Spåra flygplan med Raspberry Pi

Permalänk
Relik 📜

Spåra flygplan med Raspberry Pi

Hittade för ett litet tag sedan en kul grej, nämligen att kunna spåra/lyssna efter flygplan på egen hand. Datan kan sedan skickas vidare till olika tjänster, till exempel populära Flightradar24. Det hela verkade på papperet nästan orimligt enkelt att komma igång med, och inte heller speciellt dyrt. Finns lite olika lösningar, men det jag landade i var..

* ADS-B USB-dongel från Jetvision.de (~30 EUR inkl frakt)
* Raspberry Pi Zero W (499 kr i startpaket)

Stegen för att komma igång beskrivs på Flightradar24:s webbplats. Vill man ha just bara deras tjänst på en separat Pi räcker det med att dra ned en färdig image, som sedan fixar resten. Väldigt enkelt!

Givetvis fungerar det utmärkt med en Pi som ligger hemma eller gör annat, själva mjukvaran går att dra in separat. Däremot behöver antennen kunna stå rätt bra till, vilket gjorde att den jag redan har passar dåligt. Den ligger i hallen, många meter från närmaste fönster.

Vad får man ut av det hela då? Förutom att nördigt kunna kolla vilka flygplan som är i närheten bjuder Flightradar24 på en gratis "Business Plan" om man delar med sig av datan dit. Den ger tillgång till en hel del extrafunktioner i appen och på webbplatsen, samt tar bort reklam – bland annat.

Det finns givetvis andra tjänster också, förutom Flightradar24! I forumet finns bland annat en steg-för-steg-guide hur man får in nyare version av "basmjukvaran" dump1090 på en Raspberry Pi, och samtidigt skickar data till Flightaware samt Planefinder. Jag vet också att det existerar en hel hög med olika Docker-lösningar, beroende på hur insatt man är eller vill bli.

Så här ser själva statussidan för FR24-mjukvaran ut. Den berättar kort och gott att den funkar, och att ett visst antal flygplan spåras. Ett blygsamt antal ska sägas, trots närheten till Arlanda! Beror helt enkelt på att min antenn står utanför ett fönster på bottenplan, med ett till hus tvärs över gatan. Långt, långt ifrån optimala förhållanden alltså – helst ska den vara högt upp med så fri sikt som möjligt.

Här är en karta från dump1090-mjukvaran. Den visar kort och gott vilka flygplan jag följer, och var de är. Inte så sexigt, det går att göra mycket mer här med till exempel "ringar" som visar täckningsområden, olika färgskalor och gud vet allt. Jag känner det är lite överkurs dock, när jag ändå har såpass dåligt täckning.

Lite oklart vad allt det här är bra för, mest väldigt nördigt! Kände jag var tvungen att testa, och.. nu testar jag. Systemet lär få rulla, jag hjälper ju i alla fall till med alla flyg som passerar Bromma.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Det man gör med denna är, om jag förstår det rätt, att bidra med en mer noggrann spårning av de flygplan som redan syns på Flightradar24, eller har jag missat något?

En natt i november förra året blev jag väckt av ett rejält dån ovanifrån. En snabb titt i Flightradar-appen visade att det var ett av flygvapnets SK60 som dundrade förbi på 550 meters höjd.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av p.lindblom:

Det man gör med denna är, om jag förstår det rätt, att bidra med en mer noggrann spårning av de flygplan som redan syns på Flightradar24, eller har jag missat något?

En natt i november förra året blev jag väckt av ett rejält dån ovanifrån. En snabb titt i Flightradar-appen visade att det var ett av flygvapnets SK60 som dundrade förbi på 550 meters höjd.

Ja och nej! Det du rent krasst gör är att skicka in data till FR24. I Sthlm-området där jag sitter finns ju redan täckningen, men säg att du sitter någonstans norrut där det är glesare mellan stationerna? Då är det du som de facto fyller på med datan som sedan syns på webbplatsen och i appen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag har själv testat, fast då utan flightradar och med rtl-sdr dongel. Kan vara lite småkul, särskilt när dump1090 plockar upp udda fordon.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Lego Master

Oooh... Som boende snett längs banans förlängning på Ängelholms flygplats har jag bra sikt på både landande och startande flyg, kanske något att ge sig på för att hjälpa till i nörderiets tecken? Har letat efter en anledning att skaffa en RPi, men inte egentligen sett något användningsområde jag gillat förrän nu.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Shudnawz:

Oooh... Som boende snett längs banans förlängning på Ängelholms flygplats har jag bra sikt på både landande och startande flyg, kanske något att ge sig på för att hjälpa till i nörderiets tecken? Har letat efter en anledning att skaffa en RPi, men inte egentligen sett något användningsområde jag gillat förrän nu.

Bor du riktigt bra till kan du ansöka om deras "officiella" box. Lite seriösare grejer med högre krav dock.
https://www.flightradar24.com/apply-for-receiver

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Lego Master

@emilakered:
Kool!
Ja, antenn på taket hade ju inte gjort varken till eller från. Men det står inget om avstånd de tycker man ska bo på? Tänker att det är inte lönt att ansöka om man bor för långt bort, vad nu det är?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Har beställt ett kit som jag ska testa hemma. Det blir roligt att få användning för någon av pajerna som ligger hemma och skräpar. Sedan känner jag på mig att det får bli ett kit till farsan senare också, han är tokig i FR24.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Shudnawz:

@emilakered:
Kool!
Ja, antenn på taket hade ju inte gjort varken till eller från. Men det står inget om avstånd de tycker man ska bo på? Tänker att det är inte lönt att ansöka om man bor för långt bort, vad nu det är?

Tror avståndet är rätt lugnt! När jag kollar på täckningskartan för hur jag skulle ha det utan hus runt ligger cirklarna "en bra bit bort" för 10 000 respektive 30 000 fot..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

En annan sak man får genom att spåra flygplan själv syns i andra bilden, SEJPX är en polishelikopter, dessa, militärflyg, och en del andra plan, tas bort från FR24 och dylikt.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu fick du mig att beställa en sån USB-dongle!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Detta i kombination med t.ex https://www.lightningmaps.org/ skulle vara så himla kul.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av giplet:

Nu fick du mig att beställa en sån USB-dongle!

Haha, den är ju så billig att man kan spontanshoppa!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Skulle slå ett slag för https://www.electrokit.com/produkt/rtl-sdr-receiver-dongle-v3...
samt bygga en antenn själv (inte så svårt) Kör en snabbt ihop monterad antenn nu och dåligt förhållande inne fungerar den på strax under 200km, på balkongen (bor i stan) får jag ~260km i stället. Samt betydligt mycken fler flygplan och km2 går rejält uppåt (15 000km2 till 31 500km2).

Sen kan man feeda till både F24 och tex https://opensky-network.org. Vad jag vet ska inte opensky plocka bort några flygplan alls (t.ex. polishelikopter, militärflyg mm).

Har sen jag började leka lite redan hitta ett plan som inte fanns med på F24 men på opensky, dock utan info alls annat än höjd och position.

Permalänk
Medlem

Fan detta måste jag prova! blir och beställa lite nya saker då

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

Dom som har en budget att hålla så fungerar den här också:
https://www.electrokit.com/produkt/raspberry-pi-zero-w-board/
Kör en själv med feed till både F24 och opensky med Raspbian Buster Lite med en ca 50% belastning på CPU.

Permalänk
Medlem

Feeda gärna till https://www.adsbexchange.com/ då de i sin tur erbjuder ofiltrerad data. FR24 filtrerar, militär etc men även till de som betalar för det dvs kändisar, företag etc. Finns stora pengar i detta, exempelvis säljer man sen data till exempelvis hedgefonder som genom att spåra företagsplan förösker förutse mergers avtal etc. Så som motpol rekommenderas https://www.adsbexchange.com/. Dock finns det ett par saker man får googla upp om man använder FR24:s image som grund då de förösker stänga av feed till exempelvis adsbexchange.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Kaputnik:

Skulle slå ett slag för https://www.electrokit.com/produkt/rtl-sdr-receiver-dongle-v3...
samt bygga en antenn själv (inte så svårt) Kör en snabbt ihop monterad antenn nu och dåligt förhållande inne fungerar den på strax under 200km, på balkongen (bor i stan) får jag ~260km i stället. Samt betydligt mycken fler flygplan och km2 går rejält uppåt (15 000km2 till 31 500km2).

Sen kan man feeda till både F24 och tex https://opensky-network.org. Vad jag vet ska inte opensky plocka bort några flygplan alls (t.ex. polishelikopter, militärflyg mm).

Har sen jag började leka lite redan hitta ett plan som inte fanns med på F24 men på opensky, dock utan info alls annat än höjd och position.

Skrivet av Petite:

Feeda gärna till https://www.adsbexchange.com/ då de i sin tur erbjuder ofiltrerad data. FR24 filtrerar, militär etc men även till de som betalar för det dvs kändisar, företag etc. Finns stora pengar i detta, exempelvis säljer man sen data till exempelvis hedgefonder som genom att spåra företagsplan förösker förutse mergers avtal etc. Så som motpol rekommenderas https://www.adsbexchange.com/. Dock finns det ett par saker man får googla upp om man använder FR24:s image som grund då de förösker stänga av feed till exempelvis adsbexchange.

Bra tips! Jag nämnde kort i trådstarten att det finns många andra att skicka data till med, så jättekul att ni kommer med mer info! För egen del blev klockan mycket och strulet enormt, så mest nöjd att få igång alls. Kan någon tänka sig att knåpa ihop en bra, pedagogisk, guide från inköp till uppe och snurrar för en multipla tjänster, kör hårt!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Kaputnik:

Dom som har en budget att hålla så fungerar den här också:
https://www.electrokit.com/produkt/raspberry-pi-zero-w-board/
Kör en själv med feed till både F24 och opensky med Raspbian Buster Lite med en ca 50% belastning på CPU.

Precis! Jag kör som sagt på en Zero W också, men köpte ett helt startkit då jag ville ha framför allt case också. Kunde väl teoretiskt letat på alla adaptrar, laddare och microSD hemma, men skönt att få hela klabbet på en gång. Inga problem med prestandan i alla fall som sagt, den räcker!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Behövs det så mycket mer än:
Köp Raspberry Pi Zero W
Raspbian Buster Lite > SD kort
Lägg in wpa_supplicant.conf i boot (slipper man koppla in skärm eller annat jox till den alls).
Koppla in OTG till USB, dit med valfri RTL2832/R820T2 dongel.

Jag kanske är lat och kört lite för mycket Linux men tyckte den här fungerade bra:
https://opensky-network.org/community/projects/30-dump1090-fe...
https://www.flightradar24.com/share-your-data

Sen bygg nån av dom:
https://www.eham.net/ehamforum/smf/index.php?topic=112703.0

Så är man uppe och rullar
Tycker själv väldigt mycket om "Tranparent Acrylic Case" till Zero W.

Permalänk
Hedersmedlem

Kul projekt!
Kul att det här blev en nyhet @emilakered:
Jag hade missat detta. Får se om jag själv tar tag i det här (bor lite avigt till för att få bra antennplacering) men minst en vän kommer garanterat gå igång på det här!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Detta i kombination med t.ex https://www.lightningmaps.org/ skulle vara så himla kul.

Åh, en flightracker+lightningtracker Pi vore drömmen.

Permalänk

Har kört med deras ADS-B receiver sedan 2014 och den hittar ungefär 500 plan om dagen.
Kul grej förövrigt.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Refine R3 | PSU EVGA Supernova G2 | CPU i7
4770K | Moderkort MSI Z87 MPOWER Max | RAM 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | GPU MSI 980 Ti SC+ 6GB | SSD 3x500GB Samsung EVO 850 | Servar Dell R710 15 TB Raid 6, Dell R610 ESXi 6.0, Dell R210 ii

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Detta i kombination med t.ex https://www.lightningmaps.org/ skulle vara så himla kul.

Det är en väntelista för det. Om jag fattar saker rätt så gäller inte principen mer data är bättre då det handlar om stora datamängder som måste gås igenom och att de vill kunna säkerhetsställa att klienterna är korrekt inställda och sänder korrekt data.

Permalänk
Medlem

Detta i kombination med nån inramad 64x64/128x128 led matrix hade varit lite ball grej att ha på väggen. Lite olika färger för olika plan eller nått sånt, kopplat till ens egen position eller nån som man vill titta på.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Kul guide!

Jag har bidragit med flygdata (ADS-B) till Flightradar24 och båt-trafik (AIS) till Marinetraffic med deras stationer dom skickade till mig för 2 år sedan.

Jag har mitt längst nere på Södra Öland precis vid vattnet uppe på ett högt tak, perfekt ställe. Har lång räckvidd. Funderar på att resa en mast där.

Flygtrafik når jag ner till Södra Polen och Tyskland och bort till Oslo samt upp till Stockholm. Ganska stor radie.
Båt-trafik når jag ibland till Hamnarna i Gdansk och Gdynia. Fick det förklarat för mig en gång men minns inte varför jag ibland får sån sjuk räckvidd.

För er som är intresserade att göra detta även får båtar, dvs AIS, så kan jag fixa en guide för det.

Permalänk
Relik 📜

Min har varit online sedan jag satte upp tråden, så snart två månader! Ligger stadigt på runt 300 flygplan per dag, beroende på veckodag. Lägre på helgerna, fler på speciellt måndagar.

Inga stora avstånd dock, nästan alla ligger <50 nm. Blir så med husen runt här.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Finns det någon utomhus antenn man kan köpa och använda? Bor i villa så borde ju kunna trycka upp en på taket.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Kul guide!!

Blir att sätta upp, framförallt då jag brukar använda flightradar24 så ett gratis konto är ju en bra affär och intressant att se vad som brukar åka över i låg höjd ibland.

Permalänk

@Dax: Jag har kört med en sån här Antenn i flera år, funkar prima

Visa signatur

__________________
.: ASUS ROG CROSSHAIR VII HERO (WI-FI) | AMD Ryzen 7 2700X | G.Skill Trident Z RGB 3600MHz 16GB | XFX Radeon RX6800XT MERC 319 16GB | Corsair Hydro H100i v2 | Samsung 960 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair HX850i | Asus XG32VQ | LG ET430k | Logitech Z-2300 | Asus ROG Strix Scope TKL Deluxe Cherry MX Silent Red | Xtrfy M42 | Corsair MM350| Philips Fidelio X3 | Sennheiser GSP 600 :.