Hemmasnickrad prestandaprofil ger Ryzen 3000 rejält höjda turbofrekvenser

Permalänk
Melding Plague

Hemmasnickrad prestandaprofil ger Ryzen 3000 rejält höjda turbofrekvenser

Välkände överklockningsprofilen 1usmus höjer Ryzen 3000-seriens turbofrekvens med upp till 250 MHz genom en skräddarsydd prestandaprofil.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt. Blir att läsa på och ev. testa ikväll efter jobbet.

Permalänk
Medlem

Väldigt spännande lösning men det känns konstigt att AMD själva inte har lyckats komma på det här tidigare. Det vore intressant att se hur lastbalanseringen går till i Linux också och vilka förbättringar som går att göra där.

Permalänk
Medlem

Låter som att AMD borde anställa killen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

Coolt! 😎

Jag önskar att Intel och AMD släppte källkod till mikrokod, firmware, UEFI, FSP/BSP, etc.
Då skulle vi kunna få se fler tweaks, optimeringar, förbättringar och hemmasnickrade profiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallonskalle123:

Coolt! 😎

Jag önskar att Intel och AMD släppte källkod till mikrokod, firmware, UEFI, FSP/BSP, etc.
Då skulle vi kunna få se fler tweaks, optimeringar, förbättringar och hemmasnickrade profiler.

Ja, det låter jättesäkert

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Ger ju dock noll vinst i dagens mest populära spel, Cinebench.

Skämt åsido, det har visat sig svårt för AMD att marknadsföra sin höga IPC och mediokra singeltrådsprestanda pga låga boostfrekvenser, vet inte om de kan ställa om sin marknadsföringsmaskin till något som faktiskt majoriteten av alla PC-användare har nytta av. Misstänker att detta är speciellt gynnsamt i spel även om de är vältrådade.

Permalänk
Hjälpsam

Låter för bra för att vara sant.
Vad är haken?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ger ju dock noll vinst i dagens mest populära spel, Cinebench.

Skämt åsido, det har visat sig svårt för AMD att marknadsföra sin höga IPC och mediokra singeltrådsprestanda pga låga boostfrekvenser, vet inte om de kan ställa om sin marknadsföringsmaskin till något som faktiskt majoriteten av alla PC-användare har nytta av. Misstänker att detta är speciellt gynnsamt i spel även om de är vältrådade.

Jag får högre poäng när jag spelar cinebench med nya profilen, så skillnad är det absolut märker även skillnad i spel och annat. Har 3900X

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Låter för bra för att vara sant.
Vad är haken?

En hake skulle kunna vara stor variation mellan exemplar, vilket kanske inte är något man söker att ha då det tenderar att ge irriterade kunder...

Permalänk
Medlem

Med risk för att låta "besserwissrig" nu -hemmasnickrat ord...

Det är ingen nyhet att schedulern i Windows rullat långt efter sitt bäst före datum.

https://www.zdnet.com/article/anonymous-msft-developer-admits...

https://www.youtube.com/watch?v=WSSAFqzbKgg

https://www.youtube.com/watch?v=M2LOMTpCtLA

https://www.reddit.com/r/linux_gaming/comments/cipltn/windows...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Är väl bara köra ett cpu-bundet spel och visa grafer före och efter?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Lite pinsamt är det allt när en hemmafixare gör det så mycket bättre än AMD själva. Anställ honom snarast!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Lite pinsamt är det allt när en hemmafixare gör det så mycket bättre än AMD själva. Anställ honom snarast!

Skickades från m.sweclockers.com

Men kan denna tweak garantera stabilitet på alla processorer inom samma modell?

Visa signatur

Ryzen 3600, Navi 5700.

Permalänk
Avstängd

Hur ställer man in detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Hur ställer man in detta?

Här har du en guide
https://www.techpowerup.com/review/1usmus-custom-power-plan-f...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Testade nyss single core i CB20 utan PBO, alltså helt stock.
525, tror det är bästa jag fått mot 520 tidigare.

Klocken är enligt HWinfo mycket hög genom hela testet, upp till 4575. Hoppar mellan 2 kärnor.

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Medlem

Global C-state Control = Enabled
Power Supply Idle Control = Low Current Idle Hittar inte denna?!
CPPC = Enabled Yes
CPPC Preferred Cores = Enabled Yes
AMD Cool'n'Quiet = Enabled Hittar ej denna
PPC Adjustment = PState 0 Hittar ej denna

Kanske det är Power supply idle control som ställer till det, för jag ser ingen som helst förbättring i R15/R20, nästan backar poängen.
Ingen skillnad i frekvenser.

EDIT: Boostar sämre nu än tidigare.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Lite pinsamt är det allt när en hemmafixare gör det så mycket bättre än AMD själva. Anställ honom snarast!

Skickades från m.sweclockers.com

"Mycket" bättre vet jag inte. Handlar väl på sin höjd om 4-5% bättre prestanda. Men jag tycker inte det är AMD som egentligen borde skämmas utan Microsoft. Att deras schemaläggare är så usel att AMD ska behöva lägga tid och resurser på en egen power plan är ju bedrövligt. Sedan, visst... Man kan väl tycka att om AMD nu gjort en egen så kan de väl göra den "bäst i alla lägen", men det är inte så lätt. Till och med 1usmus's power plan säger han ju själv kommer komma i nya versioner så det är "work in progress".

Hur som haver så tycker jag det är nice med gratis bättre prestanda. Bättre det än att man skall få "gratis sämre prestanda" för att Spectre och Meltdown skall mitigeras liksom (med glimten i ögat wink wink)

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Blir att prova detta i helgen när andra hunnit testa i ett par dagar. Alltid bra med lite extra prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan någon ta det här på hjärndödiska? Vad blir frekvensen på alla kärnor i Quake Champions med en Ryzen 5 3600 och det här ghettotricket?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Någon som nu vill köra denna profil 3900x vs 9900k I olika spel? Csgo, pubg är något som intresserar mig iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Ja, det låter jättesäkert

Ja. Med öppen källkod kan vem som helst auditera koden och därmed avgöra om det finns ugglor i mossen eller ej. Det finns många duktiga människor som sysslar med detta även som hobby varför jag inte tror att det här skulle leda till säkerhetsproblem såvida man laddar ned och installerar enbart de godkända varianterna.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7NM:

Men kan denna tweak garantera stabilitet på alla processorer inom samma modell?

Den ändrar ju bara strategi för Windows schemaläggning och hur den använder processorns clock tuning och annat, så den borde inte kunna påverka stabiliteten.

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Lite pinsamt är det allt när en hemmafixare gör det så mycket bättre än AMD själva. Anställ honom snarast!

Skickades från m.sweclockers.com

AMD försöker jobba med Microsoft och få dem att implementera ändringar i Windows scheduler istället för att behöva göra lösningar vid sidan om. Men det verkar ju inte vara hög prio hos Microsoft att optimera Windows för många kärnor.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Ja, det låter jättesäkert

Om man har byggt säker mjukvara så behöver man inte dölja hur den är gjord.

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kan någon ta det här på hjärndödiska? Vad blir frekvensen på alla kärnor i Quake Champions med en Ryzen 5 3600 och det här ghettotricket?

Den blir diametern av Quake delat på 7, minus 3600.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Avstängd

Installera den igår, nästan samma usla score i cb20, Men 3597 är det högsta jag fått iaf som ni ser på testet jag gjorde imorse när datorn varit avstängd hela natten (den över denna score):

Antar att det är stock-kylaren som suger så mycket så den kommer till 80 ganska snabbt och throttlar ner.
Men annars känns den lite rappare ändå har väll med att göra att den väljer cores lite med rätt nu eller nått?

Vet inte hur man ska tyda allt i HWinfo där men som sagt är väl dags att byta kylare nu, nån som har ett bra förslag på en som är i samma size, har en Noctua NH-D15 tror jag den heter i gamla intel datorn men vill inte ha så stor och vill inte ha vatten heller.

Permalänk
Medlem

@SirMacke: "You have to set the following in your BIOS, under "CPU Features" or "AMD_CBS"". "If you can't find certain settings, such as "AMD Cool'n'Quiet" or "PPC Adjustment", do not worry, they are of secondary importance. Some motherboard manufacturers just hide them."

https://www.techpowerup.com/review/1usmus-custom-power-plan-f...