Google Stadia – vad är det och vad ingår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Du äger spelen på Stadia precis som du äger spelen på Steam. Som jag har sagt tidigare blir konsekvenserna den samma om Steam eller Stadia läggs ner. Vad gör man om Valve efter ett år beslutar att Steam inte är lönsamt och lägger ned tjänsten?

Men det är ju inte i närheten av samma system. Du kan ju inte jämföra att distribuera spel med att driva dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Men det är ju inte i närheten av samma system. Du kan ju inte jämföra att distribuera spel med att driva dom.

Stämmer. Steam distribuerar enbart medan Stadia både distribuerar och driver. Distribueringen går att jämföra

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@SCORPIUS: Absolut! När jag får tillgång till Stadia kommer jag riva av ett snabbt första test där jag testar spelupplevelsen och reflekterar över parametrar som bildkvalitet, latens och stabilitet. Det kommer vara ganska fullt upp däromkring så övriga tester får tillkomma efterhand.

Min plan är att testa spel jag redan har erfarenhet av att spela igenom på PC eller konsoler, eftersom jag då lättast kan få en omedelbar känsla för hur Stadia matchar mot traditionella plattformar. Spel som Destiny 2, Shadow of the Tomb Raider (som jag nyligen spelade igenom på PS4 Pro) och Red Dead Redemption 2 är vad jag tänkt testa initialt.

Efterhand kommer jag testa diverse andra delar av upplevelsen. Att spela med Stadia-kontrollen över Wifi kontra att koppla in den till spel-PC:n eller en laptop, att koppla in andra kontrollers som Xbox Wireless Elite Series 2, med mera. Över tid skulle jag även vilja testa tjänsten på olika bra uppkopplingar för att testa hur upplevelsen skalar, men det är bara ett eget önskemål som jag får hoppas att framtidens schema tillåter. Att testa att gå från att spela på datorn till laptopen till plattan och till telefonen bara för att se hur sömlös övergången är skulle också vara kul att testa.

Finns massvis med intressanta spår, tyvärr inte tillräckligt många timmar på dygnet!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@loevet: Tack tack. Ska bli spännande att höra om din upplevelse. 👍

Om jag själv skaffar det kommer det bli på pc. Både i vardagsrum på tv och min spel-pc med 120Hz skärm.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@SCORPIUS: just ja, glömde nämna det. Hemma har jag speldatorn/HTPC:n kopplad till min 4K-tv och nätverksansluten via Wifi. Där ska jag testa hur Stadia på 4K-nivå fungerar över Wifi, och här på kontoret ska jag testa upplevelsen över Ethernet. Wifi kommer ju medföra betydligt högre latens, men det ska bli intressant att se i vilken utsträckning det faktiskt påverkar upplevelsen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@heatm: fast Stadia är inte ihopkopplat med ditt Youtube-konto, så om du inte kör Premium på YT påverkar det inte ditt Stadia-konto. Stadia kommer inte visa reklam så vad du har för Youtube-konto spelar inte in här

Ok, skönt att den kör adblock!

Men om den inte är kopplad till mitt YouTube-konto, innebär detta att den inte kan användas som en generell streamingmaskin för Youtube också? I artikeln står det bara om att man kan starta spelet om man tittar på spelklipp på youtube via en knapp på handkontrollen. Detta borde ju innebära att man kan streama videos ifrån YouTube? I.s.f. så vill jag ju att historiken på vad jag tittat på registreras på mitt YouTube-konto. Jag vill ju även kunna subscriba på kanaler o.s.v.

Eller sorterar Stadia ut videos baserat på spel, sen är resten av YouTube bortfiltrerat?

Ursäkta frågorna, men du verkar vara ett ess på detta och jag är lätt förvirrad.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

@loevet: Ah.. ja det är intressant med. Jag undviker wifi som pesten så långt det går.
Telefon och den bärbara sure.. men annars: NEJ.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@heatm: du behöver inte be om ursäkt för frågor, det är det jag är här för! Youtube och Stadia är inte ihopkopplade på det sättet att de visas i samma gränssnitt. Om du spelar Stadia via en Chromecast skickar du spelsessionen dit via en telefon, surfplatta eller dator precis som du gör med Youtube-castande till en Chromecast.

Om du loggar in på datorn i Chrome-webbläsaren kan du starta dina spel på Stadia-tjänsten, men om du sitter och letar runt bland Youtube-klipp eller spelstreamar kan de vara utrustade med en spela-knapp för Stadia. Om du då klickar på den kastas du in i spelet på Stadia. Så det finns integration mellan tjänsterna, men Stadia är en spelplattform och Youtube mediaplattformen. Det är väl inte omöjligt att Google framöver integrerar utforskande av Youtube och Stadia i ett och samma gränssnitt, men det är inget de har kommunicerat än i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Du äger spelen på Stadia precis som du äger spelen på Steam. Som jag har sagt tidigare blir konsekvenserna den samma oavsett om det är Steam eller Stadia som läggs ner. Vad gör man om Valve efter ett år beslutar att Steam inte länge är lönsamt och lägger ned tjänsten?

Nu är det väl inte någon officiell policy, men Gaben har uttalat sig flera gånger om att om Steam skulle läggas ner så kommer de ordna så att vi kan ladda ner våra spel och sedan spela dem utan Steams auth-servrar.

Då Valve är privat är ju också Gabens ord policy. Med det sagt är detta bara ett "löfte" och inte ett kontrakt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Denna typ av tjänst är ju fantastiskt bra speciellt för oss med flera i hushållet som gärna spelar lite.
Enda kostnaden är spelen (det har man ju oavsett) sedan är varje dator du har i hemmet vips förvandlad till en speldator.
Förr 99kr extra köper man ett nytt spel varje månad som kanske eller kanske inte är intressant samt om man har skärm som stöder över 1080p betydligt vassare bild.

Nackdelen med stadia som jag ser det är att.
1. Du kan inte spela ditt existerande spelbibliotek.
2. Du kan inte köra spel inhandlade från andra ställen än stadias butik.

Jag har använt geforce now ett tag vilket än så länge är gratis på Shield.
1. Där kan du spela ganska många spel som ingår gratis och det läggs till nya då och då.
2. du kan spela samtliga spel du redan äger oavsett vilken plattform du köpt dem på. (steam/origin/epic etc.). Dock måste du ladda ner spelet lokalt varje gång du startar det om det inte finns i gerforce nows bibliotek (detta tillåter inte stadia?). Men faktum kvarstår att du kan köpa spelen som finns i geforce nows bibliotek från valfri butik.
3. Stöd för 4k utan extra kostnad.
4. Mycket bra stöd för handkontroll för de flesta pc spel. (många spel är skönare med handkontroll än tangentbord och mus.)

Så beroende på månadskostnad för geforce now på pc så ser jag nog att stadia har sämre villkor för oss användare.

Permalänk

Säger bara PC for life......PUNKT!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dagwed:

Denna typ av tjänst är ju fantastiskt bra speciellt för oss med flera i hushållet som gärna spelar lite.
Enda kostnaden är spelen (det har man ju oavsett) sedan är varje dator du har i hemmet vips förvandlad till en speldator.
Förr 99kr extra köper man ett nytt spel varje månad som kanske eller kanske inte är intressant samt om man har skärm som stöder över 1080p betydligt vassare bild.

Exakt. Jag har samma användningsfall här hemma, med tre barn som förr eller senare vill ha datorer att spela på. Kör man på Stadia bas gratis så vips kan de spela på diverse chromebooks, ultrabooks, HTPC och alla andra lite svagare datorer som man ändå har liggande i drivor. Istället för att behöva köpa och uppgradera fyra fullvärdiga speldatorer (jag har ju också en ...).

Däremot får man kanske uppgradera fibern till 500 mbit för säkerhets skull.

Sedan kan man ju hoppas på ett family sharing-system som faktiskt är användbart. Steams är ju katastrofdåligt. Microsoft verkar ha bättre? Jag har iaf bara köpt Minecraft en gång och kan installera det på alla PC jag har och alla kan spela samtidigt online med egna xbox-konton utan att betala extra.

Om Stadia erbjuder att man kan köpa ett spel en gång och sedan spela det på flera datorer samtidigt i samma hem/nätverk/IP så tror jag de kommer att få hur mycket kunder som helst.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Mina reservationer mot stadia utöver latenser, bildkomprimering, stutters, låg bilduppdatering etc är följande...

- 99kr i månaden.... det är 8316kr under 7års tid (som min nuvarande i5-rigg har levt. i ljuset av detta är det som att leasa hårdvara)
- Stadia är en låst platform, man köper spel till Stadia specifikt. Tillskillnad från spotify och netflix är "content" inte gratis i prenumerationskostnaden, utöver enskilt utvalda spel som vi vet väldigt lite om idag.
- Google har ett track record med att stänga ner tjänster. Vad händer med inköpta spel om google väljer att lägga ned tjänsten? (eftersom spelinköp är knutna till tjänsten)
- Ifall du hämtar en kopp kaffe eller går på toa, kommer anslutningen att avbrytas p.g.a. inaktivitet? likt Geforce Now? Vad händer med spelet. finns det någon form av virtuell hibernation-funktion som kan restorera anslutningen?
- Du kan inte spela spel du äger från andra plattformar (detta kan man på Geforce Now)

Stadia kommer aldrig vara något för mig, och så fort folk börjar inse alla tillkortakommanden med tjänsten är jag lite oroliga att Google lägger ner. Fördelen är att man inte behöver bygga flera gaming-PCs i ett familjehem, samtidigt kommer man aldrig kunna jämföra stadia-upplevelsen med en ordentlig PC-upplevelse, eller nästkommande konsolgeneration för den delen. Det blir ju först förmånligt när man kör gratistjänsten och nöjer sig med 1080p, för helt plötsligt kostar inte hårdvaran. Men det är också surt att se spel på rea för 15$ på steam, när de troligtvis 59$ på stadias gratistjänst. (då rabatter inte ingår eller gratisspel)

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _genki:

- 99kr i månaden.... det är 8316kr under 7års tid (som min nuvarande i5-rigg har levt. i ljuset av detta är det som att leasa hårdvara)

Om man går på det billigare stadia base är det ju faktiskt helt gratis att leasa deras datorkraft. Det är bra mycket billigare än att köpa/leasa datorn själv;).
Tar du det dyrare alternativet för 99 spänn i månaden så kommer du dessutom få spel under prenumerationstiden. Säg att du får ett spel varannan månad i 7 år (i know - vild gissning på inervallet). Det innebär att du får över 40 spel under den tiden. Den dealen får du ju inte om du köper/leasar datorn själv. Så det finns ett mervärde där också. Plus då att en dator för 8000 spänn kanske inte står sig så bra efter 7 år för nyare spel vilket stadia måste klara av bättre.

