Permalänk
Medlem

tycker det varit en kanonsommar i år. men inte senaste dagarna. Sol och svala vindar gillar jag. Inte tropisk värme eller somrar som regnar bort. jag tror att en av skurkarna bakom värmeböljorna är ,,,,

Skrivet av Elektron:

30 grader är hemskt om man sitter vid datorn men rätt gött och man är på en strand och doppar sig i havet eller en sjö.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, inte över 24 grader

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Fattar inte hur folk på allvar kan säga "ååååh guuu va skööööööööÖÖööööÖÖÖÖnt ska bli 30 grader i helgen!!!!!!!!!!!!!" och liknande. Sömnen är det viktigaste man har och inget väder är värt att förstöra den. Inte ens om man har världens bästa AC är 30 grader värme skönt ens utomhus. 20 räcker gott och väl.

Men kanske värst av allt, datorn börjar throttla, tecken på att det är dags att städa den eller att det är för varmt?

30 grader är hemskt om man sitter vid datorn men rätt gött och man är på en strand och doppar sig i havet eller en sjö.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur mycket låter en sån här AC?

Jag köpte en Canvac 6901 och den va topp 3 tror jag i nån aftonbladet test och hade fått beröm för att ljudnivån va ganska bra på den, men provade att sova med den igång några meter från sängen första natten men de gick inte. På dagarna stör den inte speciellt mycket dock trots att man sitter i samma rum.

Inatt har jag dock sovit med den igång men kanske berodde på att krogstråket är i full gång o de va även jag såg då va de ingen konst

Permalänk
Inaktiv

Kan ju lova att jag ångrat att jag inte köpte en (portabel) AC efter förra årets värmebölja. Senaste veckan har varit plågsam. Snittat 28-30 grader inomhus, dygnet runt. Men idag har det varit riktigt behagligt.

Bra sommar så här långt dock. Mina fyra uttagna semesterveckor har såhär efteråt varit bra placerade detta år.

Permalänk
Medlem

Frikyla är grejen kostar mig runt 60w energi och får ut nästan 5,5kw kyla. Mitt hus håller 23 grader konstant på sommaren och 24 på vintern

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk har svårt att sova med en AC igång?
Låter ju som en fläkt typ. Jag har iallafall inga problem att somna så länge tempen håller sig till max 23 grader.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Förstår inte varför folk har svårt att sova med en AC igång?
Låter ju som en fläkt typ. Jag har iallafall inga problem att somna så länge tempen håller sig till max 23 grader.

Beror på vilken AC man har, portabla AC har ju kompressorn inomhus och den låter oftast en hel del när den jobbar men har man fast installerad värmepump med kompressorn utomhus så är de ganska tysta.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Frikyla är grejen kostar mig runt 60w energi och får ut nästan 5,5kw kyla. Mitt hus håller 23 grader konstant på sommaren och 24 på vintern

Hur många fläktkonvektorer har du och vad är arean på huset?

Permalänk
Medlem

Att kyla 3.5 kW med 20 grader sänkning i utblåsluften så handlar det om uppemot 140 - 150 liter luft i sekunden eller runt 540 m^3 i timmen - säger sig själv att lufthastigheten genom portabla AC måste sättas rätt hög och därmed massa turbulens mm som följd av det - dvs även med väldigt tystad kompressor så kommer fläktljuden och bruset i alla luftöppningar ändå vara påtagliga.

Inomhusdel för en split-maskin/konvektor har väldigt mycket mer luftarea och därmed få ned lufthastigheterna och med avsaknande av kompressor (sitter på utedelen) en tystare luftflöde.

Permalänk
Medlem

Har en 15+ år gammal AC och en "snygg" lösning på hur jag täcker igen fönstret efter att ha dragit ut röret för att leda ut värmen

Känns dock som att det kanske börjar bli dags att överväga en ny AC, förutom att den låter extremt mycket kan den som bäst sänka temperaturen 3-4 grader. Är just nu 27 grader i vardagsrummet fastän AC:n står där och jobbar på maxnivå vilket så sett, trots hög temperatur, ändå känns förvånansvärt uthärdligt kanske för att luften ändå cirkuleras så väl eller något.

Hur är det med nyare (portabla) AC? Går det göra annat än att sitta och läsa i samma rum som den är igång? Med hörlurar på kan jag teoretiskt sett sitta och kolla på tv/spela men även i det fallet får jag ha närmast ohälsosamt hög volym på i lurarna, att försöka få TV:n att överrösta AC:n utan att använda hörlurar är i princip omöjligt.

