Personalbil(leasing), Är ni nöjda?

Permalänk
Medlem

Personalbil(leasing), Är ni nöjda?

Detta är en fråga till er som har/haft leasing bil som personalbil (inte tjänstebil då det är något helt annat).

Jag kan ta en personalbil via Autoplan på jobbet och blivit små sugen på en Kia Optima hybrid. Enda stora kombi man kan välja tyvärr.

Skulle kosta mig 4300kr "Netto" varje månad (vad min skattade inkomst kommer minska med). Vi kommer då sälja en av bilarna vi äger idag så sparar in 1500kr där så månadskostnaden ökar 2800kr/mån jämfört idag.

Så frågan är om nu är nöjda?

Har det varit strul och hur har det funkat?

Är det värt pengarna?

Varit strul vid återlämningen?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Vi har också leasingbilar på jobbet man kan välja, men jag har tackat nej då det skulle påverka min pension.
Sådana saker får man ta med i beräkningarna.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

Detta är en fråga till er som har/haft leasing bil som personalbil (inte tjänstebil då det är något helt annat).

Jag kan ta en personalbil via Autoplan på jobbet och blivit små sugen på en Kia Optima hybrid. Enda stora kombi man kan välja tyvärr.

Skulle kosta mig 4300kr "Netto" varje månad (vad min skattade inkomst kommer minska med). Vi kommer då sälja en av bilarna vi äger idag så sparar in 1500kr där så månadskostnaden ökar 2800kr/mån jämfört idag.

Så frågan är om nu är nöjda?

Har det varit strul och hur har det funkat?

Är det värt pengarna?

Varit strul vid återlämningen?

Om det är värt pengarna kan bara du svara på. Själv skulle jag inte lägga dessa pengar på en bil då du kan köpa en bil för 50 000 som du sen äger och kommer kosta dig kanske 500kr i månaden plus bränsle. Den bilen kan du sen sälja och få tillbaka lite pengar. Givetvis är inte detta en ny bil men frågan är om man måste ha det.

Men alla är olika.
Jag åker själv en förmånsbil genom jobbet men har innan det aldrig haft en bil dyrare än 70 000kr.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@CubaCola: Självklart :). Men då tjänstepensionen i mitt nuvarande avtal är ett skämt om man tjänar under 42k så blir skillnaden bara 200kr/mån. 1700kr -> 1500kr. Allt över 42k så betalas 1/3 in till tjänstepension.

Sedan får man räkna på att man istället kanske har 100k att investera istället för att sitta fast i en bil.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Om det är värt pengarna kan bara du svara på. Själv skulle jag inte lägga dessa pengar på en bil då du kan köpa en bil för 50 000 som du sen äger och kommer kosta dig kanske 500kr i månaden plus bränsle. Den bilen kan du sen sälja och få tillbaka lite pengar. Givetvis är inte detta en ny bil men frågan är om man måste ha det.

Men alla är olika.
Jag åker själv en förmånsbil genom jobbet men har innan det aldrig haft en bil dyrare än 70 000kr.

Haft 70 000kr bil en gång. På 3 år var det 2 service á 3000kr. 6 besök på verkstan (läckage i oljetråget, turbofel, spruktna lister, sträckt kamkjedja, parkeringskada) totalt kostnad 35000kr+service.

FYI var det en 1.4TSI GOLF MK5 2008 (köpt 2013).

Nu är det extremt och en jäkla otur men lackade ur att man inte visste om bilden skulle starta på morgonen eller inte.

Så nu ska en bil jag köper vara max 3år och gått under 6000 mil ;).

Är du nöjd med den förmånsbilen du har?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Bilen som sådan lär du inte få billigare än 4300 kr i månaden netto, speciellt inte om du jämför de punkter som i alla fall i mitt avtal ingår, såsom skatt, försäkring, service och att alla andra utgifter kan tas med bruttopengar.