Skrivet av _genki:

- Stadia är en låst platform, man köper spel till Stadia specifikt. Tillskillnad från spotify och netflix är "content" inte gratis i prenumerationskostnaden, utöver enskilt utvalda spel som vi vet väldigt lite om idag-

Ja låst till en plattform är det ju helt klart. Precis som spotify och netflix. Men visst kommer man inte åt alla speltitlar när man hyr in sig på hårdvara för att rendera spelet. Det är väl emellertid inte något som netflix eller spotify erbjuder heller riktigt - det behövs emellertid inte dyr renderingshårdvara för de streamingtjänsterna. Det finns alternativ där du får ett spelbibliotek för en månadskostnad. EA access erbjuder detta, men där får du inte serverhårdvara för spelrenderingen utan det får du stå för själv.

Skrivet av _genki:

- Google har ett track record med att stänga ner tjänster. Vad händer med inköpta spel om google väljer att lägga ned tjänsten? (eftersom spelinköp är knutna till tjänsten)

Ja den frågan är rimlig. Det är väl emellertid främst gratistjänster de lagts ner.

Skrivet av _genki:

- Ifall du hämtar en kopp kaffe eller går på toa, kommer anslutningen att avbrytas p.g.a. inaktivitet? likt Geforce Now? Vad händer med spelet. finns det någon form av virtuell hibernation-funktion som kan restorera anslutningen?

Det är en bra fråga. Lär väl komma lite klarhet på den fronten närmsta timmarna/dagarna när plattformen recenseras.

Skrivet av _genki:

- Du kan inte spela spel du äger från andra plattformar (detta kan man på Geforce Now)

Ahaa! Ja Geforce now kanske är ett mer intressant alternativ av den anledningen.

Skrivet av _genki:

Stadia kommer aldrig vara något för mig, och så fort folk börjar inse alla tillkortakommanden med tjänsten är jag lite oroliga att Google lägger ner. Fördelen är att man inte behöver bygga flera gaming-PCs i ett familjehem, samtidigt kommer man aldrig kunna jämföra stadia-upplevelsen med en ordentlig PC-upplevelse, eller nästkommande konsolgeneration för den delen. Det blir ju först förmånligt när man kör gratistjänsten och nöjer sig med 1080p, för helt plötsligt kostar inte hårdvaran. Men det är också surt att se spel på rea för 15$ på steam, när de troligtvis 59$ på stadias gratistjänst. (då rabatter inte ingår eller gratisspel)

Att jämföra stadia med en hemdator går väl visserligen bra. Det är väl just i jämförelsen vi alla kan peka på skillnaderna ;). Problemet ligger väl snarare i om man ger sig på att likställa tjänsterna. Det tror jag visserligen inte att folk gör riktigt. Det finns olika för och nackdelar med respektive tjänst.
Jag har själv en speldator och ett skapligt spelbibliotek så jag har väl egentligen mitt på det torra.
Kan bli så att jag testar den här tjänsten framöver om jag vill spela med nån vän som nu bara sitter med konsol. Lättare för båda att gå över till stadia inför nästa konsolgeneration än att vi båda ska köpa konsoler (är själv inte så intresserad av konsoler medan andra inte vill ha en dyr speldator).

Aja. Vi får väl se vad det här landar i. Jag är intresserad av recensioner iaf. Sen får vi se. De största problemen jag ser är väl de du tog upp först innan punktlistan. Kanske blir geforce now mer intressant?

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Mina reservationer mot stadia utöver latenser, bildkomprimering, stutters, låg bilduppdatering etc är följande...

- Stadia är en låst platform, man köper spel till Stadia specifikt. Tillskillnad från spotify och netflix är "content" inte gratis i prenumerationskostnaden, utöver enskilt utvalda spel som vi vet väldigt lite om idag.

-För 99 kr/mån får du tillgång till en tjänst där både mjuk- och hårdvara kontinuerligt uppdateras. Stadia idag är inte samma som Stadia om 7 år, för att ta dit exempel. Din dator är samma om du inte väljer att uppgradera den för flera tusen. Det finns som sagt även ett gratisalternativ. För min del lär jag prenumerera i vågor, perioder då jag inte spelar särskilt mycket betalar jag inte.

-Stadia är inte en dator i molnet. Se det som en spelkonsol i molnet. Stadia är lika låst som andra konsoler.

-Istället för att se på de mindre, ofta gratis, tjänster som Google har lagt ner kan du se på vilka tjänster Google faktiskt har. De har lyckats med väldigt mycket och driver många fragångsrika tjänster. Google själva säger att de satsar 100% på Stadia.

-En session i Stadia är aktiv i 10 minuter om den stängs ner. Du kan då växla skärm, från tex TV till telefon eller gå hem till grannen och starta spelet där. Om det går mer än 10 minuter när spelet är avstängt är det bara att starta det igen.