Permalänk
Medlem

@Cebor:
Problemet är att Kompressorn är på insidan, och den varma luften blåser ut. DVS ny varm luft tränger in.
Ska du köpa en ny så för att få förbättring vill du ha en med två rör, en för insug och en för utblås. De har mycket högre effektivitet. Tyvärr kommer prislapp med tysthet, plus att det aldrig blir tyst med kompressorn inomhus.

Själv hanterar jag inte värmen alls, måste ta iskalla bad innan jag hoppar i säng eller så blir det ingen sömn. Eller det är så jag hanterar det snarare. Har inte råd med AC, dessutom har jag mupp-fönster som tiltar runt centrum. Funderar på att när jag har råd köpa en tvådelad AC och ha slangarna genom balkongdörren. Blir det tyst inomhus med.

Permalänk
Inaktiv

31C inne

30 kvadrat studentväxthus

Skrivet av Cebor:

Har en 15+ år gammal AC

Har avvaktat av rädlsa för att den ska paja efter ett par år, men använder man den bara under varma dagar så håller dem förhoppningsvis länge. Känns dock sjukt att lägga 7.000:- på en AC, men har uttömt andra alternativ (bortsett från flytt), omöjligt att få ned tempen i denna märkligt utformade studentlya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIST_:

Hur många fläktkonvektorer har du och vad är arean på huset?

Har en konvektor och ca 140m2 hus men väldigt öppen planlösning och högt till tak.
Kyler högst upp i takhöjd så sjunker kylan till resten av huset.
Har dock solfilm i det sovrum längst bort vilket tog ner rummet från 27 grader till 24 ungefär när solen ligger på.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag vred ner till kallaste, måste vara det underbaraste någonsin jag nånsin känt.

Det är så jäkla skönt. Jag började köra mer och mer med kallare duschar, superskönt även om det inte är så äckligt varmt ute som det är just nu. Speciellt om du tränar så är det skönt för musklerna.

Var den här videon som fick mig att pröva på att köra kallare och kallare - https://www.youtube.com/watch?v=MsSBBPeNNDY

Skrivet av Wescan:

Och mellan duscharna, eller om man inte har tillgång till det, så spola kallt vatten på insidan av handlederna. Känns svalkande för hela kroppen då och håller i sig en stund

Trodde granntanten fått i sig för mycket vin när hon tipsa mig för några år sedan. Men fungerar faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Javisst, det funkar finfint det med. Lite snabb kallskvätt på ansiktet funkar med.

I slutändan är det ju dock viktigt att se till att man inte gör det för mycket, vare sig kallt vatten eller AC osv, annars är det lätt hänt att man lyckas sno på sig en mildare förkylning.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebor:

Hur är det med nyare (portabla) AC? Går det göra annat än att sitta och läsa i samma rum som den är igång? Med hörlurar på kan jag teoretiskt sett sitta och kolla på tv/spela men även i det fallet får jag ha närmast ohälsosamt hög volym på i lurarna, att försöka få TV:n att överrösta AC:n utan att använda hörlurar är i princip omöjligt.

Ingen större skillnad i ljudnivå - ej heller i avseende kylförmåga (fast den nyköpta på pappret skulle ha i stort sett dubbla kapaciteten gentemot min gamla maskin) - men problemet är att moderna maskiner drar i så ofantligt med luft utifrån för att kompensera det som blåses ut genom slangen och är utomhusluften marginellt svalare än inomhusluften så...

i vissa fall gör den gamle med lägre märkeffekt bättre jobb när man låter dess evaporativa kondensor arbeta med vatten - mycket av anledningen att mängden luft genom slangen är mycket mindre...

Permalänk
Skrivet av lossah:

Hur är det ens möjligt, undrar jag! Jag gjorde en tripp till Norge, allt som allt 240 mil. Hade _aldrig_ pallat utan AC. I bilar är det extremt.

När jag köpte bilen ny 1999 hade dom 2 Avensis att välja på, en med ac, alu-fälgar, elhissar fram och bak, 15hk mer (125hk) och träimitationsinredning eller den jag valde, ingen ac, stålfälgar och bara elhissar fram.

Jag minns att försäljaren på Burlin i Umeå pressade ganska hårt på Avensis'en med ac och alla fördelar och gick ned i pris så det till slut bara skilde 5000kr men jag tänkte vad fan ska jag ha en ac till? en sak till som kommer börja krångla förr eller senare.

Så fel jag hade, åtminstone de 2 senaste somrarna hade en ac suttit riktigt bra

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Är på jobb och har 19 grader på hytten för tillfället, trots 30 grader och gissningsvis 100% relativ luftfuktighet ute. Kläderna blir genomsura efter en kvart om man går ut iaf. Rätt nice med galet överdimensionerad AC-anläggning ibland. Den orkar med när man faktiskt behöver den som bäst, och såhär på sommaren får den all kärlek den kan kräva av mig. Lade nog ner en hel timma på rutinmässig läcksökning och pejling häromdagen

Hemma tycker jag man kommer tillräckligt långt med en fet golvfläkt. Haft portabla AC-aggregat tidigare, och visst, det är najs, och är väl på sitt sätt bättre än en vanlig fläkt, men det är i slutändan för mycket stök med det, och rinner kondensatbyttan över när man inte är hemma kan man räkna med vattenskadade golv. Nivåvakterna brukar inte vara särskilt tillförlitliga i längden. Dessutom är de klumpiga att ha att göra med, och allmänt anskrämliga, med äckliga spiroslangar och fönsterinsatser och hej och hå.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

jag tror att en av skurkarna bakom värmeböljorna är

Jag är ledsen men jag styr tyvärr icke vädret

Permalänk
Medlem

Nu har utetempen fallit till 21°C och innetemperaturen börjat sjunka, gött. Kanske blir lite vettigare ett tag nu, att vakna helt blöt trotts att man inte använder täcke kan man gärna slippa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

När jag köpte bilen ny 1999 hade dom 2 Avensis att välja på, en med ac, alu-fälgar, elhissar fram och bak, 15hk mer (125hk) och träimitationsinredning eller den jag valde, ingen ac, stålfälgar och bara elhissar fram.

Jag minns att försäljaren på Burlin i Umeå pressade ganska hårt på Avensis'en med ac och alla fördelar och gick ned i pris så det till slut bara skilde 5000kr men jag tänkte vad fan ska jag ha en ac till? en sak till som kommer börja krångla förr eller senare.

Så fel jag hade, åtminstone de 2 senaste somrarna hade en ac suttit riktigt bra

Bilen är från 99, och ACn funkar fortfarande som den ska? Ingen upptoppning av soppa under åren?

Toyota <3

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Är det värt att att köpa en golv fläkt för 800kr när det bara är en månad kvar på sommaren-ish?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

@Kevlarheart: Är det nåt speciellt med just den fläkten? Finns ju billigare alternativ.
Men en golvfläkt är annars en bra investering, det lär ju bli varmt även nästa sommar.

Permalänk
Medlem

Har inte läst tråden men förstår det som att vi snackar om hur man klarar värmen..

Jag är väldigt glad över att ha en AC i huset, den satt där när vi köpte kåken för snart 10år sen.
Fick då rådet att "släng ut skiten" för att den är så gammal och värdelös, nja.. visst den är inte nån mening att använda som värmepump, men kyler gör den, även om den behöver en liten stund att få rejäl fart...

Det är en ren on/off historia, kompressorn startar och stoppar efter behov. Ställer ofta tempen så lågt att den går på 100% hela tiden sen slår man av när det börjar bli snöstorm inne

Det är helt klart en Retro-AC, underbart ful och kantig

Dock är den faktiskt "Computer control"

Utedelen säger inte så mycket

Har väldigt lite data på denna gamla häck, hade varit kul o kunna få lite mer info.

Men det är underbart när det blir 30 grader ute, bor mitt i samhället och kan egentligen bara ha öppet på altanen och köksfönstret och där blir extremt varmt när solen ligger på, då är det fint o få kall go svalka när man ska sova

EDIT: Den är faktiskt programmerbar, man kan ställa med sliden om den skall starta efter ett visst antal timmar eller stanna efter ett visst antal timmar

Edit: när man ser den enorma storleken på innedelen så ser man att det inte är en nackdel med rejäl takhöjd i kåken för att få plats..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Karaff: Är det en R22-enhet? Kosmetiskt ser den bättre ut än många nyare system, en del gulnar i plasten efter bara några år och ser bra mycket värre ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

@Kevlarheart: Är det nåt speciellt med just den fläkten? Finns ju billigare alternativ.
Men en golvfläkt är annars en bra investering, det lär ju bli varmt även nästa sommar.

Det är bra att satsa på en ordentlig fläkt. De håller i många år om man tar hand om den. Köpte själv en för 999:- 2017 som fortfarande fungerar utmärkt. Mycket tyst på lägsta hastigheten och extremt kraftfull (och högljudd) på högsta, och ingen vinglig, plastig konstruktion som går sönder efter en säsong...

