Koppla Sub till förstärkare

Permalänk

Koppla Sub till förstärkare

Köpte en subwoofer häromdagen men anade inte att jag skulle vara så pass dålig på att förstå hur jag ska koppla in den. Så nu hoppas jag nån vänlig själ kan förklara för mig vad jag gör för fel...

Min förstärkare är en onkyo tx-nr509 som har en Subwoofer Pre Out uttag. Har köpt in följande Sub, System One W-10, som har Line in och out. Har googlat lite på subwooferkablar och hittar då nästan enbart varianter som bara har en RCA i varje ända, men då det bara ser så ut på min förstärkare så förstår jag inte riktigt vad jag ska göra. Hittade någon gammal tråd som sa att man kan koppla in en vanlig RCA kabel (Röd/Vit i bägge ändarna) och bara stoppa in den ena i förstärkaren. Går det verkligen att göra så?

Famlar som ni märker lite i mörkret så skulle verkligen uppskatta om någon kan hjälpa mig!

Permalänk
Medlem

@farbrorfester: Koppla sub output till line in på subwoofern. Men du behöver en Y-splitter.

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Permalänk
Medlem

Du kan koppla en splittad RCA till left/right in på subben med singel änden in till subwoofer pre out om du vill, men det funkar lika bra med en enkel rca - rca mellan subwoofer pre out och någon av left/right line in på subwoofern (vilken tillverkaren tycker du ska använda står garanterat i manualen till subwoofern).

Permalänk
Medlem

Och va du än får för dig att göra, köp ingen splitter? Antingen köper du en y-link kabel eller en vanlig subwoofer rca kabel.

Y-link: https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/supra-y-link-rca-kabel-s...
Vanlig rca: https://www.hembiobutiken.se/produkter/kablar/subwoofer/10093...

Permalänk

@Matuta: Tack för hjälpen! Tyvärr följde det inte med någon manual (och dessutom fick jag den i fel färg) och hittar ingen på nätet heller. Men jag satsar på en Y-Link RCA kabel då det verkar vara ett bra alternativ. Återigen stort tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matuta:

Och va du än får för dig att göra, köp ingen splitter

Utbilda mig

Kör en Proson Rumble R8 mot min Yamaha RX-V665. Den är kopplad från sub preout, suben har två ingångar. Så blev rekommenderad att köra följande:
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/proson-crystal-smoke-rca... +
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/crystal-smoke-y-split1-h...

Hade jag fått ett bättre resultat med den Y-kabeln du länkade?

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Nu är jag långt ifrån nån sorts expert på ämnet, så om det hade blivit bättre eller inte vågar jag inte svara på. Men jag skulle iaf inte köpa en y-link splitter när det finns färdigt y-link kablage att köpa, det kan ju på inget sätt bli bättre att introducera en extra kontaktering mitt i kedjan i onödan. Och jag skulle absolut inte köpa en y-link splitter från kjell o company för 49:-.

Jag personligen har aldrig sett behovet av att köra med något annat än vanliga rca-rca, eftersom det iaf är mono ljud.

Sen är det som med allt annat som har med ljud att göra, fråga 100 pers och du kommer få 100 olika svar.

Permalänk
Medlem

@Matuta Vad menar du med splitter? Jag tror alla pratar om samma sak här egentligen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

@L'ombra: https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/... den där som länkades här ovan är vad iaf jag skulle kalla en splitter men ja, adapter kanske passar bättre som ord.

Men som jag skrev så känns det ganska onödigt att koppla en sån där till en till sladd när det reda finns färdiga 1x rca hane till 2x rca hane för ändamålet.

Permalänk
Medlem

Splitter eller inte så kommer du förmodligen inte höra någon skillnad, om du nu inte sitter på utrusning för minst 100k.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Vänta, menar du att dessa två är fundamentalt olika?

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/supra-y-link-rca-kabel-s...
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

För isf förstår jag inte.

Edit: Jaha, du menar att din variant inte kräver någon "extra" del?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Vänta, menar du att dessa två är fundamentalt olika?

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/supra-y-link-rca-kabel-s...
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

För isf förstår jag inte.

Edit: Jaha, du menar att din variant inte kräver någon "extra" del?

Dels det, samt att supra-kabeln är skärmad vilket är bra om man har störningar från annat.
Edit* supra kabeln är endast hanar också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

@L'ombra: Va? Du ser väl att den ena av kablarna har 2x rca hona på ena änden? Så den måste man alltså koppla ihop med en till kabel för att kunna koppla till subwoofern.

Permalänk
Medlem

RCA Splitter, tar en RCA, och gör till två. Behöver minst en kabel till, för att ansluta till subben, om man sätter en splitter med hanen i förstärkaren.
Y-kabel, en obruten kabel som börjar med en RCA i ena ändan, men har två i andra.

Fördel med Y-kabel: en övergång mellan RCA pluggar undviks, vilket torde ge lägre motstånd, mindre risk för störningar, färre övergångar från kabel till plåt genom lödtenn.
Det torde vara en bättre lösning helt enkelt. Om den sen ger någon hörbar skillnad vete fan.

Eftersom BRL säljer subben på kampanj med medföljande 1-1 RCA kabel från Proson, så skulle jag gissa, utan att ha hittat en manual, att man kopplar in en kanal, och att de antingen är mekaniskt bryggade på insidan, eller att förstärkaren är smart nog att inse att den bara får en ljudsignal, och jobbar med det. Varken splitter eller Y borde behövas.
(Är subben inte smart nog att inse att den bara får ljud från en kanal, innebär det att ljudet blir 3dB lägre, skruva upp precis så mycket mer på förstärkaren så är du hemma igen. Det blir en fråga om var du har mest distorsion, max volymen blir densamma, vad slutsteget, eller elementet klarar av helt enkelt.)

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ja, nu förstår jag vad som menades, men en Y-kabel är ju inget annat än en lång splitter, därav min förvirring.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Ja, nu förstår jag vad som menades, men en Y-kabel är ju inget annat än en lång splitter, därav min förvirring.

Mm. Mekaniskt ger det ungefär samma resultat i slutändan. Det är spöken och ormolja som reflektioner mot de olika kontakterna, vilken sorts lödtenn som använts, och om kopparn är försilvrad i detta, föregående, och nästa liv, eller inte, som skiljer. Jag hade som sagt föreslagit en 1-1 RCA kabel, om man inte nödvändigtvis vill ha 3dB förstärkt signal, utan att skruva upp subban lite högre. Eftersom man redan från början använder en dedikerad sub-ut på förstärkaren så är det inte frågan om att man förlorar ljudbild, man har redan höger & vänster ljud i samma utgång.
Strikt talat hade jag alltid rekommenderat en 1:1, om man inte väljer att ta ljudet ut vanlig pre-amp stereo utgång, och därför "måste" köra 2:2. (2:1 funkar, men är inte att rekommendera. En del förstärkare får skumma ljudspöken)

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Hej!

Blåser lite liv i denna tråden då jag är lite fundersam kring anslutningen av min sub. Såhär står det i manualen:

1. Förstärkare eller AV-mottagare med ”Pre-Out” eller
speciell stereo-subwoofer-utgång (LFE): Inkoppling via
Low Level Input (bild 1 )
Kabel: vanlig cinchkabel

2. Förstärkare eller AV-mottagare med mono-subwoofer-
utgång: Inkoppling via Mono Low Level Input (bild 2 )
Kabel: vanlig cinchkabel

Eftersom jag inte har några bilder så vill den i bild 1 att man kopplar in på både röd och vit och i alt. 2 att man kopplar till enbart röd.

Kör en enkel subkabel från Supra. Men det jag inte förstår är att surroundförstärkaren har ju en LFE-kanal och då ska man koppla med röd och vit men på förstärkaren så finns bara Sub 1 och sub 2 för inkoppling av sub med enkel rca-kabel. Och varför står det stereosubwooferutgång? En subwoofer är väl bara mono?

Mycket förvirring kring dessa instruktioner. Hoppas någon kan hjälpa mig att reda ut det hela.

Mvh
Daniel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Songless:

Hej!

Blåser lite liv i denna tråden då jag är lite fundersam kring anslutningen av min sub. Såhär står det i manualen:

1. Förstärkare eller AV-mottagare med ”Pre-Out” eller
speciell stereo-subwoofer-utgång (LFE): Inkoppling via
Low Level Input (bild 1 )
Kabel: vanlig cinchkabel

2. Förstärkare eller AV-mottagare med mono-subwoofer-
utgång: Inkoppling via Mono Low Level Input (bild 2 )
Kabel: vanlig cinchkabel

Eftersom jag inte har några bilder så vill den i bild 1 att man kopplar in på både röd och vit och i alt. 2 att man kopplar till enbart röd.

Kör en enkel subkabel från Supra. Men det jag inte förstår är att surroundförstärkaren har ju en LFE-kanal och då ska man koppla med röd och vit men på förstärkaren så finns bara Sub 1 och sub 2 för inkoppling av sub med enkel rca-kabel. Och varför står det stereosubwooferutgång? En subwoofer är väl bara mono?

Mycket förvirring kring dessa instruktioner. Hoppas någon kan hjälpa mig att reda ut det hela.

