Playstation 5 och Xbox "Scarlett" får olika lösningar för ray tracing

Permalänk
Medlem

Jag har inte följt konsolryktena särskilt noga, men tidigare rykten har ju gjort gällande att PS5 ska ha RDNA 1 medan Scarlett ska ha RDNA 2.
Och frågan då har varit om Sony kokat ihop en egen hårdvarubaserad lösning för raytracing eller om det ska vara via vanlig compute, medan Microsoft skulle köra på hårdvaran AMD bekräftat ska finnas i RDNA 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det är mest troligt av den enkla anledningen att det är den strategin de haft tidigare.

Att Sony vill ha 100% egen kontrol över API till sin egen hårdvara/plattform är nog ett rätt tungt skäl i sammanhanget och en allt annat än korkad strategi.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan vara så, vi får se helt enkelt. Dom gör det ju svårare för utvecklarna på det sättet.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte MS är speciellt sugna på att dela med sig av DirectX till Sony som värsta konkurrent...

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Jag tror inte MS är speciellt sugna på att dela med sig av DirectX till Sony som värsta konkurrent...

Värsta konkurrenter som jobbar tillsammans med AI och cloud gaming.

https://news.microsoft.com/2019/05/16/sony-and-microsoft-to-e...

Med det sagt så tror jag ändå inte Sony skulle vilja jobba med DX12.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Har man en vettig HDD (inget skräp som 1tb desktop eller 5200rpm) är laddningstider ganska korta. Problemet är oftast spelen inte har gjorts för laddning från HDDs.

Nu när hdds börjar närma sig 300 i läsning är fördelarna med SSDs få

Permalänk
Avstängd

Spel skall spelas i 50 fps & 50 hz. Punkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Har man en vettig HDD (inget skräp som 1tb desktop eller 5200rpm) är laddningstider ganska korta. Problemet är oftast spelen inte har gjorts för laddning från HDDs.

Nu när hdds börjar närma sig 300 i läsning är fördelarna med SSDs få

Men inte bara det, klippen jag länkar till visar att det inte spelar någon som helst roll om du har ditt spel på den senaste M.2 enheten eller en vanlig SATA SSD. Varför spelen inte kan nyttja hastigheten av dom nya enheterna vet jag inte, men det är iallafall så det är nu.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Spel skall spelas i 50 fps & 50 hz. Punkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, minst 60fps och 60hz, punkt slut.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Nej, minst 60fps och 60hz, punkt slut.

Nej, minst 45fps och 59hz samt ray tracing på detta, punkt slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Har man en vettig HDD (inget skräp som 1tb desktop eller 5200rpm) är laddningstider ganska korta. Problemet är oftast spelen inte har gjorts för laddning från HDDs.

Nu när hdds börjar närma sig 300 i läsning är fördelarna med SSDs få

Huh? En HDD kommer aldrig att kunna mäta sig med en SSD eftersom SSDs styrka är accesstiderna. En fördel som HDD nog aldrig kommer att komma ens i närheten pga. teknologiska orsaker. Inte dess överföringshastighet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Klart som fn dom skall ha olika metoder, får väl inte vara enkelt för utvecklarna att optimera till flera format

Permalänk
Medlem
Skrivet av marow:

Klart som fn dom skall ha olika metoder, får väl inte vara enkelt för utvecklarna att optimera till flera format

Tråkigt av AMD att också göra grafikkort när det hade varit så mycket enklare med bara Nvidia. Och nu ska Intel krångla till det också tydligen. För att inte tala om alla dessa olika spelmotorer!

Vilka tider...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Tråkigt av AMD att också göra grafikkort när det hade varit så mycket enklare med bara Nvidia. Och nu ska Intel krångla till det också tydligen. För att inte tala om alla dessa olika spelmotorer!

Vilka tider...

hmm,, jag tror du missförstått vad jag menade, det jag klagade på är att båda bolagen använder sig av samma amd krets men måste så klart använda denna på olika sätt, vilket jag bara antar blir besvärligare för utveklarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av marow:

hmm,, jag tror du missförstått vad jag menade, det jag klagade på är att båda bolagen använder sig av samma amd krets men måste så klart använda denna på olika sätt, vilket jag bara antar blir besvärligare för utveklarna

Inget har dock sagts klart om att det är samma hårdvara heller, det har enbart spekulerats i att huvudkretsen förmodligen är baserad på samma grund.

Så är det något som liknar nuvarande generation så har de två sidorna beställt så vitt skilda specialdesigner att det ändå är att jämställa med olika arkitekturer, även denna gång.

Oavsett vilket så är det också lika oklart hur mycket roll denna skillnad spelar i vilket fall. Till vilken grad detta kommer anpassas och underlättas via API vet eventuellt inte ens de som fått utvecklarenheter ännu. (även om jag hoppas sånt är färdigt i lite godare tid än tidigare generationer)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av marow:

hmm,, jag tror du missförstått vad jag menade, det jag klagade på är att båda bolagen använder sig av samma amd krets men måste så klart använda denna på olika sätt, vilket jag bara antar blir besvärligare för utveklarna

Well.. Om Xbox One och PS4 hade ganska olika lösningar när det kom till hårdvara. Där PS4 använde 8 GB GDDR5 som systemminne så använde t.ex. Xbox One 8GB DDR3 plus 32 MB eSRam som cache. Detta betyder att man måste använda sagda krets olika oberoende om de är identiska i övrigt eller inte.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Har man en vettig HDD (inget skräp som 1tb desktop eller 5200rpm) är laddningstider ganska korta. Problemet är oftast spelen inte har gjorts för laddning från HDDs.

Nu när hdds börjar närma sig 300 i läsning är fördelarna med SSDs få

Nej, fördelarna är lika oavsett om en vanlig disk når 300 eller 600 läshastighet eller inte.
Det handlar inte bara om överföringshastigheter, det handlar även om vad SSD-diskar gör absolut bäst; accesstider.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Inget har dock sagts klart om att det är samma hårdvara heller, det har enbart spekulerats i att huvudkretsen förmodligen är baserad på samma grund.

Så är det något som liknar nuvarande generation så har de två sidorna beställt så vitt skilda specialdesigner att det ändå är att jämställa med olika arkitekturer, även denna gång.

Oavsett vilket så är det också lika oklart hur mycket roll denna skillnad spelar i vilket fall. Till vilken grad detta kommer anpassas och underlättas via API vet eventuellt inte ens de som fått utvecklarenheter ännu. (även om jag hoppas sånt är färdigt i lite godare tid än tidigare generationer)

Skrivet av Xinpei:

Well.. Om Xbox One och PS4 hade ganska olika lösningar när det kom till hårdvara. Där PS4 använde 8 GB GDDR5 som systemminne så använde t.ex. Xbox One 8GB DDR3 plus 32 MB eSRam som cache. Detta betyder att man måste använda sagda krets olika oberoende om de är identiska i övrigt eller inte.

Ni har absolut rätt, men det ändrar inte det faktum att det vore enklare för utvecklarna om dom skulle använda samma tillväga gångsätt, det är allt jag ville få sagt.