Permalänk
Avstängd
Skrivet av OSkar000:

Fortsätter på denna tråd eftersom vi sitter och försöker bestämma oss för vad som är bästa klipparen för vår tomt. Tänkte passa på nu under hösten och vintern ifall det blir några erbjudanden.

Har cirka 1000 kvadratmeter tomt och av de är nånstans 600-700 kvadratmeter gräsmatta. Merparten av gräsmattan är i stort sett helt platt bortsett från två ganska svaga lutningar (1 meter höjd på cirka 7 meter längd).

Närmast tillhands ligger Husqvarna 310 (https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2979572) eller möjligen Gardena Smart Silenio Life (https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5039936)

Prioriterar krångelfrihet och smidighet framför lågt pris. Vill helst köra enligt principen "koppla in och glöm bort" utöver vanligt enkelt underhåll. Service och installation räknar jag med att ordna själv.

Hur mycket överkapacitet är värt att satsa på? Båda ovanstående är för 1000 kvadratmeter och borde ha runt 30-40% mer kapacitet än vad som "behövs". Senaste året har gräset växt som ogräs under vissa perioder när det varit varmt och lagom blött.

Säger som @Dunde, satsa på en maskin från Husqvarnafamiljen. Jag har själv en Husqvarna 320 (Hubert) som nu är fyra år och han går och går utan problem. Visst har man fått lägga om tråden någon gång och den har kört fast någon gång men detta beror egentligen endast på mig själv och att vår gräsmatta varit skräp. Vår gräsmatta är ca 430 m2 som mer eller mindre går runt hela huset.
I förra veckan rullade jag ut helt ny gräsmatta så nu till våren ska han få börja jaga nya gosiga strån efter att jag gör om installationen helt och hållet.

Jag har ingen app till min och ser egentligen inget behov men visst hade det varit trevligt att slippa att grannarna kommer över och säger till att gräsklipparen står och larmar. Samtidigt så är det inte värt priset. På min är det elektronisk höjdjustering som jag tycker är väldigt skönt, kan ställa in den på 3cm så ställer den om sig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Största fördelarna för mig med robotklippare har varit att mossan försvunnit helt, sniglarna mördas av nattklippning då och då. Och att man kan "klippa gräset" och spela Battlefield samtidigt

Kör inte klipparen på natten då den kan skada djur som är nattaktiva, speciellt igelkotten som inte flyr utan rullar ihop sig istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En spaning jag har när man kollar på robot gräsklippare, varför har de så himla små batterier? Cirka 40-80wh
Jag menar det är stora pjäser som väger ganska många kilo. Borde ju lätt kunna vara större batterier. Speciellt till vad de kostar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

En spaning jag har när man kollar på robot gräsklippare, varför har de så himla små batterier? Cirka 40-80wh
Jag menar det är stora pjäser som väger ganska många kilo. Borde ju lätt kunna vara större batterier. Speciellt till vad de kostar!

Skickades från m.sweclockers.com

Är nog ändå en fråga om kostnad. Batteriet en av de komponenter som kostar mest så tillverkaren optimerar kapaciteten i förhållande till vad klipparen ska klara för att kunna erbjuda en billigare produkt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Är nog ändå en fråga om kostnad. Batteriet en av de komponenter som kostar mest så tillverkaren optimerar kapaciteten i förhållande till vad klipparen ska klara för att kunna erbjuda en billigare produkt.

Nä det är en lögn att det kostar mycket pengar.

I tex den Gardena life 1000m2 är det 5st 18650 celler. Även om det skulle vara riktigt kvalitetseller så kostar de max 50kr stycket, för dig satt köpa idag som slutkund. För husqvarna kostar de en bråkdel av det.
I en produkt för 12k är detta inget enligt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Nä det är en lögn att det kostar mycket pengar.

I tex den Gardena life 1000m2 är det 5st 18650 celler. Även om det skulle vara riktigt kvalitetseller så kostar de max 50kr stycket, för dig satt köpa idag som slutkund. För husqvarna kostar de en bråkdel av det.
I en produkt för 12k är detta inget enligt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag ska försöka förklara min teori lite bättre då:
En robotgräsklippare är i stort sett ett skal i plast med kretskort och lite elektronik, några motorer, batteri och andra plastdelar.
Om den kostar 10000 i handeln så drar vi bort:
Moms 2500kr -> 7500
butikens marginal 1500kr -> 6000
distributionskedjan 1000kr -> 5000
vinstmarginal 2000kr -> 3000
arbetskostnad 1000kr ->
kvar är då 2000kr till komponenter. Om ett komplett batteriet kostar 300kr skulle slutpriset till konsument bli 1500kr högre med ett dubbelt så dyrt batteri i.
Plötsligt börjar modellen konkurrera med andra modeller i sortimentet som tillverkaren kanske har bättre marginal på.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Har haft Automover sedan 1999.
Nu en 220AC från 2005
Med en klippare för 1800m2 gräs och en ojämn matta på 1800m2 gräs med 30 fruktträn och buskar så behöver den gå 24/7 fram till midsommar när det växer som värst. Sedan går den 8-5 7 dagar i veckan.

Mossa tar den inte bort. Har inte hänt på 20 år.
Mördarsniglar tar den inte heller, men en klippt gräsmatta är torrare än omgivningen så de är i omgivningen istället. Nu har jag klipphöjden på 8 cm eftersom jag har gott om gropar och grusgång. Har det blir på lägst höjd vet jag inte.

Har den varit avstängd en stund tar det 3 dagar (72 timmar) för att få en 95% klippt matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qv:

Har haft Automover sedan 1999.
Nu en 220AC från 2005
Med en klippare för 1800m2 gräs och en ojämn matta på 1800m2 gräs med 30 fruktträn och buskar så behöver den gå 24/7 fram till midsommar när det växer som värst. Sedan går den 8-5 7 dagar i veckan.

Mossa tar den inte bort. Har inte hänt på 20 år.
Mördarsniglar tar den inte heller, men en klippt gräsmatta är torrare än omgivningen så de är i omgivningen istället. Nu har jag klipphöjden på 8 cm eftersom jag har gott om gropar och grusgång. Har det blir på lägst höjd vet jag inte.

Har den varit avstängd en stund tar det 3 dagar (72 timmar) för att få en 95% klippt matta.

Oj, måste gå åt väldigt många laddningscykler på det batteriet. Rullar den bra forfarande efter 14 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qv:

Har haft Automover sedan 1999.
Nu en 220AC från 2005
Med en klippare för 1800m2 gräs och en ojämn matta på 1800m2 gräs med 30 fruktträn och buskar så behöver den gå 24/7 fram till midsommar när det växer som värst. Sedan går den 8-5 7 dagar i veckan.

Mossa tar den inte bort. Har inte hänt på 20 år.
Mördarsniglar tar den inte heller, men en klippt gräsmatta är torrare än omgivningen så de är i omgivningen istället. Nu har jag klipphöjden på 8 cm eftersom jag har gott om gropar och grusgång. Har det blir på lägst höjd vet jag inte.

Har den varit avstängd en stund tar det 3 dagar (72 timmar) för att få en 95% klippt matta.

Gräset blir tätare och lägre när det klipps ofta. Mossan lyfts upp och kan krattas eller spolas bort. Jag har reducerat mossan med 85% på en säsong.
Klipper du tillräckligt lågt ligger sniglarna slaktade lite här och var på morgonen.
Angående nattklippning och igelkottar så finns här inga. Och det måste vara världens minsta igelkott för att gå in under min klippare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Gräset blir tätare och lägre när det klipps ofta. Mossan lyfts upp och kan krattas eller spolas bort. Jag har reducerat mossan med 85% på en säsong.
Klipper du tillräckligt lågt ligger sniglarna slaktade lite här och var på morgonen.
Angående nattklippning och igelkottar så finns här inga. Och det måste vara världens minsta igelkott för att gå in under min klippare.

Skickades från m.sweclockers.com

Just igelkotten finns väl i stora delar av Sverige, men även om du inte bor i just där igelkotten finns så kan den ju skada andra djur också. Det kan ju hända andra djur under dagen också, men man kan ju åtminstone skydda djur som är aktiva under natten genom att bara klippa på dagen.
Såhär blir resultatet och det är inga små igelkottar man ser på bilder om man googlar.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0ngK9M/igelkotten-hittad...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/robotgrasklipparen-ig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Oj, måste gå åt väldigt många laddningscykler på det batteriet. Rullar den bra forfarande efter 14 år?

Den första vart ju inköpt 1999 och gick till 2006. G1:an krävde mer eller mindre en teknisk intresserad för att fungera "bra".
2006 rasade G1:an (ett relä för laddningen är bränt) men då viste jag inte vad felet var så en ny införskaffades.

2006 (en G2) gick i 6600 timmar och i år så vart det moderkortsfel på den.
Så en "ny" införskaffades på Blocket. En 2005 med 1700 drifttimmar. Denna fick ärva knivar, batteri och laddstationen från den förra och har sedan dess klippt våra 1800m2 snällt hela sommaren.

Batteriet är inne på 4:de året. Vilket är bättre än vanligt. Som då är 3 år.

Permalänk
Medlem

När det gäller fel på G2 så
Framhjulen skärs sönder av knivarna. Dock inte alls lika mycket som G1. Nu har de gått upp ytterligare i diameter på axlarna så det är nog bättre.

Bakhjulen är ju en tråkig historia på dessa tidiga G2. Men jag löser fastsättningen genom att borra och gänga några M3 mot navet. Kanske ingen vacker lösning men håller i många drifttimmar.

Åskan tar en laddstation var 8:de år.

Börjar knivarna bli "små" så kommer disken i obalans och då sliter man på lagerna.
Knivar försöker jag byta varje år... ibland kan jag nog byta 2 gånger på ett år....
Har inte haft några lagerproblem.

Mikrobrytaren till stoppknappen och tangentbordet är ju också behov av lite service på dessa äldre.
2010 kom väll nästa (mekaniska) version.

Eftersom jag har en komplett klippare (med trasigt MB) så kommer jag försöka få tag på någon 220AC 2005-2009 till. De går bra. Kör min utan guideslinga sedan några år tillbaka.

Permalänk
Hedersmedlem

Kom på nu att jag borde svara här igen

Verkar i vart fall som att planen på att hålla mig inom Husqvarna-familjen är en bra ide. Nu är det bara att invänta höst/vinter-rean om det dyker upp något intressant där.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OSkar000:

Kom på nu att jag borde svara här igen

Verkar i vart fall som att planen på att hålla mig inom Husqvarna-familjen är en bra ide. Nu är det bara att invänta höst/vinter-rean om det dyker upp något intressant där.

Kollar man prisjakt så är det tyvärr sällan det är någon riktigt bra rabatt på robotarna, iallafall inte Husqvarnas egna. Kan vara någon tusenlapp på blackfriday.
Kolla blocket där man kan göra bra klipp om någon ska sälja huset och kanske bara haft den gående en halv säsong, finns de som aldrig plockat upp den ur lådan också.

Exempel även om den inte var helt ny men enligt annons endast provkörd.
https://mobil.blocket.se/annons/stockholm/husqvarna_automower...

Bor du i närheten av Jönköping så finns möjligheten att köpa utställningsmaskiner för bra pris.
https://mobil.blocket.se/annons/jonkoping/automower_430_x_sky...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Kollar man prisjakt så är det tyvärr sällan det är någon riktigt bra rabatt på robotarna, iallafall inte Husqvarnas egna. Kan vara någon tusenlapp på blackfriday.

Nja, det poppar faktiskt upp klipp lite då o då.
Köpte min 430X från bygghemma för knappt en månad sedan.
Fick pynta 20990:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Kom på nu att jag borde svara här igen

Verkar i vart fall som att planen på att hålla mig inom Husqvarna-familjen är en bra ide. Nu är det bara att invänta höst/vinter-rean om det dyker upp något intressant där.

Clas ohlson kör 20% lite då och då.
Kan vara värt att hålla koll. De har väl gardena och mcculloch.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

@OSkar000: Blev det något kap under BF-rean?

Permalänk
Avstängd

Som återförsäljare för husqvarna kan jag nämna att marginalen är 0 kronor och det enda man kan tjäna pengar på är installation. Finns inget så prispressat som trädgårdsprodukter, möjligtvis gipsskruv då, men det är en annan historia.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flipstah:

@OSkar000: Blev det något kap under BF-rean?

Nope. Hade inte en tanke på det då så det får bli sen till våren.

Gräsmattan har inte återhämtat sig så bra efter sommaren så det lär bli mer jobb med den innan det är värt att köpa gräsklippare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Som återförsäljare för husqvarna kan jag nämna att marginalen är 0 kronor och det enda man kan tjäna pengar på är installation. Finns inget så prispressat som trädgårdsprodukter, möjligtvis gipsskruv då, men det är en annan historia.

Då är det ju ganska anmärkningsvärt att jag "lyckades" köpa en Husqvarna 430X för 20990:-....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elp:

Då är det ju ganska anmärkningsvärt att jag "lyckades" köpa en Husqvarna 430X för 20990:-....

2019 modell eller tidigare års? Det är bara kika prisjakt på produkten så ser du pris där butikerna tjänar 0 kronor på ett ungefär. Allt under är en förlustaffär för butiken. Säg att dom säljer 25st för 20990 på BF, det är ett lågt pris för reklam, den förlusten dvs. Oftast tar dom igen det på andra småsaker i längden. Att vara 1 på prisjakt ger väldigt bra extraförsäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

2019 modell eller tidigare års? Det är bara kika prisjakt på produkten så ser du pris där butikerna tjänar 0 kronor på ett ungefär. Allt under är en förlustaffär för butiken. Säg att dom säljer 25st för 20990 på BF, det är ett lågt pris för reklam, den förlusten dvs. Oftast tar dom igen det på andra småsaker i längden. Att vara 1 på prisjakt ger väldigt bra extraförsäljning.

2019.
En kampanj som Bygghemma hade i höstas och där jag lyckades lägga rabarber på en (de tog slut snabbt!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Som återförsäljare för husqvarna kan jag nämna att marginalen är 0 kronor och det enda man kan tjäna pengar på är installation. Finns inget så prispressat som trädgårdsprodukter, möjligtvis gipsskruv då, men det är en annan historia.

Även om man säljer många robotar för +/- 0 så får man ju kickback av återförsäljaren som gör att affären ändå kan gå plus i slutändan, särskilt om man säljer många. Räkna därtill alla reservdelar och tillbehör som man har möjlighet att sälja, så ser det annorlunda ut. Installationer är något som vi generellt drar ner mer och mer på i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

För er som kör automower. Hur gör ni med knivarna? Har ni hittat bra alternativ till originalknivarna? Tipsa gärna!

Permalänk
Medlem

Köpte denna i år.
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/tradgard/robotgraskli...

Satte ut den för 1 vecka sen.
Hade lite pill med kabeln på sina ställen men den klipper bra och har tuffat på fint änsålänge.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Oooh! Den här tråden har jag missat!

Jag beställde en Worx WR142e förra veckan, var precis och hämtade den på posten. Ska bli mycket intressant att installera och testa den!

Frugan avskydde att den var orange, jag lovade henne att försöka montera isär och lacka om hela maskinen till svart istället, får se hur det går med det. Får bli ett galleri i så fall.

WR142e ska funka via app, wifi och ha en massa trevliga funktioner. Gick på 8400kr, försökte vänta ut ett lägre pris då den varit nere på ~7500kr tidigare, bara för ett par veckor sedan. Ångrar att jag avvaktade men kände inte att jag kunde/ville vänta längre. Sonen vill inte klippa gräs längre, det var för jobbigt och dåligt betalt.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

För er som kör automower. Hur gör ni med knivarna? Har ni hittat bra alternativ till originalknivarna? Tipsa gärna!

9-pack kostar 99kr hos lokala återförsäljaren så har inte haft behov av andra.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP636:

Kör inte klipparen på natten då den kan skada djur som är nattaktiva, speciellt igelkotten som inte flyr utan rullar ihop sig istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är det enda som hindrar mig från att skaffa. Jag har mycket igelkottar, harar och katter som jag är rädd kan bli skadade.

Varför har klipparna inte bättre detektering av t ex djur? Känns som att det bara vore relativt enkelt att smälla på en ir sensor stanna klippandet om något varmblodigt är inom räckhåll?

Permalänk
Medlem

För er som vill "pimpa" era Automowers finns de fina dekaler man kan sätta på https://www.madestickers.com/sv/automower/

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP636:

Kör inte klipparen på natten då den kan skada djur som är nattaktiva, speciellt igelkotten som inte flyr utan rullar ihop sig istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Det här. Min kusin hade ngn husqvarna modell som han hade kört en natt när han var borta. Dagen efter skulle vi ha fest på hans lantställe med nyfrissad matta. Barnen lekte runt som vanligt tills vi upptäckte att den ena hade blodiga byxor. Vi frågade vart han lekt och hittade snart en blodig sörja med diverse rester runt omkring. Det var antagligen bara en stackars kotte men mängden gib kunde ha lurat mig.

Så nej, kör aldrig klipparen vid skymning/kväll/natt.. Den är terminator/jason för varelser som skyddar sig som de gjort i tusentals år så som igelkotten.. Tänk också på att just nu finns det kattungar som börjar tulta runt precis..