Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk

Det tar 4-6v för postnord att skicka ut ett brev med avgiftskostnader sen så kanske det dyker upp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att alltid skriva sitt telefonnummer i adressen. Man får åtminstone sms direkt om moms ska betalas.

Permalänk
Medlem

Har någon koll på vad som gäller om postnord inte levererar ett paket till dörren inom det avtalade tidsspannet?
Ett paket till mig skulle levereras någon gång mellan 18-21 till dörren. Tänkte ringa imorgon klockan 8 eftersom vi ska iväg och hade behövt det paketet, gärna idag..

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Har någon koll på vad som gäller om postnord inte levererar ett paket till dörren inom det avtalade tidsspannet?
Ett paket till mig skulle levereras någon gång mellan 18-21 till dörren. Tänkte ringa imorgon klockan 8 eftersom vi ska iväg och hade behövt det paketet, gärna idag..

Samma sak hände min flickvän för några månader sedan.
Dom knackade på kvällen därpå istället, dock utan någon som helst information om detta vare sig i appen, hemsidan eller på något annat sätt. Bara tur att vi var hemma. Lagom kul när vi hade ställt in diverse små-ärenden första kvällen...

Permalänk
Medlem

Idag hände något som jag inte varit med om förut.
Har beställt lite varor från Australien som ankom till Sverige för ca 1½ vecka sedan.
Igår står det att paketet har returnerats till avsändaren. Jag skickar mejl till Postnord som skriver:

"Försändelsen är returnerad på grund av ofullständig tulldeklaration, jag rekommenderar dig att kontakta avsändaren för mer information."

Jag har aldrig varit med om detta tidigare. Googlar lite och kan läsa att det verkar bli vanligare nu.
Någon annan som varit med om något liknande?
Tidigare så har ju posten mejlat och bett mottagaren skicka kvitto.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Ställde en följdfråga till Postnord angående mitt tillbakaskickade paket från Australien:
Postnord skriver:
"Det stämmer att vi valt att returnera fler försändelser på grund otillräckliga tulldeklarationer samt försändelser där ett innehåll saknas på. Det står inte någonstans under våra villkor om det här utan vi ligger i linje till dom krav som Världspostunionen följer.
Anledningen att denna försändelse blivit returnerad är för att avsändaren inte skrivit vad det innehåller. När jag kollar på paketet står det bara "goods" under innehållsförteckningen."

Då varan är köpt på Ebay kommer jag att kräva återbetalning från säljaren.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Hur lång tid ska det ta för moms-sms att fungera å betala? Väntat i 4 timmar nu men paketets id finns inte..

Permalänk
Medlem

Min senaste "angenämna" upplevelse med Postnord.
Beställde ett Bonsaiträd från Holland den 15/8. Allt funkade utmärkt, betalade och installerade appen för PostNL för att spåra paketet. Jag kunde följa paketets gång genom Holland, upp genom Danmark och över till Göteborgs Hamn. Den 22/8 stod det att paketet har fått ett leveransdatum för vidare transport inom Sverige.

Nu kom problemen. Det vill säga att Postnord satte klorna i mitt paket. De börjar med att skriva fel namn på avin....vilket gjorde att jag inte fick upp att det var ett paket på väg i postnordappen. Jag hade alltså inte en aning om att mitt paket låg på terminalen 300 meter från mig.
Dagarna gick och avin åkte på turne.
3 dagar innan paketet skulle skickas tillbaka till avsändaren (det får bara ligga 2 veckor hos utlämningsstället) kommer de på att OJ vi har fel namn på avin!
Då skickar de en handskriven avi till mig plus påminnelserna och orginalavin. Dan innan retur till avsändaren ländar avin på mitt golv. Jag blåkör till utlämningsstället och hämtar ut en tilltygad, galet törstigt bonsaiträd som legat i mörker i 3 veckor.
Jag frågade, lugnt och samlat vad de fått det felaktiga namnet ifrån när det stod rätt namn på paketet, han hade naturligtvis inget svar utan beklagade isstaget.

Bonsaien kommer troligtvis överleva....hoppas jag, men hur svårt kan det vara att skriva samma namn på utlämningsavin som det står på paketet???
Att det BRUKAR ta ca 9-10 dagar max att skicka ett sådant här paket gjorde att jag vågade. Hade jag vetat att det skulle ta 3 veckor hade jag nog cyköat ned till Holland och hämtat det själv, det hade gått fortare...och Bonsaien hade mått bättre.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Idag hände något som jag inte varit med om förut.
Har beställt lite varor från Australien som ankom till Sverige för ca 1½ vecka sedan.
Igår står det att paketet har returnerats till avsändaren.

Det har hänt mig också. De sa att problemet var att värdet på innehållet var noll vilken det inte får vara tydligen. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har Postnord helt slutat med att man kan boka en tid för hemleverans? Förut fick jag alltid ett sms med typ hej här kan du välja vilken tid du vill ha ditt paket levererat.

Nu dyker dom bara upp helt oanmält och hoppas på att man är hemma.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Har Postnord helt slutat med att man kan boka en tid för hemleverans? Förut fick jag alltid ett sms med typ hej här kan du välja vilken tid du vill ha ditt paket levererat.

Nu dyker dom bara upp helt oanmält och hoppas på att man är hemma.

Om avsändaren beställt tilläggstjänsten Flexchange så är tanken att du som mottagare ska välja leveransfönster samt leveransadress antingen i appen eller här: https://change.postnord.com/v2/se/ Det är väl så det är tänkt att fungera numera. Om du inte gjort något val så brukar de köra ut under kontorstid men chauffören ska ju ringa innan för att se om man är hemma. Om avsändaren inte valt Flexchange så måste du som mottagare redan innan utkörningen påbörjats ringa till Postnords kundtjänst och där välja om du vill ha kvälls eller dagleverans. Något mer specifikt än så går inte att boka.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Postnords app säger att jag har paket från Dustin att hämta i Stockholm.
Jag har inte beställt något men Postnord säger att detta kollinummer är adresserat i mitt namn och appen har fångat min e-postadress.

Loggar jag in på Dustin är inget beställt därifrån men tänker att de också tar emot telefonbeställningar. Försändelsen finns dessutom att hämta utan ID-krav. I samtal med Dustin säger de att något nog är fel hos PostNord men man blir ju lite orolig när ens uppgifter används fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Postnords app säger att jag har paket från Dustin att hämta i Stockholm.
Jag har inte beställt något men Postnord säger att detta kollinummer är adresserat i mitt namn och appen har fångat min e-postadress.

Loggar jag in på Dustin är inget beställt därifrån men tänker att de också tar emot telefonbeställningar. Försändelsen finns dessutom att hämta utan ID-krav. I samtal med Dustin säger de att något nog är fel hos PostNord men man blir ju lite orolig när ens uppgifter används fel.

Det rör sig nog om ett varubrev med tanke på att det inte är nått ID krav. Men i så fall ska du få en pappersavi i brevlådan, har du fått det? För det krävs ju då att man har med sig avin för att hämta ut det. Prova ring ombudet och fråga om de kan kolla upp vilket namn som faktiskt står fysiskt på paketet/brevet.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Postnords app säger att jag har paket från Dustin att hämta i Stockholm.
Jag har inte beställt något men Postnord säger att detta kollinummer är adresserat i mitt namn och appen har fångat min e-postadress.

Loggar jag in på Dustin är inget beställt därifrån men tänker att de också tar emot telefonbeställningar. Försändelsen finns dessutom att hämta utan ID-krav. I samtal med Dustin säger de att något nog är fel hos PostNord men man blir ju lite orolig när ens uppgifter används fel.

Hade Dustin över huvud tagit skickat nåt med det kollit?

När jag fick problem med 3st packet från Conrad så blev det hela tiden andras Namn på mina packet, jag fick inte aviseringarna utan någon annan och det hamnar i helt fel del av landet.

Conrads eller Postens fel vet jag inte, dom skyllde på varan mer eller mindre.

Kan vara så att du beställt nåt en gång i tiden som hade det kollit och nu har det "återanvänts" igen.

Man blir lite tröt på postens jävla system.

Permalänk

Jag köpte en grej igår och det enda som står när man spårar är att "Försändelsen har lämnats av avsändaren" på ICA där personen jag köpte av bor och det blev inlämnat 13:42 igår inget mer än så så det ser ut som att det inte är skickat alls utan bara inlämnat men samtidigt står det "Paket på väg" i appen och beräknat leveransdatum är satt imorgon. Betyder det att det faktiskt är skickat bara att dom inte registrerat det som skickat eller vad menar dom? Jag fattar noll just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Är jag den ende som varit nöjd med post nord (åtminstone länge nu peppar peppar...)?