Tänk på att pension (allmän och eventuellt tjänstepension) samt SGI påverkas. Var påläst på möjligheterna till att avbryta leasingen om du exempelvis förlorar jobbet, byter jobb, eller får andra förutsättningar där ditt bilbehov ändras.

Själv hoppade jag på personalbil tidigare i år, tog ut en Tesla Model 3 som för mig innebär en nettokostnad på ca 5800 kr i månaden och icke-påverkad tjänstepension. Min nettokostnad i princip den samma som om jag hade hållt kvar min tidigare V60 D4 AWD från 2014, när alla kostnader är inräknade såsom drivmedel, skatt, försäkring, värdeminskning, ränta, service och reservdelar.

Permalänk

har du råd, kör på för tusan, bara du kan avgöra om det är värt det

När de 3 åren på leasingen (hyrtiden) är över, får du lämna tillbaka den och hyra en ny i tre år till, osv
så vill man alltid åka lite nyare är det ju absolut värt det.

det ända riktigt viktiga att se över är vilka regler/avtal som gäller för just den bil du skall hyra och att de passar in i din kalkyl, och att du tror att du kan hålla dig till avtalet, för om du överskrider dem, kan det bli väldigt mycket dyrare att leasa vs köpa, då du får punga ut en stor summa vid återlämnandet.

dvs att KM per år du får köra bilen enligt avatalet inte överskrids, dom tar ofta jätte höga ockerpriser för överskridna kilometer
och att man lusläser vad återlämnas i "normalt slitage" betyder, just i deras avtal.
då en betydlig repa/bula i endast en skärm vid återlämnande, kan kosta +10K bara sådär
en interiör där barnvagnen råkat repa i bagageutrymmet mer än "normalt" kan kosta mycket mer än 2 månaders hyra.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0x:

Bilen som sådan lär du inte få billigare än 4300 kr i månaden netto, speciellt inte om du jämför de punkter som i alla fall i mitt avtal ingår, såsom skatt, försäkring, service och att alla andra utgifter kan tas med bruttopengar.

Tänk på att pension (allmän och eventuellt tjänstepension) samt SGI påverkas. Var påläst på möjligheterna till att avbryta leasingen om du exempelvis förlorar jobbet, byter jobb, eller får andra förutsättningar där ditt bilbehov ändras.

Själv hoppade jag på personalbil tidigare i år, tog ut en Tesla Model 3 som för mig innebär en nettokostnad på ca 5800 kr i månaden och icke-påverkad tjänstepension. Min nettokostnad i princip den samma som om jag hade hållt kvar min tidigare V60 D4 AWD från 2014, när alla kostnader är inräknade såsom drivmedel, skatt, försäkring, värdeminskning, ränta, service och reservdelar.

Intressant!

Såg nu också att min tjänstepension inte påverkas då det grundar sig på avtalad bruttolön. Var ju nice.

Blir lite mindre pension och SGI som jag ser det nu. Men för SGI ligger jag precis på gränsen att det ska påverka så för varje löneökning framöver blir det mindre påverkan.

Kliar mer och mer....

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

har du råd, kör på för tusan, bara du kan avgöra om det är värt det

När de 3 åren på leasingen (hyrtiden) är över, får du lämna tillbaka den och hyra en ny i tre år till, osv
så vill man alltid åka lite nyare är det ju absolut värt det.

det ända riktigt viktiga att se över är vilka regler/avtal som gäller för just den bil du skall hyra och att de passar in i din kalkyl, och att du tror att du kan hålla dig till avtalet, för om du överskrider dem, kan det bli väldigt mycket dyrare att leasa vs köpa, då du får punga ut en stor summa vid återlämnandet.

dvs att KM per år du får köra bilen enligt avatalet inte överskrids, dom tar ofta jätte höga ockerpriser för överskridna kilometer
och att man lusläser vad återlämnas i "normalt slitage" betyder, just i deras avtal.
då en betydlig repa/bula i en skärm vid återlämnande kan kosta + 10K bara sådär

Sant. Kanske ska ta till lite extra på milen i kalkylen. Kanske 500 extra mil eller så..

Vi har ju flera bilar så börjar man hamna närma gränsen så kan man alltid börja köra den andra mera.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

Haft 70 000kr bil en gång. På 3 år var det 2 service á 3000kr. 6 besök på verkstan (läckage i oljetråget, turbofel, spruktna lister, sträckt kamkjedja, parkeringskada) totalt kostnad 35000kr+service.

FYI var det en 1.4TSI GOLF MK5 2008 (köpt 2013).

Nu är det extremt och en jäkla otur men lackade ur att man inte visste om bilden skulle starta på morgonen eller inte.

Så nu ska en bil jag köper vara max 3år och gått under 6000 mil ;).

Är du nöjd med den förmånsbilen du har?

Så är det alltid, är lite som ett lotteri att köpa en bil. Ibland har man tur och bara behöver lämna in den på service och ibland kommer allt skit som kan komma.

Jag har just nu en passat 2,0 TDI och jag kommer aldrig mer ha en passat eller annan bil från volkswagen gruppen. När jag tidigare hade Volvo så kunde jag köra 100 mil på en dag och ändå känna mig ok men nu med Passaten så räcker det att köra 40-50 mil och man är helt seg i kroppen. Även många småfunktioner som jag heller inte gillar på passaten.
Den passar helt enkelt inte mig men är en riktigt bra packåsna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Så är det alltid, är lite som ett lotteri att köpa en bil. Ibland har man tur och bara behöver lämna in den på service och ibland kommer allt skit som kan komma.

Jag har just nu en passat 2,0 TDI och jag kommer aldrig mer ha en passat eller annan bil från volkswagen gruppen. När jag tidigare hade Volvo så kunde jag köra 100 mil på en dag och ändå känna mig ok men nu med Passaten så räcker det att köra 40-50 mil och man är helt seg i kroppen. Även många småfunktioner som jag heller inte gillar på passaten.
Den passar helt enkelt inte mig men är en riktigt bra packåsna.

Enligt mig är sätena bättre på Volvo mot passat.

Kört en 2017-2018 allroad via jobb på långkörning men blev jobbigt pga sätena.

Volvo V70 2015 jag ägde hade jag inga problem vid långkörning.

Fast både Audi och Mercedes har sköna säten också men dyrare bil.

Själv väldigt nyfiken på Volkswagen nya ID serie på Elbilar.

Skulle lätt klara mig med Golf klassen ID3 idag.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0x:

Bilen som sådan lär du inte få billigare än 4300 kr i månaden netto, speciellt inte om du jämför de punkter som i alla fall i mitt avtal ingår, såsom skatt, försäkring, service och att alla andra utgifter kan tas med bruttopengar.

Tänk på att pension (allmän och eventuellt tjänstepension) samt SGI påverkas. Var påläst på möjligheterna till att avbryta leasingen om du exempelvis förlorar jobbet, byter jobb, eller får andra förutsättningar där ditt bilbehov ändras.

Själv hoppade jag på personalbil tidigare i år, tog ut en Tesla Model 3 som för mig innebär en nettokostnad på ca 5800 kr i månaden och icke-påverkad tjänstepension. Min nettokostnad i princip den samma som om jag hade hållt kvar min tidigare V60 D4 AWD från 2014, när alla kostnader är inräknade såsom drivmedel, skatt, försäkring, värdeminskning, ränta, service och reservdelar.

Körde du på autoplan och vad blev förmånsvärdet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Leasing är ALLTID dyrare än att bara ta ett privat billån o köpa skiten.
När jag kollade på att leasa en VW Golf sportcombi så kostade det ca 3000 per månad. Med privatlån o köpa den så har jag en amortering på 3500 per månad). Efter 3 år säljer jag bilen för drygt hälften av nypriset, och denna vinst utslagen per månad gör att min nettokostnad blir 1600 kr i månaden. Istället för 3000...

Detta kräver dock att man har råd att "ligga ute med vinsten". Har man inte det så är ju frågan om man inte borde gå ner en prisklass i bilmodell. Men hey, each to their own. Jag jobbar inte för Lyxfällan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag har precis sålt min förra kia optima diesel och leasar en laddhybrid privat.
Kostar mig 5000kr/mån men klarar man sig på eldrift som vi oftast gör så sänker jag bränslekostnaden rätt mycket.

Vi har kört ca 120 mil och det har gått ca 20L bensin , och kia är jag väldigt nöjd med som bil.
Enda nackdel är att lite förvarings utrymme försvinner i bagage utrymmet

Om 3år kan jag byta in den mot en ny eller köpa ut den för 240 000kr och behålla den.

Med vänlig hälsning Rickard

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Leasing är ALLTID dyrare än att bara ta ett privat billån o köpa skiten.
När jag kollade på att leasa en VW Golf sportcombi så kostade det ca 3000 per månad. Med privatlån o köpa den så har jag en amortering på 3500 per månad). Efter 3 år säljer jag bilen för drygt hälften av nypriset, och denna vinst utslagen per månad gör att min nettokostnad blir 1600 kr i månaden. Istället för 3000...

Detta kräver dock att man har råd att "ligga ute med vinsten". Har man inte det så är ju frågan om man inte borde gå ner en prisklass i bilmodell. Men hey, each to their own. Jag jobbar inte för Lyxfällan

Skickades från m.sweclockers.com

Det du säger är helt säkert sant om du jämför att man som privatperson tar leasing jämfört med att köpa bilen själv. Leasingbolaget tar ju risken och behöver ha täckning för det, men beroende på hur avtalet ser ut så finns det fall där det lönar sig med personalbil som TS frågar om. Vi får t.ex. ganska bra rabatter (upp till 17% har jag hört) på nybilspriset. Dessutom behöver man vid personalköp (på samma sätt som vid leasing) inte betala någon kontantinsats. Det kan också vara en fördel.

Jag vet en tidigare kollega som tog ut en bil och därefter kom på att han skulle byta jobb. P.g.a rabatten och efterfrågan på marknaden på just bilen i fråga så slutade han med positivt saldo på bilkontot. Auktionen där bilen såldes gav alltså mer än bilens värde.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Leasing är ALLTID dyrare än att bara ta ett privat billån o köpa skiten.
När jag kollade på att leasa en VW Golf sportcombi så kostade det ca 3000 per månad. Med privatlån o köpa den så har jag en amortering på 3500 per månad). Efter 3 år säljer jag bilen för drygt hälften av nypriset, och denna vinst utslagen per månad gör att min nettokostnad blir 1600 kr i månaden. Istället för 3000...

Detta kräver dock att man har råd att "ligga ute med vinsten". Har man inte det så är ju frågan om man inte borde gå ner en prisklass i bilmodell. Men hey, each to their own. Jag jobbar inte för Lyxfällan

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, det är inte alltid så. Många bilföretag vägrar rabattera modeller som borde rabatteras, som utgående modeller exempelvis, så istället rabatterar de leasingkostnaden. De anser att en prissänkning påverkar det upplevda värdet av deras andra modeller och liknande.

Jag leasar en BMW nu, 320i, som precis var på väg att bytas till en nyare modell när jag skaffade den. Hade jag lånat för att köpa den, med en kontantinsats på 78000 och återbetalningstid på sex år, hade månadskostnaden för bara lånet hamnat på 4522. Leasing inklusive vinterdäck och service kostar mig 3500 per månad. Sen får man förstås tillbaka en del pengar när man säljer bilen om man köper den, men ska man sälja den om tre år som är perioden leasingavtalet löper över så lär man inte gå plus. Sen innebär leasing vissa begränsningar, som max 1000 mil per år i mitt fall vilket inte spelar någon större roll då jag har kört runt 700 mil den senaste tiden, och man får ju vara försiktig med bilen så man inte behöver betala en massa vid återlämning. Men samma gäller ju en köpt bil det är bara att man får mindre betalt för bilen vid försäljning istället för att man får betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, det är inte alltid så. Många bilföretag vägrar rabattera modeller som borde rabatteras, som utgående modeller exempelvis, så istället rabatterar de leasingkostnaden. De anser att en prissänkning påverkar det upplevda värdet av deras andra modeller och liknande.

Jag leasar en BMW nu, 320i, som precis var på väg att bytas till en nyare modell när jag skaffade den. Hade jag lånat för att köpa den, med en kontantinsats på 78000 och återbetalningstid på sex år, hade månadskostnaden för bara lånet hamnat på 4522. Leasing inklusive vinterdäck och service kostar mig 3500 per månad. Sen får man förstås tillbaka en del pengar när man säljer bilen om man köper den, men ska man sälja den om tre år som är perioden leasingavtalet löper över så lär man inte gå plus. Sen innebär leasing vissa begränsningar, som max 1000 mil per år i mitt fall vilket inte spelar någon större roll då jag har kört runt 700 mil den senaste tiden, och man får ju vara försiktig med bilen så man inte behöver betala en massa vid återlämning. Men samma gäller ju en köpt bil det är bara att man får mindre betalt för bilen vid försäljning istället för att man får betala.

Fast om du säljer den för minst 78000 (din insats) + 36000 (1000 per månad under tre år) så går du break even. Säljer du för mer så blir det billigare. Vad får man för en tre år sådan bil? Brukar vara ca 60% av nypriset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Leasing är ALLTID dyrare än att bara ta ett privat billån o köpa skiten.
När jag kollade på att leasa en VW Golf sportcombi så kostade det ca 3000 per månad. Med privatlån o köpa den så har jag en amortering på 3500 per månad). Efter 3 år säljer jag bilen för drygt hälften av nypriset, och denna vinst utslagen per månad gör att min nettokostnad blir 1600 kr i månaden. Istället för 3000...

Detta kräver dock att man har råd att "ligga ute med vinsten". Har man inte det så är ju frågan om man inte borde gå ner en prisklass i bilmodell. Men hey, each to their own. Jag jobbar inte för Lyxfällan

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det är inte alltid billigare, går helt klart att få bra deals på leasing som blir billigare. Sen är frågan hur du räknar? Du säger att nettokostnaden är 1600 kr i månaden med lån men också att du räknar med halva nypriset efter 3 år. Även om du räknar in hela dina 1600 kr/mån på värdeminskning så är det bara ca 58k, var hittar du en helt ny Golf sportcombi för under 120k?

Den börjar idag på 228k listpris helt utan utrustning, så även om du skulle få en bra rabatt på den så den kostar 200k och nöja dig helt utan utrustning så skulle 50% värdeminskning på 3 år hamna på nära 2800 kr/mån. Sen skall du in med räntekostnader med mera.

Jag vet själv folk som t.ex. privatleasar en Audi med listpris runt 290k (lite extrautrustad) för 2700 kr/mån inklusive försäkring och service. Den kan man försöka slå med att köpa motsvarande bil, det går inte kan jag lova dig.

Sen frågar ju TS dessutom om företagsleasing som personalbil, då blir det i nästan alla fall billigare från början. Speciellt om man väljer något som klassas som miljöbil.

Permalänk
Medlem

Miljöbil

@Implor: Jag har haft en bil på personalleasing och främsta anledningen till det var att priset jag betalade per månad blev fördelaktigt på grund av skattereglerna kring miljöbilar. Min BMW 330e (laddhybrid) kostade mig ungefär samma summa som en BMW 118i skulle ha kostat...

Mitt förslag är att slå till på Kian, om du är nöjd med den, och hoppas på att skattereglerna inte ändras!