Skrivet av ponanmsi:

Beror på vilken AC man har, portabla AC har ju kompressorn inomhus och den låter oftast en hel del när den jobbar men har man fast installerad värmepump med kompressorn utomhus så är de ganska tysta.

Största problemet är att kompressorn slår av och på hela tiden. För mig är det lättare att sova med ett konstant brus från en fläkt än ett ljud som kommer och går oregelbundet. Att ställa en fläkt i ett öppet fönster på natten räcker för mig, då nattemperaturen fortfarande ligger max kring strax över 20C. Men bor man på nedre botten är det kanske inte jättekul att sova med öppna fönster...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Karaff: Är det en R22-enhet? Kosmetiskt ser den bättre ut än många nyare system, en del gulnar i plasten efter bara några år och ser bra mycket värre ut.

Din lilla filur, nu jagade du ut mig med ficklampa för att tyda en väldigt väderblekt typskylt

Det ser ut att kunna stå R22 på skylten, 0,8kg (vilket torde innebära att den får fortsätta snurra men ej fyllas)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Har en konvektor och ca 140m2 hus men väldigt öppen planlösning och högt till tak.
Kyler högst upp i takhöjd så sjunker kylan till resten av huset.
Har dock solfilm i det sovrum längst bort vilket tog ner rummet från 27 grader till 24 ungefär när solen ligger på.

Det låter bra, jag bygger just nu enplans och ska ha två konvektorer samt ryggåstak, ca 200kvm. Jag orolig att det kanske inte räcker men i värsta fall får jag väl installera en luftvärmepump i AC läge för att kompensera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Din lilla filur, nu jagade du ut mig med ficklampa för att tyda en väldigt väderblekt typskylt

Det ser ut att kunna stå R22 på skylten, 0,8kg (vilket torde innebära att den får fortsätta snurra men ej fyllas)

Haha, hoppas du inte har nojiga grannar. Synd då kan man inte underhålla den, måste ju inte skrotas som större anläggningar behövde göras dock. Påfyllning har varit förbjudet sedan 2002, så den har förmodligen inte fått någon service på många många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Haha, hoppas du inte har nojiga grannar. Synd då kan man inte underhålla den, måste ju inte skrotas som större anläggningar behövde göras dock. Påfyllning har varit förbjudet sedan 2002, så den har förmodligen inte fått någon service på många många år.

Nä de är nog vana vid konstiga saker från mig

Bergvärme sattes in nångång runt det året så den har defenitivt inte fått någon kärlek på väldigt många år, om ens någonsin sen den sattes in..

Men så länge kylkretsen är hel så borde man kunna hålla liv i den ?

Alltså det är väl inget som hindrar att jag lagar det elektriska om det är ett enklare fel, även om jag inte kan trycka i kylmedia ?

Det är väl elektroniken som oroar mig mest, det mekaniska verkar hålla riktigt bra kvalité.

Värmen fungerar, avfrostningen fungerar och kylan fungerar, så växelventilen fungerar uppenbarligen.
Fläktarna går och låter inte så konstigt, kompressorn låter helt ok.

Det roliga är att den dömdes ut av många för ca 10år sen och har tjänat mig väl på somrarna sedan dess, dessutom ibland när höstfukten trängt sig på så har jag kört lite värme med den för att det är trevligt.

Jag tror inte en sån där billighetspump från nått av byggfuskvaruhusen hade hållit så mycket längre om jag hade satt in en sån för 10år sen. (de man egentligen inte får sätta själv men man lurar i folk det för att rören kan kopplas utan sugning etc)

EDIT: det är väl inte förbjudet att tömma kretsen och fylla i annan gas ? Även om det inte är ett ekonomiskt alternativ..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIST_:

Det låter bra, jag bygger just nu enplans och ska ha två konvektorer samt ryggåstak, ca 200kvm. Jag orolig att det kanske inte räcker men i värsta fall får jag väl installera en luftvärmepump i AC läge för att kompensera...

Det finns ju ett gäng olika konvektorer som har olika effekt men min CRCMO94 duger gott och väl.
När det är ca 28-30 ute och sol så kan jag utan problem köra den på fläktläge 2 och då är den nästan helt ljudlös.
Lighet jag i soffan som är närmast och verkligen lyssnar så hör jag den men aldrig när man gör något.
Och andra sidan har jag byggt in den i en vägg typ så den blåser ut kalluft ur väggen så fläktljudet dämpas nog en aning.

Visa signatur

Blank