Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Använda tv som centerhögtalare

Permalänk
Medlem

Använda tv som centerhögtalare

Hej! Det är nämligen så att jag undrar om det är möjligt att använda min TV som en center? Tänkt köpa Audio Pro T14 till tvn men då min tv har inbyggd soundbar känns det onödigt om den inte är igång.

Permalänk
Medlem

Centerhögtalare är i mitt tycke ganska överflödigt. Men annars är det i teorin möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Centerhögtalare är i mitt tycke ganska överflödigt. Men annars är det i teorin möjligt.

Det kan man tycka. Men känns lite onödigt att ha högtalare som endast står av tycker jag. Har lyssnat på 3.1 ljud och ändå tyckt att det låter bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är en dålig idé att köpa ett fint ljudsystem och sen förstöra det genom att kasta in TVns dåliga högtalare i mixen. (Det går förmodligen inte heller, men även om det hade gått så borde du släppa idén)

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Centerhögtalare är i mitt tycke ganska överflödigt. Men annars är det i teorin möjligt.

I mitt tycke så är centern en av de viktigaste högtalarna, samt att högtalarna ska matchas mot varandra för ett likvärdigt register.
Allt tal kommer ju nästan från centern och är otroligt viktigt för immersion

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Asusboy:

Hej! Det är nämligen så att jag undrar om det är möjligt att använda min TV som en center? Tänkt köpa Audio Pro T14 till tvn men då min tv har inbyggd soundbar känns det onödigt om den inte är igång.

Kanske, det beror på tvn, vad ska du ha för signalkälla ?
Det ger inte centerljud om du bara låter tvn spela upp stereoljud utan den måste ju ha stöd för att ta emot ljud från en extern dekoder eller kunna extrahera centerkanalen och mata ut h och v till en extern ljudåtergivare beroende på vilken signalkälla du använder så du får börja med att kolla vad tvns ljudkretsar kan göra, läsa manualen är en bra start.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kanske, det beror på tvn, vad ska du ha för signalkälla ?
Det ger inte centerljud om du bara låter tvn spela upp stereoljud utan den måste ju ha stöd för att ta emot ljud från en extern dekoder eller kunna extrahera centerkanalen och mata ut h och v till en extern ljudåtergivare beroende på vilken signalkälla du använder så du får börja med att kolla vad tvns ljudkretsar kan göra, läsa manualen är en bra start.

Jag tycker att HenrikM har har en mycket bra åsikt i detta.
Jag själv har ett 5.1 system. Ett tag så hade jag 2 olika högtalere. Hörnhögtalare var av samma model och fabrikat och "Center" av ett helt annat märke och model. Sen så hittade jag ett bättre begagnat matchande 5.0 system.
Bas (aktiv) hade jag redan innan och jag anser att aktiv bas kan man matchas med många modeller av högtalare.
Håll koll på hur många watt och hur många ohm du bör ha på högtalarna. Så kolla förstärkarens bruksanvisning

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag tycker att HenrikM har har en mycket bra åsikt i detta.
Jag själv har ett 5.1 system. Ett tag så hade jag 2 olika högtalere. Hörnhögtalare var av samma model och fabrikat och "Center" av ett helt annat märke och model. Sen så hittade jag ett bättre begagnat matchande 5.0 system.
Bas (aktiv) hade jag redan innan och jag anser att aktiv bas kan man matchas med många modeller av högtalare.
Håll koll på hur många watt och hur många ohm du bör ha på högtalarna. Så kolla förstärkarens bruksanvisning

Ja jag håller med i frågan om ljudkvalitet och svaret är mer av typen om det är tekniskt möjligt och det kan det vara beroende på hårdvarans funktioner.
Personligen har jag oftast kört 4.0 i surroundsammanhang just pga att jag haft bra fronthögtalare som spelat bas på bra sätt och ingen center har matchat så det har låtit bättre med fantomcenter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja jag håller med i frågan om ljudkvalitet och svaret är mer av typen om det är tekniskt möjligt och det kan det vara beroende på hårdvarans funktioner.
Personligen har jag oftast kört 4.0 i surroundsammanhang just pga att jag haft bra fronthögtalare som spelat bas på bra sätt och ingen center har matchat så det har låtit bättre med fantomcenter.

Vad menar du med fantomcenter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av HenrikM:

Vad menar du med fantomcenter?

Skickades från m.sweclockers.com

Centerkanalen emuleras av höger och vänster kanal.
Har för och nackdelar.

Fördel: Klangmatchningen blir såklart perfekt mot höger/vänster. Ifall man har turen att högtalarna har ungefär samma höjd som halva tv-bilden får man upplevelsen av att ljudet verkligen kommer mitt från bilden. Fungerar riktigt bra för den som sitter i mitten eller nära mitten av högtalarna.

Nackdel: För den som sitter mot kanten kommer ljudet förskjutas mot sidan. Talet får dela på samma högtalare som merparten av effekterna kommer från vilket kan vara en nackdel om kapaciteten är sämre.

Man ska dock komma ihåg att inte alla centerhögtalare är så lysande heller. En mtm-center, alltså en sån där det sitter "bas - diskant - bas" på samma axel riskerar att ge en väldigt smal spridning av ljudet horisontellt. Ofta kan faktiskt en vanlig högtalare placerad på normalt sätt ge bättre upplevelse. Centerhögtalare med högre kvalitet har oftast en förskjutning av axlarna på vilka bas/diskant ligger. Dvs diskanten sitter lite högre eller lägre.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Har du ett vettigt 5.1 spår så har du ju en mastrad centerkanal, vilket typ alla vettiga filmer idag har.
kör själv 3.1 och skulle aldrig välja bort centern, då är jag hellre utan bakhögtalare som jag har idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Centerhögtalare är i mitt tycke ganska överflödigt. Men annars är det i teorin möjligt.

All dialog kommer ju ur centern... Absolut viktigaste högtalaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja jag håller med i frågan om ljudkvalitet och svaret är mer av typen om det är tekniskt möjligt och det kan det vara beroende på hårdvarans funktioner.
Personligen har jag oftast kört 4.0 i surroundsammanhang just pga att jag haft bra fronthögtalare som spelat bas på bra sätt och ingen center har matchat så det har låtit bättre med fantomcenter.

Det är nog ganska personligt, själv blir jag typ sjösjuk av fantomcenter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mordekai:

All dialog kommer ju ur centern... Absolut viktigaste högtalaren.

Skrivet av Mordekai:

Det är nog ganska personligt, själv blir jag typ sjösjuk av fantomcenter.

Centerkanalens ljud är typ 80 % av allt ljud i en film och inte bara dialogen brukar finnas där, den mesta basinformationen hamnar också där eftersom man sällan använder stereo i basen.
Har man bra sidosystem så är det ofta väldigt svårt eller omöjligt att hitta en fysisk centerkanal som går att använda i praktiken, det är däremot inga problem att köra fantomcenter om man har symmetrisk möblering, ljudet är ju klippstabilt placerat mitt i bilden och perfekt klangmatchat i så fall.
Har man däremot inte bra ljudsystem eller o-symmetri mellan ljud och bild blir det inte bra, Dolby 3 stereo som är grunden till att man har en centerkanal är ju för att placera centerljudet i mitten på en stor bild och att även göra så att de som sitter utanför bildcenteraxeln upplever det som att ljudet kommer från bildens mitt.
De som har väldigt bra ljudsystem kör ofta 4.0 om samma system används både för film och musik just för att det är svårt att lösa centern och högtalarna är kapabla att spela fullregister, man kan ju ha basarna separerade man man har ju inte en "sub" i den mening som man har när man har enklare högtalarsystem så från dekoderns synpunkt så är det ofta ett 4.0 system man kör med i riktigt bra kombinerade anläggningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att en liggande golvhögtalare av samma modell som de som står som höger/vänster har givit mig abosolut bäst resultat. Tyvärr har man dock inte alltid en platsen samt vissa varianter kan så lite märkliga ut.
Själv har jag bara snålat på centerhögtalare en gång och kommer aldrig göra om det misstaget.
Det är en sjukt viktig högtalare i filmsammanhang.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Triton242:

Själv tycker jag att en liggande golvhögtalare av samma modell som de som står som höger/vänster har givit mig abosolut bäst resultat. Tyvärr har man dock inte alltid en platsen samt vissa varianter kan så lite märkliga ut.
Själv har jag bara snålat på centerhögtalare en gång och kommer aldrig göra om det misstaget.
Det är en sjukt viktig högtalare i filmsammanhang.

Då bör du nog tänka på att högtalaren för det mesta både låter och sprider annorlunda om du vrider lådan 90 grader.,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då bör du nog tänka på att högtalaren för det mesta både låter och sprider annorlunda om du vrider lådan 90 grader.,

Har som sagt fungerat väldigt bra i samtliga fall jag provat.
Framförallt basen som blivit bättre och gör att övergångar mellan center och L/R blir bättre. Men mest skillnad är nog bastunga skådespelares röster som blir så mycket bättre.

Sedan ändras nog inte spridningen värst mycket för oss människor då det är högfrekventa ljud som vi människor faktiskt kan positionera bra. Sedan sätter man de elementen på ungefär samma höjd kommer det inte bli någon enorm skillnad.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Har som sagt fungerat väldigt bra i samtliga fall jag provat.
Framförallt basen som blivit bättre och gör att övergångar mellan center och L/R blir bättre. Men mest skillnad är nog bastunga skådespelares röster som blir så mycket bättre.

Sedan ändras nog inte spridningen värst mycket för oss människor då det är högfrekventa ljud som vi människor faktiskt kan positionera bra. Sedan sätter man de elementen på ungefär samma höjd kommer det inte bli någon enorm skillnad.

Ifall det är två, tre eller flervägs högtalare så kommer spridningen påverkas vid delningnsfrekvensen, det blir ungefär som ett line-array-system. Elementen kopplar mot varandra och riktar ljudet på så sätt att det på bredden sprider sig bra, men spridningen på höjden blir begränsad. Vrider man högtalaren 90 grader kommer spridningen istället bli på höjden, och sämre på bredden.

Sitter du i mitten kommer du kanske inte märka så mycket själv, men åt sidorna kan det uppstå problem.

Observera kan.. det är ingen garanti att det blir fel

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Har som sagt fungerat väldigt bra i samtliga fall jag provat.
Framförallt basen som blivit bättre och gör att övergångar mellan center och L/R blir bättre. Men mest skillnad är nog bastunga skådespelares röster som blir så mycket bättre.

Sedan ändras nog inte spridningen värst mycket för oss människor då det är högfrekventa ljud som vi människor faktiskt kan positionera bra. Sedan sätter man de elementen på ungefär samma höjd kommer det inte bli någon enorm skillnad.

Jo, spridningsmönstret ändras rätt rejält, speciellt vid delningsfrekvensen som ofta brukar ligga som ett smäck runt ~2-3Khz i flertalet högtalare. Det är just på grund av att elementen hamnar på samma höjd du får problem i det horisontella planet.

Själv har jag en center med identisk bestyckning mot mina sidohögtalare fast designad som faktisk center, vilket är rätt trevligt på flertalet sätt. Skulle verkligen inte vilja vara utan den.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Låter som du har ungefär som jag då på min övervåning.
I mitt fall ett par Focal 836v med tillhörande Corus 800 center.
De är mig veterligen bestyckade med samma element förutom avsaknaden av baselement.

Ställer jag centern på högkant hör jag inte någon direkt jätte skillnad några meter bort kan jag inte påstå. Visst blir det lite skillnad men vi skall ha kolla på att tråden handlar en center som skall ackompanjera om fronthögtalare med inbyggd förstärkare som kostar mindre än vad min center kostar.

Jag själv har i mitt gamla biorum nere i källaren förut kört med bland annat ett par Canton RC-L som frontar och tillhörande matchande center i samma serie.
Bytte centern mot en gammal Jamo Concert 8 som jag än idag har kvar i garaget, det är bland de bästa uppgraderingar jag gjort till biomörkret förutom ankomsten av SVS-Ultra vibrationer.
Har provat runt med lite andra varianter förut också men vidhåller att det är absolut är något man kan våga testa utan att behöva skämmas med rejäl potential till förbättring i sikte mot enklare centerhögtalare som har extremt svårt att producera tillräckligt djupa bastoner för tal från actionskådisar som slänger sig med oneliners.
Fördelarna överväger helt enkelt nackdelarna i de fallen.
Nu kanske detta spelar en ganska stor roll i sammanhanget, men mitt rum var ganska sort så det fanns plats för ljudet att flyta och men också för små högtalare att "drunkna".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Låter som du har ungefär som jag då på min övervåning.
I mitt fall ett par Focal 836v med tillhörande Corus 800 center.
De är mig veterligen bestyckade med samma element förutom avsaknaden av baselement.

Ställer jag centern på högkant hör jag inte någon direkt jätte skillnad några meter bort kan jag inte påstå. Visst blir det lite skillnad men vi skall ha kolla på att tråden handlar en center som skall ackompanjera om fronthögtalare med inbyggd förstärkare som kostar mindre än vad min center kostar.

Jag själv har i mitt gamla biorum nere i källaren förut kört med bland annat ett par Canton RC-L som frontar och tillhörande matchande center i samma serie.
Bytte centern mot en gammal Jamo Concert 8 som jag än idag har kvar i garaget, det är bland de bästa uppgraderingar jag gjort till biomörkret förutom ankomsten av SVS-Ultra vibrationer.
Har provat runt med lite andra varianter förut också men vidhåller att det är absolut är något man kan våga testa utan att behöva skämmas med rejäl potential till förbättring i sikte mot enklare centerhögtalare som har extremt svårt att producera tillräckligt djupa bastoner för tal från actionskådisar som slänger sig med oneliners.
Fördelarna överväger helt enkelt nackdelarna i de fallen.
Nu kanske detta spelar en ganska stor roll i sammanhanget, men mitt rum var ganska sort så det fanns plats för ljudet att flyta och men också för små högtalare att "drunkna".

Inte riktigt, men nästan. Bestyckningen är identisk i detta fallet, samma antal mellanregister och basar, till och med samma delningsfrekvenser samt mid-diskant i vertikal uppställning. Sen att den blev nästan en meter bred och väger ~40 Kg är en annan femma.

Skillnaden när du lägger en högtalare ner är markant i de flesta fall, detta då elementen sammanstrålar i ett brett horisontellt plan i en vertikal uppsättning med relativt få utsläckningar, det vertikala planet däremot blir lidande då elementen släcker ut varandra vid delningen. Väldigt få högtalare jag har mätt upp har presterat bra här, även om jag snubblat över ett par stycken. Så lägger man en högtalare ned så har du stora utsläckningar i det horisontella planet istället, dessutom i ett relativt känsligt område. Detta händer dock som sagt, vid sidan av 'sweetspot'. Dessa utsläckningar kommer variera beroende på hur långt åt sidan du sitter, men det är inte ovanligt med breda och rejäla dippar i frekvenssvaret. Det är liksom en bieffekt av hur delningen mellan högtalarelement fungerar, med några undantag.

Men sitter man mestadels i mitten är det inte lika känsligt. Det är också därför de flesta centerhögtalare med diskanten inklämd horisontellt i mitten mellan mids/basarna ofta är rent tekniskt undermåliga konstruktioner från början. Men det är ju också så att folk vill ha en platt högtalare under TVn.

Men ja, håller med om att har man en undermålig centerhögtalare från början kan det vara ett steg år rätt håll oavsett, men man bör ju vara medveten om att du kommer få rejäla dippar runt delningsfrekvensen. Centern är väldigt viktig i min mening, även om man kan köra med fantomcenter, så ska man köra center, ska man inte spara på krutet.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av roxkz:

Inte riktigt, men nästan. Bestyckningen är identisk i detta fallet, samma antal mellanregister och basar, till och med samma delningsfrekvenser samt mid-diskant i vertikal uppställning. Sen att den blev nästan en meter bred och väger ~40 Kg är en annan femma.

Skillnaden när du lägger en högtalare ner är markant i de flesta fall, detta då elementen sammanstrålar i ett brett horisontellt plan i en vertikal uppsättning med relativt få utsläckningar, det vertikala planet däremot blir lidande då elementen släcker ut varandra vid delningen. Väldigt få högtalare jag har mätt upp har presterat bra här, även om jag snubblat över ett par stycken. Så lägger man en högtalare ned så har du stora utsläckningar i det horisontella planet istället, dessutom i ett relativt känsligt område. Detta händer dock som sagt, vid sidan av 'sweetspot'. Dessa utsläckningar kommer variera beroende på hur långt åt sidan du sitter, men det är inte ovanligt med breda och rejäla dippar i frekvenssvaret. Det är liksom en bieffekt av hur delningen mellan högtalarelement fungerar, med några undantag.

Men sitter man mestadels i mitten är det inte lika känsligt. Det är också därför de flesta centerhögtalare med diskanten inklämd horisontellt i mitten mellan mids/basarna ofta är rent tekniskt undermåliga konstruktioner från början. Men det är ju också så att folk vill ha en platt högtalare under TVn.

Men ja, håller med om att har man en undermålig centerhögtalare från början kan det vara ett steg år rätt håll oavsett, men man bör ju vara medveten om att du kommer få rejäla dippar runt delningsfrekvensen. Centern är väldigt viktig i min mening, även om man kan köra med fantomcenter, så ska man köra center, ska man inte spara på krutet.

Det ironiska är att om man sitter centrerat så funkar också fantomcenter väldigt bra, det är därför väldigt många kör 4.0 när man primärt har en seriös musikanläggning men den även ska kunna användas till hembio utan att man bygger en dedikerad hembio.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det ironiska är att om man sitter centrerat så funkar också fantomcenter väldigt bra, det är därför väldigt många kör 4.0 när man primärt har en seriös musikanläggning men den även ska kunna användas till hembio utan att man bygger en dedikerad hembio.

Min upplevelse är att de flesta kör dedikerad center, till och med bw 800 serien har ju center högtalare som ska funka mot deras 300 000 kr högtalare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HenrikM:

Min upplevelse är att de flesta kör dedikerad center, till och med bw 800 serien har ju center högtalare som ska funka mot deras 300 000 kr högtalare.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte sett den centern i verkliga tillämpningar men däremot att man har 3st 80i or fram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Hej! Det är nämligen så att jag undrar om det är möjligt att använda min TV som en center? Tänkt köpa Audio Pro T14 till tvn men då min tv har inbyggd soundbar känns det onödigt om den inte är igång.

En del TV-apparater kan spela upp ljud som vanligt och mata ut surroundljud samtidigt. Du får då en stereomix i TVns högtalare men i praktiken så är det kanske främst röster som hörs, samtidigt som du kan köra surroundljud i övriga högtalare.

Du får ju ingen "korrekt" surroundsetup men det kan funka ok ändå, beroende på förutsättningarna. Jag körde på det sättet fast analogt för många år sen när jag körde 3.1 men märkte att TVn hade bättre ljud än den halv-billiga centerhögtalaren som jag hade då.

Min erfarenhet är att det behövs en väldigt bra centerhögtalare för att röster ska låta luftigt. Med många billigare centerhögtalare så hör man att rösterna kommer från en liten låda liksom, och då kör jag hellre utan center och låter fronthögtalarna ta det för en större ljudbild.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roxkz:

Inte riktigt, men nästan. Bestyckningen är identisk i detta fallet, samma antal mellanregister och basar, till och med samma delningsfrekvenser samt mid-diskant i vertikal uppställning. Sen att den blev nästan en meter bred och väger ~40 Kg är en annan femma.

Skillnaden när du lägger en högtalare ner är markant i de flesta fall, detta då elementen sammanstrålar i ett brett horisontellt plan i en vertikal uppsättning med relativt få utsläckningar, det vertikala planet däremot blir lidande då elementen släcker ut varandra vid delningen. Väldigt få högtalare jag har mätt upp har presterat bra här, även om jag snubblat över ett par stycken. Så lägger man en högtalare ned så har du stora utsläckningar i det horisontella planet istället, dessutom i ett relativt känsligt område. Detta händer dock som sagt, vid sidan av 'sweetspot'. Dessa utsläckningar kommer variera beroende på hur långt åt sidan du sitter, men det är inte ovanligt med breda och rejäla dippar i frekvenssvaret. Det är liksom en bieffekt av hur delningen mellan högtalarelement fungerar, med några undantag.

Men sitter man mestadels i mitten är det inte lika känsligt. Det är också därför de flesta centerhögtalare med diskanten inklämd horisontellt i mitten mellan mids/basarna ofta är rent tekniskt undermåliga konstruktioner från början. Men det är ju också så att folk vill ha en platt högtalare under TVn.

Men ja, håller med om att har man en undermålig centerhögtalare från början kan det vara ett steg år rätt håll oavsett, men man bör ju vara medveten om att du kommer få rejäla dippar runt delningsfrekvensen. Centern är väldigt viktig i min mening, även om man kan köra med fantomcenter, så ska man köra center, ska man inte spara på krutet.

Samtidigt, högtalarelementen är ju normalt runda och sprider sitt ljud jämnt, eller? Sen kan förstås lådorna vara utformade för att fokusera ljudet genom riktningen på elementen eller annat, men det är ju långt ifrån alla högtalare som har sånt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Samtidigt, högtalarelementen är ju normalt runda och sprider sitt ljud jämnt, eller? Sen kan förstås lådorna vara utformade för att fokusera ljudet genom riktningen på elementen eller annat, men det är ju långt ifrån alla högtalare som har sånt.

Nja men så enkelt är det inte i verkligheten för de flesta använder inte coaxialelement monterade i lådor med runda bafflar.
Om du vill leka med att simulera vad som händer när elementet flyttas i förhållande till lådans kanter (inte riktigt samma sak men ändå) så kan du göra det med Edge http://www.tolvan.com/index.php?page=/edge/edge.php
Det finns en massa roliga program på Tolvan för de som är ljudintresserade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Nja men så enkelt är det inte i verkligheten för de flesta använder inte coaxialelement monterade i lådor med runda bafflar.
Om du vill leka med att simulera vad som händer när elementet flyttas i förhållande till lådans kanter (inte riktigt samma sak men ändå) så kan du göra det med Edge http://www.tolvan.com/index.php?page=/edge/edge.php
Det finns en massa roliga program på Tolvan för de som är ljudintresserade.

Jo absolut, jag har dålig koll, men samtidigt känns det lite som "audiofil pseudovetenskap" som ju inte är så ovanligt i vissa kretsar. Eller att det kanske gör mätbar men inte så märkbar skillnad..

Jag har exempelvis fått höra att man inte ska lägga ner (tvåvägs eller mer) högtalare som är designade för att stå upp för att då hamnar exempelvis diskant och bas längre ifrån varandra, men det är förstås inte sant då avståndet är konstant. Det blir längre horisontellt avstånd men kortare vertikalt normalt. Samtidigt är ju de allra flesta centerhögtalare utformade med diskant och bas/mellanregister bredvid snarare än ovanför varandra. Det är klart att bafflarna kanske är anpassade för att skapa en bred men inte så hög ljudbild och då får man ju motsatsen om man lägger ner dem, men gör det verkligen så stor skillnad? Jag hör exempelvis ingen direkt skillnad om jag sitter eller ligger och lyssnar på musik eller ser på film.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut, jag har dålig koll, men samtidigt känns det lite som "audiofil pseudovetenskap" som ju inte är så ovanligt i vissa kretsar. Eller att det kanske gör mätbar men inte så märkbar skillnad..

Jag har exempelvis fått höra att man inte ska lägga ner (tvåvägs eller mer) högtalare som är designade för att stå upp för att då hamnar exempelvis diskant och bas längre ifrån varandra, men det är förstås inte sant då avståndet är konstant. Det blir längre horisontellt avstånd men kortare vertikalt normalt. Samtidigt är ju de allra flesta centerhögtalare utformade med diskant och bas/mellanregister bredvid snarare än ovanför varandra. Det är klart att bafflarna kanske är anpassade för att skapa en bred men inte så hög ljudbild och då får man ju motsatsen om man lägger ner dem, men gör det verkligen så stor skillnad? Jag hör exempelvis ingen direkt skillnad om jag sitter eller ligger och lyssnar på musik eller ser på film.

Det blir ju ingen större skillnad om du själv ändrar position eftersom hörselsinnet kompenserar för det utan att du reagerar på det men visst är det skillnad på hur högtalare låter beroende på placering, du kan ju vara ganska närs säg en meter från en normal golvhögtalare och prova att "lyssna i höjdled" så lär du höra skillnad om det är en "normal" högtalare.
Det är ju även liknande akustiska effekter (kontrollera spridningen) som man försöker utnyttja vid D' Appolito konfiguration eller när man använder waveguides.
https://en.wikipedia.org/wiki/Midwoofer-tweeter-midwoofer
Skillnad blir det men frågan är bara hur mycket för på rätt plats kan det ju innebära att det låter bra men utanför den zonen där allt harmoniserar så blir det sämre, det är lättare att få bra ljud på en "fixerad" plats än att få bra ljudutbredning i ett helt rum eller åtminstone en soffa eller nån annan möblering som gör att man kan sitta på olika positioner.
Det var ju därför centern kom till, för att låsa dialogen till bilden och mitt i den ljudscen som ska återskapas.
personligen tycker jag ofta att det inte alls har funkat med center för mig men jag har då alltid kunnat ha symmetrisk möblering, sitta mitt i bildaxeln och inte haft behov av att kunna sitta många i bredd samt haft så bra huvudhögtalare att i princip alla centrar har varit undermålig i matchning så det har helt enkelt låtit tonalt bättre utan center och positioneringen har inte varit nått problem pga den geometri som jag använt, ljudet har legat klippstabilt mitt i bilden när jag kört fantomcenter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det ironiska är att om man sitter centrerat så funkar också fantomcenter väldigt bra, det är därför väldigt många kör 4.0 när man primärt har en seriös musikanläggning men den även ska kunna användas till hembio utan att man bygger en dedikerad hembio.

Självklart funkar det med, problemet blir när man har fler platser eller vill ha större möjlighet att justera in centerljudet. Körde fantomcenter ett bra tag innan jag byggde min dedikerade center. Jag kör en i min mening 'relativt' seriös anläggning men la helt enkelt till en kompetent center i mixen då jag har plats för 7-8 pers i bredd hemma.

Skrivet av snajk:

Samtidigt, högtalarelementen är ju normalt runda och sprider sitt ljud jämnt, eller? Sen kan förstås lådorna vara utformade för att fokusera ljudet genom riktningen på elementen eller annat, men det är ju långt ifrån alla högtalare som har sånt.

Helt korrekt, och riktigt. Däremot har du inte ett högtalarelement i en högtalare normalt, du har flera som interagerar med varandra. Deras runda spridningar (tänk lober) överlappar varandra 'korrekt' i ett brett horisontellt spektra, men ett relativt smalt vertikalt. Tänk en ellips där de två cirklarna möts. (Se mrquaffes länk ovan för illustrering av lober och summering ovan)

Nu är detta rejält förenklat och tar inte med allt som rör det, men för att ge en förenklad idé om lite vad som försigår.

När ljudet passas vidare från ett element till ett annat vid en viss frekvens sker inte detta som en stenvägg, utan det blir en långsam övergång som täcker ett par oktav ofta. Vid övergången över ska elementen normalt ligga i relativ fas med varandra 'on-axis' (ofta i höjd diskanten eller strax under). Vad som händer när du rör dig upp och ner är att elementen hamnar mer och mer ur relativ fas med varandra. Detta orsakar selektiva utsläckningar i frekvensåtergivningen då de tar ut varandra i överlappet, detta då de flesta delningsfilter summerar så de har maximal summering 'on-axis'. Finns undantag som att lägga den relativa fasen mellan elementen 90 grader ur fas med varandra. Så en center som ser ut som en liggande högtalare är oftast en kompromiss.

Ingen psuedovetenskap utan ren fysik som appliceras när varenda seriös högtalare designas.

Här är ett exempel på ett simpelt delningsfilter som illustrerar övergången mellan mid-diskant i en trevägare, först där elementen summerar rätt fint och ligger ganska nära relativ fas med varandra. Sedan när elementen börjar hamna mer ur fas med varandra skapas en svacka där de överlappar, den blå linjen symboliserar återgivningen av systemet som helhet. Detta är det beteende som ofta uppstår i sidled med en liggande centerhögtalare.
https://i.imgur.com/8He7thk.jpg

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.