Mvh Linuxs

Visa signatur

/Linuxs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej det är inte alltid billigare, går helt klart att få bra deals på leasing som blir billigare. Sen är frågan hur du räknar? Du säger att nettokostnaden är 1600 kr i månaden med lån men också att du räknar med halva nypriset efter 3 år. Även om du räknar in hela dina 1600 kr/mån på värdeminskning så är det bara ca 58k, var hittar du en helt ny Golf sportcombi för under 120k?

Den börjar idag på 228k listpris helt utan utrustning, så även om du skulle få en bra rabatt på den så den kostar 200k och nöja dig helt utan utrustning så skulle 50% värdeminskning på 3 år hamna på nära 2800 kr/mån. Sen skall du in med räntekostnader med mera.

Jag vet själv folk som t.ex. privatleasar en Audi med listpris runt 290k (lite extrautrustad) för 2700 kr/mån inklusive försäkring och service. Den kan man försöka slå med att köpa motsvarande bil, det går inte kan jag lova dig.

Sen frågar ju TS dessutom om företagsleasing som personalbil, då blir det i nästan alla fall billigare från början. Speciellt om man väljer något som klassas som miljöbil.

Väldigt förenklat o kortfattat: jag behöver bara köpa halva bilen eftersom jag får tillbaks hälften vid försäljning. Men som jag nämnde, man måste ha råd att ligga ute med pengarna i tre år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Räkna på nettokostnaden/mil privat. Leasar du en ladd-hybrid och kan köra privat på 75%+ el så är det en jättefin kalkyl. Lägg där till smidigheten att alltid få köra "ny" bil, slippa oväntade uppgifter privat samt eventuell privat skuldsättning. Jag tycker det helt klart är värt det, speciellt en ladd-hybrid.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Väldigt förenklat o kortfattat: jag behöver bara köpa halva bilen eftersom jag får tillbaks hälften vid försäljning. Men som jag nämnde, man måste ha råd att ligga ute med pengarna i tre år.

Skickades från m.sweclockers.com

Det förändrar absolut ingenting så jag frågar igen, var hittade du en helt ny Golf sportcombi för under 120k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@CubaCola: Självklart :). Men då tjänstepensionen i mitt nuvarande avtal är ett skämt om man tjänar under 42k så blir skillnaden bara 200kr/mån. 1700kr -> 1500kr. Allt över 42k så betalas 1/3 in till tjänstepension.

Sedan får man räkna på att man istället kanske har 100k att investera istället för att sitta fast i en bil.

Det han tänkte på var nog snarare PGI (d.v.s. pensionsavsättningarna du får från arbetsgivaravgiften):
"Du tjänar in pensionsrätter från en årsinkomst 2019 upp till 8,07 x 64 400 kr = 519 700 kr"

D.v.s. bruttolöneavdrag som sänker din årsinkomst under 519.700kr är generellt en dålig affär, hamnar du efter bruttolöneavdraget ändå över 519.700kr, så är det en bättre affär.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det förändrar absolut ingenting så jag frågar igen, var hittade du en helt ny Golf sportcombi för under 120k?

Jag hittar en för 240k, och betalar 120k. Fast med framtida pengar som jag lånar ut till mig själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Jag hittar en för 240k, och betalar 120k. Fast med framtida pengar som jag lånar ut till mig själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Nyss sa du ju att att den kostade dig 1600 kr/mån, hur går det ihop om den för 240k skall tappa 120k i värde? I så fall skulle ju din leasing på 3000 kr/mån vara billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Leasing är ALLTID dyrare än att bara ta ett privat billån o köpa skiten.
När jag kollade på att leasa en VW Golf sportcombi så kostade det ca 3000 per månad. Med privatlån o köpa den så har jag en amortering på 3500 per månad). Efter 3 år säljer jag bilen för drygt hälften av nypriset, och denna vinst utslagen per månad gör att min nettokostnad blir 1600 kr i månaden. Istället för 3000...

Detta kräver dock att man har råd att "ligga ute med vinsten". Har man inte det så är ju frågan om man inte borde gå ner en prisklass i bilmodell. Men hey, each to their own. Jag jobbar inte för Lyxfällan

Skickades från m.sweclockers.com

Har i många år hållit med dig till 100% men några saker har gjort att jag ändrat åsikt.

1. Handpenningen. Hur mycket skulle inte dina pengar vuxit om du haft dom på fondkonto istället?

2. Man missar kostnader så som besiktning, skatt, reparation, service, försäkring, vinterdäck, biltvätt osv. Kör man kontobil är allt det inräknat i månadsavgiften. Allt utom soppa är med.

3. Rabatter. Många bilar har vi 17-19% rabatt på via jobbet. Samma för extra utrustning.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Har i många år hållit med dig till 100% men några saker har gjort att jag ändrat åsikt.

1. Handpenningen. Hur mycket skulle inte dina pengar vuxit om du haft dom på fondkonto istället?

2. Man missar kostnader så som besiktning, skatt, reparation, service, försäkring, vinterdäck, biltvätt osv. Kör man kontobil är allt det inräknat i månadsavgiften. Allt utom soppa är med.

3. Rabatter. Många bilar har vi 17-19% rabatt på via jobbet. Samma för extra utrustning.

1. Sant, kan ju faktiskt påverka. Inte tänkt på denna

2. Besiktning, skatt o vinterdäck ingår typ aldrig i dagens leasingavtal. O definitivt inte biltvätt. Reparationer på en sprillans ny bil? Jag pratar förresten privatleasing. Tar man det via ett företag så kan man få helt andra erbjudanden (typ de som jobbar på Volvo har en riktigt bra deal på deras bilar)

3. Pratar privatleasing, inte via jobbet. Får du en bra deal via jobbet så kan du definitivt tjäna på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

1. Sant, kan ju faktiskt påverka. Inte tänkt på denna

2. Besiktning, skatt o vinterdäck ingår typ aldrig i dagens leasingavtal. O definitivt inte biltvätt. Reparationer på en sprillans ny bil? Jag pratar förresten privatleasing. Tar man det via ett företag så kan man få helt andra erbjudanden (typ de som jobbar på Volvo har en riktigt bra deal på deras bilar)

3. Pratar privatleasing, inte via jobbet. Får du en bra deal via jobbet så kan du definitivt tjäna på det.

Skickades från m.sweclockers.com

I mitt fall så är det via jobbet. Är nog en bättre affär än om man leasar privat (förutsatt man inte får en super deal som faktiskt förekommer. Bekant fick en passat för 3000kr i månaden)

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Fast om du säljer den för minst 78000 (din insats) + 36000 (1000 per månad under tre år) så går du break even. Säljer du för mer så blir det billigare. Vad får man för en tre år sådan bil? Brukar vara ca 60% av nypriset.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, tre år gamla bilar av den typen säljs idag för nära 60% av nypriset hos en handlare. Det pris jag hade fått om jag sålt den hos en handlare är rätt mycket lägre. Att sälja privat kan ju ge lite mer, men inte mycket och det tar ju en massa tid som jag exempelvis hade kunnat jobba istället och få in mer pengar.

Sen de här 78000 som jag måste ligga ute med hade ju växt om jag hade haft dem i mitt sparande istället för att ha de uppbundna i en bil i tre år. Dessutom hade jag behövt köpa vinterdäck och de hade jag inte fått igen pengarna för.

Jag förstår ju vad du säger, hur kan det bli billigare när någon mer ska tjäna pengar på mig under tiden typ. Bilen har ett pris och värdeminskningen är vad den är. Men leasingföretaget får ju ett mycket bättre pris från BMW än vad en privatperson hade fått. "Min" bil fick en rabatt på typ 90-100 000 (kommer inte ihåg exakt men det blev typ 300 000 istället för nära 400 000) som jag inte hade fått utan den var exklusiv för leasingföretaget. Det är nära en fjärdedel av priset. Så om de räknar med att kunna sälja bilen för säg 200 000 om tre år så ska mina leasingavgifter täcka värdeminskningen på 100 000, ränta, och förstås en liten vinst också. Hade jag köpt bilen för 400 000 och fått ut samma 200 000 för den om tre år så hade bara värdeminskningen blivit 74 000 mer än hela leasingkostnaden.

Skrivet av talonmas:

1. Sant, kan ju faktiskt påverka. Inte tänkt på denna

2. Besiktning, skatt o vinterdäck ingår typ aldrig i dagens leasingavtal. O definitivt inte biltvätt. Reparationer på en sprillans ny bil? Jag pratar förresten privatleasing. Tar man det via ett företag så kan man få helt andra erbjudanden (typ de som jobbar på Volvo har en riktigt bra deal på deras bilar)

3. Pratar privatleasing, inte via jobbet. Får du en bra deal via jobbet så kan du definitivt tjäna på det.

Skickades från m.sweclockers.com

1. Jo det är inte lätt att tänka på allt. Spinner jag vidare på mitt exempel ovan så hade 78 000 med 5% avkastning varit drygt 90 000 efter tre år och med 10% drygt 103 000.

2. Besiktning är helt irrelevant då nya bilar inte besiktigas de första tre åren. Dessutom är det ingen kostnad i sammanhanget. Vinterdäck ingår inte alltid, men det är inte ovanligt att de gör det, och däck till en lite finare bil är inen BMW'gen liten kostnad (fyra nya vinterdäck till min förra bil som inte var lyxig på något sätt gick på typ 12 000 med påsättning, balansering och så). Skatten får man betala dock.

Sen har jag rabatt på 10 eller 20% beroende på modell på bilar från en annan tillverkare som hör till samma koncern som mitt jobb, mn var en bättre deal och dessutom är det ju en BMW liksom.

Men en stor poäng med leasing är ju att det är bekvämt. Det enda jag behöver oroa mig för är eventuella skador som jag får stå för vid återlämningen, men jag har ju försäkring liksom. Också slipper jag försäljning av bilen, tjafsa med bilhandlare eller ännu värre privata bilköpare är inte kul på något sätt. Sen behöver inte jag ta risken med värdeminskning. Min bedömning är att en hyfsat törstig bensinbil som min kanske inte är så het om tre år, men leasingföretaget har uppenbarligen gjort en annan bedömning.

Permalänk
Medlem

Leasing är lite som prenumerationstjänster på spel och film. Man blir inlockad med billig månadskostnad för att sedan i slutändan betala mer. Det är troligtvis billigare men lite mer jobb att göra det själv. Sen om man tycker det är värt det är ju upp till var och en. Peronligen skulle jag aldrig låna till en bil dock, oavsett om det är privatlån eller leasing.

Skrivet av Implor:

Haft 70 000kr bil en gång. På 3 år var det 2 service á 3000kr. 6 besök på verkstan (läckage i oljetråget, turbofel, spruktna lister, sträckt kamkjedja, parkeringskada) totalt kostnad 35000kr+service.

FYI var det en 1.4TSI GOLF MK5 2008 (köpt 2013).

Nu är det extremt och en jäkla otur men lackade ur att man inte visste om bilden skulle starta på morgonen eller inte.

Så nu ska en bil jag köper vara max 3år och gått under 6000 mil ;).

Är du nöjd med den förmånsbilen du har?

Lät som en riktig skitbil. Personligen har jag haft tre volvo bilar alla under 20 000 mil och aldrig haft några större reperationer. Byta bromsar, fjädrar, filter och vätskor är inget svårt och rätt billigt om man kan/vill göra det själv. Min äldsta köpte jag vid 22 000km och körde till 38 000 mil sen sålde jag den (med vinst dessutom) när AC:n klappade ihop. Jag kan ju haft en väldans tur också.

BTW täckte in WW det där med kamkjedorna? Det var väl fabriksfel, sådant ska inte hända.