Skrivet av Kronokel:
Hej,
Jag kapar en gammal tråd istället för att skapa en ny!
Har en fråga - jag har aldrig leasat en bil förut bara köpt begagnade. Står nu inför ett stundade byte av arbetsplats och de erbjuder personalbil.
I mina efterforskningar så behöver inte detta vara ett allt för förmånlig deal att göra i och med förlusten av pensionsgrundande inkomst, rätta mig om jag har fel!
Personalbil verkar ju vara nästan vara identiskt med privatleasing bara det att man även förmånsbeskattas. Stämmer detta? I så fall kan det väl faktiskt bli dyrare med personalbil än privatleasing?
Ursäkta röran vi bygger om!
Lite komplicerat är det hela- ja det förmånsbeskattas, i mitt fall drogs leasingkostnaden på lönen innan skatt, och jag kunde dra nytta av företagets rabatt från VW (i mitt fall skoda) så blev lite billigare i månaden i slutänden.
Man skulle då kunna tro att jag skulle rekommendera det hela, men inte så inte.
Åkte dit på annat tjafs när jag skulle lämna tillbaka min octavia där bilhandlaren som den skulle ha tillbaka till hade en "skötsel och vårdguide" som uppdaterades från och till (och varav jag inte kunde hitta någon version som gällde det datum vi tecknade avtalet) och som specifierade minst 6mm mönsterdjup när man lämnade tillbaka den (eller 5mm, minns ej) vilket resulterade i att de krävde nya däck av mig trots att de var lagliga. De försökte även tvinga mig att betala service trots att jag inte uppnått mil för nästa service då de ansåg att de inte skulla hinna sälja bil innan nästa tids-baserade servicetillfälle (en månad bort) och tyckte att jag skulle stå för den, varpå jag till slut vart tvungen att åka dit och gräla med den ursprungliga säljaren på plats innan de gav sig.
Problemet här är att jag litade på den chef jag hade då avtalet signerades, som hade gjort mycket affärer med dem på bilfirman tidigare, borde jag inte ha gjort då han tydligen skrev på ett avtal som var bra för dem och för företaget men inte för mig som brukare.
Nästa bil jag hade var en e-Niro, den eftersökta elbilen med stort batteri- en bilarna från första batchen som togs in i sverige. När jag fick den körde jag mycket och kunde ladda på jobbet, därmed vart det sjukt bra med en bil som i sig var dyr men inte kostade något att köra. När jag sedan dessvärre flyttade till 2km från kontoret och bytte till en helt kontorsbaserad post utan fältarbete så lönade det sig inte alls. Det visade sig då att denna extremt eftersökta bil som gick för typ 50.000kr över nypris på begagnatmarknaden skulle kosta ca 65.000kr av lämna tillbaka tidigt på grund av värdenedgång, enligt leasingfirman.
Min chef erbjöd då att vi kunde köpa ut bilen för kvarvarande restpris + de citerade 65k (notera att leasingfirman tog supermiljöbilspremien i egen ficka, den skulle de få behålla oavsett) och sedan sälja den på KVD eller dylikt, vilket borde gå nära jämnt ut då bilen var så eftertraktad- leasingfirman dröjde ett par dagar och meddelade sedan att de inte var intresserade av att lösa ut bilen, så det vara att betala dem 65k mot att de behöll bil och premie, eller ingenting.
Fick till slut vänta tills någon blev anställd som var intresserad att ta över den, vilket som tur är för mig hände inom ett par månader.
TL;DR: Var säker på att du ska bruka bilen i den tid du skrive på för och att kostnaden är något du kan leva med under hela tiden, lita inte på din arbetsgivares motivation att fixa ett bra avtal åt dig, lita absolut aldrig på en leasingfirma.