AMD bygge, Ryzen 3600 + RX 5700 (XT)

Permalänk
Medlem

AMD bygge, Ryzen 3600 + RX 5700 (XT)

Hejsan,

Ska äntligen uppgradera burken främst för RDR2 och tänkte dra till med något i mellanklassen.
Möjligen Ryzen 5 3600 processor och ett RX 5700 grafikkort.

Den stora frågorna är nu om jag borde gå upp till ett 5700 XT istället eller kommer processorn bottlenecka då?

Sen är jag väldigt konfunderad angående RAM och moderkort. X570 moderkorten verkar ju vara väldigt dyra och jag har inte riktigt förstått var X-serien kommer in, är det alltså för den nyaste generationen processorer? Har mest kikat på B450 moderkorten som ska vara färdiginstallerade med en bios som stöder 3600 processorn. Men är det något speciellt jag borde ta i beaktande när jag väljer moderkort?

Till sist RAM, har hört mycket om att Ryzen kräver snabba minnen men skulle t.ex. 2x8GB 3200MHz CL16 vara tillräckligt eller är det bättre att gå till 3600MHz CL18?

Väldigt tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

@eldfan:
Du är rätt ute, det blir ett rätt fint bygge:
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (2 090 kr hos Elgiganten)
Grafikkort: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC (5 190 kr hos Webhallen)
Chassi: be quiet! PURE BASE 500 (799 kr hos Inet)
Moderkort: MSI B450 TOMAHAWK MAX (1 379 kr hos CDON)
RAM: G.Skill Ripjaws V 16GB (2x8GB) (850 kr hos Komplett)
SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD (1 349 kr hos Webhallen)
PSU: Seasonic Focus 650W 80+ Gold PSU (962 kr hos Komplett)
CPU-kylare: Cryorig H7 CPU Kylare (398 kr hos NetOnNet)
Summa: 13 017 kr

En R5 3600 tillsammans med ett B450-moderkort, RX 5700XT och 16GB 3200MHz CL16-RAM kommer att fungera bra ihop.

Permalänk
Viking

@eldfan: En ryzen 5 3600 bottleneckar inte ens ett rtx 2080 ti. Så det behöver du inte oroa dig för.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

@eldfan:
Du är rätt ute, det blir ett rätt fint bygge:
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (2 090 kr hos Elgiganten)
Grafikkort: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC (5 190 kr hos Webhallen)
Chassi: be quiet! PURE BASE 500 (799 kr hos Inet)
Moderkort: MSI B450 TOMAHAWK MAX (1 379 kr hos CDON)
RAM: G.Skill Ripjaws V 16GB (2x8GB) (850 kr hos Komplett)
SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD (1 349 kr hos Webhallen)
PSU: Seasonic Focus 650W 80+ Gold PSU (962 kr hos Komplett)
CPU-kylare: Cryorig H7 CPU Kylare (398 kr hos NetOnNet)
Summa: 13 017 kr

En R5 3600 tillsammans med ett B450-moderkort, RX 5700XT och 16GB 3200MHz CL16-RAM kommer att fungera bra ihop.

Tack så mycket! Köper bara processor, grafikkort, moderkort och minnen men hade inte alls tänkt på chassi och om nya delarna ens kommer att rymmas i min gamla låda, fint med chassi rekommendationen också.

CPU'n är spikad nu och att det blir en 5700 XT men är inte säker på vilken modell jag ska välja: Sapphire, Gigabyte eller MSI.
Men 3200MHz CL16 RAM är alltså tillräckligt och 3600MHz onödigt eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldfan:

Tack så mycket! Köper bara processor, grafikkort, moderkort och minnen men hade inte alls tänkt på chassi och om nya delarna ens kommer att rymmas i min gamla låda, fint med chassi rekommendationen också.

CPU'n är spikad nu och att det blir en 5700 XT men är inte säker på vilken modell jag ska välja: Sapphire, Gigabyte eller MSI.
Men 3200MHz CL16 RAM är alltså tillräckligt och 3600MHz onödigt eller?

Själv köpte jag ett Sapphire Pulse 5700XT igår efter att ha läst massa recensioner och tips. Det kortet kan jag rekommendera varmt. Tillsammans med min processor 1600, rullar RDR2 på fin fint.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Själv köpte jag ett Sapphire Pulse 5700XT igår efter att ha läst massa recensioner och tips. Det kortet kan jag rekommendera varmt. Tillsammans med min processor 1600, rullar RDR2 på fin fint.

Okej, vad tycker du om ljudnivån på det kortet och vad menas med att det finns en "tyst" inställning som sweclockers pratat om?

Permalänk
Medlem

@eldfan: Finns 2 BIOS på kortet. En "den förinställda" som kör med lätt OC och en som kör kortet med samma inställningar som referensmodellen om jag förstått det hela rätt. Den förinställda kör jag. Kan absolut inte klaga på ljudet. I mitt chassi hörs inte kortet, dock har jag ljuddämpat chassi.....

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

3600 @ 4.2Ghz
2070s @ 2140 Mhz (Palit jetstream klockar som en gud).

Ruskigt nöjd med min build, 5700x nästan i samma nivå så du lär bli nöjd.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@Aja82: Har försökt bestämma mig mellan Powercolor Red Devil (som är billigare) och Sapphire pulse, Powercolor verkar vara tystare/bättre kyld medans Pulse är snabbare. Så svårt att veta vilken man ska köpa

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av eldfan:

@Aja82: Har försökt bestämma mig mellan Powercolor Red Devil (som är billigare) och Sapphire pulse, Powercolor verkar vara tystare/bättre kyld medans Pulse är snabbare. Så svårt att veta vilken man ska köpa

Välj det du tror passar dig. Båda de korten är bra kort och skillnaden på performance är typ minimal. Sapphire vet jag gör grymma AMD kort och jag gick valde mellan Pulse och Nitro versionen. Valde Pulse för att den var billigare tillslut och att den procenten som Nitro var bättre inte var värt det.

Oavsett vilket av Pulse och Devil du väljer tror jag du blir nöjd!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Jag köpte pulse för red devil inte fanns i lager, riktigt nöjd med pulse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Jo har hållit på och kolla den videon också var de rekommenderar Gigabyte, väldigt bra videon!

Permalänk
Medlem

Sista frågorna nu innan jag beställer, angående RAM, tänkte köpa ett B450 TOMAHAWK MAX moderkort.
Har kollat på Patriot Viper Steel DDR4-3600 CL17 och Patriot Viper 4 Blackout DDR4-3200 CL16, ungefär samma pris.

Specifikationerna för Tomahawk nämner inte stöd för exakt 3600MHz ram, men kommer det fungera ändå?
Sen nämnde sweclockers att vissa 5700 XT tar upp 3 expansionsplatser, vad syftar de riktigt på med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldfan:

Sista frågorna nu innan jag beställer, angående RAM, tänkte köpa ett B450 TOMAHAWK MAX moderkort.
Har kollat på Patriot Viper Steel DDR4-3600 CL17 och Patriot Viper 4 Blackout DDR4-3200 CL16, ungefär samma pris.
Specifikationerna för Tomahawk nämner inte stöd för exakt 3600MHz ram, men kommer det fungera ändå?

Du måste aktivera XMP profil i UEFI/BIOS och överklocka hastighet till 3600Mhz. Annars kommer minnena gå i 2666Mhz som defualt. B450 TOMAHAWK MAX har stöd för DDR4, upp till 4133(OC) MHz.

https://www.msi.com/Motherboard/B450-TOMAHAWK-MAX

I stort sett alla brädor fungerar så med chipset 450 och det är inte något ovanligt just för MSI.

Skrivet av eldfan:

Sen nämnde sweclockers att vissa 5700 XT tar upp 3 expansionsplatser, vad syftar de riktigt på med det?

De menar att grafikkortet till storleken är så högt att när du pluggar in den i PCI_E1: PCIe 3.0 x16 så kommer den även att sitta över PCI_E2: PCIe 2.0 x1 och PCI_E3: PCIe 2.0 x1 på ditt moderkort. Det är inget konstigt då grafikkort är så stora idag.

Sidnummer 30 http://download.msi.com/archive/mnu_exe/mb/E7C02v1.3.pdf

Mvh,

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Du måste aktivera XMP profil i UEFI/BIOS och överklocka hastighet till 3600Mhz. Annars kommer minnena gå i 2666Mhz som defualt. B450 TOMAHAWK MAX har stöd för DDR4, upp till 4133(OC) MHz.

https://www.msi.com/Motherboard/B450-TOMAHAWK-MAX

I stort sett alla brädor fungerar så med chipset 450 och det är inte något ovanligt just för MSI.

De menar att grafikkortet till storleken är så högt att när du pluggar in den i PCI_E1: PCIe 3.0 x16 så kommer den även att sitta över PCI_E2: PCIe 2.0 x1 och PCI_E3: PCIe 2.0 x1 på ditt moderkort. Det är inget konstigt då grafikkort är så stora idag.

Sidnummer 30 http://download.msi.com/archive/mnu_exe/mb/E7C02v1.3.pdf

Mvh,

Tusen tack för ditt svar! Antar/hoppas minnet kommer va kompatibelt fastän det inte listas under supported memory

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldfan:

Tusen tack för ditt svar! Antar/hoppas minnet kommer va kompatibelt fastän det inte listas under supported memory

Tror du kollar på 64Gb. Varför inte bara köra på https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3294850 ? Känns som en onödig utgift att att lägga på minneshastighet. Kommer inte påverka dig i praktiken överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Tror du kollar på 64Gb. Varför inte bara köra på https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3294850 ? Känns som en onödig utgift att att lägga på minneshastighet. Kommer inte påverka dig i praktiken överhuvudtaget.

Bor ute på kontinenten numera så kan tyvärr inte riktigt utnyttja svenska butiker 70€ går både Corsair Vengeance 3200MHz CL16 som du länkade och Patriot Viper 3600MHz CL17 Kit för, medans Patriot Viper 3200MHz CL16 är drygt hundralappen billigare.

Är väldigt osäker och paranoid nu över vilket RAM jag ska välja. Har sökt efter undersökningar hur mycket det skiljer i prestandan mellan dem men inte hittat något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldfan:

Är väldigt osäker och paranoid nu över vilket RAM jag ska välja. Har sökt efter undersökningar hur mycket det skiljer i prestandan mellan dem men inte hittat något.

Du hittar inte något för att de inte skiljer sig åt. Det kommer inte spela någon roll vilken tillverkare du väljer på ram. Du märker heller ingen skillnad högre än 0,5% på 3200Mhz eller 3600Mhz. Jag hade bara kört på den 3200Mhz som är billigast.

Skickades från m.sweclockers.com