Permalänk

Internet via parabol

Hej. Behöver lite hjälp och tips till farsan. Han bor på landet och behöver ha internet och tv! Finns det parabol med internet och funkar det bra?.

Han har just nu Telenor till mobil och tv.

Han funderar att ta canal digital med parabol till tv. Därför jag undrar om man kan få internet dit med.

Söker ett smidigt abonnemang.

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

@trebrecks:

Har du kollat på mobilt bredband? Dels kan du köra 3s obegränsade alternativt kan du ta ett mobilabonnemang med obegränsad surf och sätta i en router. Har man obegränsat så går det ju att köra TV över internet även.

Även om du skulle hitta ett abonnemang via parabol så kommer det inte vara en trevlig lösning. Pingtiden/latensen lär bli tokigt hög vilket kommer förstöra surfupplevelsen allt för mycket tror jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trebrecks:

Hej. Behöver lite hjälp och tips till farsan. Han bor på landet och behöver ha internet och tv! Finns det parabol med internet och funkar det bra?.

Han har just nu Telenor till mobil och tv.

Han funderar att ta canal digital med parabol till tv. Därför jag undrar om man kan få internet dit med.

Söker ett smidigt abonnemang.

Tacksam för hjälp

Finns, men det blir hög pingtid p.g.a. satelliterna långt bort.

4G brukar vara ett bättre val för de flesta.

Permalänk

Jaha så pass. Får väl säga det till han. Att han får ändra abonnemang. De var det jag trodde.

Finns det router med simkort plats i. Just nu har han den i paddan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trebrecks:

Finns det router med simkort plats i. Just nu har han den i paddan.

Det finns 4G-routrar som ansluter mot internet via 4G och skickar ut wifi lokalt. Vissa har inbyggt 4G-modem, andra kopplar man ett USB-modem till.

Permalänk

@pv2b: ok tack för svar.

Permalänk
Sötast

Bästa man kan göra på landet är oftast köra 3G med en riktantenn.
På så vis får man oftast en mycket bättre signal än vad en mobiltelefon kan producera.

Paraboler kan endast ta emot data och ej sända, därav så brukade man köra uplink via 56k och downling via parabol, var ingen vidare bra lösning på något vis. (Kanske är bättre nuförtiden?)

Permalänk
Medlem

Det finns väll inget obegränsat 4G på svenska marknaden? Man behöver "fylla på" mer data över typ 20 GB vilket gör det obrukbart för exempelvis mig. Att titta på TV kommer förmodligen att bränna de 20 GB första dagen, för att sedan behövas fyllas på gratis 5GB i taget via SMS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Allexz:

Bästa man kan göra på landet är oftast köra 3G med en riktantenn.
På så vis får man oftast en mycket bättre signal än vad en mobiltelefon kan producera.

Paraboler kan endast ta emot data och ej sända, därav så brukade man köra uplink via 56k och downling via parabol, var ingen vidare bra lösning på något vis. (Kanske är bättre nuförtiden?)

Numera finns det tvåriktat bredband via satellit. Inte värt det om det finns 4G dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det finns väll inget obegränsat 4G på svenska marknaden? Man behöver "fylla på" mer data över typ 20 GB vilket gör det obrukbart för exempelvis mig. Att titta på TV kommer förmodligen att bränna de 20 GB första dagen, för att sedan behövas fyllas på gratis 5GB i taget via SMS.

Ja alla "Obegränsade" har en soft limit. De 20 Gbyte är per dag så man behöver inte skicka sms varje dag.
Netflix 4K är ingen bra idé ihop med dessa. Tar c:a 3 timmar så är potten slut.
Har gått ner till HD.

Vill man ha satellit får man vänta till Elons Starlink projekt är igång.
https://en.wikipedia.org/wiki/Starlink_(satellite_constellati...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W