Bra men dyr – Andreas tycker till om nya Xbox Elite-kontrollen

Permalänk
Melding Plague

Bra men dyr – Andreas tycker till om nya Xbox Elite-kontrollen

Xbox Elite Wireless Controller Series 2 – säg det snabbt tio gånger. Uruselt namn till trots, Microsofts senaste handkontroll har redan hamnat hemma hos Andreas Eklöv.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Billig!🧐

Permalänk
Medlem

Det enda jag ville ha var gångjärn i metal för bumpers och triggers men detta verkar inte ha ändrat på sig. Fått byta ut 3 st pga. att plastgångjärnen gått sönder.

Får även hoppas att dessa inte lider av bekymret med att gummit släpper på vissa ex. Har hänt på 1 av de 3 exemplar jag äger.

Oavsett så är jag ändå grymt nöjd med kontrollerna och upplever de vara de bästa som finns. Men det skulle varit klockrent med just en kvalitetsförbättring på bumpers och triggers.

Permalänk
Medlem

Fan, jag satt och kollade på den igår och visste inte att den var ny. Det blir nog ett nytt grafikkort först, för den är ju snordyr.

Får kolla på videon och hoppas att jag står emot köpsuget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLaD:

Det enda jag ville ha var gångjärn i metal för bumpers och triggers men detta verkar inte ha ändrat på sig. Fått byta ut 3 st pga. att plastgångjärnen gått sönder.

Får även hoppas att dessa inte lider av bekymret med att gummit släpper på vissa ex. Har hänt på 1 av de 3 exemplar jag äger.

Oavsett så är jag ändå grymt nöjd med kontrollerna och upplever de vara de bästa som finns. Men det skulle varit klockrent med just en kvalitetsförbättring på bumpers och triggers.

Vet att de har ändrat gummit till tajtare form och ett annat lim så det borde sitta bättre i allafall.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------System 1: Thermaltake Xaser VI, Corsair AX750, Gigabyte Z68X-UDH3-B3 rev 1.3, Intel i7 2700K @3,8GHz, Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600MHz CL10, Gigabyte Radeon R9 200 HD7950.

Permalänk
Medlem

Använder väl fortfarande samma joystickmoduler antar jag (v1 hade i alla fall samma som standardkontrollen). Kul med en kontroll för två papp som blir oanvändbar efter ett par år när potentiometrarna är utslitna. Beror givetvis på hur mycket man spelar men har själv hittills inte haft en standardkontroll som hållit mer än två år (inne på min tredje). Då är jag ändå ingen extremanvändare på något vis. En polares Elite v1 var slut redan efter drygt ett år.

Även om man har tillgång till lödningsutrustning och beredd att lägga energi på att byta ut dem så har man inget för det eftersom de är hårdvarukalibrerade (fick själv erfara detta). Går alltså aldrig att få axlarna ordentligt centrerade igen (går med mjukvara men eftersom man "förskjuter" axlarna leder till till andra problem).

Det är möjligt att det helt enkelt inte finns bättre potentiometrar att tillgå, men betalar man fyra gånger så mycket tycker jag man kunde förvänta sig bättre kvalitet på komponenter. v1 hade ju en rad andra kvalitetsproblem också, trasiga bumpers m.m. En kontroll för 500 kan man väl se som slit och släng men 2000?

Undrar om sockelmonterade moduler vore helt omöjligt. Eller åtminstone göra omkalibrering möjlig via mjukvara så att de öht gick att reparera.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Dyr, snordyrt, etc.

Man får faktiskt 5,6 stycken för priset av en monitorfot med ett äpple på.

Det tycker jag nog allt är riktigt billigt!

j/k

Permalänk
Medlem

Oj helvete vad dyrt. Jag tyckte det tog emot lite att betala 995kr för min v1, men det var den värd. Har svårt att tro att denna är dubbelt så bra dock.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Första generationens Elite-kontroll är ett av de bästa hårdvaruköpen jag gjort. Känner dock inget direkt uppgraderingsbehov till version 2 just nu och tycker priset är lite i värsta laget.

Permalänk
Medlem

Vill inte vara den som är den men låter som att varenda produkt på marknaden ska vara uppdelad i två varianter: Standard och Pro/Plus/Premium/Elite/etc. Säkert någon forskare som kommit fram till att man får högre intäkter om man delar upp i två segment, en för de rika och en för standard.

OffT: Det var ganska matchande grönt dimljus ni fixade i bakgrunden

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon168673:

Billig!🧐

Tja, den kan säkert gå ner lite i pris så småningom, och även komma på rea/kampanj (fått tag på Elite v1 på kampanj/reor för ca 1000).

Men det kostar alltid att ha något bättre, och tycker inte priset är så extremt högt.

Min senaste trådlösa mus kostar 1500 i nyinköp (även om jag fick för ca 1000 på superrea hos Inet) och mitt senaste tangentbordsinköp gick på ca 4000.

Kostar att ligga på topp.

Tycker det är roligare och mer värt med dessa saker än att tex. slänga ut 10 000 på ny telefon varje/varannat år (det tycker jag är mer galet dyrt).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Har den med. Då det är en riktigt grym kontroller, så måste man fråga sig själv om man verkligen behöver all customizations som kontrollen erbjuder

Permalänk
Medlem

Är inte ps4 bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@jan-banan: om du syftar på Dualshock 4-kontrollen är det så klart en subjektiv fråga, men jag som stor Playstation-fantast kan inte påstå att Sony är bättre på kontrollfronten. DS4 är en rejäl förbättring jämfört med tidigare Dualshock-kontroller, och jag gillar att spela med den rejält, men den är inte bättre ergonomiskt än Xbox One-kontrollen. Batteritiden i DS4 är lite halvkackig också tyvärr. Playstation 4 har ju tyvärr inte fått någon bra motsvarighet till Microsofts Elite-kontroll, Razer och några andra företag har försökt men det har inte blivit några tiopoängare direkt. Jag testade Razer Raiju åt FZ och kan inte påstå att jag var särskilt imponerad.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Xbox elite kontrollen är så jäkla bra, använder den dock alldeles för lite. :/

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

2000 känns lite steep för en kontroll... kanske kan snappa upp en Gen 1 elite controller på reorna som kommer snart

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Lego Master

Ojojoj... the wants is real for this one.
Sitter på en tokgammal Logitech F710 som har lite anslutningsproblem ibland (måste flytta USB-mottagaren till en annan port, sen lirar det). Det är väl inget direkt fel på den, men Elite v2 känns ju betydligt...mustigare. Det blir kanske julklapp till sig själv här.

EDIT:
Jag fyller ju för helvete år nästa vecka! SCORE!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag blir lite förvånad över att alla kommenterar prislappen, dessutom som "dyr".
Vilka är de rimligare prissatta alternativen? Jag har testat ett fåtal för runt 200kr och de är varken bekväma eller hållbara.

Hur många skulle föredra att köpa och använda denna kontroll till ett racingspel i stället för att lägga 2500kr på en ratt och pedaler (prislappen för de två populäraste modellerna enligt Prisjakt)? Ratt och pedaler är betydligt mindre användbart än den här kontrollern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Använder väl fortfarande samma joystickmoduler antar jag (v1 hade i alla fall samma som standardkontrollen). Kul med en kontroll för två papp som blir oanvändbar efter ett par år när potentiometrarna är utslitna. Beror givetvis på hur mycket man spelar men har själv hittills inte haft en standardkontroll som hållit mer än två år (inne på min tredje). Då är jag ändå ingen extremanvändare på något vis. En polares Elite v1 var slut redan efter drygt ett år.

Hur mycket speltid snackar vi? Min Xbox-kontroll har hållt i ungefär 1300h nu utan några problem. Kanske haft tur?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@frong: ja det verkar vara ganska individuellt. Jag har som sagt bara ägt de vanliga Xbox One-kontrollerna, men de har jag kunnat använda i flera år utan några som helst problem. Jag känner också folk som har den första Elite Wireless-kontrollen och inte haft några problem, samtidigt som jag känner folk som haft kvalitetsproblem med den.

Det kan nog också spela roll hur man använder kontrollen. Jag spelar mestadels rollspel och andra lite mer långsamma titlar, och då sliter jag inte lika mycket på kontrollen. Någon som spelar intensiva FPS, fightingspel eller bilspel på daglig basis sliter säkerligen mer på kontrollen än jag gör.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olle P:

Jag blir lite förvånad över att alla kommenterar prislappen, dessutom som "dyr".
Vilka är de rimligare prissatta alternativen? Jag har testat ett fåtal för runt 200kr och de är varken bekväma eller hållbara.

Hur många skulle föredra att köpa och använda denna kontroll till ett racingspel i stället för att lägga 2500kr på en ratt och pedaler (prislappen för de två populäraste modellerna enligt Prisjakt)? Ratt och pedaler är betydligt mindre användbart än den här kontrollern.

Ett rimligt prissatt alternativ är väl vanliga trådlösa xbox one-kontrollen
Kostar 700 spänn med mottagare till datorn.

Själv sitter jag kvar med en trådlös xbox 360-kontroll vilken jag tror kostade 350 spänn. Plus mottagare för en hundring.
(jajaaa - jag är också sugen på en elitekontroll hehe. Priset hindrar mig)

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Någon som har något bra tips på kontroll till PS4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Hur mycket speltid snackar vi? Min Xbox-kontroll har hållt i ungefär 1300h nu utan några problem. Kanske haft tur?

Svårt att uppskatta, men någonstans mellan 700 och 1000h kanske? Någorlunda hårda drifttimmar dock (mycket spakande). Min gamla Xbox 360-kontroll höll betydligt längre, osäker på om det satt joystickmoduler av bättre kvalitet i den eller om jag bara använde den mindre.

Skrivet av loevet:

@frong: ja det verkar vara ganska individuellt. Jag har som sagt bara ägt de vanliga Xbox One-kontrollerna, men de har jag kunnat använda i flera år utan några som helst problem. Jag känner också folk som har den första Elite Wireless-kontrollen och inte haft några problem, samtidigt som jag känner folk som haft kvalitetsproblem med den.

Det kan nog också spela roll hur man använder kontrollen. Jag spelar mestadels rollspel och andra lite mer långsamma titlar, och då sliter jag inte lika mycket på kontrollen. Någon som spelar intensiva FPS, fightingspel eller bilspel på daglig basis sliter säkerligen mer på kontrollen än jag gör.

Det lär absolut vara en faktor. Spelar själv nästan enbart titlar där det är mycket spakande: Rocket League, Trackmania och DiRT Rally 2.0 (när jag inte orkar dra fram simriggen) t.ex. Blir även en del snabba plattformare. Så jag är medveten om att jag sliter på grejerna, men det vore fortfarande schysst om det fanns möjlighet att reparera. För mig är en Elite lite som att köpa en bil utan möjlighet att byta däck så man får skrota bilen efter några år trots att resten är i bra skick. Vore det möjlig att byta modulerna skulle priset vara motiverat (eller om Microsoft stoppade i moduler med bättre hållbarhet).

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Lego Master

Följdfråga här så jag fattar:
Om jag köper en Xbox One Elite Series 2, så kan jag antingen ansluta den till datorn över Bluetooth, givet att jag redan har en mottagare för det, eller med en Xbox Wireless Adapter for Windows? Typ den här?
Eller har jag missat nåt? Alltså, jag fattar ju att jag kan köra med kabel hela tiden, men om jag vill köra trådlöst. Det följer inte med nån mottagare i lådan, det är det jag är ute efter?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@cjiniinni: jag har personligen inte blivit imponerad av något alternativ jag testat. Nacon har släppt en ny modell vid namn Revolution Unlimited Pro som jag inte testat, men som sägs vara bra. Den har också upplägget från Xbox-kontrollerna, med assymetrisk placering av vänster och höger analog styrspak. Den kostar väl en 1500-1600 kronor, att jämföra med cirka 600 kronor för standard-DS4. Jag kan som sagt inte personligen uttala mig om just den, men övriga jag testat kan jag inte rekommendera. Dyra, och på flera sätt sämre än DS4.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Shudnawz: exakt så är det. Första gången du ska ansluta kontrollen kopplar du in den med sladd till datorn och registrerar den i Xbox tillbehör-applikationen, och sedan är det bara att ansluta den via Bluetooth eller den trådlösa adaptern för Windows 10 som du länkar till. Adaptern följer dock inte med i lådan, så om du inte vill köra trådlöst över just Bluetooth får du köpa till adaptern.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lego Master

@loevet:
Tydligt och rakt, bra skit, tackar.

Vad är att föredra (BT eller deras egen dongel)? Latens, snabbhet i anslutning, räckvidd, osv?
Jag har inte BT i datorn som det är, så måste isf köpa till antingen det ena eller det andra oavsett.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Shudnawz: Nemas! Bluetooth har i sig högre latens än om man använder Microsofts dongel, men om du märker av det eller ej beror på flera faktorer. Dels beror det på om du är känslig för latens och om du spelar spel med höga krav på reaktionshastigheter, och dels beror det på hur radiomottagaren är placerad.

Många moderkort med Wifi och Bluetooth integrerat har antennerna monterade vid I/O-panelen på datorns baksida, och då kommer du åka på sämre anslutning jämfört med dongeln som kan dras fram med sladd närmare där du sitter. Men andra moderkort har antennerna separat anslutna till datorn via sladd (min setup ser ut så), och då märker jag inte av någon direkt latens i BT-anslutningarna eftersom jag kan placera antennerna med fri sikt till prylarna jag ska ansluta. Men då ska jag också lyfta fram att jag inte är latenskänslig, och någon som är det skulle kanske slita sitt hår i min spel-setup där hemma.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lego Master

@loevet:
Okej. Så för mig kommer det nog mest handla om utility; har jag nytta av en BT-mottagare till nåt annat?
Om ja; kör BT
Om nej; kör Xbox-mottagaren

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Shudnawz: där får du nog känna av vilken typ av prylar du kan tänkas vilja ansluta trådlöst till datorn. Jag kan exempelvis ansluta handkontroller (Xbox, Playstation), mus och tangentbord, hörlurar och Android-telefoner nu med stödet i Windows 10. Jag fetmarkerar kan eftersom jag nästan bara använder det till handkontrollerna, då hörlurarna ansluts direkt till tv:ns Bluetooth istället (då fungerar de med alla anslutna enheter, konsoler och PC) och musen och tangentbordet ansluts över Wifi Beamforming. Jag har dock testat att bara köra mus och tangentbord över Bluetooth en tid och det fungerade mycket bra. Den som spelar reaktionsintensiva FPS-spel vill inte köra musen över BT eftersom latensen är mycket högre än hos Wifi Beamforming, men för oss som mest spelar långsamma rollspel och annat duger det alldeles utmärkt.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas