Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Välj svart färg? Nimbus switch 990kr, samma Tk

Ahaaa. Sorry, jag som är puckad; kollade inte noga nog för att se att det gick att alternera.

Visa signatur

Mvh,
En tatuerad apa

Permalänk
Medlem

Finns det några alternativ till Keychron Q3 Max som är TKL (inte 75%!), trådlöst och har volymratt?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Så bra att det löste sig! Swerty är guld.

Och för gaming är ju 3 pro bättre då det har HallEffect annars är de rätt likvärdiga. Det är ju dessutom 2-3år sedan pro lanserades så jag antar/hoppas att de har förbättrat de saker som fått kritik.

Tack för tipset.
GMMK Pro 75% är helt okej kvalitet för 2000 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

Har tre GMMK Pro, ena är just ett svart GMMK Pro Bundle för 1890 från inet, 2xISO 1xANSI, flexkit i två av dom. Har ett 100% GMMK 3 och ett 75% GMMK 3 HE semi Pro(toppen är aluminium)

Ska du inte spela och inte har behov av Hall Effect så hade jag för de priserna gått för GMMK Pro.
Det sagt så väntade jag in diverse reor och gav lite drygt 2150kr för mitt GMMK 3 HE semi Pro.

GMMK Pro bundle behöver inte så mycket kärlek för att vara ett riktigt trevligt tangentbord.
GMMK 3 HE semi Pro och 100% GMMK 3 behövde mycket kärlek, andra brytare, foam, TAPEMOD etc. innan de blev trevliga.

Smaken är som baken men var inte imponerad av någon av de HE brytarna som skickades med så landade i Gateron Double-Rail Nebula och Aurora brytare.

Nu roterar jag tangentbord en hel del men mina två huvudtangentbord är det ena GMMK 3 HE semi Pro.

Tack för att du delar med dig.
GMMK Pro 75% är min huvudtangentbord med Asus Scope 2

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna köpa Zoom75: https://www.maxgaming.se/sv/barebone/zoom75-essential-edition...

Jag funderar på hur lätt/svårt det är att sätta ihop tangentbordet.
Är det korrekt att tangentbordet har stöd för ISO?

Behövs annat än switches och keycaps?

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aamok:

Jag vill gärna köpa Zoom75: https://www.maxgaming.se/sv/barebone/zoom75-essential-edition...

Tack.

Ja den har stöd för iso

https://www.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/comments/17yxray...

Du behöver enbart switch och keycaps annars. Kan behöva en annan plate eller bättre stabs men det är smaksak

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aamok:

Tack.

Krytox 205g0 och en pensel till stabs kan vara att föredra men inget måste.

Permalänk
Medlem

Det känns verkligen som att det har hänt hur mycket som helst på tangentbordsfronten de senaste åren, jag tittade bort en kort liten stund och nu känns det mer invecklat att köpa nytt tangentbord än att köpa ny bil.

Är det någon som kan tipsa mig om något? Jag har börjat få känningar i händerna av att skriva väldigt mycket, så jag söker något som inte har så hög "actuation force?" eller lång key-travel. Vill även att det ska vara TKL eller mindre fast med funktionsknapparna kvar. Backlighting är ett plus men inget krav. Och jag vill heller inte att det ska vara någon ergo utformning eller något särskilt så.

Vet inte om det är bättre med linjär action eller taktil för RSI, men har testat båda och jag är opartisk vilket som!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veen:

Det känns verkligen som att det har hänt hur mycket som helst på tangentbordsfronten de senaste åren, jag tittade bort en kort liten stund och nu känns det mer invecklat att köpa nytt tangentbord än att köpa ny bil.

Är det någon som kan tipsa mig om något? Jag har börjat få känningar i händerna av att skriva väldigt mycket, så jag söker något som inte har så hög "actuation force?" eller lång key-travel. Vill även att det ska vara TKL eller mindre fast med funktionsknapparna kvar. Backlighting är ett plus men inget krav. Och jag vill heller inte att det ska vara någon ergo utformning eller något särskilt så.

Vet inte om det är bättre med linjär action eller taktil för RSI, men har testat båda och jag är opartisk vilket som!

Om du blir trött känns det som lätta switchar är det som behövs.
Samt korrekt lutning,vad har du för budget?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veen:

Kan varmt rekommendera Wooting 80 HE, visst kostar det som en halv bil men otroligt välbyggt, skönt att skriva på och otroligt grym webbaserad mjukvara.