Mvh
Daniel

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan mata ut både mono eller stereosignal från många apparater, en förstegsutgång är ju normalt sett i stereo och har fullregistersignal medans en sub utgång på en mindre/enklare surroundförstärkare brukar vara i mono och filtrerad så det bara kommer bas och lfe information i den.
Därför har många monosubbasar minst 2 ingångar så basen kan monokoppla en stereoinsignal eller så att man kan ha flera anslutningar med olika inställningar tex en "korrekt inställning" när den tar emot stereosignal medans man har en mer "brötande"/överdriven inställning på den när man matar med en monosignal vid filmtittande.

Man kan (läs bör) ha flera basmoduler om man vill minska de akustiska problemen i rummet och uppnå optimal ljudkvalitet och många hembiomaskiner har stöd för flera basmoduler och alla kör ju dessutom inte hembio utan har normala hifisystem och ett antal basmoduler.
Det är ganska stor skillnad mellan mono eller stereo i basen om man har ett verkligt bra ljudsystem som kan spela basen med låg distorsion men det finns väldigt få kommersiella basmoduler som har tillräckligt låg distorsion så de brukar man få bygga själv men det finns ju en del undantag tex så har Velodyne och SVS byggt ett par seriösa basmoduler men riktigt bra basmoduler är väldigt ovanliga, du kan ju på en gång rata de som väger under 50 kilo och har mindre lådor än 100 liter.
Du kan läsa resonemangen som Ingvar Öhman/INO audio har, han konstruerar högtalarsystem som presterar bra på riktigt i basen.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan mata ut både mono eller stereosignal från många apparater, en förstegsutgång är ju normalt sett i stereo och har fullregistersignal medans en sub utgång på en mindre/enklare surroundförstärkare brukar vara i mono och filtrerad så det bara kommer bas och lfe information i den.
Därför har många monosubbasar minst 2 ingångar så basen kan monokoppla en stereoinsignal eller så att man kan ha flera anslutningar med olika inställningar tex en "korrekt inställning" när den tar emot stereosignal medans man har en mer "brötande"/överdriven inställning på den när man matar med en monosignal vid filmtittande.

Man kan (läs bör) ha flera basmoduler om man vill minska de akustiska problemen i rummet och uppnå optimal ljudkvalitet och många hembiomaskiner har stöd för flera basmoduler och alla kör ju dessutom inte hembio utan har normala hifisystem och ett antal basmoduler.
Det är ganska stor skillnad mellan mono eller stereo i basen om man har ett verkligt bra ljudsystem som kan spela basen med låg distorsion men det finns väldigt få kommersiella basmoduler som har tillräckligt låg distorsion så de brukar man få bygga själv men det finns ju en del undantag tex så har Velodyne och SVS byggt ett par seriösa basmoduler men riktigt bra basmoduler är väldigt ovanliga, du kan ju på en gång rata de som väger under 50 kilo och har mindre lådor än 100 liter.
Du kan läsa resonemangen som Ingvar Öhman/INO audio har, han konstruerar högtalarsystem som presterar bra på riktigt i basen.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd...

Tackar så mycket för svaret. Glömde skriva vilka produkter det gäller. Marantz 7013 och Canton 800r. Förstärkaren har pre-out men också dedikerad subutgång. Hur ska jag koppla för bäst möjliga ljud? Ska jag bara köra min suprakabel ifrån sub 1 till höger kanal på subben och se glad ut?

Mvh
Daniel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Tackar så mycket för svaret. Glömde skriva vilka produkter det gäller. Marantz 7013 och Canton 800r. Förstärkaren har pre-out men också dedikerad subutgång. Hur ska jag koppla för bäst möjliga ljud? Ska jag bara köra min suprakabel ifrån sub 1 till höger kanal på subben och se glad ut?

Mvh
Daniel

Skickades från m.sweclockers.com

Enklast, som du säger, är för din del är att dra från 'Subwoofer 1' från din Marantz till 'R / Mono' på Canton subben. Ställ helst även upp delningsfrekvensen på själva subwoofern när du gör dina inställningar i Marantzen så den får sköta delningen mot frontarna.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Enklast, som du säger, är för din del är att dra från 'Subwoofer 1' från din Marantz till 'R / Mono' på Canton subben. Ställ helst även upp delningsfrekvensen på själva subwoofern när du gör dina inställningar i Marantzen så den får sköta delningen mot frontarna.

Enklast absolut men är det det bästa? Ångrar ju lite att man köpte den subben jag har idag då den enbart fungerar att ställa in med fjärrkontroll. Finns inte ett enda reglage bak på subben vilket är lite synd om fjärren skulle få för sig att lägga av. Dock matchar den ju väldigt bra med min övriga Canton-uppsättning.

Ska subben eller Marantzen sköta delningen? Vad är lagom delning ungefär? Hur ställer jag in så den ena blir den som sköter delningen?

Är det idé att köra LFE+main så man även får med subben i musik om jag fattat det hela rätt?

Mvh
Daniel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det är svårt att veta vilken typ av koppling som är bäst utan att veta hur delarna, alltså även topparna samverkar med rummet, bättre basmoduler brukar ha parametrisk eeq inbyggd i drivelektroniken men man kan ibland göra nått som åtminstone liknar en enbands peq genom att kombinera filtret i basen med det i förstärkaren genom att dela så det blir ett glapp ellel överlapp vid delningsfrekvensen och utan att vara på plats är det väldigt svårt att säga vad som kommer att bli bäst, eller man kan ju säga att det bästa är att skaffa ett riktigt helt fristående filter som går att ställa in fritt och mätutrustning så man vet vad som händer när man rattar på filtret. Större subbar har ofta avancerade dspbaserade filter och en del har även mätsystem, det har också många bättre hembiodekodrar och så finns det helt fristående system vilket är allra bäst.

Har man en anständig mikrofon till datorn så finns det en gratis mjukvara som heter REW som är mycket populär och har man ljud som hobby och sätter sig in 2problemetiken" med optimeringar så kan man ofta justera till det betydligt bättre än om man bara ställer upp en basmodul och kopplar in så den låter och inte bemödar sig med nån mer ingående injustering av systemet. vill man optimera så finn det många guider för rew på nätet och en bra mikrofon kan man ha till annat också, det går ju att mäta med en bra "kommunikations mikrofon" i stället för en ren mätmikrofon också bara man sätter dssig in i hur den funkar tex att de sällan är rundtagande utan måste positioneras mycket mer noggrant för att man ska få relevanta mätresultat.
https://www.roomeqwizard.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Enklast absolut men är det det bästa? Ångrar ju lite att man köpte den subben jag har idag då den enbart fungerar att ställa in med fjärrkontroll. Finns inte ett enda reglage bak på subben vilket är lite synd om fjärren skulle få för sig att lägga av. Dock matchar den ju väldigt bra med min övriga Canton-uppsättning.

Ska subben eller Marantzen sköta delningen? Vad är lagom delning ungefär? Hur ställer jag in så den ena blir den som sköter delningen?

Är det idé att köra LFE+main så man även får med subben i musik om jag fattat det hela rätt?

Mvh
Daniel

Skickades från m.sweclockers.com

Det bästa i ditt läge från det jag kan se/vet om din anläggning i alla fall. Marantzen bör sköta delningen i den uppställning du har i nuläget, har du flera högtalare i uppsättningen än frontar? Vad en bra delning är för DIG kan jag inte svara på, då det varierar rätt friskt beroende på anläggning och förutsättningar. Men en riktlinje är normalt att börja på ~80hz. En för hög delning kan göra subben lätt att lokalisera om den står långt från frontarna.

LFE+Main på just Marantz ger effekten du önskar har jag för mig, dvs att frontarnas information + LFE skickas till subben. På Denon så innenbär samma 'LFE+Main' att man skickar samma lågfrekvenssignal till Main OCH Subben, så viss risk för förvirring mellan märken.

Som mrqaffe skriver så är det klart bäst att mäta upp systemet och ta besluten därifrån, det är dock lite överkurs för många, men det är vad jag alltid gör. Om du bott närmare hade jag kunnat mäta åt dig.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Det bästa i ditt läge från det jag kan se/vet om din anläggning i alla fall. Marantzen bör sköta delningen i den uppställning du har i nuläget, har du flera högtalare i uppsättningen än frontar? Vad en bra delning är för DIG kan jag inte svara på, då det varierar rätt friskt beroende på anläggning och förutsättningar. Men en riktlinje är normalt att börja på ~80hz. En för hög delning kan göra subben lätt att lokalisera om den står långt från frontarna.

LFE+Main på just Marantz ger effekten du önskar har jag för mig, dvs att frontarnas information + LFE skickas till subben. På Denon så innenbär samma 'LFE+Main' att man skickar samma lågfrekvenssignal till Main OCH Subben, så viss risk för förvirring mellan märken.

Som mrqaffe skriver så är det klart bäst att mäta upp systemet och ta besluten därifrån, det är dock lite överkurs för många, men det är vad jag alltid gör. Om du bott närmare hade jag kunnat mäta åt dig.

