Permalänk
Medlem

Minidator som server

Hej!
Jag är lite sugen på att införskaffa någon dator i Mac mini-storlek och installera Windows server på den. Eftersom jag vill ha en lite dator behöver inte vara någon RAID hantering eller finnas plats för flera diskar. Främsta anledningen till att jag vill ha en liten dator är att den ska vara tyst eftersom jag bor i en etta. Vill ha något stabilt men behöver inte vara så kraftfullt. Tanken är att jag ska ha någon hemsida som jag kommer åt på lokala nätverket samt eventuellt en databasserver. Ska mest vara till för små projekt för automatisering hemma.
Jag tänker mig någonting som kostar max 4000.

Tänkte höra om någon här har något tips på någon dator eller har någon liknande setup själva? Sökte lite på forumet men hittade inget.

Permalänk
Medlem

Intel nuc hade väl passat fint, finns ju så man kan köra passiv kylning med.

Permalänk
Sötast

Varför inte köra något i stil med raspberry pi och linux?

Om du nu bara skall köra en webbserver + ev sql så lär du inte behöva något mycket kraftigare än en miniräknare.

Både Windows samt en maskin över 500:- känns rejält overkill för lite webb.

Exempel:
https://www.teachmemicro.com/raspberry-pi-zero-web-server/

Vill man ha något mindre experimentellt och mer "säkert" så kan det vara vettigt att ta en enhet med ethernetport, som t.ex en vanlig RPI.

Permalänk
Medlem

Kör själv med en HP Elitedesk 800 G1, den "halvstora" modellen:
https://microdream.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/...

Original hade den en i5, men ofta på sådana här modeller så är det bara att kolla t.ex. HPs egna modeller, har de en likadan dator fast med i7 så har de generellt sett stöd för dem, om du nu behöver det.

Själv kör jag ESXi, med några VMs, varav en för Docker-containers och en för Plex.
Mycket kompetent liten sak och låter bara när man kör transcodes från Plex.

TL;DR, jag rekommenderar typ it-auktion.se eller blocket för att hitta någon gammal elitedesk eller motsvarande "företagsmaskin", då dessa ofta kommer med vettig hårdvara, samt att de ofta går för småkronor.

Visa signatur

But moooooooom !

Permalänk
Medlem

@viggetor:

En liten Dell/HP/Lenovo dator hade nog varit toppen. Den här tex, det blir 400kr billigare om du väljer bort Windows, det kan man köpa på eBay istället. https://shop.inrego.se/stationara-datorer/lenovo-thinkcentre-...

Eller en RPi om du vill/kan pyssla med det.

Permalänk
Medlem

Jag har fram tills igår natt (när 4k-htpc behovet började kännas större än en esxi-host för stunden) kört en NUC 8i5BEH som server enligt signaturen. Funkat kalasbra och går att konfa upp till 64GB RAM om man har pengarna och samvetet

Just NUC8i5BEH går dock loss på över 4000+minne och disk, men kanske en i3 eller rent av celeron skulle räcka?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Windows Server är ju helfel. Börja med en RPi4 och Linux och sedan när du blivit varm i kläderna kan du köpa något mer riktigt vid behov. För ditt beskrivna användningsområde är en RPi4 redan overkill, så det är bara om du tänker hitta på något nytt du behöver uppgradera dig.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Skulle också säga att en raspberry pi uppfyller dina krav

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Attans, jag som hoppades på att "minidator" refererade till den gamla definitionen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Minidator
https://en.wikipedia.org/wiki/Minicomputer

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Många intressanta tips som jag ska kolla in!

Några skriver att jag bör göra detta på en Raspberry och jag hade det i åtanke, men jag tvekat lite dels på grund av att jag vill ha möjlighet att utveckla i .NET. Sedan vet jag inte hur pålitliga dom är, hade lite problem med wifi på en RPI. Den tappade nät hela tiden och jag var tvungen att starta om den då och då.

Har även läst att många verkar ha problem med SD-kort. Detta kanske inte är så stort problem längre men jag vill ha något robust som jag kan lita på. Ska bland annat automatisera bevattning av plantor hemma.

Permalänk
Medlem

Det är SD-korten som är problemet - inte RPI - skall man ha en industriklassad SD-minne med mycket hög skrivtålighet så blir det att öppna plånboken på vid gavel - typ 10 ggr det priset man betalar för dom dyrare (µ)SD-minnena på gubbdagis per GB för sin SD-bricka.

SD-korten som säljs i gubbdagis är tänkt för kamerabruk och stora sekventiella filer som skrivs ganska få gånger på samma minnesyta - inte miljoner av 4k-blocksrivningar på ungefär samma ställe hela tiden i filsystemet - det är också bara de bättre (och dyrare) (µ)SD som har något mer än ytterst primitiv wearlevling och de billigare ingen alls i princip.

Det bästa är om man använder (µ)SD som en boot-enhet - helst skrivskyddad om det är en billigare SD-minne och all skrivaktivitet mot diskar görs sedan på de inkopplade lagringsdiskarna med kanske en liten egen partition för OS precis i början - precis som de flest köpeNAS brukar göra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av viggetor:

Tack för alla svar. Många intressanta tips som jag ska kolla in!

Några skriver att jag bör göra detta på en Raspberry och jag hade det i åtanke, men jag tvekat lite dels på grund av att jag vill ha möjlighet att utveckla i .NET. Sedan vet jag inte hur pålitliga dom är, hade lite problem med wifi på en RPI. Den tappade nät hela tiden och jag var tvungen att starta om den då och då.

Har även läst att många verkar ha problem med SD-kort. Detta kanske inte är så stort problem längre men jag vill ha något robust som jag kan lita på. Ska bland annat automatisera bevattning av plantor hemma.

.NET Core finns för alla plattformar (open source), så du behöver inte begränsa dig till Windows av den anledningen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det är SD-korten som är problemet - inte RPI - skall man ha en industriklassad SD-minne med mycket hög skrivtålighet så blir det att öppna plånboken på vid gavel - typ 10 ggr det priset man betalar för dom dyrare (µ)SD-minnena på gubbdagis per GB för sin SD-bricka.

SD-korten som säljs i gubbdagis är tänkt för kamerabruk och stora sekventiella filer som skrivs ganska få gånger på samma minnesyta - inte miljoner av 4k-blocksrivningar på ungefär samma ställe hela tiden i filsystemet - det är också bara de bättre (och dyrare) (µ)SD som har något mer än ytterst primitiv wearlevling och de billigare ingen alls i princip.

Det bästa är om man använder (µ)SD som en boot-enhet - helst skrivskyddad om det är en billigare SD-minne och all skrivaktivitet mot diskar görs sedan på de inkopplade lagringsdiskarna med kanske en liten egen partition för OS precis i början - precis som de flest köpeNAS brukar göra...

Förstår att det är SD-kortet som är problemet, en kollega hade gjort på sättet du beskriver med att använda SD-kortet som boot-enhet och sedan lagring på andra diskar. Kanske kan vara värt att testa!