Audioengine A2+ eller Bang & Olufsen Beoplay M3

Permalänk
Medlem

Audioengine A2+ eller Bang & Olufsen Beoplay M3

Hej,

jag har lyckats få två stycken "kap" på singles day på olika högtalare. Nu vet jag dock inte vilken jag ska behålla och skulle behöva lite råd. Jag kan tyvärr inte testa båda (då hade det varit enkelt). Då öppet köp gäller ej om jag öppnar paketet.

Produkt 1: Audioengine A2+ wireless (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2412682)
Pris: 2000kr (nedsatt från 2500kr)

Produkt 2: Bang & Olufsen Beoplay M3 (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4568213)
Pris: 1490kr (nedsatt från 2700kr)

Användningsområde:
Ska användas som datorhögtalare samt via mobil (Bluetooth) och ibland som TV-högtalare (allt placerat i samma rum). Placering av högtalarna är i vardagsrummet (bor i en etta). Där jag och min sambo ska dela på dom vid behov. Köpte dom för att jag behöver mindre högtalare då vi inte har plats för ett "stort högtalarsystem". Har inga planer på att köpa till någon förstärkare eller dylikt utan de ska användas som dom är.

Tips och råd uppskattas

Permalänk
Inaktiv

Innan du köper in något från B&O så måste du vara medveten om att deras app, som du måste använda för att ställa in din M3, både samlar in information om dig, är svår att förstå och kraschar ofta. På Google Play Store har den skitdåligt betyg. Rena skräpet.

Jag hade en Beoplay A1. Åt h-e för stökig bas, var tvungen att köra appen för att få kontroll på den. Sålde den och köpte en IKEA Eneby 20 istället. Mer lättjobbad och snyggare design, liknande ljudkvalitet. Vill du ha bättre ljud, ta en Eneby 30. Med en större låda kan den ge bättre ljud utan att kosta.

Skaffade en Eneby 30 till vardagsrummet och är så nöjd så det blev en Eneby 20 till labbet. Kör bara Blåtand, undviker WiFi-spåret och trasslet med kopplade och smarta högtalare.

Youtube-kanalen 'Speaker Toni' har gjort en massa lyssningstester på olika högtalare i den klassen.

Om du ändå vill köra B&O så är M5 en mer lyckad konstruktion än M3, för pengarna.

Min favorit just nu, den dagen jag vill ha något vassare än IKEA, är Vifa Oslo. Vifa är en dansk firma som länge gjort element men som nu börjat göra hela enheter, dom har gott rykte och snabbt fått entusiastiska anhängare. Jodå, dom har en app också. Ser ut att fungera bättre än B&O vilket iofs inte säger så mycket.

Permalänk
Medlem

Jag har inte lyssnat på M3:an så jag kan inte uttala mig om ljudet på den. A2+ är, tycker jag, riktigt bra. Du får med dem även stereo och det finns möjlighet att koppla dem till en sub om du skulle vilja det i framtiden.
Fördelen med M3 är väl att det är en multiroomlösning och det finns stöd för olika streamingvarianter. Om du inte ser dig själv använda multiroom osv hade jag hellre valt att kunna få stereoljud.

Sedan tycker jag att A2+ är typ tusen ggr snyggare åxå.

Permalänk
Medlem

M3:an kunde jag faktiskt testa då den butiken lät en öppna förpackningen. M3:an lät FÖRJÄVLIGT. Jag vet inte om jag fick ett dåligt ex men det var under all kritik.

A2+ däremot, där snackar vi ljud - så blev dom

Permalänk
Medlem

Är själv spekulant på ett par "Audioengine A2+". Då jag haft ett par M-Audio AV 30 som nu gett upp hoppet, mest på grund av dålig konstruktion helt enkelt. Det är väldigt billiga komponenter som använts till deras högtalare.

Frågan är dock vad det finns mer för alternativ i just den här storleken? Är endast intresserad av att ansluta högtalarna till datorn via kabel, så trådlös möjlighet är bara onödigt.