Permalänk
Skrivet av Regert:

Är det känt vilken hårdvara de kör på? Står lite luddigt på deras hemsida.

Skickades från m.sweclockers.com

@Regert:

Saxat från Task Manager / Performance

CPU:
Intel(R) Xeon(R) CPU E5-2678 v3 @ 2.50GHz
Base speed: 2,50 GHz
Sockets: 1
Virtual processors: 8
Virtual machine: Yes

Memory:
12,0 GB

Disk 0 (C:):
QEMU QEMU HARDDISK SCSI Disk Device
Capacity: 256 GB

GPU 0:
NVIDIA GeForce GTX 1080
Dedicated GPU memory 0,2/8,0 GB
Shared GPU memory 0,1/6,0 GB
GPU Memory 0,3/14,0 GB

Permalänk
Medlem

@strommarn: Tack!
Oj, Hade väntat mig lite snabbare CPU (GHz). Men det kanske räcker.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Skrivet av Regert:

@strommarn: Tack!
Oj, Hade väntat mig lite snabbare CPU (GHz). Men det kanske räcker.

Jo, tycker också det kunde varit en snabbare CPU med ex. 3,20GHz. Men jag har inte märkt något negativt med nuvarande komponenter.
Allt flyter på fint.

Permalänk

Om din shadow tech premiering

@strommarn: Tjena, jag bor i stockholm sverige och jag undrade hur du gjorde när du anmälde dig till shadow tech, gick du in på den tyska hemsidan och skrev du bara in en tyskt location och gatuadress och allting. Eller gick du in på den amerikankst hemsidan och kan man bara ändra datacenter senare. Men om man är i sverige så sa du väll man ska välja den tyska datacenter, men hur gör man egentligen det undrar jag.

Permalänk
Medlem

Täcker detta verkar intressant. Dock är ju frågan om det lönar sig.
Är inte längre någon "hardcore" gamer, utan spelar mest bara när tiden finns, vilket inte är så ofta längre, men det är ju nice om det är bra grejor när man väl skall spela.

Skulle ju vara smutt att bara jacka in sin laptop i dockan och spela så slipper man en stor stationär dator som står och brummar.

Men man får alltså en virtuell maskin i molnet som man typ installerar steam på och sedan installerar man sina spel den vägen?

Hur funkar det om man vill vara flera användare? Om tex grabben vill spela?
Måste man välja det land som vill ansluta emot när man registrerar sig? Eller kan man byta? Tänkte om man registrerar sig usa för att dollarkursen är bättre, måste man spela mot det Amerikanska data centret då?

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat att registrera mig, och det fungerade en gång iallafall. Men nu kan jag inte logga in längre. Klienten hänger sig vid "getting stream" och sedan händer inget mer

Permalänk
Skrivet av Hoodietheman:

@strommarn: Tjena, jag bor i stockholm sverige och jag undrade hur du gjorde när du anmälde dig till shadow tech, gick du in på den tyska hemsidan och skrev du bara in en tyskt location och gatuadress och allting. Eller gick du in på den amerikankst hemsidan och kan man bara ändra datacenter senare. Men om man är i sverige så sa du väll man ska välja den tyska datacenter, men hur gör man egentligen det undrar jag.

Du reggar dig på tyska sidan för att få plats i det tyska datacentret, man får inte aktivt välja det själv utan det går på vilken sida man reggar sig på om jag minns rätt. https://shadow.tech/dede

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Skrivet av look2:

Nu har jag testat att registrera mig, och det fungerade en gång iallafall. Men nu kan jag inte logga in längre. Klienten hänger sig vid "getting stream" och sedan händer inget mer

Eftersom det inte är något felmeddelande så är det inget som är listat i deras FAQ. Du får kontakta supporten, se https://help.shadow.tech/hc/en-gb/articles/360019634694-Conta...

Visa signatur

Permalänk

@Hoodietheman:

Registrera dig inte via den Brittiska (UK) sidan, då kommer din Shadow PC att hostas i Paris = högre latency.
Om du registrerar dig via den Amerikanska sidan, då kommer din Shadow PC att hostas i USA = riktigt jäkla dålig latency.
Registrera er endast via den tyska sidan, då kommer Shadown PC:n att hostas i Amsterdam med bra ping. (Använd Google Chrome som kan översätta sidan till dig).
Använd promokod THELSLUH
Sverige kommer snart finnas som ett alternativ på Shadow.tech

Kör ett pingtest hemifrån mot 85.190.88.241, allt under 20ms är kanon, 20-30ms är OK och allt över ca 32ms så börjar man känna av lite inputlag.
Ha i åtanke att er peering (AN) kan variera beroende på vilken ISP ni har. Jag rekommenderar Telia eller Bredbandsson (har telia som underleverantör). Bor i nordvästra Skåne och ligger på 17-19ms och det känns verkligen som att jag sitter lokalt och spelar, märker inte av någon latency alls.

@look2:
Efter det att du har registrerat dig så brukar det ta ett bra tag innan din Shadow PC är aktiverad. (Tog ca 30 dagar för min del).
Shadow PC:n är en full Windows 10-PC och du kan installera vilka program som helst på den, Steam, Origin, övriga spel, videoediteringsprogram etc. Du får dock inte använda den till t.ex. mining, illegal fildelning etc
Jag har en vanlig ultrabook som jag kör på och har en thunderboltdocka som jag kopplar in den mot som ger mig alla tillbehör, upp till tre skärmar, usb-portar ethernet mm. Tyst och energisnålt. Plus att jag slipper släpa med mig en speldator om jag vill spela någon annan stans. Hårdvaruuppdateringar sköter Shadow och jag kan köra mina spel på maxade grafikinställningar hela tiden

Permalänk

Shadow har idag presenterat olika tier/bestyckningsalternativ.
Rätt imponerande alternativ till vettiga priser.
De nya konfigurationerna kommer gälla från Februari 2020.
Dagens lösning kommer kosta 15 euro istället för 30, så en kostnadshalvering dessutom.

https://shop.shadow.tech/dede/pre-order

Permalänk

Hej!
Jag med följt Shadow, se om de kan vara ett alternativ istället för varje 4 år köpa en ny speldator. Ja kolla tråden försöka få lite info hur man reggar sig. Men skriver man bara in sina adressuppgifter som vanligt. För den vill ju bara man reggar sin adress i det land man valt språk på. Undra bara om jag missuppfattat hur ni har kunnat använda tjänsten när jag fast på reggformuläret.

Permalänk
Medlem

@Darkstrike: Tjänsten finns inte i Sverige.

Så de fyller i uppgifter från annat land.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

@Darkstrike: Tjänsten finns inte i Sverige.

Så de fyller i uppgifter från annat land.

Rent slumpmässiga adressuppgifter? Försöker förstå detta, även om alla väldigt kryptiska vilka uppgifter de skriver i förmuläret för beställningen.

Permalänk
Skrivet av Darkstrike:

Rent slumpmässiga adressuppgifter? Försöker förstå detta, även om alla väldigt kryptiska vilka uppgifter de skriver i förmuläret för beställningen.

Inte helt slumpmässiga.
Jag har skrivit in korrekt för och efternamn, adress, postnummer och ort.
Däremot står det "Deutschland" under land, men det spelar ingen roll.
Regga dig via den Tyska sidan, inget annat. Så att din Shadow blir uppsatt i Amsterdam och inte Paris!

Permalänk
Medlem

@strommarn: Är det verkligen så att man inte känner av inputlag alls? Har testat en Steam Link för att streama i lokala nätverket från speldatorn till TVn och videoströmmen blev lite halvkass och tillräckligt med inputlag för att vara kännbart i snabba spel som rocket league.
Blir därför lite skeptisk till att det skulle funka bättre från en server i Tyskland men det kanske är min hårdvara som är gammal/fel på.

Visa signatur

7600X + 6750 XT

Permalänk
Skrivet av strommarn:

Inte helt slumpmässiga.
Jag har skrivit in korrekt för och efternamn, adress, postnummer och ort.
Däremot står det "Deutschland" under land, men det spelar ingen roll.
Regga dig via den Tyska siden, inget annat. Så att din Shadow blir uppsatt i Amsterdam och inte Paris!

Ahh! Då är jag med. Tack för tipset btw!

Permalänk
Skrivet av strommarn:

@Hoodietheman:

Registrera dig inte via den Brittiska (UK) sidan, då kommer din Shadow PC att hostas i Paris = högre latency.
Om du registrerar dig via den Amerikanska sidan, då kommer din Shadow PC att hostas i USA = riktigt jäkla dålig latency.
Registrera er endast via den tyska sidan, då kommer Shadown PC:n att hostas i Amsterdam med bra ping. (Använd Google Chrome som kan översätta sidan till dig).
Använd promokod THELSLUH
Sverige kommer snart finnas som ett alternativ på Shadow.tech

Kör ett pingtest hemifrån mot 85.190.88.241, allt under 20ms är kanon, 20-30ms är OK och allt över ca 32ms så börjar man känna av lite inputlag.
Ha i åtanke att er peering (AN) kan variera beroende på vilken ISP ni har. Jag rekommenderar Telia eller Bredbandsson (har telia som underleverantör). Bor i nordvästra Skåne och ligger på 17-19ms och det känns verkligen som att jag sitter lokalt och spelar, märker inte av någon latency alls.

@look2:
Efter det att du har registrerat dig så brukar det ta ett bra tag innan din Shadow PC är aktiverad. (Tog ca 30 dagar för min del).
Shadow PC:n är en full Windows 10-PC och du kan installera vilka program som helst på den, Steam, Origin, övriga spel, videoediteringsprogram etc. Du får dock inte använda den till t.ex. mining, illegal fildelning etc
Jag har en vanlig ultrabook som jag kör på och har en thunderboltdocka som jag kopplar in den mot som ger mig alla tillbehör, upp till tre skärmar, usb-portar ethernet mm. Tyst och energisnålt. Plus att jag slipper släpa med mig en speldator om jag vill spela någon annan stans. Hårdvaruuppdateringar sköter Shadow och jag kan köra mina spel på maxade grafikinställningar hela tiden

Vad har du för källa på att det snart kommer till Sverige? Priset blir ju lägre snart också, men bara för en begränsad mängd förbokare så detta känns ju lite svajigt. Jag får la pinga när jag kommer hem från jobbet och se vad jag får för resultat. OM man kan "flytta" sin Shadow, eller i varje fall behålla abonnemangspriset men byta datacenter så blev detta plötsligt extremt intressant för mig. Jag provade tidigare via UK, som jag trodde skulle ha längre ping än DE, men priset kontra vad man fick kändes då aningen högt.

edit: Jag kunde inte hålla mig så jag remotade hem och testade, fick 27 ms för det mesta, ibland 32. Detta var över wifi, hoppas en trådbunden anslutning minskar detta något. Oavsett så kunde jag inte hålla mig utan drog en beställning eftersom det är ett bra pris. Jag undrar dock vad deras befintliga kunder tycker om detta erbjudande.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Strumpa:

@strommarn: Är det verkligen så att man inte känner av inputlag alls? Har testat en Steam Link för att streama i lokala nätverket från speldatorn till TVn och videoströmmen blev lite halvkass och tillräckligt med inputlag för att vara kännbart i snabba spel som rocket league.
Blir därför lite skeptisk till att det skulle funka bättre från en server i Tyskland men det kanske är min hårdvara som är gammal/fel på.

Det beror på vilken latency du har mellan klient-Shadow; vilket i sin tur styrs av din geografiska position, vilken typ av uppkoppling du har, ISP (ex. vilken AN/peering din ISP använder) osv.
T.ex. jag bytte bredbandsleverantör från Bredband2 till Bredbandsson och kapade min latency med hälften. Innan dess körde jag via ComHems fiberkoax och där hade jag en latency på 27-30ms. (Nu mera har jag fiber och det är verkligen att rekommendera).
Med Bredbandsson brukar jag ligga på ca 17ms i latency till min Shadow och jag märker verkligen ingen skillnad jämfört med om jag skulle köra spelen lokalt. Men...är man en pro gamer kanske det inte skulle vara optimalt.
Shadow har verkligen haft latency i åtanke när de har byggt sin virtualisering- och streaminglösning.
Testa en månad och är du inte nöjd så kancellera din prenumeration.

Permalänk
Skrivet av Role_Model:

Vad har du för källa på att det snart kommer till Sverige? Priset blir ju lägre snart också, men bara för en begränsad mängd förbokare så detta känns ju lite svajigt. Jag får la pinga när jag kommer hem från jobbet och se vad jag får för resultat. OM man kan "flytta" sin Shadow, eller i varje fall behålla abonnemangspriset men byta datacenter så blev detta plötsligt extremt intressant för mig. Jag provade tidigare via UK, som jag trodde skulle ha längre ping än DE, men priset kontra vad man fick kändes då aningen högt.

edit: Jag kunde inte hålla mig så jag remotade hem och testade, fick 27 ms för det mesta, ibland 32. Detta var över wifi, hoppas en trådbunden anslutning minskar detta något. Oavsett så kunde jag inte hålla mig utan drog en beställning eftersom det är ett bra pris. Jag undrar dock vad deras befintliga kunder tycker om detta erbjudande.

Jag gilla erbjudandet också men tror ja ska vänta till löningsdags i slutet av månaden och dra i väg en beställning då, får hoppas det finns kvar då. Man kommer iaf inte åt tjänsten till de priset för än en i Feb 2020 (tror ja de stod).

Permalänk
Skrivet av Role_Model:

Jag deltog på en Q&A session där det diskuterades vidare expansion av Shadow, där nämndes Skandinavien. Men vad "snart" innebär kan ju vara godtyckligt.
Jag gjorde själv misstaget att regga mig via UK-sidan, då sätts inte Shadow PC:n upp i UK utan Paris.
Den virtuella maskinen sätts enbart upp i Amsterdam om man reggar sig via den Tyska sidan och det går inte att flytta VM:n mellan olika DC (jag har själv frågat Shadow). Det finns två DC i Europa, en i Paris och en i Amesterdam.
Se kartan längst ner på sidan för att se var DC finns i världen (https://status.shadow.tech/)

Här har ni två IP adresser som ni kan köra pingtester mot för att mäta skillnaden mellan Paris och AMS. Jag har själv tagit fram IP-adresserna via den virtuella maskinen. Sedan Januari 2019 har jag enbart min Shadow i AMS kvar pga. bättre prestanda/latency.
Shadow Paris DC: 85.190.74.66
Shadow Amsterdam DC: 85.190.88.241

Gör ni en IP-lookup på ovan IP-adresser så kommer ni se deras respektive geo-position samt att det är Blade SAS som är ägare till adresserna, vilket är bolaget som äger Shadow.
https://whatismyipaddress.com/ip-lookup

Den viktigaste nyckeln för en bra upplevelse inom Cloud Gaming är latency, därför blir det naturligt att välja DC med lägst ping.

Permalänk
Skrivet av Darkstrike:

Jag gilla erbjudandet också men tror ja ska vänta till löningsdags i slutet av månaden och dra i väg en beställning då, får hoppas det finns kvar då. Man kommer iaf inte åt tjänsten till de priset för än en i Feb 2020 (tror ja de stod).

Jag såg live på Shadows senaste presskonferens (29/10). Som jag tolka det så är priserna inget erbjudande utan det som kommer erbjudas från Februari 2020 och framåt.
Däremot går det att förhandsboka.

Permalänk
Skrivet av strommarn:

Jag såg live på Shadows senaste presskonferens (29/10). Som jag tolka det så är priserna inget erbjudande utan det som kommer erbjudas från Februari 2020 och framåt.

Ahh ok! Jag skulle vilja boka en sån Ghost men tror de bäst att vänta tills den kommer till Sverige via en Skandinavien lansering. Men bra att veta att priserna inte kommer att förändras.

Permalänk
Skrivet av strommarn:

Jag deltog på en Q&A session där det diskuterades vidare expansion av Shadow, där nämndes Skandinavien. Men vad "snart" innebär kan ju vara godtyckligt.
Jag gjorde själv misstaget att regga mig via UK-sidan, då sätts inte Shadow PC:n upp i UK utan Paris.
Den virtuella maskinen sätts enbart upp i Amsterdam om man reggar sig via den Tyska sidan och det går inte att flytta VM:n mellan olika DC (jag har själv frågat Shadow). Det finns två DC i Europa, en i Paris och en i Amesterdam.
Se kartan längst ner på sidan för att se var DC finns i världen (https://status.shadow.tech/)

Här har ni två IP adresser som ni kan köra pingtester mot för att mäta skillnaden mellan Paris och AMS. Jag har själv tagit fram IP-adresserna via den virtuella maskinen. Sedan Januari 2019 har jag enbart min Shadow i AMS kvar pga. bättre prestanda/latency.
Shadow Paris DC: 85.190.74.66
Shadow Amsterdam DC: 85.190.88.241

Gör ni en IP-lookup på ovan IP-adresser så kommer ni se deras respektive geo-position samt att det är Blade SAS som är ägare till adresserna, vilket är bolaget som äger Shadow.
https://whatismyipaddress.com/ip-lookup

Den viktigaste nyckeln för en bra upplevelse inom Cloud Gaming är latency, därför blir det naturligt att välja DC med lägst ping.

Skrivet av strommarn:

Skrivet av Darkstrike:

Ahh ok! Jag skulle vilja boka en sån Ghost men tror de bäst att vänta tills den kommer till Sverige via en Skandinavien lansering. Men bra att veta att priserna inte kommer att förändras.

Tack för infon om presskonferens och IP-nr osv. Just det här med priserna känns väldigt luddigt. Minns jag rätt så har de relativt få användare idag, färre än 50 000, så jag tänkte att de kanske begränsar till de första 50 000 nya kunderna helt enkelt för att de inte har plats nog. Men när jag googlade på "shadow tech press conference" så menar artikeln i det första resultatet att priserna kommer att öka efter de första 50 000.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Role_Model:

Tack för infon om presskonferens och IP-nr osv. Just det här med priserna känns väldigt luddigt. Minns jag rätt så har de relativt få användare idag, färre än 50 000, så jag tänkte att de kanske begränsar till de första 50 000 nya kunderna helt enkelt för att de inte har plats nog. Men när jag googlade på "shadow tech press conference" så menar artikeln i det första resultatet att priserna kommer att öka efter de första 50 000.

Aha, förstår.
Nej det är ordinarie priser.
Nedan utsaxat från Shadows officiella kanal.
De har 70kkr användare idag. Nämndes också på deras presskonferens.

"Beginning February 2020, there will be three tiers of Shadow available to you! What are they?

Shadow Boost
-3.4GHz w/ 4 cores, GTX 1080, 12 GB RAM, 256 GB storage
-Starting from £12.99 / 12,99€

Shadow Ultra
-4GHz w/ 4 cores, RTX 2080, 16 GB RAM, 512 GB storage
-Starting from £24.99 / 24,99€

Shadow Infinite
-4GHz w/ 6 cores, Titan RTX equivalent, 32 GB RAM, 1 TB storage
-Starting from £39.99 / 39,99€ "

Permalänk
Skrivet av strommarn:

Aha, förstår.
Nej det är ordinarie priser.
Nedan utsaxat från Shadows officiella kanal.
De har 70kkr användare idag. Nämndes också på deras presskonferens.

"Beginning February 2020, there will be three tiers of Shadow available to you! What are they?

Shadow Boost
-3.4GHz w/ 4 cores, GTX 1080, 12 GB RAM, 256 GB storage
-Starting from £12.99 / 12,99€

Shadow Ultra
-4GHz w/ 4 cores, RTX 2080, 16 GB RAM, 512 GB storage
-Starting from £24.99 / 24,99€

Shadow Infinite
-4GHz w/ 6 cores, Titan RTX equivalent, 32 GB RAM, 1 TB storage
-Starting from £39.99 / 39,99€ "

Jag förstår, men tycker ändå att de är rätt otydliga här. Erbjudandet finns t.ex. inte alls i USA. Känns lite svajigt, men jag har förhandsbokat oavsett.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Role_Model:

Jag förstår, men tycker ändå att de är rätt otydliga här. Erbjudandet finns t.ex. inte alls i USA. Känns lite svajigt, men jag har förhandsbokat oavsett.

Nice! Du kommer nog inte bli besviken
Vilken tier tog du (nyfiken)
Vad har du för ping mot AMS DC?

PS. Du verkar ha rätt ang de 50.000 användare, därefter dyrare. Gick igenom deras keynots igen....

Permalänk
Skrivet av strommarn:

Nice! Du kommer nog inte bli besviken
Vilken tier tog du (nyfiken)
Vad har du för ping mot AMS DC?

PS. Du verkar ha rätt ang de 50.000 användare, därefter dyrare. Gick igenom deras keynots igen....

Jag körde på det billigaste alternativet, det mittersta å det övre menar de är avsett för 4k, vilket är overkill för mig. Min ping var ca 27 ms i snitt om jag minns rätt, ibland 31-32 som högst. Jag testade dock via wifi, så kanske går det något fortare om jag provar via ethernet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Role_Model:

Jag körde på det billigaste alternativet, det mittersta å det övre menar de är avsett för 4k, vilket är overkill för mig. Min ping var ca 27 ms i snitt om jag minns rätt, ibland 31-32 som högst. Jag testade dock via wifi, så kanske går det något fortare om jag provar via ethernet.

Okej, nice!
Jag kör ju på den konfigurationen du har beställt och det fungerar bra för min del. Kör själv endast 1080.
Tidigare körde jag över WiFI (5Ghz) men har gått över till ethernet och märker att streamingen känns mer stabil.

Permalänk
Medlem

Vill köpa detta, går genom tyska sidan för att få dator i Amsterdam. Men lyckas bara förbeställa de nya, hittar inge gamla erbjudanden. Måste man vänta till 2020 februari?

Permalänk
Skrivet av Badmondy:

Vill köpa detta, går genom tyska sidan för att få dator i Amsterdam. Men lyckas bara förbeställa de nya, hittar inge gamla erbjudanden. Måste man vänta till 2020 februari?

Det ser inte ut som att det går i dagsläget, men om jag minns rätt så tog det upp mot en månad att få igång sin dator efter beställning, så den faktiska väntan är egentligen "bara" 2 månader istället för 3 då.

Visa signatur