Permalänk

Egenbyggd dator stängs av...

Hej,

Jag valde ut några komponenter som Inet skulle bygga ihop. Har haft datorn i tre år nu och den dör vid olika moment allt för ofta. Ibland är det när jag lirar eller när jag t.ex tittar på Youtube. Det kan även ta 10 min efter jag startat datorn eller ibland några dagar. Hur kan jag åtgärda detta problem? Tacksam för svar.

- Sapphire Radeon R9 380 4GB Nitro
- Corsair Carbide100R Svart
- Fractal Design Integra M 650W
- ASUS Z97-A
- Corsair 16GB (2x8GB) DDR3 CL10 1600Mhz VENGEANCE LP
- Intel Core i7 4790K 4 GHz 8MB
- Toshiba 1TB 7200rpm 32MB
- Cooler Master Hyper 212 EVO

Kan notera att jag nydligen fyllde på kylpasta och datorn har dött även sen dess. Ett annat "problem" är att hårddisken låter något extremt när jag startar upp datorn, skulle en SSD hjälpa så att inte all kraft läggs på disken? Den jobbar 100% vid uppstart.

Så här ser tempsen ut:

http://prntscr.com/l5kpzh
http://prntscr.com/l5kpwa
(Vet inte varför GPU'n var 75°c men nu när jag starta ett pogram som sköter tempsen så är den på 48°c och fan speed på 53%)

Så här ser datorn ut inuti:

http://prntscr.com/l5kr1g

Tacksam för svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Vad innebär fyllde på kylpasta ?
En ssd är ljudlös och påverkas mindre av fragmentering (och är ibland något snabbare),men är din disk hel så ska det ju inte påverka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Jag bytte kylpasta på grafikkortet rättare sagt. Men om jag förstår dig rätt skulle en SSD hjälpa så att inte HDD'n låter något extremt vid uppstart?

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem för en tid sen vilket löstes genom byte av nätagg. Inledningsvis sporadiska omstarter utan bluescreen eller tydligt samband. Omstarterna skedde allt oftare för att på slutet eskalera snabbt, då rebootade datorn även i BIOS. Har du möjlighet att prova med ett annat agg?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 2015Novis:

@mrqaffe: Jag bytte kylpasta på grafikkortet rättare sagt. Men om jag förstår dig rätt skulle en SSD hjälpa så att inte HDD'n låter något extremt vid uppstart?

Du bytte pasta på grafikkortet men du demonterade inte cpukylaren, rengjorde och monterade den igen med ny pasta ?
Har du koll på temperaturerna och vet att cpu är ok men grafiken var för varm eller var det bara nått du gjorde ändå ?
Jag tänkte att du byter ut hddn mot en ssd för då finns det ingen hdd som behöver rotera och därigenom låta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Jo, jag demonterade cpukylaren. Jag rengjorde och la på ny pasta. Gjorde inget när grafikkortet var varmt, men när jag startade Trixx (som MSI afterburner) så ökade fläkthastigeten så sänktes temperaturen på grafikortet.

Permalänk

@DerpMcDerp: Har inte ett extra nätagg. Tänker att 650W borde räcka? Eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2015Novis:

@DerpMcDerp: Har inte ett extra nätagg. Tänker att 650W borde räcka? Eller inte?

Mitt gamla var på 1kW, det nya på 750W eller 850W. Effekten spelar inte så stor roll om det är defekt. Orkade aldrig mäta med multimeter, så vet inte vart det felade, men efter bytet har datorn funkat felfritt.

Permalänk

Fläktarna går på högvarv, no signal

Hej, kontaktade iNet, fick ett nytt nätaggregat. Fungera ej... Kan ha beskrivit det lite fel med att datorn dör men den är igång, fläktarna fullt ös och så står det no display/signal. Det händer ibland efter 1 min upp till 1 timme. Skulle uppskatta förslag. Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 2015Novis:

Hej, kontaktade iNet, fick ett nytt nätaggregat. Fungera ej... Kan ha beskrivit det lite fel med att datorn dör men den är igång, fläktarna fullt ös och så står det no display/signal. Det händer ibland efter 1 min upp till 1 timme. Skulle uppskatta förslag. Mvh

Plocka ur grafikkortet och prova stabiliteten via den integrerade grafiken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vad har du gjort precis, har du bytt kylpasta på både cpu och gpu?

fungerade den innan?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

vad har du gjort precis, har du bytt kylpasta på både cpu och gpu?

fungerade den innan?

Jag har bytt kylpasta på grafikkortet. Det fungerade inte innan heller. Datorn fungerar normalt i 1min till 3 timmar och sen går fläktarna helt plötisgt upp i maximal fart och så står det no display.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 2015Novis:

Jag har bytt kylpasta på grafikkortet. Det fungerade inte innan heller. Datorn fungerar normalt i 1min till 3 timmar och sen går fläktarna helt plötisgt upp i maximal fart och så står det no display.

Funkar den stabilt utan grafikkortet eller inte ? Om den går utan är det osannolikt att problemen beror på annat än grafikkort eller nätdel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2015Novis:

@mrqaffe: Jo, jag demonterade cpukylaren. Jag rengjorde och la på ny pasta. Gjorde inget när grafikkortet var varmt, men när jag startade Trixx (som MSI afterburner) så ökade fläkthastigeten så sänktes temperaturen på grafikortet.

Skrivet av 2015Novis:

så du har inte bytt på cpun..?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

så du har inte bytt på cpun..?

Nej.. tror du det skulle hjälpa?

Permalänk

Hej

Tänkte att ja försöker igen efter snart ett år. Problemet har ej lösts.

Läs gärna det första inlägget där ja beskriver problemet. Här är en bild på datorn inuti: https://prnt.sc/l5kr1g

Det kan inte vara så att fläktarna är felplacerade? Vore konstigt eftersom iNet monterade dom.

Sapphire Radeon R9 380 4GB Nitro
Corsair Carbide100R Svart
Fractal Design Integra M 650W
ASUS Z97-A
Corsair 16GB (2x8GB) DDR3 CL10 1600Mhz VENGEANCE
Intel Core i7 4790K 4 GHz 8MB
Toshiba 1TB 7200rpm 32MB
Cooler Master Hyper 212 EVO

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2015Novis:

Hej

Tänkte att ja försöker igen efter snart ett år. Problemet har ej lösts.

Läs gärna det första inlägget där ja beskriver problemet. Här är en bild på datorn inuti: https://prnt.sc/l5kr1g

Det kan inte vara så att fläktarna är felplacerade? Vore konstigt eftersom iNet monterade dom.

Sapphire Radeon R9 380 4GB Nitro
Corsair Carbide100R Svart
Fractal Design Integra M 650W
ASUS Z97-A
Corsair 16GB (2x8GB) DDR3 CL10 1600Mhz VENGEANCE
Intel Core i7 4790K 4 GHz 8MB
Toshiba 1TB 7200rpm 32MB
Cooler Master Hyper 212 EVO

Mvh

Har du nån överklockning på så ta bort den och om du inte har det se om det går att sänka frekvenserna / ta bort boost för att testa.

Det kan även vara VRM:en på moderkortet som ger för hög spänning ibland så stänger den av sig, så blir det inte bra med att sänka frekvenserna så prova sänk spänningen lite till cpu:n.

Och slutligen, prova med annat minne, eller åtminstone med en minnessticka i taget.

Har haft datorer som stängt av sig till synes slumpmässigt av varje sak ovan.