Jag förstår dina reservationer mot tjänsten, men jag tror att de flesta kommer att tycka att det fungerar bra! Ta tex Netflix. Många klagar på att deras 4K HDR är sjukt komprimerat, de flesta tycker att det ser grymt bra ut! Dessutom startas det på några sekunder från din TV. På samma sätt tror jag att Stadia kommer att hitta en plats i mångas hem. Tröskeln är väldigt låg, särkilt när det kommer funka på alla datorer, smart-TVs, chromecasts, telefoner och surfplattor. Gratis demos tror jag kommer att locka många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ahaa! Ja Geforce now kanske är ett mer intressant alternativ av den anledningen.

Det negativa med Geforce Now är att det inte känns helt gjutet som tjänst. ibland kan spel startas i "window mode", installerar du spel som Geforce Now inte själva erbjuder så laddas de ner vid varje session och installeras. Och eventuella installationsproblem man kan ha på PC finns även på servern. Låt säga Dirt3, varav openAL inte installeras. Då vill spelet inte starta. Men när det fungerar (vilket det oftast gör), då är streamingupplevelsen troligtvis minst lika bra som stadia...

Geforce Now känns väldigt mycket som barebone hårdvara på en server. Men äger man en Shield TV är tjänsten fortfarande gratis, och ifall jag inte hade haft en gaming PC hade jag med stor sannolikhet spelat igenom Witcher 3 och lite andra AAA-spel via tjänsten. Men jag är nog inte den tilltänkta publiken då jag använder datorn 90% till arbete, 10% till spel. Men behöver samtidigt en någorlunda kraftfull desktopdator med GPU-accelerering. Nu börjar min 4670K gå mitt sitt slut, även om jag lyckas upprätthålla hög framerate i många spel fortfarande. Men grafikkort är ju något jag uppgraderar kontinuerligt under en och samma plattformsperiod.

Ja folk får ju se ifall det är något för dem. jag vet att streaming inte alls är intressant för mig personligen.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

@loevet: Ah, ja nu blev det lite klarare. Hade inte fattat konceptet riktigt. Trevlig helg!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Ett fritt spel i månaden, vilken flopp alltså.
Hade varit mera värt för 300kr månaden och många nyare titlar ingår.

Mera i stil med netflix

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Ett fritt spel i månaden, vilken flopp alltså.
Hade varit mera värt för 300kr månaden och många nyare titlar ingår.

Mera i stil med netflix

Finns det något mer prisvärt alternativ? (Obs! menat som en seriös fråga)

Permalänk
Skrivet av Alotiat:

@loevet: En sista fråga: Så om jag köper ett Stadia-spel, så är detta inget spel jag kan köra med PC? Körs inte Stadia som en vanlig dator på Googles massiva datorcenter? Ser lite skumt ut att sälja det som Stadia-spel och göra det icke-kompatibelt med PC. För det innebär att vi då har fem plattformar: PC, Playstation, Xbox, Nintendo och Stadia.

Blir det Stadia-exklusiva spel så har vi alltså ytterligare en plattform...framtiden ser mörk ut...

Några har redan påpekat att Stadia bör ses mer som en konsol än en dator/PC i molnet. Du kommer endast kunna spela spel på den. För att vara ännu tydligare så körs Stadia på ett custom OS, baserat på Linux där de implementerar Vulkan för att driva grafiken från en AMD gpu. Allt detta är laddat i massor av server blades i Googles server hallar. Dessa kan sedan köra spel på bara ett blade, eller använda flera blades tillsammans för att hantera högre prestanda krav. Allt detta nämndes i deras första stora presentation (finns att se på Youtube, för lat för att hitta länken).

Skrivet av BasseBaba:

Skillnaden är att min pc och konsol är inköpta och ägs av mig.
Vad gör man om Google efter ett år beslutar att stadia inte var lönsamt och lägger ned tjänsten? Höjer priset? Tar bort basnivån som är gratis? Finns betydligt större ”risker” i detta.

Allt detta gör att spel måste portas och optimeras för Vulkan och det custom OS som Stadia kör. Det i sin tur leder till att både Google, utgivare och utvecklare har lagt och lägger väldigt mycket tid och pengar på Stadia just nu. Det är alltså inte en platform som plötsligt kommer läggas ned, med så mycket tid och pengar investerat i den utav många olika parter. Att plattformen dessutom kommer dra in pengar genom abonnemang och köp gör också att den inte kommer läggas ner som Googles andra (de flesta helt gratis) tjänster. Att priser däremot kan ändras, eller tjänster och utbud omformas gäller ju alla produkter vi köper eller prenumererar på, Netflix, Playstation Plus, Xbox Game Pass osv. Det är inte bara en risk som finns för Stadia.

Skrivet av Klarspråkarn:

Personligen är det här inget för mig. Jag älskar att äga mina prylar och det här är ju ett steg till på vägen bort från det.

En sak som jag gillar med det dock är möjligheten att spela var som helst där det finns bra uppkoppling. Sen får man väl se hur bra det faktiskt blir med latens och dylikt i praktiken. Var ska Googles servrar finnas?

Du kan se Googles alla datacenter och noder här. Vi har två fulla datacenter i närheten, det ena i Hamina, Finland och det andra i Nederländerna. Sedan har vi en Edge Point of Presence i Stockholm och flertalet Edge Nodes, en i Göteborg, två i Stockholm, en i Malmö och ett par stycken norr över. Jag har hört allt från att Stadia bladen kommer sitta i edge nodes, till att de endast kommer sitta i datacenter. Så det är oklart. Men du kommer alltid att ansluta till din närmaste edge node för att sedan ha så få hopp som möjligt inom Googles nätverk. På http://www.gcping.com/ kan man mäta sin latency till Googles datacenter, alltså de full stora. Så om det kommer finnas blades i edge nodes kommer latencyn bli ännu lägre än den du får till Finland eller Nederländerna nu.

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillzore:

Allt detta gör att spel måste portas och optimeras för Vulkan och det custom OS som Stadia kör. Det i sin tur leder till att både Google, utgivare och utvecklare har lagt och lägger väldigt mycket tid och pengar på Stadia just nu. Det är alltså inte en platform som plötsligt kommer läggas ned, med så mycket tid och pengar investerat i den utav många olika parter. Att plattformen dessutom kommer dra in pengar genom abonnemang och köp gör också att den inte kommer läggas ner som Googles andra (de flesta helt gratis) tjänster. Att priser däremot kan ändras, eller tjänster och utbud omformas gäller ju alla produkter vi köper eller prenumererar på, Netflix, Playstation Plus, Xbox Game Pass osv. Det är inte bara en risk som finns för Stadia.

fast skillnaden är att jag inte ”köper” nått i Netflix, ps plus eller Xbox game pass.
Det som är mer jämförbart är ju att köpa spel online i t ex Playstation Store. Där tar man samma risk, konkar Sony är dom bye bye, men Playsstion är ett sånt starkt varumärke att man vågar ta den risken.

Det jag alltså är kritisk mot är just att Stadia inte är en ”betala per månad och få allt”, då vore det inga problem. Man tvingas alltså ”köpa” vad jag förmodar är fullprisspel där man sedan är beroende av att fortsätta nyttja en tjänst som vad jag förstår inte har någon avtalsmässigt samband med dom köpta spelen.

Jämför t ex med om Steam hade haft en månadskostnad för att använda launchern. Slutar du pröjsa månadsavgiften kan du inte längre installera dina köpta spel, hur många hade gillat det?

Eller om man var tvungen att ha PS+ för att spela dom spel man köpt i PlayStation store...

Helt enkelt, det här är ett helt nytt koncept vi aldrig sett förr, och det återstår att se vad det blir av det. Kan säkert bli dundersuccé, men jag gillar ändå inte konceptet.
Jag hade hellre sett att man fick komma med mjukvaran själv.

Men fine, jag förstår problematiken i att det inte är standard pc-hårdvara där det krävs nån form av handpåläggning, men då hade dom kunnat lägga den kostnaden i månadsavgiften.

Den här tjänsten verkar ju funka så som jag menar:
https://shadow.tech/usen/discover/gaming

Citat:

Download Shadow, connect to your account, and install all your games from your preferred platforms (Steam, Origin, Epic Games Store, battle.net, etc)! Shadow allows you to play the most demanding games up to 4K 60Hz, on any screen. Max your games’ settings to enjoy the best graphics, without losing fluidity.

Jag tror snarare att skon klämmer i att Google förmodligen har % på spelförsäljningen i stadia.
Månadsavgiften låter alldeles för billig (både Free och paid), så hade man kört på min variant hade man förmodligen fått så hög månadsavgift att ingen hade signat upp.

Skälet till att jag är butter är att jag gärna hade nyttjat Stadia då och då, för vissa spel som man vill maxa, men är inte intresserad av att committa så pass fullt att jag kommer behöva köpa spelen dubbelt för att även spela dom på den gaming-pc jag redan har.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

fast skillnaden är att jag inte ”köper” nått i Netflix, ps plus eller Xbox game pass.
Det som är mer jämförbart är ju att köpa spel online i t ex Playstation Store. Där tar man samma risk, konkar Sony är dom bye bye, men Playsstion är ett sånt starkt varumärke att man vågar ta den risken.

Det jag alltså är kritisk mot är just att Stadia inte är en ”betala per månad och få allt”, då vore det inga problem. Man tvingas alltså ”köpa” vad jag förmodar är fullprisspel där man sedan är beroende av att fortsätta nyttja en tjänst som vad jag förstår inte har någon avtalsmässigt samband med dom köpta spelen.

Jämför t ex med om Steam hade haft en månadskostnad för att använda launchern. Slutar du pröjsa månadsavgiften kan du inte längre installera dina köpta spel, hur många hade gillat det?

Eller om man var tvungen att ha PS+ för att spela dom spel man köpt i PlayStation store...

Helt enkelt, det här är ett helt nytt koncept vi aldrig sett förr, och det återstår att se vad det blir av det. Kan säkert bli dundersuccé, men jag gillar ändå inte konceptet.
Jag hade hellre sett att man fick komma med mjukvaran själv.

Men fine, jag förstår problematiken i att det inte är standard pc-hårdvara där det krävs nån form av handpåläggning, men då hade dom kunnat lägga den kostnaden i månadsavgiften.

Den här tjänsten verkar ju funka så som jag menar:
https://shadow.tech/usen/discover/gaming

Jag tror snarare att skon klämmer i att Google förmodligen har % på spelförsäljningen i stadia.
Månadsavgiften låter alldeles för billig (både Free och paid), så hade man kört på min variant hade man förmodligen fått så hög månadsavgift att ingen hade signat upp.

Skälet till att jag är butter är att jag gärna hade nyttjat Stadia då och då, för vissa spel som man vill maxa, men är inte intresserad av att committa så pass fullt att jag kommer behöva köpa spelen dubbelt för att även spela dom på den gaming-pc jag redan har.

Om du nu vill maxa ett spel så kan du ju betala för Stadia en månad och köpa spelet och spela det i 4K. Sen har du fortfarande möjlighet att spela det i 1080p om du slutar betala. Men visst, förstår absolut att konceptet inte är för alla.

Det är inte för de som bryr sig om varenda bit i videoströmmen.
Det är inte för de som gillar att äga fysiskt.
Det är inte för de som måste ha 144Hz och känner varenda millisekund i latensen.

Tror detta är mer riktat till casual gamers, hard-core gamers som skaffat familj och sänkt sina krav, gamers som helt enkelt tröttnat på att alltid behöva köpa nya delar till PC eller köpa ny konsol eller gamers som är trötta på nedladdningar och installationer av uppdateringar.

Som exempel jag som småbarnsförälder som bara har 1-2 timmar, 1-2 dagar i veckan att spela. Då vill jag spela, inte lägga 30 minuter på att uppdatera drivrutiner och spel. Därav äger jag en Nintendo Switch med en fantastisk suspend funktion och kommer nu helhjärtat satsa på Stadia istället för att uppgradera min snart 5 år gamla AMD gpu.

Och "problemet " med tjänster som ShadowPC är att spelen inte är optimerade för streaming. Vilket leder till högre latens och förmodligen mer artifakter då kompressionen blir mer generell. Det har absolut sin nisch om man vill spela sina redan ägda spel i molnet, men tror Stadia kommer funka bättre på alla sätt.

Kravet att kunna spela sina redan ägda spel är rätt orimligt. Säg att Xbox skulle komma med ett helt nytt koncept av konsol, hybrid bärbar eller whatever, ska man då också kräva att få spela sina redan ägda spel på den? (nya Xbox eller PS5 är ett mer rimligt exempel, men där är det också mer rimligt att kräva bakåtkompabilitet).

Stadia är en helt ny platform och försöker verkligen inte vara något annat. Inte en PC i molnet och inte ett Netflix för spel. Google har starta sina egna spelstudior och kommer utveckla exklusiva spel till Stadia, precis som Xbox och Playstation gör. Se det som en helt ny konsol. Men istället för en låda du kopplar till tvn, så räcker en Chromecast. Och du kan dessutom spela spelen på telefonen och datorn.

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Njää. Stadia basic kostar inget och du kan spela de spel du har köpt på plattformen. På så vis fungerar det faktiskt som steam. Fast Stadia erbjuder även gratis hårdvara att rendera spelet på då. Ungefär som att en dator ingått om man skaffar steam ;).

Stadia pro däremot. Det är en plustjänst. Du betalar en prenumerationstjänst likt hur playstation + fungerar och får spel per månad. De spelen du får genom prenumeration kräver aktiv stadia pro-prenumeration. Fungerar likt playstation plus. Och högre upplösning på din ström får du också. Men ja, stadia pro är ett frivilligt tillval.

Skrivet av BasseBaba:

Det tycker jag nog blir lite missvisande. Stadia basic kan du använda vilket är gratis och då kan du spela de spelen du köpt på tjänsten. Precis som för övriga konsoler. Men du slipper köpa konsolen.

Skrivet av BasseBaba:

Ja det där med att köpa spelen igen är alltid ett gissel. Något man känner igen från konsolerna.
Läste i tråden att med nvidias geforce now så ska man kunna rendera spel på nvidias servrar remote. Från ens egna spelbibliotek som jag förstod det. Kanske är av mer intresse?

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det tycker jag nog blir lite missvisande. Stadia basic kan du använda vilket är gratis och då kan du spela de spelen du köpt på tjänsten. Precis som för övriga konsoler. Men du slipper köpa konsolen.

Absolut, men det jag resonerar kring är risken att det låter för bra för att vara sant. Jag har inte lusläst avtalet, men du menar alltså att man "för all rimlig framatid" garanteras att stadia basic kommer fortsätta vara gratis för redan köpta spel? I så fall får jag pudla.
Jag hade även nöjt mig med en så pass enkel klausul i avtalet som att "om tjänsten läggs ned eller basic/free försvinner så återbetalar vi dina spel".
Hur är även SLA för basic? Kommer man hamna i en kö om man vill spela 19.00 och alla "slots" i datacentret är fulla? Finns ens det konceptet? Har dom nämnt något om det?
Finns en del frågetecken.

Jag säger inte att det är en dålig tjänst, bara att man som girig användare hade hoppats på att den hade varit lite mer flexibel.

Återigen, fungerar detta är det klockrent. Jag slipper ha en speldator som låter som en jetmotor och behöver patchas och uppgraderas. Min enda kritik är just att jag hade velat ha ett starkare "ägarskap" av spelen jag köper.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av BasseBaba:

Min enda kritik är just att jag hade velat ha ett starkare "ägarskap" av spelen jag köper.

Det är viktigt i sammanhanget att komma ihåg att det här inte bara gäller Stadia. Du har rent tekniskt inte köpt något spel de senaste ~20 åren. Du köper en återkallelig rätt att spela spelet. Detsamma gäller även spel du köpt på skiva långt innan steam. Det är bara det att det är lättare med dagens teknik att återkalla den rätten. Tidigare kunde dem i bästa fall deaktivera den CD-key som satt i fodralet - men de hade all rätt att göra det.

Stänger steam, PSN, EA Origin etc ner så blir du av med "dina spel" då tjänsten upphör.

Skrivet av BasseBaba:

Hur är även SLA för basic? Kommer man hamna i en kö om man vill spela 19.00 och alla "slots" i datacentret är fulla? Finns ens det konceptet? Har dom nämnt något om det?
Finns en del frågetecken.

Det här är en väldigt intressant frågeställning och jag skulle säga att den i allra högsta grad även gäller Pro-abonnemanget. Vi ser redan idag hur vissa populära spel har problem runt release då deras servrar blir överbelastade. Men då drabbar det bara det spelet. Hur blir det om jag tänkte ta och lira lite Red dead redemption när Cyberpunk kommer ut? Det lär ju gå över samma servrar, kraschar Stadia för alla då?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det är viktigt i sammanhanget att komma ihåg att det här inte bara gäller Stadia. Du har rent tekniskt inte köpt något spel de senaste ~20 åren. Du köper en återkallelig rätt att spela spelet. Detsamma gäller även spel du köpt på skiva långt innan steam. Det är bara det att det är lättare med dagens teknik att återkalla den rätten. Tidigare kunde dem i bästa fall deaktivera den CD-key som satt i fodralet - men de hade all rätt att göra det.

Stänger steam, PSN, EA Origin etc ner så blir du av med "dina spel" då tjänsten upphör.

Absolut, men för sjuttielfte gången, sorry inte meningen att vara påhoppande, ni kommer in och förstår inte min frågeställning.
Det är en JÄTTE JÄTTE JÄTTESTOR skillnad på Steam och Stadia.

- Vad gör STEAM?
Dom har en bunt hårddisk, och sen "kostar" det några öre(?) i bandbredd när jag installerar ett spel. Man kan skicka några bytes chatt hit och dit och det kan plinga upp lite achievements.
Att Steam tar 30% för detta är århundradets lottovinst. Det är en helt horribelt orimligt bra affärsmodell.
https://www.extremetech.com/gaming/266323-steam-earned-estima...
Steam släpptes även 2003. Skulle säga att min tilltro till Steam som plattform efter 16 år är rätt stor.

- Vad gör Stadia?
Stadia, dom ska ha hårdvara och betala el/kylning/drift för att köra en hel "spelmaskin" varje sekund jag lirar.

Kostnaden för att "driva" steam måste vara 1/10000000 av vad Stadia kommer kosta.

Jag skulle säga att den totala kostnaden som STEAM haft för mig som kund sen dag 1, är ungefär vad det kommer kosta Stadia min första spel _timme_.

Därav så ser jag en enormt mycket större "risk" i affärsmodellen hos Stadia än hos Steam.
Jag förstår ärligt inte hur det ska gå ihop.
Säg att jag köper <valfritt multiplayerspel>, höfta 600:- i inköp. Säg att google tar 30% -> 180:-
Sen ska jag då på stadia basic kunna spela "forever". Hur många speltimmar köper mig 180:-? Dessa 180:- ska alltså finansiera allt från utveckling av plattformen till inköp av hårdvara och driftskostnaden.
Säg att jag är en "Hardcore" gamer som spelar 8h/dag. Då använder jag 33% av en full gamingsetup året runt. Hur ska 180:- ens i närheten räcka till att finansiera det i ens en månad?

Men som sagt, Google är väl inte dumma. Nån idé har dom väl. Jag är bara rädd att idéen innefattar att "börja lågt, samla på sig kunder, höja avgifter".

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Det här är en väldigt intressant frågeställning och jag skulle säga att den i allra högsta grad även gäller Pro-abonnemanget. Vi ser redan idag hur vissa populära spel har problem runt release då deras servrar blir överbelastade. Men då drabbar det bara det spelet. Hur blir det om jag tänkte ta och lira lite Red dead redemption när Cyberpunk kommer ut? Det lär ju gå över samma servrar, kraschar Stadia för alla då?

Google har av en anledningen valt att köra Founders och Premiere upplägget. Att rulla in användarna över en period nu i början. Detta förmodligen för att undvika köer medan de aktiverar antalet Stadia blades som behövs. Förhoppningsvis blir det inga köer på launch pga detta. Sen när Stadia väl är igång så tror jag inte vi behöver oroa oss för köer eller krascher. Har ni någonsin behövt vänta för ett se en youtube video (förutom reklam), redigera ett Google doc eller göra en sökning på Google search? Förmodligen inte. Det är i precis samma server hallar och precis samma infrastruktur som Google Stadia kommer befinna sig. Google har sagt flera gånger att de satsar fullt ut på Stadia. Detta betyder förmodligen att de har fler Stadia blades än de tror sig behöva nu vid launch och ett tag framöver. Sedan har de garantera fler de kan installera om tjänsten skulle ta oväntad fart. Google vet hur man gör det här med molnbaserade tjänster. Den stora utmaningen för dem har varit och kommer vara kvalitén och latency. Det är i alla fall vad jag tror.

Visa signatur

Desktop:

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Absolut, men för sjuttielfte gången, sorry inte meningen att vara påhoppande, ni kommer in och förstår inte min frågeställning.
Det är en JÄTTE JÄTTE JÄTTESTOR skillnad på Steam och Stadia.

- Vad gör STEAM?
Dom har en bunt hårddisk, och sen "kostar" det några öre(?) i bandbredd när jag installerar ett spel. Man kan skicka några bytes chatt hit och dit och det kan plinga upp lite achievements.
Att Steam tar 30% för detta är århundradets lottovinst. Det är en helt horribelt orimligt bra affärsmodell.
https://www.extremetech.com/gaming/266323-steam-earned-estima...
Steam släpptes även 2003. Skulle säga att min tilltro till Steam som plattform efter 16 år är rätt stor.

- Vad gör Stadia?
Stadia, dom ska ha hårdvara och betala el/kylning/drift för att köra en hel "spelmaskin" varje sekund jag lirar.

Kostnaden för att "driva" steam måste vara 1/10000000 av vad Stadia kommer kosta.

Jag skulle säga att den totala kostnaden som STEAM haft för mig som kund sen dag 1, är ungefär vad det kommer kosta Stadia min första spel _timme_.

Därav så ser jag en enormt mycket större "risk" i affärsmodellen hos Stadia än hos Steam.
Jag förstår ärligt inte hur det ska gå ihop.
Säg att jag köper <valfritt multiplayerspel>, höfta 600:- i inköp. Säg att google tar 30% -> 180:-
Sen ska jag då på stadia basic kunna spela "forever". Hur många speltimmar köper mig 180:-? Dessa 180:- ska alltså finansiera allt från utveckling av plattformen till inköp av hårdvara och driftskostnaden.
Säg att jag är en "Hardcore" gamer som spelar 8h/dag. Då använder jag 33% av en full gamingsetup året runt. Hur ska 180:- ens i närheten räcka till att finansiera det i ens en månad?

Men som sagt, Google är väl inte dumma. Nån idé har dom väl. Jag är bara rädd att idéen innefattar att "börja lågt, samla på sig kunder, höja avgifter".

Hur får du se på Youtube, redigera Docs, söka i Search, använda Maps osv helt gratis?

Absolut, beräkningar Stadia kräver är mycket större. Men Google vet hur detta funkar. De har garanterat än bra plan. Min gissning är att de tänker gå en del minus på Stadia nu i början för att ta marknaden, sen när folk köpt några spel på Stadia så blir det jobbigare för dem att byta till typ xCloud eller andra kommande varianter. Personligen kommer jag nog köra flera av dessa om de exklusiva titlarna är tillräckligt bra.

Visa signatur

Desktop:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillzore:

Hur får du se på Youtube, redigera Docs, söka i Search, använda Maps osv helt gratis?

Reklam? Dom harvestar all min userdata? Det finns en bra fungerande affärsmodell där...
Youtube på iOS har blivit en pain-in-the-ass. 10 ggr om dagen får man en popup om att "try premium for free". Och ungefär varannan/var tredje play får man 2 st reklamer innan man får se nuförtiden.
Hade youtube varit i denna "form" dag 1 hade jag avinstallerat appen direkt. Nu har den blivit defacto standard så man har inte så mycket val då det innehåll man vill se finns där....

Så ja, kul du nämner just youtube, för det är ett praktexempel på hur man har tagit en gratis tjänst och förstört den med en modell där man försöker göra det så pass jobbigt att folk ska välja att betala. Undrar hur många timmar av mitt liv jag spenderat på att "wait 5-10 secs to skip this ad".

Skrivet av Skillzore:

Absolut, beräkningar Stadia kräver är mycket större. Men Google vet hur detta funkar. De har garanterat än bra plan. Min gissning är att de tänker gå en del minus på Stadia nu i början för att ta marknaden, sen när folk köpt några spel på Stadia så blir det jobbigare för dem att byta till typ xCloud eller andra kommande varianter. Personligen kommer jag nog köra flera av dessa om de exklusiva titlarna är tillräckligt bra.

Precis min poäng. Det finns mer under ytan än "kom och spela basic free".
Så vem vet? Om 2 år kanske man måste sitta av 5 minuter reklam varje gång man vill starta en basic/free session?

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Reklam? Dom harvestar all min userdata? Det finns en bra fungerande affärsmodell där...
Youtube på iOS har blivit en pain-in-the-ass. 10 ggr om dagen får man en popup om att "try premium for free". Och ungefär varannan/var tredje play får man 2 st reklamer innan man får se nuförtiden.
Hade youtube varit i denna "form" dag 1 hade jag avinstallerat appen direkt. Nu har den blivit defacto standard så man har inte så mycket val då det innehåll man vill se finns där....

Precis min poäng. Det finns mer under ytan än "kom och spela basic free".
Så vem vet? Om 2 år kanske man måste sitta av 5 minuter reklam varje gång man vill starta en basic/free session?

Ja, absolut att Basic kommer inkludera reklam på något sätt. Tror dock inte det kommer vara på Youtube nivå.

Absolut att de lagt mycket pengar på att få fram Stadia och att det kommer kosta att driva servrarna. Men driftskostnaden tror jag inte kommer vara så stor I jämförelse med vad de redan har för alla andra tjänster. Kommer dröja länge innan de har lika många användare på Stadia som de har på Youtube, Maps, Docs, Drive, Earth, Search mm. Visst att de beräkningarna kostar mindre, men de är många, många fler än vad Stadia kommer vara på ett tag. Och jag tror inte heller att deras tidigare tjänster körs på några snåldrivna serverar. Dessutom så driver de alla sina datacenter på grön energi som sol och vind. https://www.google.com/about/datacenters/renewable/

Visa signatur

Desktop: