Permalänk

Borde jag ta examen?

(La detta här då jag inte kunde skapa ny tråd i övrigt-delen)

Pluggat till civilingenjör i datateknik vid KTH i ca 4,5 år innan jag började jobba och lade plugget på hyllan. Har exjobb plus rester i några få ämnen kvar. Låt säga att det skulle ta 3/4-1 år att slutföra resterande delen av utbildningen. Gick väldigt trögt i slutet och kände att jag måste göra något annat än att plugga för att se hur det är, även om det till synes ser ut som jag har lite kvar så kändes det inte alls så i stunden.

Nu jobbar jag som IT-konsult som programmerare i Java/Angular mm. (Fullstack som många nog skulle säga) i Stockholm och efter provanställning tjänar jag nu 33500kr innan skatt (ca 26 efter). Borde jag vara nöjd? Trivs på jobbet, schyssta kolleger, superbra chef och knappt någon stress. Är min lön bara ok eller är den rent av toppen med tanke på att jag är i 25-årsåldern och inte exad? Missar jag chanser i arbetslivet om jag inte tar examen? Att ta tjänstledigt och slutföra studierna känns svårt nu, vill köpa lgh och ta bolån osv. Tacksam för svar och diskussion. Ni får gärna berätta hur ni ligger till och vad ni hade för lön/löneutveckling efter utbildningen.

Permalänk
Medlem

Hade jag varit i din sits hade jag nog ångrat mig längre fram att jag inte slutförde utbildningen. Tror dock inte att det kommer påverka dina jobbmöjligheter och löneutveckling nämnvärt. Har du väl kommit in i någon bransch och skaffat erfarenhet så väger den erfarenheten tyngre.

Är väl vissa jobb där det är krav på att du är utexaminerad civilingenjör som du inte kommer kunna få men dessa är förhållandevis få.

Permalänk
Medlem

Spontant känns det som att du går miste om någon/några tusenlappar i lön, med tanke på att du är i Stockholm. Inga jättepengar dock.

Skulle säga att den största fördelen med att ta examen borde komma vid eventuellt nytt jobbsökande. Att faktiskt ha en examen att "visa upp" vid en intervju är lättare än att förklara att du är nära, men inte riktigt där. Borde även öppna upp en del möjligheter och fler erbjudanden, vilket du såklart kan använda för ett bättre utgångsläge i en löneförhandling.

Du har inte möjlighet att läsa in studierna vid sidan om jobbet? Antingen på kvällar och så, eller gå ner lite i tid på jobbet. Sen kanske även finns möjlighet att du gör ditt exjobb på nuvarande jobbet? (Har du klarat alla kurser i grundblocket kanske du även kan börja med att göra exjobbet, och ta dina missade kurser efteråt)

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av coffeelover:

(La detta här då jag inte kunde skapa ny tråd i övrigt-delen)

Pluggat till civilingenjör i datateknik vid KTH i ca 4,5 år innan jag började jobba och lade plugget på hyllan. Har exjobb plus rester i några få ämnen kvar. Låt säga att det skulle ta 3/4-1 år att slutföra resterande delen av utbildningen. Gick väldigt trögt i slutet och kände att jag måste göra något annat än att plugga för att se hur det är, även om det till synes ser ut som jag har lite kvar så kändes det inte alls så i stunden.

Nu jobbar jag som IT-konsult som programmerare i Java/Angular mm. (Fullstack som många nog skulle säga) i Stockholm och efter provanställning tjänar jag nu 33500kr innan skatt (ca 26 efter). Borde jag vara nöjd? Trivs på jobbet, schyssta kolleger, superbra chef och knappt någon stress. Är min lön bara ok eller är den rent av toppen med tanke på att jag är i 25-årsåldern och inte exad? Missar jag chanser i arbetslivet om jag inte tar examen? Att ta tjänstledigt och slutföra studierna känns svårt nu, vill köpa lgh och ta bolån osv. Tacksam för svar och diskussion. Ni får gärna berätta hur ni ligger till och vad ni hade för lön/löneutveckling efter utbildningen.

Jag hade nog gjort klart utbildningen, jag tror t.om företaget du jobbar på kommer uppmuntra dig till att göra det. Du kan troligtvis få bättre löneutveckling längre fram med en examen på pappret.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Kort svar: Ja!

Lite längre svar: Ja det tycker jag absolut, även om du trivs enormt bra nu så är det alltid bra att ha något "svart på vit" så att säga inför framtiden. Och vad är ett knappt år 1 nu om låt oss säga 10-20år?

Vet inte vad det kostar att bo i Stockholm så vet inte hur lönen är. Det som egentligen är intressant (enligt mig iallafall) är hur mycket man har kvar på kontot efter alla "måste" utgifter (boende, transport, mat och övriga räkningar) är betalda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av coffeelover:

(La detta här då jag inte kunde skapa ny tråd i övrigt-delen)

Pluggat till civilingenjör i datateknik vid KTH i ca 4,5 år innan jag började jobba och lade plugget på hyllan. Har exjobb plus rester i några få ämnen kvar. Låt säga att det skulle ta 3/4-1 år att slutföra resterande delen av utbildningen. Gick väldigt trögt i slutet och kände att jag måste göra något annat än att plugga för att se hur det är, även om det till synes ser ut som jag har lite kvar så kändes det inte alls så i stunden.

Nu jobbar jag som IT-konsult som programmerare i Java/Angular mm. (Fullstack som många nog skulle säga) i Stockholm och efter provanställning tjänar jag nu 33500kr innan skatt (ca 26 efter). Borde jag vara nöjd? Trivs på jobbet, schyssta kolleger, superbra chef och knappt någon stress. Är min lön bara ok eller är den rent av toppen med tanke på att jag är i 25-årsåldern och inte exad? Missar jag chanser i arbetslivet om jag inte tar examen? Att ta tjänstledigt och slutföra studierna känns svårt nu, vill köpa lgh och ta bolån osv. Tacksam för svar och diskussion. Ni får gärna berätta hur ni ligger till och vad ni hade för lön/löneutveckling efter utbildningen.

Jag gjorde ungefär samma som du, fast på Chalmers i stället. Jag har exjobbet, och två kurser kvar har jag för mig. Jag har däremot tagit ut min kandidatexamen.

Jag började jobba heltid för snart 5 år sedan, och har än så länge inte ångrat det. Än så länge har jag inte märkt av att jag skulle vara "diskriminerad" pga avsaknad av master - jag blev headhuntad av en stor sökmotor/annonsfirma (den största) och jobbade på ett av deras kontor i London ett tag innan jag ledsnade och flyttade tillbaka till Sverige.

Lönemässigt så ligger jag absolut bättre till än kompisar till mig som har tagit ut sin civing från F.

Jag tänker att jag gör klart det där en regnig sommar, då ekonomin kraschar och ingen har något jobb att gå till.

Rent arbetsmarknadsmässigt, så är väl den enda "faktiska" gången någon bryr sig om du har examen eller ej är nog om du skulle doktorera. De andra ställena som tror mer på en bit papper än faktiska kunskaper vill jag rent generellt nog inte vara på.

Så trivs du med det du gör, så kör hårt! I vår branch skriks det på folk så idag är det nästan märkligt med folk som har gått klart D (jag tror jag känner... en? som faktiskt är klar från D - vi är rätt många som inte är klara... )

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coffeelover:

(La detta här då jag inte kunde skapa ny tråd i övrigt-delen)

Pluggat till civilingenjör i datateknik vid KTH i ca 4,5 år innan jag började jobba och lade plugget på hyllan. Har exjobb plus rester i några få ämnen kvar. Låt säga att det skulle ta 3/4-1 år att slutföra resterande delen av utbildningen. Gick väldigt trögt i slutet och kände att jag måste göra något annat än att plugga för att se hur det är, även om det till synes ser ut som jag har lite kvar så kändes det inte alls så i stunden.

Nu jobbar jag som IT-konsult som programmerare i Java/Angular mm. (Fullstack som många nog skulle säga) i Stockholm och efter provanställning tjänar jag nu 33500kr innan skatt (ca 26 efter). Borde jag vara nöjd? Trivs på jobbet, schyssta kolleger, superbra chef och knappt någon stress. Är min lön bara ok eller är den rent av toppen med tanke på att jag är i 25-årsåldern och inte exad? Missar jag chanser i arbetslivet om jag inte tar examen? Att ta tjänstledigt och slutföra studierna känns svårt nu, vill köpa lgh och ta bolån osv. Tacksam för svar och diskussion. Ni får gärna berätta hur ni ligger till och vad ni hade för lön/löneutveckling efter utbildningen.

Angående lön så har jag fått liknande erbjudanden (ingångslön utan examen) i Göteborg, så du kan nog få ännu högre i dagsläget om det är viktigt. Alla söker folk inom IT.
Examen är nog inte livsviktigt men jag vet att jag ska ta en. Har en polare som gick in i Stockholm på 38 direkt efter examen, men känner också folk utan examen som tjänar bra. Så länge man levererar...
Men 1 år är ingenting och det är väl nu eller aldrig.. sen kan man få några lax för exjobb också.
Your call..

PS: rent historiskt har det funnits vissa bolag som kräver en mastersexamen, typ Ericsson. Men bristen på folk har saker nog förändrats. Sen väger erfarenhet också.

Permalänk
Medlem

Jag har ex-jobbet och några kurser kvar, kan inte påstå att jag saknat att ha examen (och det är 14 år sen jag slutade plugga).

Men, räkna inte med att du kommer orka ta tag i det någon gång i framtiden, den idéen hade jag fram tills jag skaffade barn

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

under mina 20 inom IT så är mina erfarenheter att man behöver utbildningen som mest inför sitt föra eller andra jobb, sen tittar arbetsgivaren på meriter och referenser.

Tycker du ska vara nöjd med den lönen som första jobb å 25åring, men du skall inte vara nöjd livet ut

Du skall samla på dig mer kunskap och erfaranheter i takten du blir äldre å där med kommer du kunna bumpa upp lönen vart efter som

De du beskriver om att du triv å så är sjukt viktigt, och det är bra att du hittat ett jobb så tidigt som ger dig detta. för de är inte alla förunnat skall du veta

Jag själv gick på Universitetet i sthlm, men avslutade inte sista året då jag fick jobb erbjudande från Routers Svenska AB i sthlm.

Sen vet jag att vissa arbetsgivare vill ha Doers, å inte teoretiker, och att dessa arbetsgivare anser att dem med utbildning å examen ofta tillhör skaran teoretiker, sen om de faktiskt är så eller inte må så vara, men jag har varit med om arbetsgivare som resonerat så om folk jag velat anställa.

tror inte du går miste om nå pengar direkt, jag tjänar betydligt mer än de som har examen.
så den inviduella prestationen väger mer över tid än en examen

men en sak är säker, utbildning är ALDRIG fel, men jag tror inte du behöver den för att tjäna mer pengar som de ser ut just nu i vår bransch

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Du går ju en utbildning för att få ett jobb.
Du har redan ett jobb i branschen, tror du att du lär dig mer i skolan än om du fortsätter att jobba 1 år till?

Ser egentligen ingen vits med examen om du inte vill söka jobb utomlands eller på bolag som Google etc.
Har du jobbat några år så väger dina arbetsmeriter tyngre än utbildning.
Det skulle vara om du personligen vill ta examen för att kunna säga att du har en examen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vissa företag har som policy att de med examen kanske får 1000kr mer i lön. Hos oss har det ingen betydelse. Skulle du få 1000kr/mån så blir det ändå inte så mycket efter skatt jämfört med att förlora ett helt års inkomst. Räknar vi enkelt med 50% skatt på de sista 1000kr så blir det ju bara 6000kr/år efter skatt. Tar ganska många år innan du tjänat in en hel årslön, närmare bestämt 52 år. Så om det enbart är för lönens skull hade jag inte gjort det.