stor press att representera fler mänskliga etniciteter och väljer att ändra en karaktär baserat på det. Men du kan också bara tillhöra ett läger som inte bryr sig för fem öre så länge inte det finns någon väldigt bra anledning till att bestämma etniciteten. Att Yennefer beskrivs som "pale" är i min värld inte good enough. Tips är också att försöka bemöta folk utan att kleta 'PK' på dem. Det är sällan uppskattat och extra tråkigt när man inte använder termen korrekt.

Med det sagt så kan det såklart finnas situationer när det betyder något men för mig måste det gå djupare än att hennes yttre bara beskrivs hastigt i texten. Den måste helt enkelt ha någon djupare betydelse i sammanhanget.

Som tur är har jag inte personligen spelat igenom spelen eller läst böckerna. Så jag har inte någon uppmålad bild av hur jag tycker att hon ska se ut. Men det är ett problem man får ofta även om man försöker matcha det som beskrivs i böcker så gott det går.

Men hur kommer det då sig att asiater är underrepresenterade, alltid, sällsynta i västerländsk media. Medans MENA nästan alltid är representerade? Bara kika på reklam, nästan alltid bmwf

Är det för att asiater inte bryr sig?

Permalänk
Medlem

Misstänker att majoriteten av de som i slutändan kommer att titta på Witcher serien aldrig har kommit i kontakt med det universumet tidigare (vare sig i bok- eller spelform). Om serien är bra skådespelarmässigt kommer ingen bry sig om petitesser som en persons hudfärg eller kön.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Letho dyker i säsong 2? Om det blir någon mer dvs..