Vad installerar DU direkt om du gör en helt fresh install på din main burk?

Permalänk
Medlem

Vad installerar DU direkt om du gör en helt fresh install på din main burk?

Spännande att höra vad folk kör för program!

Själv börjar jag alltid med att uppdatera alla drivrutiner såklart - men först laddar jag ner chrome

Sen följer varje gång en lång vecka av "ja just det, jag måste ha terminal/rar/spotify/etc etc"

Det vore nice att få lite tips här så man kommer på sakerna snabbare!

mvh Max

Permalänk
Medlem

Har ett skript som installerar och konfigurerar ett femtiotal olika mer eller mindre användbara program för att slippa just "ja just det, jag måste ha terminal/rar/spotify/etc etc". Än så länge ångrar jag inte den tidsinvesteringen även om en rätt stor andel av programmen är helt onödiga nu när jag läser listan.

7-Zip
AS SSD Benchmark
Audacity
AutoHotkey
AVR-GCC
Bulk Rename Utility
CPU-Z
CrystalDiskInfo
CrystalDiskMark
Deluge
Discord
DoubleKiller
EqualizerAPO
FileVerifier++
Firefox
GCC
GIMP
Git for Windows
Google Chrome
GPU-Z
HWiNFO
HWMonitor
Java
JoyToKey
KeePass2
MPC-HC
Node.js
Notepad++
Open Shell
Peace
Prime95
PuTTY
Python 2
Python 3
RegistryChangesView
Rufus
Scarlet.Crush XInput Wrapper
ShareX
Spotify
Steam
Steam Desktop Authenticator
Thunderbird
VirtualBox
VLC
VMware Workstation Player
Win32 Disk Imager
WinDirStat
WinSCP

Dold text
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Här är det också chrome som gäller på en gång.

Minns förr i tiden när man pirata windows så hade de installationerna nån förvals meny där man kunde välja program som skulle installeras samtidigt som OS'et, typ chrome, vlc m.m
Vad hände med dem? Kan man ska sånt själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 5600X | Gigabyte Aorus Pro (v2) | Asus 970 Strix | G-skill Trident Z 2x8GB @ 3600Mhz | Corsair RM750x | Corsair MP510 480GB | O11 Dynamic (PCMR) | AOC G2460PG | Intel NUC i5 (5th Gen) | Intel NUC i3 (8th Gen) |

Permalänk
Avstängd

@mrxh:

Har börjat använda Windows 7 custom så har redan alla program som jag behöver vid en ny installation.

Min lila lista, säkert glömt något

DB Browser for SQLite **Help fix** Autoruns ProcessExplorer ProcessMonitor TCPView TeamViewer **** **iso** ImgBurn usbit WinImage rufus **** 7z aida64 extreme audacity cfv cpu-z CrystalDiskInfo CrystalDiskMark Discord GPU-Z HeidiSQL hwmonitor ICUE MPC-HC notepad++ putty quicksfv Recuva Steam Total Commander WickrMe WinSCP VLC Microsoft Visual Studio TigerVNC Symantec Endpoint Protection Chrome

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Brukar köra Ninite för smidighetens skull. Firefox, Filezilla, Steam, 7zip, VLC, FreeCommander XE samt Start10 har nog varit bland det första på mina senaste Windows 10 installationer.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Förutom drivrutiner försöker jag installera så lite som möjligt, installerar istället programmen när jag väl behöver dem. Tycker skönheten med en nyinstallation av Windows är att man slipper alla skitprogram man installerat genom åren, så vill inte trycka in ett femtiotal onödiga program det första jag gör.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av xanoi:

Här är det också chrome som gäller på en gång.

Minns förr i tiden när man pirata windows så hade de installationerna nån förvals meny där man kunde välja program som skulle installeras samtidigt som OS'et, typ chrome, vlc m.m
Vad hände med dem? Kan man ska sånt själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Sådant bör finnas kvar, kolla in MSFN.org bla.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Well, jag pushar en image över PXE, den installerar Windows (Med grundläggande program) + drivare, uppdaterar och installerar de få program jag vill och sen är det klart istortsett. Gör en sysprep och startar om.

Går genom konfiguration, kör en batchfil för att mappa nätverksmappar, installerar vissa program manuellt och laddar ned spel.

Done.

Permalänk
Medlem

Chrome och Lastpass. Annars så lite som möjligt.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Har ett skript som installerar och konfigurerar ett femtiotal olika mer eller mindre användbara program för att slippa just "ja just det, jag måste ha terminal/rar/spotify/etc etc". Än så länge ångrar jag inte den tidsinvesteringen även om en rätt stor andel av programmen är helt onödiga nu när jag läser listan.

7-Zip
AS SSD Benchmark
Audacity
AutoHotkey
AVR-GCC
Bulk Rename Utility
CPU-Z
CrystalDiskInfo
CrystalDiskMark
Deluge
Discord
DoubleKiller
EqualizerAPO
FileVerifier++
Firefox
GCC
GIMP
Git for Windows
Google Chrome
GPU-Z
HWiNFO
HWMonitor
Java
JoyToKey
KeePass2
MPC-HC
Node.js
Notepad++
Open Shell
Peace
Prime95
PuTTY
Python 2
Python 3
RegistryChangesView
Rufus
Scarlet.Crush XInput Wrapper
ShareX
Spotify
Steam
Steam Desktop Authenticator
Thunderbird
VirtualBox
VLC
VMware Workstation Player
Win32 Disk Imager
WinDirStat
WinSCP

Dold text

Rätt smart. Hur gör man ett sådant script för en som är helt okunnig?

M

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min nya win10 blir helt ren. Ett fåtal extra program läggs på annan disk än C.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

F-Secure (Bahnhof)
Chrome
Google Drive
KeePass
Teamviewer
Outlook
Diverse spellaunchers
qBittorrent
iTunes
OBS
SideQuest (för min Oculus Quest)
Office 365
f.lux

Men jag håller autostart så rent som möjligt.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

7zip
Ashampoo Burning Studio 2019
Chrome
CPU-Z
Filezilla
HwInfo
LibreOffice
Photoshop
Rufus
Putty
Steam

Visa signatur

HP 800 G1

Permalänk
Medlem

Jag har också ett script (Powershell) som installerar de viktigaste programmen, t.ex;
office 365
discord
chrome
firefox
winrar
lastpass
windbg
visual studio
origin
steam
uplay
mm mm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

Om man som jag kan klara sig på de program Ninite stöder så är det en smidig lösning.

Permalänk
Medlem

Firefox, KeePass, Steam, Spotify, Discord. I den ordningen. Resten laddas ner vid behov. Har till exempel sluppit installera WinRAR sedan senaste installationen

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Föredetting

Firefox är det enda som installeras innan jag avinstallerar allt bloatware i Windows. Därefter kommer drivrutiner, Thunderbird, Foobar2000 och 7zip. Steam kommer vid något senare tillfälle när andan faller på, oftast efter Creative Cloud-sviten.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Första blir alltid chrome, sen drivisar.

WinRAR, Spotify, MPC-HC (fast nu kör man ju mer eller mindre all videouppspelning via webbläsaren), ProcessLasso, Adobe creative cloud samt en drös tillhörande plugins som tar en evighet och en halv att installera.

Ställa in windows så som jag vill ha det har börjat ta längre tid också. Låsskärmen exempelvis måste man ju in i group policy editor för att få bort.

Efter det är jag trött på’t och laddar ned program vid första behov.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Som utvecklare

Jahr!

Lite småskoj att du skriver om det här precis just nu.
Jag tenderar till att nollställa min jobbdator en gång i halvåret och försöker göra samma sak hemma med mina andra maskiner (även om det kanske inte sker lika ofta som förut). Med anledningen till att hålla allting rent och fint, men även hitta rutiner i hur man kan återställa sina enheter så snabbt som möjligt (ska kanske tilläggas att jag gör samma sak med mina telefoner också).

Men för windows!
I och med att jag primärt jobbar som utvecklare, så vill jag komma igång så snabbt som möjligt utan att behöva "fippla" med saker och ting runt om. Vilket gör att (för en tid sedan) har lutat mig mot något som kallas "Chocolatey", vilket mer eller mindre är en pakethanterare för windows (motsvarande apt om du är van med debian/ubuntu). Som jag sedan har en lista med program (beroende på uppdrag) där jag installerar program som jag kan tänkas behöva.

Men vanligtvis så installerar jag:

  1. Firefox

  2. Chrome

  3. Visual studio Code

  4. Visual Studio

  5. Hela Office paketet (brukar ta detta separat ifrån Chocolatey)

  6. Microsoft SQL management studio

  7. Azure SDK

  8. WSL (tas också separat ifrån Chocolatey) + Hyper-v

  9. Docker och alla verktyg kring det

Hade det däremot varit hemdatorn så hade Steam och alla andra spelklienter också inkluderas + discord/teamspeak etc.

Ref för Chocolatey

Permalänk
Medlem

Chrome, 1password, sen blir det efter behov.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

ninite

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Spotify. Måste kunna lyssna på musik medan jag fixar allt annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oortcloud:

Rätt smart. Hur gör man ett sådant script för en som är helt okunnig?

M

Jag skrev mitt i PowerShell så det kan köras utan vidare på en ren Windowsinstallation. Det är "bara" att ladda ner installationsfil, starta den med rätt flaggor för att få den att gå automatiskt (brukar ta längst tid att lista ut hur för det är i många fall inte dokumenterat), eventuellt kopiera in lite konfigurationsfiler någonstans eller ändra något i registret om man inte gillar standardinställningar och lite upprensning på slutet. Jag klistrar in en av filerna här som exempel:

Import-Module "$PSScriptRoot\..\lib.psm1" If (Test-Path "C:\Program Files\7-Zip") { Write-Log "Already installed" } Else { Invoke-RequireAdmin $MyInvocation Write-Log "Retrieving URL" $url = & { $r = Invoke-WebRequest -UseBasicParsing -Uri "https://7-zip.org/download.html" "https://7-zip.org/" + ($r.Links | Where {$_.href -like "a/7z*-x64.exe"} | Select -First 1).href } Write-Log "Downloading" $tmp = Get-WebFile $url Write-Log "Installing" Start-Process -Wait -FilePath $tmp -ArgumentList "/S" Write-Log "Cleaning up" Remove-Item $tmp Write-Log "Done" }

7-Zip.ps1

Ja, jag vet att chocolatey finns men är inte såld på konceptet att klistra en inofficiell, communitydriven pakethanterare ovanpå ett urdumt distributionssystem. Det fungerar säkert för stora och populära paket, men för alla mindre populära paket orkar jag definitivt inte kolla att de installerar med vettiga standardinställningar, faktiskt är uppdaterade (förstår inte varför chocolatey mellanlagrar installationsfiler istället för att hämta senaste tillgängliga, men de har säkert en bra anledning), inte har dumheter för sig och så vidare. Paranoid? Ja, det låter det ju lite som.

Använder dock ofta chocolatey indirekt för att hitta flaggor för mina egna skript, så på så vis är det trevligt att projektet finns.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Opera, Itunes, Afterburner och RealTemp. Sen alla jäkla spelklienter. Och uTorrent såklart.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

@mrxh: Förresten, du råkar inte syfta på en bättre terminalemulator när du skriver "terminal"? Det hade jag definitivt behövt tips på för Microsoft har ju verkligen inte lyckats att få till en fungerande terminalemulator på något plan (även om det är planerat att en sådan ska dyka upp) och jag hade gärna haft en som faktiskt fungerar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jao installerar
1. Tibia
2. Steam
3. Battlenet Desktop App
4. Firefox
5. Candy Crush
6. Chess level 100
7. FL Studio
8. Minecraft

Permalänk
Medlem

Chrome, VLC, Spotify om det inte redan finns, Winrar, Officepaketet, Endnote, i den ordningen.
Håller med andra här, palla ha datorn full av program. Installerar det jag behöver när/om jag behöver det.

Permalänk
Medlem

Audacity
blender
Canon DPP4
Chrome
CPU-Z
Davinci Resolve Studio
Discord
Firefox
GIMP
GPU-Z
HWiNFO
iCue
LogiOptions
Notepad++
Office 365
qBittorrent
Steam
VLC

Utöver det drivrutiner och associerade styrprogram. Nån launcher. Några benchmarkingprogram.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Lego Master

Först och främst;
Drivrutiner för allt väsentligt

Sen;
Kör Ninite för det som finns där, smidigt som tusan. Men allt har dom ju inte.
Opera GX
NOD32
LastPass
Launchers för spel
Vortex för mods

Sen säkert en hiskeligt massa annat mög som man kommer på vartefter jag behöver det.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Check på drivisar
HWinfo
Office365
Battlefield bad company 2

Visa signatur

Så blir det!