Permalänk
Medlem

Om du blir trött känns det som lätta switchar är det som behövs.
Samt korrekt lutning,vad har du för budget?

Har egentligen ingen fast budget men vill inte spendera mer än runt 2500.

Skrivet av johanb78:

Kan varmt rekommendera Wooting 80 HE, visst kostar det som en halv bil men otroligt välbyggt, skönt att skriva på och otroligt grym webbaserad mjukvara.

Ja det var mer än vad jag sålde min förra skrotkärra för... Verkar dessutom inte finnas i lager någonstans, eller så var jag kass på att söka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veen:

Kan ett low-profile tangentbord vara något? Typ https://www.inet.se/produkt/6103781/lofree-flow84-svart-tacti...

Jag gillar custom tangentbord mycket, men tycker att tangenterna sitter en aning högt upp. Får lite värk i handlederna ibland, även efter att ha bytt till lätta switchar. Så har själv gått i tankarna att skaffa ett low-profile.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Kan ett low-profile tangentbord vara något? Typ https://www.inet.se/produkt/6103781/lofree-flow84-svart-tacti...

Jag gillar custom tangentbord mycket, men tycker att tangenterna sitter en aning högt upp. Får lite värk i handlederna ibland, även efter att ha bytt till lätta switchar. Så har själv gått i tankarna att skaffa ett low-profile.

Om du får ont i handleden är det snarare lutningen?
Jag tycker låga tangentbord ger en onaturlig lutning på handleden.
Det kan motverkas genom att veta vilken lutning som är bekväm och anpassa med en wrist pad.

Men är den för låg kan man inte anpassa höjden...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veen:

Har egentligen ingen fast budget men vill inte spendera mer än runt 2500.

Ja det var mer än vad jag sålde min förra skrotkärra för... Verkar dessutom inte finnas i lager någonstans, eller så var jag kass på att söka

Om ansi är okej
https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/wuque-studio-z...

Kan byta pcb och få iso (utan hall Effect DOCK)
https://www.maxgaming.se/sv/plates-pcb-plates/zoom75-tri-mode...

Annars kanske, ser ok ut
https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/k2-he-tradlost...

Edit
Dock har dessa inte rena FN knappar utan man får keybinda dem.
Hall Effect kanske är bäst för sig så du kan sätta acutation som du vill

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du får ont i handleden är det snarare lutningen?
Jag tycker låga tangentbord ger en onaturlig lutning på handleden.
Det kan motverkas genom att veta vilken lutning som är bekväm och anpassa med en wrist pad.

Men är den för låg kan man inte anpassa höjden...

Höjden är definitivt en faktor för mig personligen. Jag har iaf inte detta problem på tangentbord som är lägre, men det är nog för att jag vilar handlederna mot skrivbordet. Om jag inte gör det så är det fine, men då tenderar jag att spänna axlarna istället, och så kräver det att jag bryter mot mina uråldriga vanor sedan hedenhös..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Höjden är definitivt en faktor för mig personligen. Jag har iaf inte detta problem på tangentbord som är lägre, men det är nog för att jag vilar handlederna mot skrivbordet. Om jag inte gör det så är det fine, men då tenderar jag att spänna axlarna istället, och så kräver det att jag bryter mot mina uråldriga vanor sedan hedenhös..

Hmm kan du inte få den funktionen med en mjuk wrist pad?
Iaf så är alla olika och med tanke på hur ovanlig low profile är så måste det vara av en anledning...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm kan du inte få den funktionen med en mjuk wrist pad?
Iaf så är alla olika och med tanke på hur ovanlig low profile är så måste det vara av en anledning...

Testade en mjuk wristpad en gång och den var hemsk Möjligen kan en hård support fungera? Men problemet är att jag får böja handlederna uppåt ganska mycket med ett högt tangentbord och det är det som är jobbigt. Men ja, sådant här är nog väldigt personligt vad som ger värk och inte.

Permalänk
Medlem

Hoppas att någon vill hjälpa. Hur sätter man på caps lock, Chilkey ND75

?
Tangentbordet har följande problem. Det laddas inte via USB. 'CTRL C' och 'CTRL V' fungerar inte. Dessutom går det inte att skriva '@'.

Permalänk
Medlem

Chilkey ND75 ISO Barebone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aamok:

Hoppas att någon vill hjälpa. Hur sätter man på caps lock, Chilkey ND75<Uppladdad bildlänk>?
Tangentbordet har följande problem. Det laddas inte via USB. 'CTRL C' och 'CTRL V' fungerar inte. Dessutom går det inte att skriva '@'.

Just nu har du brytaren satt för 'stepped caps lock' har du ingen sådan keycap så får du dra ur brytaren, vrid den 180° och tryck i den så den sitter mot högra kanten i hålet.

Att den inte laddas via usb vet jag inte, men kan vara för att du inte använder medföljande kabel/för klen usb-port på datorn eller att du inte har kopplat in batteriet på PCBn.

Varför just CTRL+C/V inte fungerar verkar konstigt om CTRL fungerar för annat. Är det så att CTRL inte fungerar alls så börja med att dra ur brytaren och kolla om pin har böjts. Är de raka så kan du testa att ta en pincett/flattång och vrida metall-pin'sen ~25° så de får bättre kontakt i socketen.

Samma sak med Shift för 2/@. FN höger om spacebar bör vara inställd för AltGr för att kunna skriva @.

Angående de två sista problemen antar jag att du har kollat i mjukvaran/via så att tangenterna är programmerade för det de ska vara.

Du verkar dessutom ha fel storlek på din Alt titta bland dina keycaps för det ska finnas en i rätt storlek annars får du reklamera!(det brukar finnas två lager i asken)
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Just nu har du brytaren satt för 'stepped caps lock' har du ingen sådan keycap så får du dra ur brytaren, vrid den 180° och tryck i den så den sitter mot högra kanten i hålet.

Att den inte laddas via usb vet jag inte, men kan vara för att du inte använder medföljande kabel/för klen usb-port på datorn eller att du inte har kopplat in batteriet på PCBn.

Varför just CTRL+C/V inte fungerar verkar konstigt om CTRL fungerar för annat. Är det så att CTRL inte fungerar alls så börja med att dra ur brytaren och kolla om pin har böjts. Är de raka så kan du testa att ta en pincett/flattång och vrida metall-pin'sen ~25° så de får bättre kontakt i socketen.

Samma sak med Shift för 2/@. FN höger om spacebar bör vara inställd för AltGr för att kunna skriva @.

Angående de två sista problemen antar jag att du har kollat i mjukvaran/via så att tangenterna är programmerade för det de ska vara.

Du verkar dessutom ha fel storlek på din Alt titta bland dina keycaps för det ska finnas en i rätt storlek annars får du reklamera!(det brukar finnas två lager i asken)
Lycka till!

Tack så jättemycket för hjälpen.
Det är uppskattat

Permalänk
Medlem

Är Asus Extreme värd 4000 SEK?
Borde jag köpa något annat för pengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aamok:

Bara värt att om du tycker den är snygg nog att betala 4000:- för.
Vill man ha det bästa för gaming är Hall Effect ett måste i mitt tycke!

Permalänk
Skrivet av Aamok:

Kort svar: Ja.

Längre svar: Jag köpte mitt för 3990kr, för mig så passar både estestik och känsla. Enda jag egentligen stör mig på är att jag kommer behöva köpa Tyskt ASUS tangentbord enbart för att ha clean Ä och Ö. Har inte alls haft samma sug efter tangentbord sedan jag köpte mitt Extreme. Så det var nästan billigt.. Handlovsstödet är riktigt trevligt också, otroligt gediget.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem

Tips på var man kan hitta keycaps utöver våra vanliga webbutiker?

Måste inte vara svensk layout med åäö men tycker även det är begränsat med iso layout om man kollar Ali osv.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tips på var man kan hitta keycaps utöver våra vanliga webbutiker?

Måste inte vara svensk layout med åäö men tycker även det är begränsat med iso layout om man kollar Ali osv.

Prisklass?
Jag köpte gmk från https://oblotzky.industries/
Men gmk är ju lite dyrare..
Sen finns
https://keygem.com/collections/keycaps
https://deltakeyco.com/en-se
https://kbdfans.com/
https://drop.com/mechanical-keyboards/drops?sc=keycaps

Men som sagt det finns hur mycket som helst,allt handlar om budget och vad man eftersträvar.

Budget = sämre passform oftast

Visa signatur