Nej då du är inte den enda, men det är ju oftast bara de som har något att klaga på som gör sig hörda
Själv tar jag emot minst 20 paket varje månad (får hem reservdelar från jobbet via Postnord) och det är ytterst sällan de har någon form av skada som inte är pga dåligt emballage från lagret som skickat paketen eller att de är sena.

Med det sagt så hade jag faktiskt problem under sommaren med en leverans från Hifi-klubben, 6 kollin som alla skickades samtidigt, 3 av dem hamnade på fel distributionscentral, ett missades vid inscanning på distributionscentralen så det tog någon vecka att få detta och de andra 2 kunde plockas ut dagen efter att de skickats från lagret i Danmark.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Två paket utkörda från terminalen kl 08:30, fortfarande ingen notis att de kommit fram till butiken.
Misstänker någon bränt upp buren 😂

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Om avsändaren beställt tilläggstjänsten Flexchange så är tanken att du som mottagare ska välja leveransfönster samt leveransadress antingen i appen eller här: https://change.postnord.com/v2/se/ Det är väl så det är tänkt att fungera numera. Om du inte gjort något val så brukar de köra ut under kontorstid men chauffören ska ju ringa innan för att se om man är hemma. Om avsändaren inte valt Flexchange så måste du som mottagare redan innan utkörningen påbörjats ringa till Postnords kundtjänst och där välja om du vill ha kvälls eller dagleverans. Något mer specifikt än så går inte att boka.

Senaste 2 gångerna så har dom inte ringt och kollat då dök dom bara upp

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Hedersmedlem

Beställde en sak från Polen. Polska postverket får iväg det rekommenderade brevet inom 4 timmar efter inlämning på ett flyg mot Sverige. Detta är den 10/9. Paketet "accepteras" på Arlanda den 12/9. Efter det ingenting.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Beställde en sak från Polen. Polska postverket får iväg det rekommenderade brevet inom 4 timmar efter inlämning på ett flyg mot Sverige. Detta är den 10/9. Paketet "accepteras" på Arlanda den 12/9. Efter det ingenting.

Japp det är helt sjukt. Flertalet gånger har jag fått paket levererade till Sverige på 2-3 dagar, även från Kina.
Sen ligger dem här i 2 veckor innan man får dem, sinnesjukt och helt oacceptabelt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Hämtade ut en skärm från Inet, såg fin ut, paketet helt okej, sen när jag slår på skärmen ser den ut såhär:

Inet refererar till postnord, jävligt rädd att de skall hävda att jag sabbat skärmen själv. Nån som har erfarenhet med postnords reklamationer?

(inte så) kul bonusgrej: Jag ville så gärna ha en ny skärm att jag drog på netonnets lagershop i stan och köpte en likadan, tog hem skärmen, lådan är lite tilltufsad i hörnet och mycket riktigt, vid uppackning ser jag att är även den nya skärmen är krossad i hörnet och panelen är trasig:

Så nu står jag här med två skärmar från två olika butiker som har exakt samma fraktskada.

Visa signatur

eGPU crew

Permalänk
Medlem

Jag fick en rolig erfarenhet nyligen, ett av två paket i en försändelse från inet blev aviserat till min mamma som var borta när paketen kom till mitt ica, på paketen stog det
*mitt namn*
c/o *mammas namn*

men de ville fortfarande att mamma skulle åka dit och hämta det. 3 dagar senare så fick jag min glorious model o (önskar jag fick den direkt, så trevlig som den är) och godisbit men både jag och mamma blev sura på postnord.

sen har jag ju lite äldre historier om hur ett paket hade ett 5mm (diameter) hål igenom hela paketet inkl. själva lådan för produkten och en extradel samt stora revor i yttre emballage i storleksordningen 5-8 cm

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Fick ett ocker-sms om att swisha postnord 200kr för 10st PBT tangenter ifrån Kina. Det var 17de September. Jag betalade när jag fick ocker-smset, men sedan dess har det inte hänt nått. Jag antar att det måste ta en månad eller två innan postnord pallar skicka vidare brevet.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Idag hände något som jag inte varit med om förut.
Har beställt lite varor från Australien som ankom till Sverige för ca 1½ vecka sedan.
Igår står det att paketet har returnerats till avsändaren. Jag skickar mejl till Postnord som skriver:

"Försändelsen är returnerad på grund av ofullständig tulldeklaration, jag rekommenderar dig att kontakta avsändaren för mer information."

Jag har aldrig varit med om detta tidigare. Googlar lite och kan läsa att det verkar bli vanligare nu.
Någon annan som varit med om något liknande?
Tidigare så har ju posten mejlat och bett mottagaren skicka kvitto.

Detta har hänt mig med.
Visade sig att mitt paket hade inkommit till Sverige, varit här två månader (hann glömma bort det), skickades sedan tillbaka till avsändaren i Kanada, var där en månad.
Kom sedan på att fråga avsändaren om han ens har skickat paketet vilket han sa att han hade, jag ringde då till Postnord som gav mig de tråkiga nyheterna att för 3 månader sedan så kom det in ett paket med ofullständig info.
Kontaktade avsändaren igen och han löste ut det, och skickade igen.
Löjligt som fan, speciellt när man inte ens får info om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Fick ett ocker-sms om att swisha postnord 200kr för 10st PBT tangenter ifrån Kina. Det var 17de September. Jag betalade när jag fick ocker-smset, men sedan dess har det inte hänt nått. Jag antar att det måste ta en månad eller två innan postnord pallar skicka vidare brevet.

Det är inte så att du råkat ut för ett swishbedrägeri?
https://www.postnord.se/storningsmeddelanden/bluffmejl-190220

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Detta har hänt mig med.
Visade sig att mitt paket hade inkommit till Sverige, varit här två månader (hann glömma bort det), skickades sedan tillbaka till avsändaren i Kanada, var där en månad.
Kom sedan på att fråga avsändaren om han ens har skickat paketet vilket han sa att han hade, jag ringde då till Postnord som gav mig de tråkiga nyheterna att för 3 månader sedan så kom det in ett paket med ofullständig info.
Kontaktade avsändaren igen och han löste ut det, och skickade igen.
Löjligt som fan, speciellt när man inte ens får info om det.

Intressant att de verkligen skickade tillbaka paketen, trodde att allt bara åkte i krossen.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av nanne:

Det är inte så att du råkat ut för ett swishbedrägeri?
https://www.postnord.se/storningsmeddelanden/bluffmejl-190220

Jag ringde posten och kollade. Swishen hade kommit till postnord, men tydligen är/var "det himla mycket post nu" så det skulle ta några veckor att skicka vidare brevet till mig. Det är beundransvärt att Kineserna lyckades få ut brevet ur Kina på ~24timmar efter ordern var lagd med ~1.4 miljader människor, men Sverige med ~10miljoner människor har "himla mycket post".

Lägg ner postnord, de är ett gäng inkompetenta pajasar.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk

Har börjat få stora problem med postgången hem till mig nu, beställde ett par patchar till jackan, det skickades i ett vanligt kuvert med frimärken.
1 månad senare skriver personen jag köpte av att kuvertet kommit tillbaka till honom, så han skickade det igen, 3 veckor senare så dyker det upp i min brevlåda.

Beställde 1 tröja som sedan tog 3 veckor att komma fram, skickat i postens blåa påsar.

Nu väntar jag återigen på en tröja som skickades för 3 ½ vecka sedan i en blå påse, får se ifall den dyker upp..

Flickvännen har inte dessa problemen, hennes post kommer som på räls...

Felskrevning
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragnarok:

Jag ringde posten och kollade. Swishen hade kommit till postnord, men tydligen är/var "det himla mycket post nu" så det skulle ta några veckor att skicka vidare brevet till mig. Det är beundransvärt att Kineserna lyckades få ut brevet ur Kina på ~24timmar efter ordern var lagd med ~1.4 miljader människor, men Sverige med ~10miljoner människor har "himla mycket post".

Lägg ner postnord, de är ett gäng inkompetenta pajasar.

Du får ju tänka på att det nog lär vara fler anställda på kinesiska postverket också.

Är det inte även tullen som är inblandat innan man får varan skickad till sig; att tullen måste ge klartecken efter man betalat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Är det inte även tullen som är inblandat innan man får varan skickad till sig; att tullen måste ge klartecken efter man betalat?

Tullen har inget med PostNord's hantering att göra, den enda gången de är inblandade är de gör stickprov, och då får man oftats information att det har stoppats för kontrol.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.