Absolut bästa headseten för musikproduktion 2019? Ca. 1000-2000kr

Permalänk

Absolut bästa headseten för musikproduktion 2019? Ca. 1000-2000kr

Tjo!

Funderar på att köpa ett headset anpassade för musikproduktion i datorn. Söker det som låter absolut "bäst/sannast" som det brukar kallas så man får ett så korrekt ljud som möjligt? Söker högsta kvalitén för 1-2 tusen. Har kollat runt en del men känns svårt att jämföra olika headsets då det finns så enormt många och när man är noob!

Vilka är absolut bäst just nu om ni listar några? Är de headsets ni har för nuvarande något att rekommendera?

Vilka egenskaper är viktigast och vilka värden bör dessa ha när man letar headset?

Egenskaper jag gärna söker:
Söker ett headset som kan köras utan sladd också (gärna lång uppladdningsbar batteritid), som helt täcker öronen, bekvämt material, kunna kopplas till ljudkort jag inte har ännu (focusrite solo mk3/2i2),lätta att ha på sig.

För övrigt, fungerar sådana här producer/studio headsets även bra att lyssna på vanlig musik eller se film med?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

@Mushroomcar: headset anpassade för musikproduktion, vad är det du egentligen vill uppnå med detta, vad är det du tänkt ha mikrofonen till i detta headset?

De headset som finns på marknaden är inte riktigt tänkt för denna typ av ändamål, bättre att gå den riktiga vägen, och budget ja det lär du ju få höja del också..

Ytterligare är att om du använder trådlöst användes inget ljudkort, ljudkortet är då inbyggt i hörlurarna/headsettet, Om du ska använda focusrite solo mk3/2i2 är det inte några trådlösa saker du ska ha.

Vad du behöver är nog ett par bra lurar, och separat mikrofon, de flesta headset som finns är mest tänkt för gaming och liknade och är rätt usla för musik och med junk micar. och de få som faktiskt låter bra, har fortfarande billiga micar enbart lämpliga för tal/kommunikation

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

@ggustavsson: Tack för svar! Förlåt om jag var otydlig, jag tänker inte direkt använda någon mikrofon, ska inte sjunga eller så, men om det följer med en så gör det inget så kan jag snacka med den hehe ^^.

Det är främst musikskapande/mixing/mastering jag kommer använda headsetet till, dvs. endast lyssnande under musikproduktionen.

Ah tredje punkten om solo mk3/2i2, det hade jag inte ens tänkt på, tack för tanken! Helt klart sant då ska jag skippa trådlösa. Man tror man tänker på alla saker men men.

Har sparat några jag tittat på,

Bose QuietComfort 35 II
Beyerdynamic DT 770 Pro 250 Ohm (finns med olika mängd ohm 80 eller 250 = ?)
Sennheiser Momentum Wireless M2

Dessa är de jag hittills sett många rekommenderar, många vanliga ska ha extra bas eller inte helt flat sound/response.

Permalänk

V-Moda M100

Finns några olika alternativ de ligger dock på 2,500:- om du kollar på prisjakt.

Permalänk

@Sturenorth: Tack! Ska spana in dessa!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Tack för tips!

Permalänk
Medlem

@Mushroomcar: Vill man komma undan lite billigare finns även https://www.thomann.de/se/akg_k702.htm för priset är de ett fynd, skillnaden mot 712 är mest lite lägre bas

Visa signatur

Acer Predator Helios 300