Windows 10 guide för optimal prestanda

Permalänk
Administrativ avgift

@Superthug: Körde du scriptet som disablear fullscreen optimization? G-sync funkar inte så bra med denna windows funktion nämligen. Har även märkt att i vissa spel så går inte G-sync igång trots att det är aktiverat(Har rapporterat till nvidia), ibland sätter jag endast på att G-sync funkar i helskärm och sedan använder indikatorn på skärmen för att se att G-sync faktiskt funkar.

@The Kristoffer prestandaboost lär du inte få så mycket från spel till spel men latenser och inputlag lär drastiskt förbättras, har tyvärr inga mätverktyg för att testa detta men kanske är något våran kära redaktion kan ordna

Tänk dig att microsoft tagit bort din chans att ha exklusiv helskärm och du nu är påtvingad windowed fullscreen, det är här du kommer se boosten i inputlag osv.

@Mezzlock storleken på windows lär vara som innan då man bara avinstallerar fåtal appar, du bör kolla över en ominstallation/diskrensning om ditt windows tar sån enormt med plats.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

@andra94: Ja jag körde detta script enligt dina punkter som jag beskrev. Ska se om jag har någon indikation på min
skärm som visar om g-sync är på. Håller på att installera Fallout 4 som är känt problematiskt för attse om det blir lite flow.
Hoppas det flyter som fil!

Permalänk
Administrativ avgift

@Superthug: Yes , ibland kan G-sync även balla ur lite så man får sätta spelet i windowed fullscreen och sen tillbaka(Alt + Enter). Aktivera gärna även G-sync indikatorn i nvidia kontrollpanelen -> Display -> G-sync indicator.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

@andra94: Bra initiativ att starta tråden!

Ett tips till er som vill fortsätta uppdatera Windows efter att stängt av update-servicen är att ladda hem Cumulative updates ifrån Microsoft Update Catalog:
https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=Window...

Detta kräver dock att Windows Update-servicen körs vid installation. För att enkelt starta/stoppa servicen, så är Windows Update Blocker ett utmärkt program. Även väldigt lätt att lägga till andra services i programmet och på så sätt starta/stoppa dessa vid behov.

https://www.sordum.org/9470/windows-update-blocker-v1-5/

Mitt sista tips för att strippa Windows är Dism++:
http://www.chuyu.me/en/index.html

Glöm bara inte att ta backup först, då Dism++ bland annat kan rensa ut gamla filer ifrån WinSxS . Det innebär att uppdates inte längre går att avinstallera.

Försöker optimera min Windows-platta där Windows-katalogen ligger på ca 5,6GB (CompactOS, 32bit) och datorn använder ca 450MB RAM efter uppstart. Var under 350MB, men då fungerade inte ens Settings-appen längre

Permalänk
Administrativ avgift

@walkir: Härliga förslag , skönt att kunna krympa Windows i storlek även om det oftast inte är optimalt för prestandan. Men för tablets är det ju en helt annan femma

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@andra94: Ske testa lite. Ser inte riktigt den flow som jag sett nån gång tidigare med tidigare windows och drivisar.
Har ingen indikator för g-sync inbyggt i skärmen men i kontrollpanelen visar den på dock vet jag inte om det är på
även under spelet då jag inte har någon indikator där.
Jag har en FPS räknare i skärmens kontroller som jag aktiverat men den visar ca 80FPS
Kraftig tearing som tyder på att det inte är igång.

Avaktiverar jag däremot g-sync i panelen så visar räknaren 165 konstant och bättre flyt men inte smooth som jag haft innan ändå :/

Permalänk
Administrativ avgift

@Superthug: Låter som att du har problem med spelet i sig eventuellt nvidia drivrutiner, kör du dom senaste? Vissa har rapporterat problem med dom , skulle rekommendera o köra en DDU och testa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Superthug: Låter som att du har problem med spelet i sig eventuellt nvidia drivrutiner, kör du dom senaste? Vissa har rapporterat problem med dom , skulle rekommendera o köra en DDU och testa.

Jag installerade dem senaste ja. Efter en clean install av windows enligt guide ovan så DDU hjälper inte mycket här
Ska testa med tidigare drivisar och se om det blir bättre. Fallout 4 har som känt ingen bra motor men
eftersom det har fungerat bra för mig tidigare så vill man ju gärna dit igen
Tack för all hjälp!

/S

Permalänk
Medlem

O&O shutup är ännu ett "anti spy tool", som du stänger av och på funktioner i Win10 enkelt med sliders.
https://www.oo-software.com/en/shutup10

Gratis är det också, än så länge.

