TV-funktion för "ökad fps" i tex spel, Motion flow?

Permalänk
Medlem

TV-funktion för "ökad fps" i tex spel, Motion flow?

Tjena. Dålig koll på TV och dess funktioner men har en gammal Philips LCD TV som har en funktion som gör att det känns som spel har en högre FPS, har för mig den heter Motion Flow på Philips. Hur är det på nya TV-apparater som tex Samsung QLED, finns denna funktion där med?

Har alltid föredragit att spela tex Zelda BOTW på den TV'n och även mitt PS4pro ist för på den lite nyare TVn vi har, just pga att det blir en mjukare rörelse så vore ju trevligt om man kunde hitta en 65" QLED som har någon liknande funktion också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -Pulma-:

Tjena. Dålig koll på TV och dess funktioner men har en gammal Philips LCD TV som har en funktion som gör att det känns som spel har en högre FPS, har för mig den heter Motion Flow på Philips. Hur är det på nya TV-apparater som tex Samsung QLED, finns denna funktion där med?

Har alltid föredragit att spela tex Zelda BOTW på den TV'n och även mitt PS4pro ist för på den lite nyare TVn vi har, just pga att det blir en mjukare rörelse så vore ju trevligt om man kunde hitta en 65" QLED som har någon liknande funktion också.

Hej.

Motion flow går till som så att din TV kopierar signalen för att ge dig något som uppfattas som flytet du beskriver.

Det gör att istället för att visa 60 riktiga bilder per sekund så kanske den visar 100 där 60 är äkta och 40 är fejk.

De flesta apparater har detta under olika namn för t.ex folk som tittar på fotboll osv.

Föressten, hur mycket pengar vill du spendera på din nya TV?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Dessa typer at rörelse smoothing är inte rekommenderat att köra när man spelar. Då de introducerar en del latens som minskar respons tiden. Alltså tiden det tar från att du trycker på en knapp på kontrollen, till att du ser nått hända på skärmen.
Denna function är tänkt i huvudsak endast för video där respons tid inte är en faktor.
Generellt så är det bäst att spela på så kallad "game mode" som flesta TV apparater har idag. Där majoriteten av bild "förbättringar" stängs av för att maximera respons tiden på TVn.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Bildexpert 📺

@-Pulma-: Funktionen finns redan på nästan alla nya TV. Som skrivet faller den idén på att det blir för stora latenser, fördröjningar och det blir mellan 80 till 200 ms latens eller input lag.

Interpolering beräknar fram nya bildrutor genom att vikta övergångarna mellan flera bildrutor. För att det ska fungera måste det finns flera bildrutor att beräkna från vilket då ger en stor fördröjning. Detta leder också till olika fel och artefakter i bilden. Allt från flimmer och "auror" till sådant som att hårkors flyttar på sig eller få dubbla konturer. Tillsammans med latensen blir lite som att spela på fyllan för saker och ting rör sig inte riktigt som man tänkt sig.

Så det vanliga är tvärtom "Hur stänger jag av sk-ten?" och så förklarar jag att nya TV har ett spelläge som stänger av dessa funktioner.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Mycket lärorikt. Har alltid varit en sådan som sänker grafiken i spel för att få ut några fler fps =P
Men skönt att veta att funktionen iaf finns där då, så får man testa själv och se vilket som känns bäst på den nya TV'n.

Lifooz: Hade väl varit trevligt om man kunde komma undan med en vettig 65" för runt 15k. Man kanske inte bör ha för stora förhoppningar på Black Friday men den som lever får se

Har ni förslag på en prisvärd QLED så tar jag tacksamt emot era tips på även det.