Långsamt wifi på Android enheter (comhem)

Permalänk
Medlem

Långsamt wifi på Android enheter (comhem)

Jag har ett sjukt konstigt problem jag aldrig stött på innan. Har försökt allt jag kan tänka på men det blir inte bättre.

Wifi är extremt slött på mina android enheter (två mobiltelefoner). Det fungerar dock bra på både PC och iOS (ipads).

Får bra hastighet i Bredbandskollen men på mina Android enheter tar det ca 30 sekunder innan den börjar mäta, på PC och iOS börjar den direkt. Samma symptom i t.ex. SVT Nyheter eller TV4 Play appen. Appen startar men sen står den och snurrar innan innehållet visas. När man väl startat t.ex. en video i TV4 Play så fungerar det bra tills man ska starta nästa, då är det lika segt igen. Stänger man av Wifi och kör mobildata istället så fungerar det klockrent, snabbt och bra. Är precis som att det är en latency när den först ska ansluta till andra sidan, men när den väl gjort det fungerar det bra.

Fungerar bra på andra Wifi nät t.ex. på jobbet.

Det jag gjort hittills är:

- Fabriksåterställt routern
- Kopplat ur alla andra enheter jag har anslutna med kabel eller wifi
- Kontrollerat kanalen, är inte något annat wifi i närheten som ligger på samma kanal
- Växlat mellan 2,4GHz och 5GHz
- Testat en annan router (stängde av Wifi i Comhem routern först), får samma problem med den

Allt det här började för någon vecka sedan och innan dess har det fungerat klockrent.

Har kört fast helt, är det någon som har något tips på vad man kan testa?

Permalänk
Medlem

Har märkt en till sak, det är apparna som är långsamma, t.ex. SVT nyheter och Aftonbladet apparna är super sega, men inte om man surfar in med webbläsaren. Samma sak med bredbandskollen fungerar utmärkt via webbläsaren men inte appen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har exakt det här problemet! Hittade du någon lösning?

Permalänk
Medlem

Testa att byta till Cloudflairs DNS, https://1.1.1.1/ och se om det hjälper något.

Hur man går tillväga för att ändra på olika enheter står på sidan, det är väldigt enkelt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Testa att byta till Cloudflairs DNS, https://1.1.1.1/ och se om det hjälper något.

Hur man går tillväga för att ändra på olika enheter står på sidan, det är väldigt enkelt.

Testar ikväll! Tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av winsane:

Testar ikväll! Tack för tipset

Återkom gärna hur det fungerade. Jag minns nämligen att jag hade liknande problem, men minns inte hur jag löste det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Återkom gärna hur det fungerade. Jag minns nämligen att jag hade liknande problem, men minns inte hur jag löste det.

Har testat nu, och det verkar som det fungerar! Tack!

Permalänk
Skrivet av winsane:

Har testat nu, och det verkar som det fungerar! Tack!

Har samma problem...
Hur bytte du dns? Den vill inte lira när jag byter i mobilen.
Eller loggar man in på routern och byter DNS?