Visa signatur

Monster-PC (AMD 9800X3D) (RTX5090 Astral vit) (DDR5-6000cl30 64Gb) (Samsung 9100 gen5 2TB) (Kingston KC3000 Gen4 4TB)
LG C1 Oled 48" Skärm
Pimax Crystal Light

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Mezzlock storleken på windows lär vara som innan då man bara avinstallerar fåtal appar, du bör kolla över en ominstallation/diskrensning om ditt windows tar sån enormt med plats.

Hittade problemet nu, det är windows search service som har låtit windows.edb att växa sig enorm, närmare 130GB.. så det blir till att ta bort den.
C:\ProgramData\Microsoft\Search\Data\Applications\Windows\Windows.edb där under ligger den, ska man ta bort den bör man stoppa Windows search (och disable, annars startar den upp direkt igen) först

Permalänk
Inaktiv

Alltså vad är det här för 90-tals guide? Bryr sig folk verkligen så mycket om bakgrundsprocesser fortfarande? Och utan några som helst prestandatester (vilket skulle behövas per inställning) är det svårt att ta detta seriöst. Risk för att man förstör mer än man lagar om man följer denna, de där skripten påverkar ju mängder av saker som har 0 med prestanda att göra. Sen är liksom mycket som inte förklaras, t ex:

"Gå sedan in I nvidia kontrolpanelen där bör du nu ha en ny tab som heter GPU-Boost , denna sätter du till 4 fps under din skärms HZ så ex har jag 165 sätter jag den till 161 för att begränsa min FPS ingame så att G-sync alltid är på och aldrig går av/på."

Ok? Varför då?

Och denna kommentar:

”1903 I orginalutförande ska inte innehålla några buggar.”

Självklart har den buggar och problem, eller varför tror du att de släpper uppdateringar? Och här talar vi ju inte heller om ett grundutförande utan vi har ju manipulerat rätt många inställningar, samt att de numer patchar ISOn som hämtas via media creation tool, så alla kommer inte ha samma ”originalutförande”.

Permalänk
Administrativ avgift

@anon75480: Bakgrundsprocesser som introducerar inputlag? Ja det gör vi , ex windows fullscreen optimization är ett av dom. GPU-boost är ett annat som gör att man inte behöver externt program som ger en del inputlag för att hålla G-sync always on.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@andra94: Intressant guide men delen om säkerhet tycker jag du ska ändra till något mer i stil med att fokus inte är på säkerhet utan prestanda, för ingen av oss tror nog att bra säkerhet bara handlar om BankID och 2FA.

Permalänk
Administrativ avgift

@improwise: Tro mig om någon vill in i din dator så hårt att den inte använder webbvirus eller liknande så kommer man in. Enda riktiga säkerheten är att köra utan internetsladd, finns backdörrar lite överallt, det jag menar med BANKID och tvåstegverifiering är att allt vi använder i Sverige har en säkerhetscheck som kräver kod från SMS eller bankID inloggning vilket gör det nästintill omöjligt att hacka dig. Kan inte tänka mig att någon i Sverige inte använder Verififed by Mastercard/Visa i dagens samhälle.

Tack för inslaget tar med mig det och uppdaterar om jag hinner.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andra94:

@improwise: Tro mig om någon vill in i din dator så hårt att den inte använder webbvirus eller liknande så kommer man in. Enda riktiga säkerheten är att köra utan internetsladd, finns backdörrar lite överallt, det jag menar med BANKID och tvåstegverifiering är att allt vi använder i Sverige har en säkerhetscheck som kräver kod från SMS eller bankID inloggning vilket gör det nästintill omöjligt att hacka dig. Kan inte tänka mig att någon i Sverige inte använder Verififed by Mastercard/Visa i dagens samhälle.

Så bara för att bilen går att tjuvkoppla så kan man lika gärna lämna nycklarna i tändningen?

Bara för att du bara bryr dig om ditt bankID så betyder inte det att andra inte bryr sig om betydligt mer grejer. I de flesta fall är det inte riktade attacker som är problemet för majoriteten av användarna (det är framförallt dessa som är svåra att vara helt imun mot), utan masspridningar som nästan alltid redan patchats eller patchas relativt snabbt. Kör utan bilbälte om du vill, men rekommendara inte andra att göra det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andra94:

@snajk: Haha , du har direkta prestandalyft genom att ex Windows 10 gamebar ej körs , windowed fullscreen som är något semisak mellan windowed/fullscreen försvinner och du uppnår faktiskt fullskärm. Det mesta du tjänar är inputlag och smoothness i spel. Finns massor av trådar där folk stänger av windowed fullscreen optimizations och får FPS boosts överallt, framförallt så är G-sync delen en beprövad sak

Det du får särskilja är prestanda och prestanda , 200fps+ och hackigt spel eller smooth gameplay? Detta ovan ger smooth gameplay och är beprövat på internet , även av mig själv och kompisar.

Så... nej?

Gamebar sänker inte prestandan, däremot game DVR men den är enkel att stänga av i inställningarna utan att köra diverse script eller ändra i registret, om man nu inte är intresserad av att kunna spela in spel "bakåt i tiden".

Windowed fullscreen optimizations syfte är ju att öka prestandan vid spelande genom att automatiskt stänga av diverse bakgrundssaker som indexeringar, uppdateringar och liknande så det är ju lite kontraproduktivt att stänga av den om man vill optimera prestanda. Sen har en del haft problem med att det inte har haft önskad effekt och då kan det absolut vara värt att stänga av den, men igen så går det att göra i inställningarna. Hur som helst så är det inget bra råd att bara stänga av den. Testa med den på och av och se hur det påverkar och stäng av den om den sänker din prestanda helt enkelt.

G-sync-bitarna kan jag inte uttala mig om.

Att stänga av uppdateringar eller ännu värre aktivt ta bort säkerhetspatchar är förstås inte rekommenderat alls om man har tänkt koppla upp sig på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Var och en får väl avgöra själv men för egen del gör den inställningen att jag ser hela din guide som "works on my machine" vilket är synd då du har några förslag och ideer som är helt ok. T.ex. risken att ens dator kapas för att ingå i ett botnet, att ens filer krypteras (ransomware) osv lär inte BankID, 2FA osv skydda mot. Sen kan man alltid diskutera hur säker man kan vara men IT-säkerhet är inte "på/av" utan ett sluttande plan där de med sämst säkerhet/kunskap råkar illa ut först. De som utför attackerna är som ett mycket bottentungt isberg där NSA och liknande sällan är hotbilden som de flesta behöver oroa sig för utan snarare nån 15 åring som hittat något program på internet för automatiserade attacker (med låg komplexitet).

Men men, det är väl en annan diskussion, men för den som funderar på att göra detta bör man ha detta i beaktning så vida man inte befinner sig i en helt isolerad miljö och enbart använder datorn för väldigt specifika ändamål.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av snajk:

Så... nej?

Gamebar sänker inte prestandan, däremot game DVR men den är enkel att stänga av i inställningarna utan att köra diverse script eller ändra i registret, om man nu inte är intresserad av att kunna spela in spel "bakåt i tiden".

Windowed fullscreen optimizations syfte är ju att öka prestandan vid spelande genom att automatiskt stänga av diverse bakgrundssaker som indexeringar, uppdateringar och liknande så det är ju lite kontraproduktivt att stänga av den om man vill optimera prestanda. Sen har en del haft problem med att det inte har haft önskad effekt och då kan det absolut vara värt att stänga av den, men igen så går det att göra i inställningarna. Hur som helst så är det inget bra råd att bara stänga av den. Testa med den på och av och se hur det påverkar och stäng av den om den sänker din prestanda helt enkelt.

Att stänga av uppdateringar eller ännu värre aktivt ta bort säkerhetspatchar är förstås inte rekommenderat alls om man har tänkt koppla upp sig på nätet.

Eftersom den inte gör dom sakerna du beskriver så inaktiverar man fullscreen optimization då den sätter spelet i något slags "Windowed fullscreen hybrid" detta påverkar latenserna mycket och i vissa fall även FPSen. I G-sync är det extra viktigt att köra ren och full helskärm. Det du säger om indexeringar osv är någonting som windows kallar är game mode , inte fullscreen optimizations. Fullscreen optimization är något Microsoft introducerade för att du ska ha ex gamebar, få meddelanden osv när du är i spel. Tips är att du testar sänka volymen i spel när du spelar så lär du direkt märka att spelet kan "hacka" till lite osv. Säkerhetspatchar är ett alternativ men inget som kommer sätta dig i botnet om du inte har dom, du kan skippa steget om windows uppdateringar i guiden om du vill köra säkert

Gamebar ingår i DVR och är typ same same

Skrivet av improwise:

Var och en får väl avgöra själv men för egen del gör den inställningen att jag ser hela din guide som "works on my machine" vilket är synd då du har några förslag och ideer som är helt ok. T.ex. risken att ens dator kapas för att ingå i ett botnet, att ens filer krypteras (ransomware) osv lär inte BankID, 2FA osv skydda mot. Sen kan man alltid diskutera hur säker man kan vara men IT-säkerhet är inte "på/av" utan ett sluttande plan där de med sämst säkerhet/kunskap råkar illa ut först. De som utför attackerna är som ett mycket bottentungt isberg där NSA och liknande sällan är hotbilden som de flesta behöver oroa sig för utan snarare nån 15 åring som hittat något program på internet för automatiserade attacker (med låg komplexitet).

Men men, det är väl en annan diskussion, men för den som funderar på att göra detta bör man ha detta i beaktning så vida man inte befinner sig i en helt isolerad miljö och enbart använder datorn för väldigt specifika ändamål.

Botnets och andra virus brukar inte använda windows för att komma åt saker utan brukar ta sig in via Chrome , du laddar ner filer osv. Men vill man vara extra säker så hoppa över windows update stegen i guiden Jag själv ominstallerar min dator varje 3-6mån och har även en hög koll på data som går ut och in. Ser jag något suspekt (Inte hänt på 10år) så blåser jag datorn direkt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så... nej?

Jo, detta är väl problemet här, att Fullscreen optimizations långt ifrån alltid är dåligt. T.ex. CS GO ansågs väl länge fungera bättre med det avstängt, men numera funkar det iaf hos mig bättre (eller iaf mindre dåligt) med det påslaget och jag vet att andra har haft liknande upplevelse. Ett annat problem är att Windows är rätt bra på att reseta sina inställningar då och då efter uppdateringar och liknande. Man kan så klat inaktivera dom, men då får de flesta andra problem istället. Att hålla en Windows dator optimerad över tid är förbaskat jobbigt, jag har försökt

En nackdel med denna typ av "hack" är att dom ofta använder sig av saker som är odokumenterade eller iaf inte är tänkta att användas på det sättet av tlllverkarna. Vilket kan medföra att dom senare får för sig att ändra saker så att det inte längre funkar likadant, och då kan det snabbt blir värre.

Permalänk
Administrativ avgift

@improwise: Alla funktioner som jag stänger av är intended att kunnas stänga av via Windows , varvid jag gärna sätter GPO:er också som extra plåster på såret. GPO:er får inte windows återställa vid en uppdatering

Jag personligen har aldrig märkt att windowed fullscreen gjort något bra för mig i något spel, kanske är pga G-sync som ogillar det men även i CS:GO kör jag utan då jag märkt smådippar i FPS om jag inte stängt av det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@improwise: Alla funktioner som jag stänger av är intended att kunnas stänga av via Windows , varvid jag gärna sätter GPO:er också som extra plåster på såret. GPO:er får inte windows återställa vid en uppdatering

Jag personligen har aldrig märkt att windowed fullscreen gjort något bra för mig i något spel, kanske är pga G-sync som ogillar det men även i CS:GO kör jag utan då jag märkt smådippar i FPS om jag inte stängt av det.

Just CS GO är väl kanske ett dåligt exempel då det, eller snarare Soure Engine v1, aldrig fungerat riktigt bra och det känns som RNG inte bara gäller gameplay

För den som är intresserad finns för övrigt här en rätt animerad diskussion på ämnet Fullscreen Optimizations där även folk från Microsoft deltar. Vad jag vet gäller det mesta än idag även om diskussionen är 2 år gammal.

https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/645ukf/windows_10...

Permalänk
Medlem

Känns inte som att detta är någon "guide" till någonting? Lite som, håll dolda objekt gömda så sparar du minne genom att dessa ikoner inte visas när du utforskar windows-katalogen.

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Känns inte som att detta är någon "guide" till någonting? Lite som, håll dolda objekt gömda så sparar du minne genom att dessa ikoner inte visas när du utforskar windows-katalogen.

Tycker kanske att "optimeringstips" kan vara mer lämpat, dvs att man vid behov kan plocka ut det man gillar, då det ändå verkar ligga en del arbete bakom och en del är rätt bra, om än kanske inte "one size fits all".

Permalänk
Medlem

Som sagt, om ni nu känner att ni har bättre koll på säkerhet än MS och de andra stora bolagen och hoppar över allt vad inbyggda säkerhetsmekanismer heter så sluta vara Admin på burken.
Ha istället ett separat adminkonto som används när du vill göra förändringar.

Gissar att många av Er sitter på ett nät ni delar med andra enheter/människor, ha detta i åtanke.

Permalänk
Administrativ avgift

Gillar att det sparkat igång en aktiv diskussion men tror ni dragit den åt fel håll , detta är för maximal prestanda i spel där jag totalt skiter i allt vad säkerhet heter då jag vet att de flesta säkerhetspatchar endå är försent ute och sedan ominstallerar vid varje uppdatering av OS (Dvs var 6:e månad) och även håller mig ifrån att ladda ner konstiga filer online. Detta är för att få maximal prestanda , så lågt inputlag som möjligt och ett windows som funkar i ur och skur utan peskiga uppdateringar. Jag är en poweruser och jag vet vad jag håller på med angående allt ifrån säkerhet osv.

Så jag ber er som diskuterar säkerhet i denna tråd att sluta med detta då det inte är en del av guiden utan detta är för folk som vill ha den bästa spelupplevelsen de kan få , det får man inte med maximal säkerhet. Det finns massor av trådar online som förklarar varför de stänger av funktionerna som jag nämner , Ex Gamebar/DVR , Fullscreen optimization och även varför man sätter en MAX fps för G-sync. Ni som diskuterar säkerhet kanske borde starta en egen tråd? kanske en Prestanda vs säkerhet?

@reverend benny: du är medveten om att större organisationer ofta ligger efter i säkerhetspatcher i flera veckor , ibland månader för att deras system inte funkar med X patch? Och ja jag har nästan daglig kontakt med MS techsupport för företag där de även vet om allt, man skapar virus på en nivå där det är användaren som godkänner , ev säkerhetshål i webbläsaren. Man skapar inte virus för att hacka Windows brandväggar eller dylikt utan det sker genom webbläsaren eller att folk rent generellt är korkade på nätet. Tips , googla lite på socialhacking och kolla lite youtube videos

@Dallen då lär du läsa igenom guiden igen, det finns anledningar varför man stänger av windows apparna hur lite de än må påverka och varför man stänger av windowed fullscreen optimization och varför man begränsar fpsen i G-sync. Tips är att du googlar runt lite så lär du hitta massor av matnyttiga trådar Vill man spara minne så finns det slipstream funktioner man kan använda

Slutord: Om ni bryr er så mycket om säkerhet , dra ur internetsladden direkt och sedan så bör ni kolla över en annan guide eventuellt börja köra erat windows i en Hyper-V miljö.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad exakt är GPU Boost modden till för? Alltså vad gör den och vad "löser" den för problem?

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Administrativ avgift

@Tony32: Bra fråga och här kommer ett bra svar.

När du kör G-sync så vill du att FPSen stannar i spannet för G-sync dvs mellan 30-162 för just min skärm (Varierar modell till modell) när FPS:en når 162 kommer G-sync att stängas av och sedan på när du når 161FPS vilket introducerar inputlag. Det du vill är att alltid hålla FPS:en inom spannet för G-sync så att det aldrig slår av/på för att inte få känslan av "Hack". Varför du helst vill göra det direkt i Nvidia mjukvaran är för att inte få ännu ett program som begränsar spelets FPS(kan introducera inputlag)

Samma gäller om du har en Freesync skärm men i regel håll dig alltid inom spannet för aktiv sync. Mer finns att läsa här:

https://www.blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-an...

Hoppas det besvarar dina frågor

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Edit: Tänkte fel, nvm.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av frong:

Menar du 163 och 162 eller tänker jag fel?

162 är det som gäller för min skärm , G-sync varier men i regel vill du hålla dig 3-4FPS under. Jag brukar sätta min på 160 för o vara extra säker, så I regel sätt 5 FPS under för o vara säker

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Tony32: Bra fråga och här kommer ett bra svar.

När du kör G-sync så vill du att FPSen stannar i spannet för G-sync dvs mellan 30-162 för just min skärm (Varierar modell till modell) när FPS:en når 162 kommer G-sync att stängas av och sedan på när du når 161FPS vilket introducerar inputlag. Det du vill är att alltid hålla FPS:en inom spannet för G-sync så att det aldrig slår av/på för att inte få känslan av "Hack". Varför du helst vill göra det direkt i Nvidia mjukvaran är för att inte få ännu ett program som begränsar spelets FPS(kan introducera inputlag)

Samma gäller om du har en Freesync skärm men i regel håll dig alltid inom spannet för aktiv sync. Mer finns att läsa här:

https://www.blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-an...

Hoppas det besvarar dina frågor

Okej! Jättebra svar, tack så mycket!

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti