Permalänk
Medlem

@Dax: Om du inte har kommit allt för långt och skulle tänka dig att byta server så har du en stor svensk guild (Nordanvind) som varit aktiv sen start på Odin.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tgb: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem

@Sloback: Tackar så mycket om dom bara inte hade stängt av möjligheten att skapa gubbar där.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

square's forum brukar vara ett rätt bra ställe att leta FC's på: http://forum.square-enix.com/ffxiv/forums/1525-Twintania , dock så är twintania en väldigt ny server så verkar inte ha dykt upp så mycket där än.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

@Sloback: Tackar så mycket om dom bara inte hade stängt av möjligheten att skapa gubbar där.

Det brukar bara vara under vissa tider. Testa sena kvällar eller tidiga morgnar.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Började spela ffxiv i helgen. Så länge sedan jag spelade den här typen av mmo att det nästan är lite nostalgiskt och mysigt med alla fetch quests man avskydde förr xD

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Började spela ffxiv i helgen. Så länge sedan jag spelade den här typen av mmo att det nästan är lite nostalgiskt och mysigt med alla fetch quests man avskydde förr xD

Det blir bara jobbigare och jobbigare i längden...
Mvh Har-spelat-6-karaktärer-genom-allt-content-och-börjar-tröttna-nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergmunt:

Det blir bara jobbigare och jobbigare i längden...
Mvh Har-spelat-6-karaktärer-genom-allt-content-och-börjar-tröttna-nu

Själv började jag med spelet strax efter att BFA kom och har ett par classes i max och började med FFXIV på grund av att jag tyckte BFA var skit och brorsan lyckades övertala mig och nu är fast med FFXIV och Classic nu.
Brorsans har alla klasser och yrken i max " hade i alla fall innan expansionen kom ut " nu vet jag ju inte om det är så då jag inte frågat.
Men jag tycker spelet är riktigt roligt, testat ESO och det funkar men GW2 , FFXIV,Classic är mer i min smak och jag har även lyckats få andra som inte gillade " Anime skit " som de så fint säger att spela det istället för andra MMOS.
Men smaken är som baken, delad

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Själv började jag med spelet strax efter att BFA kom och har ett par classes i max och började med FFXIV på grund av att jag tyckte BFA var skit och brorsan lyckades övertala mig och nu är fast med FFXIV och Classic nu.
Brorsans har alla klasser och yrken i max " hade i alla fall innan expansionen kom ut " nu vet jag ju inte om det är så då jag inte frågat.
Men jag tycker spelet är riktigt roligt, testat ESO och det funkar men GW2 , FFXIV,Classic är mer i min smak och jag har även lyckats få andra som inte gillade " Anime skit " som de så fint säger att spela det istället för andra MMOS.
Men smaken är som baken, delad

FF är ju inte ens någon direkt anime-stil heller, men förstår vad du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Började spela ffxiv i helgen. Så länge sedan jag spelade den här typen av mmo att det nästan är lite nostalgiskt och mysigt med alla fetch quests man avskydde förr xD

Kul, hett tips är att kolla en kort guide för nya spelare, finns några att välja mellan på youtube osv. Inte för att det finns något direkt fel sätt att spela men definitivt några fallgropar att undvika. Bla att inte plocka varenda quest som dyker upp utan foka på main scenario och class/job quests.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

@Ragin Pig: Kollade film och fiskade i 2h igår. Tror inte jag är så känslig för att spela optimalt xD

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Är det allmänt brist på healers eller är det bara i lägre levels? Spelar själv alltid healer och när man använder duty finder så kändes det som det fanns massor med partys som väntar på en healer.

Men det kanske bara är hur duty finder presenterar saker.

Edit: kanske ska tillägga att detta gäller Odin.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Är det allmänt brist på healers eller är det bara i lägre levels? Spelar själv alltid healer och när man använder duty finder så kändes det som det fanns massor med partys som väntar på en healer.

Men det kanske bara är hur duty finder presenterar saker.

Edit: kanske ska tillägga att detta gäller Odin.

ja, tank och healer har vanligtvis väldigt snabba köer. Ett problem är att vanliga grupper endast har 2 dps, ett annat att det var länge sedan någon ny healer klass implementerades.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Bra för mig antar jag för jag spelar nästan bara tank och healer klasser xD

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Tänkte dra ihop ett litet midcore casual raidlag på Light-sidan av EU.
Skulle vara kul att dra ihop ett gäng från Sweclockers för att klara nuvarande content och sen det nyare framöver, samt skapa lite nya vänskaper på vägen!

Schemat tänkte jag blir flex, då många kanske jobbar udda tider och ev. har familj eller andra åtaganden.
Någon som är sugen?

Permalänk
Medlem

@bergmunt: Håller ni fortfarande på när jag når endgame så kan jag hoppa på då.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad, spelar på lich så borde funka. Oklart om jag klarar att bolla Raids med jobb osv men det märks.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Jag är intresserad, spelar på lich så borde funka. Oklart om jag klarar att bolla Raids med jobb osv men det märks.

Vad spelar du för klass?

@Anaii det kommer jag göra, no worries!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergmunt:

Vad spelar du för klass?

white mage men har även en dancer, båda kring ilvl ~450.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

white mage men har även en dancer, båda kring ilvl ~450.

Aight! Har DNC och WAR på 80, DNC har typ 3-4 delar till full BiS. WAR är nydingad med deepshadow vapen. Hur är din progress i raids atm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergmunt:

Aight! Har DNC och WAR på 80, DNC har typ 3-4 delar till full BiS. WAR är nydingad med deepshadow vapen. Hur är din progress i raids atm?

noll :P. Spelar väldigt casual atm, gör eden nm varje vecka men det är allt. Har inte kört dom nya ex primals heller (ogillar random partyfinders). Var med i en midcore static under 2.x men sedan dess har jag inte rört något svårt content och spelade knappt SB alls.

Jag kan ha svårt att garantera ordentligt med tid för att raida men beroende på hur det läggs upp kan det fungera. Är för det mesta ganska fri men har ett jobb som ibland kräver övertid och vill inte prioritera bort utgångar med kompisar osv.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Nu har jag börjat köra trial versionen, kör som conjurer på servern Odin och jag måste säga att jag får samma positiva känsla av det här som när jag började med WoW 2005 En sak jag undrar över är omgivningsgrafiken i nybörjarområdet, jag tycker den känns lite livlös. Vad tycker ni om det ?

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

Nu har jag börjat köra trial versionen på Odin och jag måste säga att jag får samma positiva känsla av det här som när jag började med WoW 2005 En sak jag undrar över är omgivningsgrafiken i nybörjarområdet, jag tycker den känns lite livlös. Vad tycker ni om det ?

Vart började du? Finns tre olika startzoner beroende på vilken klass du spelar med. Uldah skulle jag nog säga är den tråkigaste. Zonerna varierar. Tycker inte dom är dåliga i original områdena men expansionerna har helt klart bjudit på mer "storslagna" zoner. Generellt kan jag tycka att ff14 sällan lyckas med mjuka underlag. Exempelvis sand verkar vara väldigt svårt att få till. Det kan vara en begränsning i spelmotorn men jag är osäker.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Jag kör Miqo'te som Conjurer. Tänkte att jag skulle bidra som healer men det kanske är dumt att köra healer som första gubbe. Vilka Disciples rekommenderar du för en nybörjare ? Antar att det blir mest questande och open world för min första karaktären ! Jag funderar på att byta till archer eller arcanist. Är inte helt säker vad min startområde egentligen heter, Gridania kanske ?

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

Jag kör Miqo'te som Conjurer. Tänkte att jag skulle bidra som healer men det kanske är dumt att köra healer som första gubbe. Vilka Disciples rekommenderar du för en nybörjare ? Antar att det blir mest questande och open world för min första karaktären ! Jag funderar på att byta till archer eller arcanist. Är inte helt säker vad min startområde egentligen heter, Gridania kanske ?

Ah ok, gridania tycker jag är helt ok. Det skulle som sagt kunna vara att bristen av "mjukhet" kan få zonen att upplevas kall/livlös. Alternativt att du kör på en server som är svår att börja på vilket resulterar i få nya spelare på servern.

Conjurer som blir whitemage vid lvl 30 är nog min favorit klass men om det finns någon som jag skulle avråda att börja med så är det nog den. Anledningen är whitemage nästan bara kan heala, för att hacka ihjäl fiender så har du en dot och sedan stone, hela vägen till lvl 80.
Eftersom du inte kommer ifrån questingen första gången så skulle jag välja en annan klass.

Arcanist skulle kunna vara en intressant första klass. Det är den enda som har något i stil med dual spec/role. Dvs en arcanist kan bli både en summoner (dps) och scholar (healer).

Summoner påminner om en affliction warlock (wow).

edit: för att byta till arcanist så måste du besöka deras guild. Den ligger i staden limsa lominsa, ditt main scenario quest kommer att leda dig dit förr eller senare. Tror det är ca lvl 10 om jag minns rätt.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

Ah ok, gridania tycker jag är helt ok. Det skulle som sagt kunna vara att bristen av "mjukhet" kan få zonen att upplevas kall/livlös. Alternativt att du kör på en server som är svår att börja på vilket resulterar i få nya spelare på servern...

Tack !

Ja jag fattade inte att jag kunde byta till arcanist med nuvarande gubben så jag startade en ny ! Är bara lvl 2 än så länge.

Vad rekommenderar du för crafting/gathering profession ? Eller är det bäst att bara kör gathering professions som det var i wow's begynnelse ?

Jag tycker om utseendet på arcanist starter areat betydligt bättre !

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

Ja jag fattade inte att jag kunde byta till arcanist med nuvarande gubben så jag startade en ny ! Är bara lvl 2 än så länge.

Ah, det är en trevlig gimmick i 14 att man kan levla alla klasser på en och samma karaktär.

Skrivet av Problematik:

Vad rekommenderar du för crafting/gathering profession ? Eller är det bäst att bara kör gathering professions som det var i wow's begynnelse ?

hmm, crafting/gathering är ganska utbyggda. Dom levlas som en egen klass med allt vad det innebär. Quests, gear, abilites osv. Mining/botany kan vara ett ganska bra sätt att tjäna gil och som support för dina crafters.

När det kommer till crafting professions så brukade det vara väldigt fördelaktigt att levla alla. Bla för att få tillgång till olika abilites som gick att dela mellan dom. Detta är dock något som håller på att fasas ut och jag _tror_ att det togs bort för crafters i senaste patchen som gick live tidigare i veckan. Med det sagt så är det fortfarande mycket symbios mellan dom olika yrkena via material krav osv. Crafting är ett jätte bra sätt att tjäna pengar men är en rejäl tidsinvestering.

Varken gathering eller crafting är något som du på något sätt måste ha, det ger inga stat bonusar eller liknande. Det skadar inte att plocka upp ett eller flera yrken men det är väl generellt något som dom flest börjar jobba på efter sina stridsklasser.

edit: Det finns egentligen inget fel val här, välj något som du tycker verkar bra.

Skrivet av Problematik:

Jag tycker om utseendet på arcanist starter areat betydligt bättre !

Ja, Limsa är fint

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

Ah, det är en trevlig gimmick i 14 att man kan levla alla klasser på en och samma karaktär...

Tack för infon om crafting !

Hur lätt är det att byta mellan klasser då ? Måste jag betala någon straffavgift eller liknande ?

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

Tack för infon om crafting !

Hur lätt är det att byta mellan klasser då ? Måste jag betala någon straffavgift eller liknande ?

Man byter genom att växla vapen. Alla klasser har en unik vapen typ så det funkar att ha det så. För att växla lite smidigare så brukar man skapa olika gearsets och sedan dra över dom till någon actionbar. Det finns ingen penalty så är bara att köra på.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

Man byter genom att växla vapen. Alla klasser har en unik vapen typ så det funkar att ha det så. För att växla lite smidigare så brukar man skapa olika gearsets och sedan dra över dom till någon actionbar. Det finns ingen penalty så är bara att köra på.

https://img.finalfantasyxiv.com/lds/uiguide/na/8b/a1b4cca076ab66bd0fd85c4efd28c6c7a533dc.jpg

Coolt !

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det varit problem att questa som white mage. Tycker inte det tar så lång tid att questa att det känns jobbigt. Och köerna för dungeons och trials är obefintliga som healer.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore