Förenkla din spelupplevelse med makro

Permalänk
Melding Plague

Förenkla din spelupplevelse med makro

Medlemmen "Dreki" går igenom hur makro kan underlätta spelupplevelsen med hjälp av smidig mjukvara och speltillbehör.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Värt att ha i åtanke så kan man bli avstängd från en hel del onlinespel om man kör med hårdvarumacros även om de inte uttryckligen skrivit något om det i sina regler.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Ska fixa så den tar skärmdump varje gång jag trycker R och se hur ofta jag laddar om i onödan 🤔

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Värt att ha i åtanke så kan man bli avstängd från en hel del onlinespel om man kör med hårdvarumacros även om de inte uttryckligen skrivit något om det i sina regler.

Stängs man av när man inte bryter mot några regler? Låter inte kul. Om man dessutom köpt saker för pengar i spelet låter det väl dessutom tveksamt ifall det är lagligt, eller? Har för mig att jag läste om det för ett bra tag sedan på Reddit så jag minns inte alls vad folk lade fram för argument etc iofs.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Stängs man av när man inte bryter mot några regler? Låter inte kul. Om man dessutom köpt saker för pengar i spelet låter det väl dessutom tveksamt ifall det är lagligt, eller? Har för mig att jag läste om det för ett bra tag sedan på Reddit så jag minns inte alls vad folk lade fram för argument etc iofs.

Kul, nä.
Lagligt, fullt ut. du har ju bara ett konto hos dem så du måste följa deras regler. (offline/kontofria spel räknas inte).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Lego Master

När jag spelade WoW under vanilla-tiden hade jag mitt G15-tgb fullsketet med makron, men det var primärt sociala grejjor; byta chattkanal, tacka ja, tacka nej, roll for loot och motsvarande. Skrev tillochmed ut en mall och klippte till som låg runt M-tangenterna för jag skulle veta vad de gjorde.

Men jag gjorde nog aldrig några spelmekaniska makron, för att förenkla attackcykler eller liknande.

Tangentbordet ligger fortfarande hemma, med glapp i USB-kontakten... #sadface

Spelandet i sig sköttes primärt med en Belkin Nostromo N52 SpeedPad:

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Kul, nä.
Lagligt, fullt ut. du har ju bara ett konto hos dem så du måste följa deras regler. (offline/kontofria spel räknas inte).

Ja, men personen sa ju att det inte står i några regler. Alltså följer man reglerna.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Tangentbordet ligger fortfarande hemma, med glapp i USB-kontakten... #sadface
https://ksassets.timeincuk.net/wp/uploads/sites/54/2006/12/3789-1-1.jpg

Sjukt enkelt att byta ut usb-kabeln om du skruvar upp den, skulle rekommendera att du gör det.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

När jag spelade WoW under vanilla-tiden hade jag mitt G15-tgb fullsketet med makron, men det var primärt sociala grejjor; byta chattkanal, tacka ja, tacka nej, roll for loot och motsvarande. Skrev tillochmed ut en mall och klippte till som låg runt M-tangenterna för jag skulle veta vad de gjorde.

Men jag gjorde nog aldrig några spelmekaniska makron, för att förenkla attackcykler eller liknande.

Tangentbordet ligger fortfarande hemma, med glapp i USB-kontakten... #sadface
https://ksassets.timeincuk.net/wp/uploads/sites/54/2006/12/3789-1-1.jpg

Spelandet i sig sköttes primärt med en Belkin Nostromo N52 SpeedPad:
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41JRDZSJTPL._SX466_.jpg

Själv använder jag mig av ett G11 på jobbet, hanterar mycket kopiera/klistra in mellan Excel och olika applikationer.
Behöver man dessutom ett "snabbmakro" för att ex. formatera ett antal Excelceller så är Logitechs Macro recording-knapp oslagbar.
Att slippa gå in i mjukvaran att spela in är rätt skönt.

Nostromon är en kär vän, har en original som reserv men kör dagligdags med en n52te, som är efterföljaren.
Där var det chattmakron man gjorde

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ja, men personen sa ju att det inte står i några regler. Alltså följer man reglerna.

Finns ofta paragrafer som förbjuder "Bottande" och liknande och de kan hävda att användning av macros faller under den kategorin.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

En artikel om macron borde nämna https://www.autohotkey.com/

Permalänk
Medlem

@frong: Regler kan alltid ändras helt plötsligt, särskilt när det gäller digitala mjukvaror / spel. Likaså som lodisen skrev så går det nog under botting i de flesta spel.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Niivpzi:

Sjukt enkelt att byta ut usb-kabeln om du skruvar upp den, skulle rekommendera att du gör det.

Får kanske ta och titta på det då...USB-sladdar måste ju gå att reda ut enkelt?

Skrivet av Jonas242:

Själv använder jag mig av ett G11 på jobbet, hanterar mycket kopiera/klistra in mellan Excel och olika applikationer.
Behöver man dessutom ett "snabbmakro" för att ex. formatera ett antal Excelceller så är Logitechs Macro recording-knapp oslagbar.
Att slippa gå in i mjukvaran att spela in är rätt skönt.

Nostromon är en kär vän, har en original som reserv men kör dagligdags med en n52te, som är efterföljaren.
Där var det chattmakron man gjorde

Har kört G13 sen den släpptes. Fler knappar, men inte lika skön som n52. Min ligger också kvar hemma, inte långt från mitt G15. ^^

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem

Till diablo 3 har jag använt macron en gång i tiden. På lite olika sätt.

I början användes det på ett ovanligt korkat sätt dessutom!

Svårt att komma in på servrarna när Diablo 3 var nylanserat.
Varje inloggningsförsök som misslyckades krävde att man skrev in lösenord för inloggningen igen. Kunde krävas ett gäng försök innan inloggningen fungerade.
Det här väckte såklart frustration hos många. Önskan att slippa det här var säkert inte helt ovanlig.

Den briiiiljanta idén att binda sitt lösenord till ett macro slog mig omgående.
(det här är verkligen inte sättet man ska hantera sina lösenord på - lär er inget dumt nu)

Så lösenordet skrevs in. Plus att jag lade till enter i slutet. Blev ju ännu enklare om macrot också tryckte på Enter efter input. Clever huh? I know 😂.

Så jag började hamra på den där macroknappen igen och igen och igen. Och igen.

Rätt vad det var så lyckades inloggningen - tjoff.
Vid lyckad inloggning kom man rakt in i communicychatten i början.

Reaktionsförmågan var väl inte helt på topp där.
Så jag fortsatte kötta på med macroknappen ett gäng gånger och spammade därmed mitt lösenord till blizzardkontot rakt ut i en stor chatt med främligar.
Jäkla smart att jag inkluderat enter i macrot i slutet så att lösenordet inte bara skrevs in, utan också postades varje gång. Ellerhur!
Och ja, man kunde såklart se vilket blizzardkonto som användes av de som skrev i chatten.

Blev att logga ut när man väl lyckats komma in och byta lösenord diiiirekt.
Och ta bort det jäkla macrot

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Spelandet i sig sköttes primärt med en Belkin Nostromo N52 SpeedPad:

Denna fick jag en heeel del användning utav i Ragnarok Online. Och för mig är deras macro software ett av de bästa jag stött på. No-nonsense utseende med robust funktion och grym pålitlighet.

Permalänk
Avstängd

Macro,hacks,bottar,exploits underlättar spelet men frågan är om de borde finnas och var gränsen går.

Permalänk

@gabriel15: gränsen går där andra påverkas negativt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Patrik356b:

@gabriel15: gränsen går där andra påverkas negativt.

Multiplayerspel alltså.

Permalänk

@gabriel15: det. och speedruns eller andra typer av tävlingar.

Permalänk
Medlem

Hade en del macron i wow, men de var gjorda i spelet.
Aldrig kommit på någon riktigt bra användning för att ha dem i tangentbordet/musen.

Enda jag gjort var när jag inte vill bli utloggad ur just wow, gjorde ett som gick några steg fram, väntade, gick några steg bak, repeat

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Använde makro till till att köpa vissa uppsättningar i 1.6. Att sätta upp makrot var något man gjorde i spelet och inget annat program. Man kunde utan problem köpa samma grejer och hinna innan timern tickade ner till 0 så det gav ingen direkt fördel mer än att det var smidigt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på att artiklen skulle ge lite exempel på saker man kan göra med makro. Jag har aldrig använt det, inte för att jag inte klarat att skapa dem, utan för att har aldrig sett poängen med det. Förstår inte riktigt hur automatiska screenshots skulle förenkla min spelupplevelse

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

@e1m1: vill man automatisera screnshots så finns ShareX till exempel.

hade själv massa makron som utförde till exempel:
[F6] /spawn vehicle 411 [enter]
(detta skapar en ny ferrari f40)

[F6] /fixveh [enter] [F6] /flip [enter]
(detta reparerar och vänder på fordonet, ifall man har landat på taket )

(båda gäller gta: sa-mp till exempel, på vissa servrar)

Inget av dessa ger någon fördel mot andra spelare.