Apple introducerar Iphone 11 Pro och Iphone 11 Pro Max

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Svensk moms.
CopySwede.
Dollarn har stärkts inte bara mot den svenska kronan utan även mot ett antal andra valutor också, dvs den svenska kronans värde är inte bara pga av riksbankens politik.

Sen tror jag inte precis det hjälper att Sverige är ett av få länder där en stor andel köper iphones, dvs apple kan hålla ett högre pris, svenskar köper ändå.

Edit: Enligt Statcounters data så har apple hälften av mobilmarknaden i Sverige, jämfört då med tex Tyskland där de bara har en fjärdedel. Värt att notera är dock att Android i augusti för första gången gick om ios, dock så kommer nog apple svänga tillbaka iom att de släppt nya modeller.

Det du menar är att ECB kör samma vansinniga finanspolitik som riksbanken.

Fractional reserve fiat valutor stiger aldrig i värde. Frågan är vilka som torskar värde snabbast. Kom ihåg att riksbankens främsta mål är att sänka värdet på kronan med 2% om året. Sen anpassar man inflationsmåttet för att dölja den verkliga inflationen. Bostäder är den största investering man gör men ändå har den massiva inflationen på bostäder knappt haft utslag eftersom riksbanken valt bort själva priset i sin kalkyl utan utgår från att alla ska ha bostadslån och räknar sedan in ränteutgiften istället...detta altså när de dumpat reporäntan in i det negativa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Har just nu en Iphone 8 och trivs bra med den. Är dessutom jobbtelefon och hade själv aldrig betalat priset som Apple anser vara normalt.
Har inga problem att bygga en dator för 20 000 men att köpa en telefon för över 10 000 finns inte på kartan.

Har inte heller förstått varför man ska ha en massa kameror överallt och åt alla håll. För det första så ser det fult ut och jag tar som mest något kort i veckan och då är det arbetsrelaterat. Kanske dax för Apple att göra en lite avskalad telefon där priset kommer ner också.

Att de nu 2019 lovar att batteriet ska klara hela dagen känns lite knepigt när man för i tiden laddade sin Nokia en gång i veckan😀. Iphone kan absolut mer men samtidigt borde batterier ha blivit bättre.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Det värdelösa är deras trade-in, priserna i sverige är horribla.
En iPhone X ger i USA 400 dollar. Tar vi en 11 Pro Max för 1099 dollar, så får man 400/1099 ~= 36%, rätt okej deal.

I Sverige droppar trade-in till horribla 3140:- för en Iphone X, 3140/14295:- ~= 21%....

Fjolårets Apple Watch vill dom ge "upp till" 850 sek för.

Finns det över huvud taget någon person i Sverige som nyttjar trade in? Med bara några timmars arbete säljer man säkert sin produkt för det dubbla på blocket.

Permalänk
Medlem

Hur bra är egentligen kameran i jämförelse mot den värsting modell som redan finns ute idag, typ P30?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

//ellos

Permalänk

Nej inget ”Halleluja moment” direkt

Permalänk
Medlem

Deep Fusion verkar lite fräckt annars ingen större skillnad mot iPhone X som kom 2017. Ryktas som helt ny design nästa år, vi får väl se. Nu för tiden kan man ha en smartphone ganska länge om man vill. Kompisen använder fortfarande sin iPhone 5s från 2013 och den kör det senaste systemet.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_e_b:

Nej inget ”Halleluja moment” direkt

"Beräkningarna är nu sex gånger snabbare än i föregångaren A12 Bionic" och bättre batteritid.

Vad ger dig ett halleluja moment?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det är en statuspryl för många, statusprylar skall bytas ut ofta, annars visar det inte ens status. (Gäller även för vissa androidanvändare också.)

Tråkiga är ju att ofta används de också av folk som inte har råd med dem... så de tar lån, eller avbetalning och mer eller mindre riskerar kronofogden, för något så meningslöst.

Får hoppas folk växer upp snart...

Skrivet av xcluzive:

"Beräkningarna är nu sex gånger snabbare än i föregångaren A12 Bionic" och bättre batteritid.

Vad ger dig ett halleluja moment?

"Och priset är halverat på hela telefonen jämfört med föregångaren..."

Där har du halleluja

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

"Beräkningarna är nu sex gånger snabbare än i föregångaren A12 Bionic" och bättre batteritid.

Vad ger dig ett halleluja moment?

Det händer absolut för lite mot för 2 år sedan. Ingen *wow* känsla. Men visst det blir svårare att uppnå då det står lite stilla på hela mobilmarknaden. Sen är priset hutlöst. Svårt att motivera sig att uppgradera. Nu är det min personliga åsikt. Finns säkert många som tycker denna är hur innovativ som helst.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev på Discord igår redan innan nyheterna hade släppts, så kommer jag att satsa på en billigare Android nästa gång det är dags för en ny mobil. Jag har en 8+ som kommer få hänga med så länge den håller, men därefter så får inte Apple några mer pengar av mig. Överpriserna med förra generationen och den kommande var droppen som får mig att hålla mig långt borta.

Har blivit mer prismedveten på sistonde, och 9000:- för en mobil är befängt mycket oavsett om man har råd eller ej.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det mest intressanta var väl ändå deras nya SoC. Spännande att se hur den fungerar i nya MacBook framöver.

Resten kändes som en evolution och väldigt mellanmjölk. Jag använder inte iPhone själv men ofta kan man titta på den nya iPhonen och se vilka som blir de nya trenderna för resten av marknaden men detta året så känns det som att Apple börjat följa alla andra. Även på "tjänstehållet". Att lansera en strömmande filmtjänst 2019 känns väldigt efter i min bok.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Som jag skrev på Discord igår redan innan nyheterna hade släppts, så kommer jag att satsa på en billigare Android nästa gång det är dags för en ny mobil. Jag har en 8+ som kommer få hänga med så länge den håller, men därefter så får inte Apple några mer pengar av mig. Överpriserna med förra generationen och den kommande var droppen som får mig att hålla mig långt borta.

Har blivit mer prismedveten på sistonde, och 9000:- för en mobil är befängt mycket oavsett om man har råd eller ej.

Är ju tyvärr inte bara Apple som lagt på överpriser. Vad tyckte du om Samsungs priser?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Är ju tyvärr inte bara Apple som lagt på överpriser. Vad tyckte du om Samsungs priser?

Ja dom har saftiga priser, men dom har också ett budget segment. Något som är svårare att hitta i Apples sortiment.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Tycker det var lite synd att det enda "coola" nya de kom med i år var kamerasaker. Jag tar egentligen inte bilder så ofta så det är inte värt att byta upp för mig bara för kameran även om jag gillar att de kör en ultra wide också. Brukar bli sugen såhär års att byta från förra årets modell men i år känns det lätt att skippa. Skulle vara för att få den i grönt och gå upp till en Max i så fall ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Trist att Apple håller fast vid att den poänglösa 64GB-versionen skall förbli instegsmodell. Med de svenska priserna på 11 Pro Max blir det dock att vänta något år eller så innan de ens är värda att överväga.

64GB - $1099 (10 700kr) - pris: 14 295kr
256GB - $1249 (12 100kr) - pris: 16 195kr
512GB - $1449 (14 000kr) - pris: 18 895kr

Lägg på moms, privatkopieringsersättning (Copyswede) och kemikalieskatt så landar vi, tyvärr, på dessa priser. Men när de flesta delbetalar sina telefoner i form av abonnemang så lämnar det utrymme för telefontillverkare att ta såna överpriser.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det värdelösa är deras trade-in, priserna i sverige är horribla.
En iPhone X ger i USA 400 dollar. Tar vi en 11 Pro Max för 1099 dollar, så får man 400/1099 ~= 36%, rätt okej deal.

I Sverige droppar trade-in till horribla 3140:- för en Iphone X, 3140/14295:- ~= 21%....

Fjolårets Apple Watch vill dom ge "upp till" 850 sek för.

Finns det över huvud taget någon person i Sverige som nyttjar trade in? Med bara några timmars arbete säljer man säkert sin produkt för det dubbla på blocket.

Har nyttjat trade in varje år då jag byter telefon. Jag "förlorar" gärna en tusenlapp eller två på att slippa allt bängel med människor på blocket.

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Ja dom har saftiga priser, men dom har också ett budget segment. Något som är svårare att hitta i Apples sortiment.

Det är sant! Men Apple har aldrig riktat in sig på budget-segmentet heller, så det är svårt att ge skit för det egentligen även om jag vet att folk skulle vilja ha budget-telefoner från Apple. Men dom har aldrig och kommer nog aldrig vara riktade till budget-marknaden. Allt dom har släppt hittills har ju varit riktade till den marknaden med lite mer pengar och det har ju varit deras strategi. Telia gör ju samma sak med deras mobila abbonemang; deras abbonnemang är inte ute att vara billigast, utan att vara bäst (täckning etc) till ett lite högre pris än konkurrenterna. Man kan ha en åsikt om det, men det är deras affärsstrategi som dom valt. Jag önskar också Apple kunde släppa en riktig budget-mobil, det vore kul, men jag förstår också varför dom satsar på ett par hästar istället för att ha ett helt stall. En hel del av Samsung budget-mobiler har ju varit katastrof-dåliga, så den affärsstrategin är ju inte heller bara guld och gröna skogar.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Känns ju lite B att ha kvar flärpen måste jag säga. Det var en trend de skapade och som jag verkligen inte uppskattade alls att andra tog efter. Är glad att konkurrenterna, vars mobiler intresserar mig, gör vad de kan för att bli av med möget iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Det är sant! Men Apple har aldrig riktat in sig på budget-segmentet heller, så det är svårt att ge skit för det egentligen även om jag vet att folk skulle vilja ha budget-telefoner från Apple. Men dom har aldrig och kommer nog aldrig vara riktade till budget-marknaden. Allt dom har släppt hittills har ju varit riktade till den marknaden med lite mer pengar och det har ju varit deras strategi. Telia gör ju samma sak med deras mobila abbonemang; deras abbonnemang är inte ute att vara billigast, utan att vara bäst (täckning etc) till ett lite högre pris än konkurrenterna. Man kan ha en åsikt om det, men det är deras affärsstrategi som dom valt. Jag önskar också Apple kunde släppa en riktig budget-mobil, det vore kul, men jag förstår också varför dom satsar på ett par hästar istället för att ha ett helt stall. En hel del av Samsung budget-mobiler har ju varit katastrof-dåliga, så den affärsstrategin är ju inte heller bara guld och gröna skogar.

Visst är iphone en premium hårdvara, och det ska dom få vara om dom vill. Jag menar bara att jag anser att instegsmodellen är för högt prissatt och därför inte kommer att köpa den. Vill andra göra det så får dom göra det. Vad andra lägger pengarna på är mig inte intressant.

Alla har sina prioriteringar och vad man anser vara ett skäligt pris, precis som sig skall vara. Den här skjuter lite förbi min nivå bara

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Inget att hänga i julgranen. Notchen är förfärligt stor.

Permalänk

Blir en iPhone detta år igen. Inte haft en sedan iPhone 7 lanserades och är så trött på Androidlurar som känns som skit efter ett år.

Min Samsung S9 Är segare än sambons 6S och har mycket sämre batteritid nu efter 1,5 år.

Vet inte hur jag reagerat om jag behövde betala för den själv dock, angående priset men jobbet får ta den smällen numera.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Problemet är att Iphone 11 är en ny variant av den dunderfula och för stora XR medan 11 Pro i alla fall är i närheten av så liten som jag vill att min telefon ska vara. Får se om det blir en 11 Pro för mig eller om jag kan mjölka min 6S ett år till.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Datavetare
Skrivet av xcluzive:

"Beräkningarna är nu sex gånger snabbare än i föregångaren A12 Bionic" och bättre batteritid.

Vad ger dig ett halleluja moment?

"Sex gånger snabbare" verkar referera till NPU (kretsen för maskininlärning). Visst är det ett stort lyft, men det är ett väldigt nytt och omoget område så alla tillverkare får just nu enorma förbättringar här mellan generationer.

Ibland gömmer sig de riktigt stora sakerna i de små siffrorna och detaljerna.

CPU prestanda ska enligt Apple vara 20 % upp från A12

Tänkte nu illustrera varför detta är något riktigt stort med ett par Geekbench 4/5 jämförelser.

För att förekomma eventuella protester om att det är fel på Geekbench som benchmark: titta på hur väl GB4 och GB5 faktiskt stämmer överens med "riktiga" applikationer när det kommer till relativ prestanda mellan x86 CPUer i enkeltrådfallet.

GB4 har en del brister när det kommer till multitrådresultaten, de skalar orimligt väl med CPU-kärnor då många tester (likt SPECint/SPECfp) testar multitrådfallet genom att köra ett enkeltrådfall per CPU-tråd. Det ger en överskattning av hur mycket vinst man faktiskt kan förvänta sig från en applikation som utför det GB4 testar om man som i normalfallet kör en enskild beräkning. Den största förändringen i GB5 är att multitrådtestet nu verkligen använder flera trådar för att lösa ett och samma problem, så mycket mer ett test av vad man kan förvänta sig av applikationer som är optimerade för multitrådning.

Och på tal om SPEC, bl.a. AnandTech har tittat en hel del på moderna ARM SoC och då testat bl.a. SPEC. SPEC anses vara mer en server-arbetslast och tidigare klarade sig ARM relativt sämre där än i benchmarks som GB3 (som var en kass benchmark). Ställer man A12 mot Skylake/Zen2 har den förra ~50 % högre IPC i GB4/GB5 medan det är >60 % högre i SPEC! Så Apples CPU är ett monster!

För att minimera skillnad i OS är resultaten för x86 tagna från MacOS. iOS och MacOS använder samma kärna och delar majoriteten av alla grundläggande systembibliotek (framförallt de relevanta för GB4/GB5).

x86 kan få stjärten grillad i enkeltrådprestanda

Ipad pro har här förgående A12X. Skillnaden mellan A12 och A12X är att den förra har 2/4 konfiguration och den senare 4/4 där siffrorna är högpresterande kärnor/energieffektiva kärnor.

  • A12X vs 3600 i GB4

  • A12X vs 9600K i GB4

  • A12X vs 3600 i GB5

  • A12X vs 9600K i GB5

Apple har historisk levererat de CPU-förbättringar man skyltat med. Gäller det även A13 kan man alltså förvänta sig att en fläktlös pekplatta kommer ha högre enkeltrådrådprestanda än 3600 och matcha 9600K.

Aarch64 (ISA för 64-bitars ARM) är bättre designad för att hantera icke-trivial multitrådfall än x86_64. Detta kan observeras i hur betydligt mycket mindre fördel 3600/9600K har över A12X i multitrådfallet i GB5 över GB4. Stämmer Apples 20 % borde en kommande A13X kliva förbi 9600K i MT!

Och det är i fläktlös platta. Tänk då vad en A13 skulle kunna göra i en Macbook Pro. Där är "halleluja moment"

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Det är bara dumma människor med mycket pengar som köper de dyra iPhone-mobilerna. Det vet Apple och sätter därför ett högt pris på de. Ingen annan är dum nog att köpa en så dyr telefon med tanke på alternativen.

Permalänk
Medlem

Det finns tydligen ingen hejd på hur fånigt dyr en telefon kan bli.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det spelar väl ingen roll hur mycket en Iphone kostar? Apple frälsta köper dem ändå. spelar ingen roll fast priset hade varit 100K eller mer. ÄR du Apple frälst så MÅSTE du ha en Iphone. kosta vad det kosta vill. Är egentligen förvånad att inte Apple tar ännu högre priser på sina produkter med tanke på deras fanboys. Sedan spelar det ingen roll hur bra produkten faktiskt är

Permalänk
Medlem

Men var är den nya revolutionerande enheten som förändrar allt a la Iphone 2007? Vad pysslar Apples r&d med egentligen?

Microsoft har sitt event om tre veckor. Där kanske vi får se något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vågar man gissa på att Android kommer ta marknadsandelar från apple kommande året?
Jag tänker mig att färre tycker att den senaste mobilen är det viktigaste som finns. Var liksom mer centralt om man backar lite i tiden.
Med lite svalare intresse för att ha det senare så tror iaf jag att färre tycker att en prislapp på 12.000 och uppåt är så intressant.

Eller så blir det inte alls så

Skickades från m.sweclockers.com

Gick från iPhone7+ till Note9. Anledningen var bla det du nämner. Så jag tror att du har rätt.

Att 3,5 mm försvinner blir även det en anledning att hålla i luren lite extra.

Visst, konkurrenterna blir dyrare också, men du får mera lull lull då också.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Du vet om att hastigheten inte är allt va? En bättre optimerad CPU med lägre hastigheter på varje kärna slår en snabbare dito med sämre optimering alla dagar i veckan. Fler kärnor spelar mindre roll om mjukvaran inte är optimerad för det. Samma krig som mellan Intel / Amd och Nvidia / Amd behöver vi inte ha mellan Android och Apple...

Sedan är det riktigt patetiskt att Apple ställer sig först i ledet gällande att skrika "vi har snabbast CPU och GPU" när detta var något som Qualcomm / android gjorde för några år sedan (och apple då gnällde på detta sjukt mycket, främst för att Apple låg sjukt mycket efter)

sifforbögar kommer alltid finnas, upplevd prestanda kommer dock alltid vara viktigare än siffror - ja väntar på de första riktiga testerna och jämförelserna mot toppmodellerna med Android innan ja skriker hej

Apple har legat före qualcomm varje generation i prestanda.

Även A11 presterar bättre än 855.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har en 6s som jag haft sen 2015 så jag är lite sugen på att byta. Android är inte aktuellt, har en Mate9 via jobbet som är ok-ish men inget jag skulle vilja ha privat.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter