Webhallen skicka defekt vara

Permalänk
Medlem

Webhallen skicka defekt vara

Hej,

Det är så att jag beställde hem en dator som Webhallen har byggt och testat för att sen skicka hem till mig. När datorn väl kommer så fungerar den inte. Kontaktar deras support och då säger dom att jag måste skicka tillbaka varan för reparation. Problemet är att jag redan kastat allt embalage och dom vägrar ge ersättning för nytt embalage eller betala mina kostnader för att ta mig till butik.

Någon som varit med om liknande?

// Addictyo

Permalänk
Medlem
Skrivet av addictyo:

Hej,

Det är så att jag beställde hem en dator som Webhallen har byggt och testat för att sen skicka hem till mig. När datorn väl kommer så fungerar den inte. Kontaktar deras support och då säger dom att jag måste skicka tillbaka varan för reparation. Problemet är att jag redan kastat allt embalage och dom vägrar ge ersättning för nytt embalage eller betala mina kostnader för att ta mig till butik.

// Addictyo

Varför kastade du allt embalage innan du testat produkten?
Det är ju typ regel 1 vid distansköp av ... ja, allt: Släng inte embalaget innan produkten är testad.

Jag är nog på Webhallens sida här. Det är jävligt trist att du fått en DOA-produkt, men det är knappast Webhallens fel att du slängt allt embalaget redan.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@MinscS2: Embalaget gick itu när jag öppnade upp det och det tog även stund att installera Windows etc och märkte inte problemet förens jag startade spel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av addictyo:

Hej,

// Addictyo

Nä. Det låter orimligt. Jobbigt med strulande butiker.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Beställde också dator från Webhallen men hade kvar mitt embalage i ett par månader innan jag slängde de

Permalänk
Medlem

Skickade de datorn rakt upp och ned i krympplast eller har du varit oförsiktig med kartongen den kom i?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av addictyo:

@MinscS2: Embalaget gick itu när jag öppnade upp det och det tog även stund att installera Windows etc och märkte inte problemet förens jag startade spel..

Vad är det för fel på datorn då? Kanske behöver du inte lämna in den alls om vi kan hjälpa dig istället.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Dessutom vad har de testat om du fick installera OS skälv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spjakarn:

Skickade de datorn rakt upp och ned i krympplast eller har du varit oförsiktig med kartongen den kom i?

Dom skickade produkten i ett normalt embalage. Ett sådant som delas i två när man öppnar det, så för att sätta ihop allt igen så hade jag behövt tejpa ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addictyo:

Vad är det för fel du får då?

Men ja jag är på Webbhallens sida här också. Släng inte emballaget föräns du inspekterat och testat varan vid distansköp.

Bit i det sura äpplet, Fixa emballage eller ta dig till närmaste butik.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

@addictyo: Så den fungerade fram tills du hade installerat windows?

Kommer du in i windows nu? Är det bara Spel som strular?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vad är det för fel på datorn då? Kanske behöver du inte lämna in den alls om vi kan hjälpa dig istället.

Jag har redan lämnat in datorn och dom håller på att leta upp vad felet kan vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Varför kastade du allt embalage innan du testat produkten?
Det är ju typ regel 1 vid distansköp av ... ja, allt: Släng inte embalaget innan produkten är testad.

Jag är nog på Webhallens sida här. Det är jävligt trist att du fått en DOA-produkt, men det är knappast Webhallens fel att du slängt allt embalaget redan.

Som kund ska du kunna förutsätta att produkten fungerar utan att fundera. Om den mot förmodan inte gör det så ska ju butiken åtgärda det. Jag vet många som slänger emballage direkt nät de öppnat en vara. Han har heller inte nämnt att han tänkt ångra sitt köp enligt distansköplagen utan vill bara att butiken ser till att den fumgerar som utlovat.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av spjakarn:

Dessutom vad har de testat om du fick installera OS skälv?

På deras hemsida står det "Innehåller ordern ingen lagringsdisk eller Windows-licens så monteras datorn endast ihop utan att stresstestas." Då det finns en HDD ska de ha stresstestat den.

Permalänk
Medlem

Hör med @Webhallen ifall de ersätter resa till deras närmaste butik, berätta att du inte kan få tag på nytt emballage till datorn ifall det är så.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande intresserad av att veta vad som är fel?

DOA kan alltid hända men vad var det som var fel när du började spela? vad hände?

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Vad är det för fel du får då?

Men ja jag är på Webbhallens sida här också. Släng inte emballaget föräns du inspekterat och testat varan vid distansköp.

Bit i det sura äpplet, Fixa emballage eller ta dig till närmaste butik.

Det har jag gjort. Har redan lämnat in den. Skulle bara kolla om folk varit med om liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Som kund ska du kunna förutsätta att produkten fungerar utan att fundera.

Visst, men som en vuxen tänkande individ så är man även medveten om att allt inte alltid funkar som det ska, även om det är nytt.
Vet man då hur det funkar med returer och reklamationer vid distansköp så väntar man lite med att slänga saker man eventuellt kan ha nytta av; Som emballage och orginalkartonger.

Om den mot förmodan inte gör det så ska ju butiken åtgärda det.

Har Webhallen sagt att de inte tänker åtgärda felet? Det har enligt TS bara sagt att de inte tänker ersätta TS om han köper nytt Emballage eller för transportkostnader till närmsta butik.

Jag vet många som slänger emballage direkt nät de öppnat en vara.

Okej? Det betyder inte att det är mindre dumt att slänga emballage innan man testat så att varan fungerar.

Han har heller inte nämnt att han tänkt ångra sitt köp enligt distansköplagen utan vill bara att butiken ser till att den fumgerar som utlovat.

Vem har påstått att han tänkte ångra sitt köp enligt distansköplagen? Oavsiktlig eller avsiktlig halmdocka?

- - - -

@addictyo Vad är det som är fel med datorn? Kanske är något som är lätt att åtgärda, och isåfall så befinner du ju dig på rätt plats.
Annars får du nog bita i det (inte alltför) sura äpplet och själv antingen betala för nytt emballage eller för transport till närmsta Webhallen. Med risk för att låta lite nedvärderande, men se det som en läxa; Släng aldrig embalage innan du testat nya produkter.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

På vilket sätt fungerade inte datorn?

Permalänk
Administrativ avgift

Som kund ska du kunna förutsätta att produkten fungerar utan att fundera. Om den mot förmodan inte gör det så ska ju butiken åtgärda det. Jag vet många som slänger emballage direkt nät de öppnat en vara. Han har heller inte nämnt att han tänkt ångra sitt köp enligt distansköplagen utan vill bara att butiken ser till att den fumgerar som utlovat.

Ja finns "idioter" som slänger emballage utan att funktionstesta sina varor , sluta med det och skyll förfan inte på butiken att det är deras fel.... Nej du ska inte utgå ifrån att din produkt fungerar när du köper på distans , du ska försöka göra exakt allt för att hitta fel med produkten genom inspektion på samma sätt som i butik.

Skrivet av FireFox:

Hör med @Webhallen ifall de ersätter resa till deras närmaste butik, berätta att du inte kan få tag på nytt emballage till datorn ifall det är så.

Varför skulle dom göra det? Han får ju stå sitt kast att han slänger emballaget direkt utan att testa datorn. Och ja vilken butik som helst har inte emballage för en gamingdator bara liggandes.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

På vilket sätt fungerade inte datorn?

Varje gång jag startade något spel fick jag BSOD eller annat felmeddelande. Webhallen håller på att kika på det och de tror att det är grafikkortet som är defekt.

Permalänk
Medlem

Dagens Sverige i ett nötskal.. Alltid är det någon annan som skall bära ansvaret för sina egna dåliga beslut i livet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Visst, men som en vuxen tänkande individ så är man även medveten om att allt inte alltid funkar som det ska, även om det är nytt.
Vet man då hur det funkar med returer och reklamationer vid distansköp så väntar man lite med att slänga saker man eventuellt kan ha nytta av; Som emballage och orginalkartonger.

Har Webhallen sagt att de inte tänker åtgärda felet? Det har enligt TS bara sagt att de inte tänker ersätta TS om han köper nytt Emballage eller för transportkostnader till närmsta butik.

Okej? Det betyder inte att det är mindre dumt att slänga emballage innan man testat så att varan fungerar.

Vem har påstått att han tänkte ångra sitt köp enligt distansköplagen? Oavsiktlig eller avsiktlig halmdocka?

- - - -

@addictyo Vad är det som är fel med datorn? Kanske är något som är lätt att åtgärda, och isåfall så befinner du ju dig på rätt plats.
Annars får du nog bita i det (inte alltför) sura äpplet och själv antingen betala för nytt emballage eller för transport till närmsta Webhallen. Med risk för att låta lite nedvärderande, men se det som en läxa; Släng aldrig embalage innan du testat nya produkter.

Datorn är redan inlämnad på reperation av Webhallen. Jag var för hastig med att slänga embalaget och får skylla mig själv.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Tänk på hur ni tilltalar varandra i trådar.

Onödigt med påhopp eller indirekt insinuerande.

*Tråd låst*

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin