Hemmasnickrad prestandaprofil ger Ryzen 3000 rejält höjda turbofrekvenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lätt värt att köra 1usmus power plan. Nedan en bild från min Ryzen Master med planen aktiverad där man tydligt ser att vid "desktop"-laster (en browser och lite bakgrundsprocesser igång) så är den andra chipleten helt inaktiv vilket i praktiken gör att energiförbrukningen och temperaturen sänks då det inaktiva kislet kan ta en del av värmelasten från den chiplet som är aktiv, så har man 3900X eller tänker skaffa 3950X finns ingen anledning alls att inte köra den här power planen. Med Ryzen balanced så hamnar skräpprocesser på den sämre chipleten så den väcks och drar ström och alstrar värme helt i onödan. Hoppas dock AMD implementerar detta i sin egen power plan så att även de som inte känner till 1usmus power plan eller tycker att det är "skit samma" eller att det "kvittar" ändå kan få del av det här fantastiska arbetet.

https://i.imgur.com/Tjbz7XK.png

Hur har du fått att din PPT/TDC och EDC kan gå så högt?

för mig kan bara PPT gå till 142W, TDC 95A och EDC 140A via RM

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Hur har du fått att din PPT/TDC och EDC kan gå så högt?

för mig kan bara PPT gå till 142W, TDC 95A och EDC 140A via RM

Jag har ställt in PBO i UEFI och ställt in "Motherboard" som limit. Inte ändrat något i RM. Tycker det är smidigare att köra allt i UEFI. RM har jag endast som ett monitoreringsverktyg då det ger lite info om processorn som inte syns i andra program

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nu menade jag ju inte att Intel var bättre än AMD iofs. Kärnornas krig är Intel lika skyldiga till och meningslösa benchmarks har ingen monopol på. Medioker prestanda trots grym IPC var ju poängen, inte medioker prestanda vs Intel. Tröttsamt att varje gång man påpekar en brist hos AMD kommer det som ett brev på posten dessa mothugg som bara handlar om "jamen Intel då..."

Min poäng var att båda aktörerna gör detta i omgångar. Inte att Intel skulle vara värre.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Garanterat potentiellt fler resurser än om koden hålls bakom lås och bom, och värdet i sig av att koden överhuvudtaget kan granskas externt gör den ju säkrare än om man håller den hemlig. Med stängd källkod finns inte samma möjlighet till granskning, utom möjligen via reverse engineering, men det om något är krångligt och tidsödande. Att källkoden är öppen gör den aldrig osäkrare än om den är stängd, såvida inte hela säkerhetstänket bygget på just securirty by obscurity, vilket är, ja... Osäkert, eftersom de enda som då har vinning av att granska koden är folk med onda avsikter som ser ekonomisk vinning i att hitta sårbarheter via reverse engineering.

Håller med dig, Men med öppenkällkod öppnar också vägen till att lättare hitta säkerhetshåll och exploita tills någon annan hittar samma och släpper fix... I många fall kommer det också mindre testade uppdateringar som kanske drar med sig ju fel & säkerhetshål i sig, så att det alltid skulle vara säkrare är ju ingen 100% sanning heller

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Palme_570:

Håller med dig, Men med öppenkällkod öppnar också vägen till att lättare hitta säkerhetshåll och exploita tills någon annan hittar samma och släpper fix... I många fall kommer det också mindre testade uppdateringar som kanske drar med sig ju fel & säkerhetshål i sig, så att det alltid skulle vara säkrare är ju ingen 100% sanning heller

Känns mer sannolikt att det sker som du skriver, folk letar sårbarheter som lättare hittas med tillgänglig källkod och kanske också utnyttjar denna.

De som obetalt går igenom källkod är nog extremt få. För detta behövs nog istället betalning och hur få vill betala någon för att granska någon annans källkod.
Och sedan är det ju det, kan man verkligen lita på någon annans granskning av öppen källkod? En sak om man själv gör det men det är nog få som kan lägga ner så mycket tid.

Tanken är god men scenariot är inte realistiskt. Dock bra om källkoden finns tillgänglig trots det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaget:

Det är mest en single thread / lightly threaded fix och ”+200Mhz” beror mest på att 1usmus fick skitboost med agesa 1004b och det här var hans lösning.

Mitt reddit comment:

Seems like I was getting decent results before. Minor improvements perhaps, but might be because of ambient temp and heat soaking my loop.

https://imgur.com/a/e9NuOhq

GB4 - Agesa 1004b Baseline [https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14889987]

GB4 - 1usmus Power Plan [https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14890155]

GB4 - 1usmus Power Plan + PBO max, AOC 100. [https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14890291]

GB4 - Best score with 1003ABBA [https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14672669]

GPU-Z Best validation 1004b [https://valid.x86.fr/qbswz6]

Lapped 3800X, MSI X570 GPC, 4x8 G.Skill Flare 3200cl14, Zotac RTX2070 mini, Force MP510, Custom Loop 360+280.

Skickades från m.sweclockers.com

Tjänade du något på att lappa din 3800x?

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Tjänade du något på att lappa din 3800x?

2-4 grader kanske. Bytte pasta från noctua till kryonaut och ändrade blocket till goofy samtidigt så vet inte vad som gjorde skillnad.
IHS var konvex så - peace of mind...

https://imgur.com/gallery/Itq4fAm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Garanterat potentiellt fler resurser än om koden hålls bakom lås och bom, och värdet i sig av att koden överhuvudtaget kan granskas externt gör den ju säkrare än om man håller den hemlig. Med stängd källkod finns inte samma möjlighet till granskning, utom möjligen via reverse engineering, men det om något är krångligt och tidsödande. Att källkoden är öppen gör den aldrig osäkrare än om den är stängd, såvida inte hela säkerhetstänket bygget på just securirty by obscurity, vilket är, ja... Osäkert, eftersom de enda som då har vinning av att granska koden är folk med onda avsikter som ser ekonomisk vinning i att hitta sårbarheter via reverse engineering.

Fast vad som gör kod säker är att den granskas och testas grundligt, antalet potentiella granskare hjälper inte. Större projekt med stora företag bakom granskas och testas förstås oavsett licensmodell, men öppen källkod är absolut ingen garanti för att koden skulle hålla bra kvalitet eller vara säker.

Permalänk
Medlem

3700x med 1.0.0.4 här, ser ingen skillnad utan hamnar fortfarande 40-60 mHz ifrån 4.4 ghz och sämre scores i cinebench.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast vad som gör kod säker är att den granskas och testas grundligt, antalet potentiella granskare hjälper inte. Större projekt med stora företag bakom granskas och testas förstås oavsett licensmodell, men öppen källkod är absolut ingen garanti för att koden skulle hålla bra kvalitet eller vara säker.

Nej, men vem som helst kan granska om den håller bra kvalitet och är säker, vilket gör att "otur med kvaliteten" och säkerjetsbrister kan påtalas snabbare. Det finns inga fördelar ur säkerhets-eller kodkvalitetsshänseende att hålla koden stängd, såvida man som sagt inte tycker att "security by obscurity" och "den dåliga kodkvaliteten folk inte ser har de inte ont av" är bra grejer. Finns ingen som helst anledning att kritisera öppen källkod ur säkerhetssynvinkel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Nej, men vem som helst kan granska om den håller bra kvalitet och är säker, vilket gör att "otur med kvaliteten" och säkerjetsbrister kan påtalas snabbare. Det finns inga fördelar ur säkerhets-eller kodkvalitetsshänseende att hålla koden stängd, såvida man som sagt inte tycker att "security by obscurity" och "den dåliga kodkvaliteten folk inte ser har de inte ont av" är bra grejer. Finns ingen som helst anledning att kritisera öppen källkod ur säkerhetssynvinkel.

Jag har inte sagt att det är en säkerhetsmässig fördel med stängd källkod, bara att det inte nödvändigtvis är det med öppen heller.

Mjukvara som är välkänd, används av stora företag eller produkter, har bra support, stöds av utvecklare som faktiskt löser de problem som uppstår, och följer säkerhetsstandarder är oftast bra säkerhetsmässigt. Mer än så är svårt att göra. Öppen källkod är jättetrevligt och bra på en massa sätt (och har också nackdelar, men det är en annan diskussion) men det är sällan jag har tiden eller kompetensen att själv granska koden, så ur en säkerhetsaspekt så gör öppen källkod varken till eller från för mig. Jag kan lita på att de personer som är insatta i koden har granskat och testat den ordentligt men det gäller oavsett licensmodell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

antalet potentiella granskare hjälper inte.

Antalet faktiska granskare hjälper. Open source brukar medföra fler faktiska granskare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har inte sagt att det är en säkerhetsmässig fördel med stängd källkod, bara att det inte nödvändigtvis är det med öppen heller.

Mjukvara som är välkänd, används av stora företag eller produkter, har bra support, stöds av utvecklare som faktiskt löser de problem som uppstår, och följer säkerhetsstandarder är oftast bra säkerhetsmässigt. Mer än så är svårt att göra. Öppen källkod är jättetrevligt och bra på en massa sätt (och har också nackdelar, men det är en annan diskussion) men det är sällan jag har tiden eller kompetensen att själv granska koden, så ur en säkerhetsaspekt så gör öppen källkod varken till eller från för mig. Jag kan lita på att de personer som är insatta i koden har granskat och testat den ordentligt men det gäller oavsett licensmodell.

Bara att möjligheten till extern granskning finns är en fördel. Sedan blir det såklart ingen skillnad i praktiken om ingen granskar koden, men det gäller ju allt. Känns som vi glider väldigt lång från kärnan just nu. Min poäng var mest att det inte finns några säkerhetsmässiga nackdelar med öppen källkod, som inte också gäller stängd källkod med samma villkor (otillräcklig kodgranskning/kvalitetskontroll), och att det helt saknas anledningar att göra sig lustig över öppen källkod ur säkerhetssynvinkel. Det finns inga fördelar med stängd källkod ur säkerhetssynpunkt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Antalet faktiska granskare hjälper. Open source brukar medföra fler faktiska granskare.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, kanske finns det fler granskare. Allt jag säger är att öppen källkod inte på något sätt är en garanti eller ens ett tecken på att koden skulle vara säkrare eller mer eller bättre granskad än annars. Visst kan man granska koden själv, men det sker ju ytterst sällan. Har du själv granskat kod exempelvis? Brukar du göra det innan du använder något med öppen källkod? Jag har kollat en del några få gånger för småsaker, men i allmänhet så är det väldigt komplext att förstå saker som man inte har varit involverad i. Däremot granskar jag mina kollegors kod hela tiden, och jag är mycket mer säker på att den håller måttet än de få öppna projekt som jag har försökt mig på att få koll på då jag har domänkunskapen som krävs där.

Alltså handlar det om att lita på utvecklarna och granskarna. Är det utvecklat och granskat av en organisation man litar på? Antagligen ok. Är det utvecklat av någon anonym person på nätet så kanske man borde passa sig, oavsett om källkoden är öppen eller inte, om nu inte en välkänd organisation man litar på har granskat koden och godkänt den.

Skrivet av Ozzed:

Bara att möjligheten till extern granskning finns är en fördel. Sedan blir det såklart ingen skillnad i praktiken om ingen granskar koden, men det gäller ju allt. Känns som vi glider väldigt lång från kärnan just nu. Min poäng var mest att det inte finns några säkerhetsmässiga nackdelar med öppen källkod, som inte också gäller stängd källkod med samma villkor (otillräcklig kodgranskning/kvalitetskontroll), och att det helt saknas anledningar att göra sig lustig över öppen källkod ur säkerhetssynvinkel. Det finns inga fördelar med stängd källkod ur säkerhetssynpunkt.

Jag har aldrig påstått att det finns säkerhetsfördelar med stängd kod eller gjort mig lustig över öppen källkod. Många verkar bara tro att öppen källkod betyder säkert och granskat, men så är inte nödvändigtvis fallet.

För att ta ett exempel baserat på verkligheten så litar jag hyfsat på Libre Office, säkerheten där är om inte på samma nivå så i alla fall ganska nära typ MS Office. Men om du gör en fork av Libre Office, "Ozzed Office", så litar jag inte på den för fem öre. Jag kan försöka granska koden men jag kan inte granska all kod i ett Office-paket, det är inte rimligt. Jag kan jämföra skillnaderna mellan Ozzed Office och Libre Office men om det inte är några större ändringar så finns det ingen anledning för mig att välja din produkt och är det större ändringar så är vi tillbaka i problemet att granska dem. Hade din fork blivit en hit och använts och granskats av exempelvis de tyska kommuner som idag (eller ganska nyss) använder Libre Office eller om den hade blivit standard i RedHat eller liknande så hade jag litat mer på den. Men allt detta hade ju gällt precis lika mycket om du byggde ett eget Officepaket med stängd källkod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

För att ta ett exempel baserat på verkligheten så litar jag hyfsat på Libre Office, säkerheten där är om inte på samma nivå så i alla fall ganska nära typ MS Office. Men om du gör en fork av Libre Office, "Ozzed Office", så litar jag inte på den för fem öre. Jag kan försöka granska koden men jag kan inte granska all kod i ett Office-paket, det är inte rimligt. Jag kan jämföra skillnaderna mellan Ozzed Office och Libre Office men om det inte är några större ändringar så finns det ingen anledning för mig att välja din produkt och är det större ändringar så är vi tillbaka i problemet att granska dem. Hade din fork blivit en hit och använts och granskats av exempelvis de tyska kommuner som idag (eller ganska nyss) använder Libre Office eller om den hade blivit standard i RedHat eller liknande så hade jag litat mer på den. Men allt detta hade ju gällt precis lika mycket om du byggde ett eget Officepaket med stängd källkod.

Som sagt, lång ifrån kärnan... Det som drog igång allt detta var ju just att någon insinuerade att det skulle bli mer osäkert om man släppte firmware som öppen källkod, vilket jag tog kraftigt avstånd ifrån. Jag sa inte att all stängd källkod är osäker och att all öppen källkod är osäker.

Men ta exemplet "Ozzed Office" då. Om jag släpper det med stängd källkod och lovar dyrt och heligt att jag inte avsikligen proppat det fult med bakdörrar och keyloggers så betyder det noll och ingenting, men om jag däremot lovar samma sak och släpper det som öppen källkod så finns möjligheten att syna mitt påstående, vilket i sig borde få mig att tänka till både en och två gånger vad gäller kodkvalitet och säkerhet. Öppen källkod som kan granskas blir alltså i sig ett incitament att inte göra sig och sitt program till allmänt åtlöje.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, kanske finns det fler granskare. Allt jag säger är att öppen källkod inte på något sätt är en garanti eller ens ett tecken på att koden skulle vara säkrare eller mer eller bättre granskad än annars. Visst kan man granska koden själv, men det sker ju ytterst sällan. Har du själv granskat kod exempelvis? Brukar du göra det innan du använder något med öppen källkod? Jag har kollat en del några få gånger för småsaker, men i allmänhet så är det väldigt komplext att förstå saker som man inte har varit involverad i. Däremot granskar jag mina kollegors kod hela tiden, och jag är mycket mer säker på att den håller måttet än de få öppna projekt som jag har försökt mig på att få koll på då jag har domänkunskapen som krävs där.

Alltså handlar det om att lita på utvecklarna och granskarna. Är det utvecklat och granskat av en organisation man litar på? Antagligen ok. Är det utvecklat av någon anonym person på nätet så kanske man borde passa sig, oavsett om källkoden är öppen eller inte, om nu inte en välkänd organisation man litar på har granskat koden och godkänt den.
Jag har aldrig påstått att det finns säkerhetsfördelar med stängd kod eller gjort mig lustig över öppen källkod. Många verkar bara tro att öppen källkod betyder säkert och granskat, men så är inte nödvändigtvis fallet.

Av alla projekt som jag har tagit över från andra företag så vet jag bättre än att lita på kod bara för att det kommer från något företag. Jag har disassemblerat kod från Microsoft för att förstå varför vissa anrop hade prestandaproblem och hittat riktigt dålig kod som jag rapporterat in till dem. Så ja, visst har jag granskat både öppen och stängd källkod. Jag tror det är hur man är som person.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Är detta något som fortfarande är aktuellt, eller har det hänt något med ordinarie power plans nu sedan denna nyhet?