Yes. Det är en 5.1 uppsättning som är tänkt att fungera till både musik och film. Tyvärr så är det ju noll drag i musik. Det låter ok. Speciellt i de övre registren men mellanregistret och till viss del basen är ganska tillbakadraget. Blev lite fylligare när jag fick subben att lira med men långt ifrån det jag önskar. Funderar på att skaffa ett slutsteg eller en stereoförstärkare med slutstegsmöjligthet. Ev Pioneer A-70D. Men tror dessvärre att den saknar preout för sub om jag inte minns helt fel. Känns i alla fall som att frontarna behöver mer kräm. Har kopplat biamp nu med diskant och mellanregister på front R och L och basdelen på front high 1 R och L. Ska testa att sätta lite högtalarkabel (istället för byglarna vilket jag läst skall vara bättre) mellan terminalerna på högtalarna och bara koppla på front R och L så får vi se om det lirar bättre. Ska även testa hur en film låter.

Ska jag ställa subbens delning på typ 100 hz och marantzen på 80 hz då till att börja med och sedan testa mig lite fram? Då borde inte subbens delningsfilter störa delning om jag fattat det hela rätt?

Mvh
Daniel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Songless:

Yes. Det är en 5.1 uppsättning som är tänkt att fungera till både musik och film. Tyvärr så är det ju noll drag i musik. Det låter ok. Speciellt i de övre registren men mellanregistret och till viss del basen är ganska tillbakadraget. Blev lite fylligare när jag fick subben att lira med men långt ifrån det jag önskar. Funderar på att skaffa ett slutsteg eller en stereoförstärkare med slutstegsmöjligthet. Ev Pioneer A-70D. Men tror dessvärre att den saknar preout för sub om jag inte minns helt fel. Känns i alla fall som att frontarna behöver mer kräm. Har kopplat biamp nu med diskant och mellanregister på front R och L och basdelen på front high 1 R och L. Ska testa att sätta lite högtalarkabel (istället för byglarna vilket jag läst skall vara bättre) mellan terminalerna på högtalarna och bara koppla på front R och L så får vi se om det lirar bättre. Ska även testa hur en film låter.

Ska jag ställa subbens delning på typ 100 hz och marantzen på 80 hz då till att börja med och sedan testa mig lite fram? Då borde inte subbens delningsfilter störa delning om jag fattat det hela rätt?

Mvh
Daniel

Skickades från m.sweclockers.com

Bara för att en förstärkare saknar förstegsutgång så innebär det inte att du inte kan ansluta basmoduler, det innebär bara att du måste koppla in dem på nått "ovanligare" sätt tex på högtalaranslutningen eller före förstärkaren.
Finna inga större tekniska problem att göra det om man vill.
Tex REL rekommenderar att man ansluter deras basmoduler på högtalarutgången när det gäller musiktillämpningar och via lågnivå när det handlar om hembio så de har passande ingångar och filter som är anpassade för det, det ger också möjligheten att ha en korrekt inställning för musikbruk och en mer brötande för att få "häftigare ljudeffekter" vid filmtittande utifall dekodern inte har nått bra basstyrningsprogram så att man kan mixa in lfe på ett bra sätt till basinformationen.

Där har man som du ser både hög och lågnivåingångar och separata nivåkontroller för respektive typ insignal.

Inkopplad med högnivå till slutsteg via högtalaringången så ser det ur så, Speakon kontakt i basen och en högtalarkabel till den vanliga förstärkarens högtalarutgång.

Saknar basmodulen högnivåingång så bygger man en eller köper en högnivåadapter, det är en ganska vanlig pryl i bilstereovärlden så det finns ofta flera olika typer av dem om du besöker en bilstereohandlare,
Det finns också di boxar som har högtalaringång, di boxar hittar du i musikhandeln (inte samma som hifihandeln)

Du kan också se din integrerade förstärkare som ett slutsteg och på nått sätt plocka ut signalen före den tex använda ett vanligt försteg som du kopplar till ett filter som delar och driver både den integrerade förstärkaren och bassystemet.

Du har missuppfattat vad bi amping är, bi betyder 2 och amp betyder förstärkare, bi amp betyder att du har 2 förförstärkarkanaler som driver en separerad del av en högtalare på nått sätt det kräver alltså minst 2 förstärkarkanaler per ljudkanal.
Det du gjort är att parallellkoppla 2 kablar mellan förstärkaren och högtalarens passiva filter och det kallas bi wire.
Beroende på hur filtret är konstruerat så kan ljudresultatet bli både bättre eller sämre för du ändrar hur frekvenssvaret ser ut och det är helt omöjligt att veta vad som blir bäst men filtret är designat för nån viss typ av koppling och den ska man använda, oftast är de designade för att anslutas via en kabel om det inte är en avancerad högtalare och tillverkarna sätter dit dubbla anslutningar bara för att locka kunderna att köpa mer kabel.

Bättre/seriösare högtalare går endera bara att koppla in på ett sätt och/eller kommer med tydliga instruktioner om vilka egenskaper kabeln ska ha eller har olika filter som man på nått sätt byter mellan beroende på hur man kopplar in högtalaren, skillnaderna är ju inte jättestor men om man räknar på frekvenssvaret från högtalaren i ett simuleringsprogram så kan det ändå ge en spridning på kanske +-0.5 dB om man parallellkopplar en "vanlig" kabel eller inte mot filtret väljer man nån kabel med lite mer extrema egenskaper elerl olika kablar kan det bli +-1 dB i ökad spridning jämfört med en optimal kabellösning.
Jag är ganska skeptisk till att använda bi- tri wireing i de flesta fall om högtalaren inte är specifikt designad för det men det är ett "delsteg" man kan gå via om man har en plan att bygga vidare med att skaffa fler förstärkarkanaler och aktiv delning men har man inte planerat att göra det så bör man ofta låta bli att skaffa fler kablar för majoriteten av alla högtalare är designade för att driva via en kabel och låter bara "annorlunda" om man kopplar in mer än 1 kabel, de låter sällan objektivt sett mer korrekt och mycket handlar helt enkelt om att få sälja mer "dyr" högtalarkabel.

Är man intresserad av vad som händer i verkligheten med ljudet så mäter och räknar man på det, det är bara att se på kabeln som en del av filtret, man kollar på dess elektriska egenskaper och tillämpar vanlig ellära på den och låter den bli en del av filtret.
det är ganska enkelt att lägga till kabeln som en del av systemet i ett filterberäkningsprogram för det bli ju bara en till serie-länk före det egentliga filtret och håller man sig till normala vettiga kablar (och inte några extrema som knappast existerar i verkligheten) så kan skillnaderna på frekvenssvaret på högtalarna variera så pass mycket att det kommer att ge hörbara resultat men det är ju sällan så enkelt som att det automatisk blir bättre bara för att det går att höra en skillnad och simulerar man med och utan olika typer av parallellkopplingar av högtalarkabel så kan man som sagt se skillnader på uppåt +-1 dB i de mest ogynnsamma fallen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bara för att en förstärkare saknar förstegsutgång så innebär det inte att du inte kan ansluta basmoduler, det innebär bara att du måste koppla in dem på nått "ovanligare" sätt tex på högtalaranslutningen eller före förstärkaren.
Finna inga större tekniska problem att göra det om man vill.
Tex REL rekommenderar att man ansluter deras basmoduler på högtalarutgången när det gäller musiktillämpningar och via lågnivå när det handlar om hembio så de har passande ingångar och filter som är anpassade för det, det ger också möjligheten att ha en korrekt inställning för musikbruk och en mer brötande för att få "häftigare ljudeffekter" vid filmtittande utifall dekodern inte har nått bra basstyrningsprogram så att man kan mixa in lfe på ett bra sätt till basinformationen.
https://cdn11.bigcommerce.com/s-6naz0isypk/images/stencil/2048x2048/products/9902/64972/11302697-5801-5__15726.1510801416.jpg?c=2
Där har man som du ser både hög och lågnivåingångar och separata nivåkontroller för respektive typ insignal.
https://img.ukaudiomart.com/uploads/large/2167640-rel-storm-iii-subwoofer.jpg
Inkopplad med högnivå till slutsteg via högtalaringången så ser det ur så, Speakon kontakt i basen och en högtalarkabel till den vanliga förstärkarens högtalarutgång.

Saknar basmodulen högnivåingång så bygger man en eller köper en högnivåadapter, det är en ganska vanlig pryl i bilstereovärlden så det finns ofta flera olika typer av dem om du besöker en bilstereohandlare,
Det finns också di boxar som har högtalaringång, di boxar hittar du i musikhandeln (inte samma som hifihandeln)

Du kan också se din integrerade förstärkare som ett slutsteg och på nått sätt plocka ut signalen före den tex använda ett vanligt försteg som du kopplar till ett filter som delar och driver både den integrerade förstärkaren och bassystemet.

Du har missuppfattat vad bi amping är, bi betyder 2 och amp betyder förstärkare, bi amp betyder att du har 2 förförstärkarkanaler som driver en separerad del av en högtalare på nått sätt det kräver alltså minst 2 förstärkarkanaler per ljudkanal.
Det du gjort är att parallellkoppla 2 kablar mellan förstärkaren och högtalarens passiva filter och det kallas bi wire.
Beroende på hur filtret är konstruerat så kan ljudresultatet bli både bättre eller sämre för du ändrar hur frekvenssvaret ser ut och det är helt omöjligt att veta vad som blir bäst men filtret är designat för nån viss typ av koppling och den ska man använda, oftast är de designade för att anslutas via en kabel om det inte är en avancerad högtalare och tillverkarna sätter dit dubbla anslutningar bara för att locka kunderna att köpa mer kabel.

Bättre/seriösare högtalare går endera bara att koppla in på ett sätt och/eller kommer med tydliga instruktioner om vilka egenskaper kabeln ska ha eller har olika filter som man på nått sätt byter mellan beroende på hur man kopplar in högtalaren, skillnaderna är ju inte jättestor men om man räknar på frekvenssvaret från högtalaren i ett simuleringsprogram så kan det ändå ge en spridning på kanske +-0.5 dB om man parallellkopplar en "vanlig" kabel eller inte mot filtret väljer man nån kabel med lite mer extrema egenskaper elerl olika kablar kan det bli +-1 dB i ökad spridning jämfört med en optimal kabellösning.
Jag är ganska skeptisk till att använda bi- tri wireing i de flesta fall om högtalaren inte är specifikt designad för det men det är ett "delsteg" man kan gå via om man har en plan att bygga vidare med att skaffa fler förstärkarkanaler och aktiv delning men har man inte planerat att göra det så bör man ofta låta bli att skaffa fler kablar för majoriteten av alla högtalare är designade för att driva via en kabel och låter bara "annorlunda" om man kopplar in mer än 1 kabel, de låter sällan objektivt sett mer korrekt och mycket handlar helt enkelt om att få sälja mer "dyr" högtalarkabel.

Är man intresserad av vad som händer i verkligheten med ljudet så mäter och räknar man på det, det är bara att se på kabeln som en del av filtret, man kollar på dess elektriska egenskaper och tillämpar vanlig ellära på den och låter den bli en del av filtret.
det är ganska enkelt att lägga till kabeln som en del av systemet i ett filterberäkningsprogram för det bli ju bara en till serie-länk före det egentliga filtret och håller man sig till normala vettiga kablar (och inte några extrema som knappast existerar i verkligheten) så kan skillnaderna på frekvenssvaret på högtalarna variera så pass mycket att det kommer att ge hörbara resultat men det är ju sällan så enkelt som att det automatisk blir bättre bara för att det går att höra en skillnad och simulerar man med och utan olika typer av parallellkopplingar av högtalarkabel så kan man som sagt se skillnader på uppåt +-1 dB i de mest ogynnsamma fallen.

Det har du iof rätt i. Blir lite bökigare bara men absolut det är ju en möjlighet.

Gällande bi-amp så är jag helt och hållet med på ditt resonemang. Grejen är den att Marantz väljer att kalla det bi-amp i manualen och i inställningarna på förstärkaren. Så antingen har dem flera förstärkardelar under huven eller så är det bara fel ordval ifrån dem. Testade bi-wire först med alla fyra kablar till de två vanliga frontkanalerna mest för att det skulle ge lugnare signalväg för diskant och mellanregister men när jag skulle köra inställningsprogrammet i förstärkaren så ville den inte kännas vid den koppling som en korrekt koppling och det lät inget vidare bra heller. Så då kopplade jag basdelen på Front High istället och valde 5.1+bi-amp+zon2 som var det enda alternativet för bi-amp med min setup. Fanns ingen ren 5.1+bi-amp utan bara 7.1+bi-amp vilket kändes som fel val för mig i min uppsättning.

Fronthögtalarna är förresten Canton chrono SL 590.2. Vet inte alls om de är designade för äkta bi-amp eller "just for show". Kostade i alla fall 20 000 kr paret när jag köpte dem så man kan ju tycka att dem borde klassas som hyfsade högtalare.

Mvh
Daniel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Songless:

Det har du iof rätt i. Blir lite bökigare bara men absolut det är ju en möjlighet.

Gällande bi-amp så är jag helt och hållet med på ditt resonemang. Grejen är den att Marantz väljer att kalla det bi-amp i manualen och i inställningarna på förstärkaren. Så antingen har dem flera förstärkardelar under huven eller så är det bara fel ordval ifrån dem. Testade bi-wire först med alla fyra kablar till de två vanliga frontkanalerna mest för att det skulle ge lugnare signalväg för diskant och mellanregister men när jag skulle köra inställningsprogrammet i förstärkaren så ville den inte kännas vid den koppling som en korrekt koppling och det lät inget vidare bra heller. Så då kopplade jag basdelen på Front High istället och valde 5.1+bi-amp+zon2 som var det enda alternativet för bi-amp med min setup. Fanns ingen ren 5.1+bi-amp utan bara 7.1+bi-amp vilket kändes som fel val för mig i min uppsättning.

Fronthögtalarna är förresten Canton chrono SL 590.2. Vet inte alls om de är designade för äkta bi-amp eller "just for show". Kostade i alla fall 20 000 kr paret när jag köpte dem så man kan ju tycka att dem borde klassas som hyfsade högtalare.

Mvh
Daniel

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstod nog fel angående din koppling, tänkte du använda Pioneer A-70D.
Du har nog kopplat för biamp i så fall om du separerat registren i högtalaren, du måste ju koppla om på nått sätt ofta är det ju nån bygel på anslutningarna men det finn även de som har intern omkoppling och på några riktigt avancerade så har men filtren externt och byter filter för att få det optimalt, det är ju i det fallet lätt att ta bort filtret när man går över till aktiv delning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag förstod nog fel angående din koppling, tänkte du använda Pioneer A-70D.
Du har nog kopplat för biamp i så fall om du separerat registren i högtalaren, du måste ju koppla om på nått sätt ofta är det ju nån bygel på anslutningarna men det finn även de som har intern omkoppling och på några riktigt avancerade så har men filtren externt och byter filter för att få det optimalt, det är ju i det fallet lätt att ta bort filtret när man går över till aktiv delning.

Nej jag kör bara med 7013 än sålänge men kollar på något extra som tex A-70DA för att få bättre ljud för musik. Även kollat lite på NAD. Ett annat alternativ är att köra på ett rent slutsteg. Vet inte vad som blir bäst eg....

Yes, bygeln har jag tagit bort och kopplat de övre och undre terminalerna var för sig på separata ingångar i förstärkaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Yes. Det är en 5.1 uppsättning som är tänkt att fungera till både musik och film. Tyvärr så är det ju noll drag i musik. Det låter ok. Speciellt i de övre registren men mellanregistret och till viss del basen är ganska tillbakadraget. Blev lite fylligare när jag fick subben att lira med men långt ifrån det jag önskar. Funderar på att skaffa ett slutsteg eller en stereoförstärkare med slutstegsmöjligthet. Ev Pioneer A-70D. Men tror dessvärre att den saknar preout för sub om jag inte minns helt fel. Känns i alla fall som att frontarna behöver mer kräm. Har kopplat biamp nu med diskant och mellanregister på front R och L och basdelen på front high 1 R och L. Ska testa att sätta lite högtalarkabel (istället för byglarna vilket jag läst skall vara bättre) mellan terminalerna på högtalarna och bara koppla på front R och L så får vi se om det lirar bättre. Ska även testa hur en film låter.

Ska jag ställa subbens delning på typ 100 hz och marantzen på 80 hz då till att börja med och sedan testa mig lite fram? Då borde inte subbens delningsfilter störa delning om jag fattat det hela rätt?

Mvh
Daniel

Skickades från m.sweclockers.com

Ursäkta sent svar!
Din förstärkare har slutstegsmöjligheter redan, och ska ha mer än nog kraft för normal lyssning med dina högtalare i fråga. Bi-amping ger generellt sett väldigt lite, med undantag för aktiva filter. Ofta är problemen med missnöje i en anläggning enklare inställningar, positionering av högtalare/sub och rummets inverkan snarare än komponenterna även om sådant kan vara undermåligt ibland. En förstärkare har relativt liten inverkan på ljudet så länge den arbetar inom sitt effektspann och är sunt konstruerad.

Du får prova dig fram, men ställ subbens egen delning på minst ~150Hz för att inverkan på förstärkarens filter ska bli minimal... Men då man inte vet exakt hur allt beter sig kommer slutresultatet vara svårt att förutsäga... Så prova dig fram.

@mrqaffe Lite off-topic men kommer du på 20års-träffen?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av roxkz:

Ursäkta sent svar!
Din förstärkare har slutstegsmöjligheter redan, och ska ha mer än nog kraft för normal lyssning med dina högtalare i fråga. Bi-amping ger generellt sett väldigt lite, med undantag för aktiva filter. Ofta är problemen med missnöje i en anläggning enklare inställningar, positionering av högtalare/sub och rummets inverkan snarare än komponenterna även om sådant kan vara undermåligt ibland. En förstärkare har relativt liten inverkan på ljudet så länge den arbetar inom sitt effektspann och är sunt konstruerad.

Du får prova dig fram, men ställ subbens egen delning på minst ~150Hz för att inverkan på förstärkarens filter ska bli minimal... Men då man inte vet exakt hur allt beter sig kommer slutresultatet vara svårt att förutsäga... Så prova dig fram.

@mrqaffe Lite off-topic men kommer du på 20års-träffen?

Kommer troligen inte för för det blir svårt logistiskt.
Att positionera högtalare rätt är svårt men kan ge väldigt stor skillnad på ljudet, betydligt större än den påverkan som bi wire/amp innebär.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.