Permalänk

Speldator 30k budget

Jag har skjutit på att köpa ny dator ett bra tag nu.
Med Ryzen 9 3950x ute är jag rätt trygg med att utesluta den, så nu lutar det åt en i9 9900KS.

Uppskattar tips på optimeringar inom budgeten 30k (+/- någon hundralapp) Har inget större intresse av att sänka priset för att köpa en helt annan komponent (som t.ex. mer lagring), utan lägger hellre det på att förbättra en annan av dessa komponenter.

Med det chassit lutar jag åt vattenkylning av CPUn iom att grafikkortet kommer vara ivägen för luftflödet nedifrån.
Cooler Master H500P Mesh är ett annat alternativ, då behöver jag inte fundera så mycket på vattenkylning vs luftkylning.
Till en början använder jag nog min Noctua NH-U12A, sen får jag se hur det funkar vid överklockning.

Permalänk
Medlem

@Galadhnen: Det är en väldigt trevlig budget du har med 30 000 kr : )

Jag undrar vilken skärm du har tänkt att spela på?

Det är väldigt avgörande för vilken processor och GPU du behöver, ju högre upplösning desto mindre betydelse har processorn, och även om 30 000 kr är en hel del pengar så är det fortfarande en budget som du kommer behöva prioritera på.

Ex. använder jag i dagsläget själv en Ryzen 3600 på 4,1GHz med ett 2080 Ti i 4K 120Hz, och det fungerar perfekt, har prövat med en 9900K på 5GHz men får samma FPS i nästintill varenda titel.

Vad använder du datorn till generellt? Vilka spel ska du spela? Är det viktigt att datorn är tyst? Vill du att den ska vara någorlunda framtidssäkrad eller är det maximal prestanda just nu som gäller?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

SSD? M.2?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk

@Gling:
Jag har redan lagring, annars en bra idé!
På tal om lagring: jag har inget direkt behov av PCIe 4.0, så på den punkten kvittar det om jag väljer AMD eller Intel.

@Aeig:
Bra frågor!
Just nu använder jag en 144hz i FHD, men är ute efter en 144hz (möjligen högre) i QHD. Den är oberoende av denna budget.

Jag har rannsakat mig själv sedan Ryzen 3000 kom ut. Jag va sugen på 3900x men i slutändan har jag fått erkänna för mig själv att det är nästan uteslutande spelande som jag kommer använda datorn till. Det skulle kunna hända att jag kan streama lite på twitch men det är inget seriöst eller ett karriärval, bara på skoj för vänner/bekanta nån gång ibland.

Det händer också att jag gör transcoding av video, där skulle definitivt en 3900x sitta rätt fint men jag har ingen brådska när jag gör transcoding, 9900KS kommer vara hästlängder före min nuvarande CPU oavsett.

Permalänk
Medlem

@Galadhnen: Okej, i 1440P och 144Hz är fortfarande processorn hyfsat relevant om du ska använda ett 2080 eller 2080 Ti, så jag hade köpt Intel. Däremot hade jag inte tagit KS, det är slöseri med pengar, prestandaskillnaden gentemot en 9900K är inte något du uppfattar i FPS när du spelar, antagligen får du ut fler FPS av att köpa bättre RAM och ett högre klockat grafikkort eller en bättre modell.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Galadhnen: Talar utifrån hyfsat erfarenhet, har en 2600, 3600, tidigare 1950X, 9900K, 9700K, 5960X, 6950X, mfl Och testat 5 olika 2080 Ti.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

@Aeig: Vad är ens bättre RAM dock?
Hur låg CL kan jag få med t.ex. 4600 MHz?
18 CL på 4600 MHz är inte bättre än 14 CL på 3600 MHz.
Jag är ingen RAM-expert så jag har ingen koll på hur lätt det skulle vara att få ut mer av något dyrare än det jag valde.

Ok så av dina erfarenheter av 2080 Ti, har du något tips där?
Det finns betydligt dyrare än det jag valde men också klart billigare.

Permalänk
Medlem

@Galadhnen: Om du ska spela i 1440P är 3600MHz DDR4 sweet spot, du kan gå högre men det kostar mer än det smakar (FPS) och det kan bli kompatibilitetsproblem.

Ska du ha RGB?

Om du vill ha maximal FPS i 1440P är det 1) GPU, 2) CPU, 3) RAM, i den ordningen som gäller.

Jag hade satsat på ett system med en 9900K, ett 2080 Ti, och 3600MHz CL14-16.

Angående 2080 Ti så klockar dom tyvärr hyfsat lika på luft, det är ett oerhört varmt chip så även med riktigt fläskiga luftkylare kan det throttla på bra om du inte har ett chassi med bra luftflöde.

Beroende på hur viktig ljudnivån är för dig så hade jag valt kort, eller om du vill köra en egen custom loop. Finns bra kort med färdig AIO också.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Här har du en bra video om RAM;

Kolla runt 08:00 in, så ser du i 1440P.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Just det kortet du valt, Aorus Extreme, är för övrigt dyrt för vad du får, inte särskilt svalt eller tyst.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Har några fler frågor och funderingar.

Vill du ha RGB i datorn? Ska det se snyggt ut?

Om du ska överklocka en 9900K eller en KS till 5GHz + så behöver du en AIO eller custom loop, det går på luft men då ska du ha ett chassi som är ventilerat, annars blir det fruktansvärt varmt med ett 2080 Ti i chassit också.

Har du övervägt andra chassin? Jag tycker det du har valt är grymt läckert, men det kräver fler fläktar än de som följer med för att det ska bli bra.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Har några fler frågor och funderingar.

Vill du ha RGB i datorn? Ska det se snyggt ut?

Om du ska överklocka en 9900K eller en KS till 5GHz + så behöver du en AIO eller custom loop, det går på luft men då ska du ha ett chassi som är ventilerat, annars blir det fruktansvärt varmt med ett 2080 Ti i chassit också.

Har du övervägt andra chassin? Jag tycker det du har valt är grymt läckert, men det kräver fler fläktar än de som följer med för att det ska bli bra.

Mvh

Har inget intresse av RGB inne i chassit. Vill mest ha en clean look, tycker chassit lever upp till det och jag gillar luftflödet nerifrån. Som du säger är GPUn viktigast för prestandan i de flesta scenarion jag kommer spela i, då blir det luftflödet riktigt nice. Vattenkyld CPU löser som sagt problemet att en CPU-fläkt skulle vara lite blockad av GPUn. Och ja jag kan slänga i några fler fläktar, det är inga problem.
Har du förslag på annat chassi så är jag öppen för det, men som sagt clean look och bra GPU-kylning va nog det som bestämde saken för mig.

Vilken 2080 Ti skulle du rekommendera? Om du testat 5 olika tänker jag att du kanske har någon favorit?
Att den kyler väl är helt klart viktigt, så den inte klockar ner för mycket. Jag kommer med all säkerhet även överklocka GPUn, inte galet mycket, men så mycket som luftflödet tillåter. Visst, om det finns en bra 2080 Ti med vattenblock, alternativt ett billigare 2080 Ti + ett separatvattenblock, så är jag öppen för det också. Jag har bara inte koll på vilka modeller som skulle vara bra då.

Sedan undrar jag återigen: vilka RAM-stickor är ens bättre än 3600 MHz CL14? Jag kunde inte hitta något bättre, även om jag gick upp flera tusenlappar, med förbehållning för att jag inte har koll på om några RAM-stickor på t.ex. 4600 MHz skulle klara t.ex. CL 17 om man höjer volten, då blir det lite bättre än 3600 CL14.

När det gäller 9900K vs 9900KS så gillar jag tanken på att kunna överklocka utan att höja volt så mycket. Jag brukar i regel inte pressa alltför mycket, ligger hellre på en nivå jag är bekväm med 24/7, och då lockar ändå 9900KS en del. Och som sagt, det jag sparar på att gå ner till 9900K, vad skulle jag lägga det på?
Antagligen inte RAM, för det blir ändå nog inte bättre. Kanske grafikkort, om jag skulle ta något med vattenblock på från början?
Moderkort tänker jag inte behöver bli dyrare, om något finns det säkert någon på forumet som vet att ett billigare moderkort är bättre än det jag valde. Nätagg? Nja, tror inte det. Kommer inte köra SLI, och ska inte överklocka med flytande kväve direkt.
Chassit? Jag är rätt nöjd med det jag valde.

Permalänk
Medlem

@Galadhnen: Jag tycker också att det är ett riktigt snyggt chassi, dock är jag osäker på huruvida luftflödet blir bra med ett stort 2080 Ti som blockerar i mitten. Hursomhelst så är nog vatten nästintill ett måste, särskilt om du ska ha en överklockning på processorn.

Angående 2080 Ti så har jag haft ett Strix, Hall Of Fame, Gigabytes windforce, två olika från EVGA (en luft en hybrid), och ett MSI Duke. Min erfarenhet är att samtliga blir brutalt varma, skillnaden mellan olika kylare är bara ljudnivån egentligen, och till viss del temperaturer. Dock blir luften i chassit mättat om du har dåligt flöde, och då värmer den upp processorkylaren, därför är det så extremt viktigt.

Med din budget hade jag tittat på ett Asus Strix, eller hittat något hybridkort, men då bör du nog också byta chassi.

Det finns flera st som tekniskt sett är "bättre" än 3600MHz, men det är marginellt ( som du ser i videon jag länkade ), om det är värt pengarna får du själv avgöra.

Resonemanget med 9900KS förstår jag och isåfall ska du köpa den, är ju värst

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Viking

@Galadhnen:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

@Donnerstal:
Tack för tipset!
Jag gillar nätagget, lägger till den.

@_F1GHT3R_:
Jag lägger till kylaren. Har inte full koll på om det finns ännu bättre alternativ men såvitt jag kan se ser den bra ut.
Borde passa bra i toppen av chassit. Jag håller mig till mitt val av chassi dock, även om ditt alternativ ser bra ut från ett ljudperspektiv framförallt.

@Aeig:
Jag gjorde mer efterforsking om vilka RAM-minnen som skulle vara bäst och läste ett flertal qvl-listor för olika moderkort.
I slutändan landade det i att jag bytte både RAM och moderkort.

Här är min nuvarande lista:

Så här resonerar jag kring respektive produkt:
CPU: Det kostar mer än det smakar egentligen, men jag är ändå ok med att få lite bättre binning för den kostnaden om det innebär att jag kan ha lägre volt med samma överklockning.
GPU: Valde mellan Strix Gaming och MSI Gaming X Trio. Huvudsakligen tog jag Strix för att jag gillar tryggheten med två BIOS ifall jag får för mig att leka lite... plus att Strix är marginellt kortare, det kanske kan hjälpa med tanke på chassit jag valt.
Chassi: Jag är sugen på något annorlunda. SL600M har en cool, clean look och mha vattenkylning för CPUn bör jag få både top-notch GPU-kylning (2st 200mm-fläktar som blåser rakt upp på GPUn) och ändå rätt bra CPU-kylningen.
Moderkort: Bör inte ha några problem med överklockning, har alla funktioner jag vill ha (jag bryr mig inte om wifi i min stationära dator, eller har jag någon anledning att vilja ha det?) och QVL-listan inkluderar det RAM jag valde nedan.
RAM: Klart billigare än det jag valde innan men nästan identisk prestanda. Spänningen är dessutom 0.05V lägre, så förhoppningsvis kan jag ändå få samma prestanda med lite överklockning.
PSU: Skönt med ett riktigt modernt nätagg, fullt modulärt och bara något dyrare än det jag valde innan.
CPU-kylare: Hade inte tänkt köpa någon extra kylning direkt vid köp men nu sparade jag ju in tillräckligt att jag lika gärna kan klippa till direkt.

Har fortfarande 750kr över... det är egentligen bara moderkort, PSU och CPU-kylaren som jag inte känner mig helt bestämd på. Men om det inte finns någon uppgradering för under en tusenlapp så kanske jag ska lägga till en billig SSD istället?
Vad tror ni?

Permalänk
Skrivet av Galadhnen:

@Donnerstal:
Tack för tipset!
Jag gillar nätagget, lägger till den.

@_F1GHT3R_:
Jag lägger till kylaren. Har inte full koll på om det finns ännu bättre alternativ men såvitt jag kan se ser den bra ut.
Borde passa bra i toppen av chassit. Jag håller mig till mitt val av chassi dock, även om ditt alternativ ser bra ut från ett ljudperspektiv framförallt.

@Aeig:
Jag gjorde mer efterforsking om vilka RAM-minnen som skulle vara bäst och läste ett flertal qvl-listor för olika moderkort.
I slutändan landade det i att jag bytte både RAM och moderkort.

Här är min nuvarande lista:
https://komponentkoll.se/bild/gMpIf.png

Så här resonerar jag kring respektive produkt:
CPU: Det kostar mer än det smakar egentligen, men jag är ändå ok med att få lite bättre binning för den kostnaden om det innebär att jag kan ha lägre volt med samma överklockning.
GPU: Valde mellan Strix Gaming och MSI Gaming X Trio. Huvudsakligen tog jag Strix för att jag gillar tryggheten med två BIOS ifall jag får för mig att leka lite... plus att Strix är marginellt kortare, det kanske kan hjälpa med tanke på chassit jag valt.
Chassi: Jag är sugen på något annorlunda. SL600M har en cool, clean look och mha vattenkylning för CPUn bör jag få både top-notch GPU-kylning (2st 200mm-fläktar som blåser rakt upp på GPUn) och ändå rätt bra CPU-kylningen.
Moderkort: Bör inte ha några problem med överklockning, har alla funktioner jag vill ha (jag bryr mig inte om wifi i min stationära dator, eller har jag någon anledning att vilja ha det?) och QVL-listan inkluderar det RAM jag valde nedan.
RAM: Klart billigare än det jag valde innan men nästan identisk prestanda. Spänningen är dessutom 0.05V lägre, så förhoppningsvis kan jag ändå få samma prestanda med lite överklockning.
PSU: Skönt med ett riktigt modernt nätagg, fullt modulärt och bara något dyrare än det jag valde innan.
CPU-kylare: Hade inte tänkt köpa någon extra kylning direkt vid köp men nu sparade jag ju in tillräckligt att jag lika gärna kan klippa till direkt.

Har fortfarande 750kr över... det är egentligen bara moderkort, PSU och CPU-kylaren som jag inte känner mig helt bestämd på. Men om det inte finns någon uppgradering för under en tusenlapp så kanske jag ska lägga till en billig SSD istället?
Vad tror ni?

Dù borde överväga att byta ut moderkortet och välja aorus då det har bättte VRM. Vill du inte ha wifi så ta elite men det skiljer bara nån hundring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Viking
Skrivet av Galadhnen:

@Donnerstal:
Tack för tipset!
Jag gillar nätagget, lägger till den.

@_F1GHT3R_:
Jag lägger till kylaren. Har inte full koll på om det finns ännu bättre alternativ men såvitt jag kan se ser den bra ut.
Borde passa bra i toppen av chassit. Jag håller mig till mitt val av chassi dock, även om ditt alternativ ser bra ut från ett ljudperspektiv framförallt.

@Aeig:
Jag gjorde mer efterforsking om vilka RAM-minnen som skulle vara bäst och läste ett flertal qvl-listor för olika moderkort.
I slutändan landade det i att jag bytte både RAM och moderkort.

Här är min nuvarande lista:
https://komponentkoll.se/bild/gMpIf.png

Så här resonerar jag kring respektive produkt:
CPU: Det kostar mer än det smakar egentligen, men jag är ändå ok med att få lite bättre binning för den kostnaden om det innebär att jag kan ha lägre volt med samma överklockning.
GPU: Valde mellan Strix Gaming och MSI Gaming X Trio. Huvudsakligen tog jag Strix för att jag gillar tryggheten med två BIOS ifall jag får för mig att leka lite... plus att Strix är marginellt kortare, det kanske kan hjälpa med tanke på chassit jag valt.
Chassi: Jag är sugen på något annorlunda. SL600M har en cool, clean look och mha vattenkylning för CPUn bör jag få både top-notch GPU-kylning (2st 200mm-fläktar som blåser rakt upp på GPUn) och ändå rätt bra CPU-kylningen.
Moderkort: Bör inte ha några problem med överklockning, har alla funktioner jag vill ha (jag bryr mig inte om wifi i min stationära dator, eller har jag någon anledning att vilja ha det?) och QVL-listan inkluderar det RAM jag valde nedan.
RAM: Klart billigare än det jag valde innan men nästan identisk prestanda. Spänningen är dessutom 0.05V lägre, så förhoppningsvis kan jag ändå få samma prestanda med lite överklockning.
PSU: Skönt med ett riktigt modernt nätagg, fullt modulärt och bara något dyrare än det jag valde innan.
CPU-kylare: Hade inte tänkt köpa någon extra kylning direkt vid köp men nu sparade jag ju in tillräckligt att jag lika gärna kan klippa till direkt.

Har fortfarande 750kr över... det är egentligen bara moderkort, PSU och CPU-kylaren som jag inte känner mig helt bestämd på. Men om det inte finns någon uppgradering för under en tusenlapp så kanske jag ska lägga till en billig SSD istället?
Vad tror ni?

Du borde kanske titta in den här kylaren. Vet inte om den har bättre eller sämre prestanda, men den är ju snyggare och billigare nu på rea:
https://www.komplett.se/product/1097853/datorutrustning/dator...
Då har du ju över 1000kr till över, då kan du köpa 32gb ram istället

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

@_F1GHT3R_:
Jag försökte hitta ett moderkort som har en XMP-profil för det RAM jag väljer.
Aorus Pro hade det inte, Elite har det inte heller. Ingen av Gigabytes Z390 verkar ha stöd för det, enligt deras QVL och G.skills Ram Configurator.

Det RAM jag valt stöds enligt G.Skill av dessa moderkort:
MSI MEG Z390 ACE, för 3290 kr.
MSI MEG Z390 GODLIKE, 6 190 kr
MSI MPG Z390i GAMING EDGE AC, 1 849 kr (men ATX eller m-ATX-modellerna har inte stöd... wtf?)
EVGA Z390 DARK, 6099 kr

Men underligt nog när jag kollar på respektive moderkorts egen QVL-lista så finns inte F4-3600C15D-16GTZ med. EVGA Z390 DARK hittade jag ingen QVL för. Men G.Skill borde inte ha med dem i sin lista om det inte stämmer...?

... men sen kollade jag på den här och accepterade att jag behöver prioritera bra VRM.
https://www.youtube.com/watch?v=v5NDtS8za8g

@Donnerstal:
Tack för tipset! Den ser ut att vara bättre rakt av. Justerbar RPM och högre max-RPM, vilket ger 41% högre potentiellt luftflöde (enligt info på Prisjakt). Jag får nog klippa till på den direkt medan erbjudandet gäller!

Så nu tror jag det blir så här:

Det moderkortet är visst "T-topology" för minnesbanorna, vilket gör den optimerad för överklockning med 4 RAM-stickor.
Kanske kan köpa till 2x8 till av samma RAM senare.

Permalänk

Mer efterforskningar, nu på vattenkylning.

Kollade några gamla Gamers Nexus reviews, t.ex. denna som är tre år gammal:
https://www.youtube.com/watch?v=LvIJnAb7DoE
och i den här nya videon kollade jag mest i diagrammen (länk direkt till första diagrammet) :
https://youtu.be/FueK42jjxRo?t=291

Jag har en del beslutsångest helt klart... kanske att jag vill ta den här nu.

Permalänk
Viking
Skrivet av Galadhnen:

Mer efterforskningar, nu på vattenkylning.

Kollade några gamla Gamers Nexus reviews, t.ex. denna som är tre år gammal:
https://www.youtube.com/watch?v=LvIJnAb7DoE
och i den här nya videon kollade jag mest i diagrammen (länk direkt till första diagrammet) :
https://youtu.be/FueK42jjxRo?t=291

Jag har en del beslutsångest helt klart... kanske att jag vill ta den här nu.
https://komponentkoll.se/bild/lipZJ.png

Jag vet som sagt inte vilka som är bra, men om den där är bättre så är det väl att smart val. Men personligen så gillar jag rgb och tycker därför att den andra är snyggare. Och dessutom har den andra 3 fläktar, så det känns som om den skulle kunna vara bättre

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Tycker att det ser bra ut. Jag byggde min dator för ett tag sedan och la fokus på utseende och det fick bli lian li chassi för jävla snyggt med rgb som lyser konstant i vitt el blått rött eller whatever dock inte regnbågsfärg då det är för barnsligt. Därför valde jag ml360 för jag ville ha rgb längst ner på sidan och högst upp ångrar mig inte 1 sekund. Köpte först en h150i som var trasig men såg direkt att den inte funkade ihop med resten pga att den inte hade rgb så tog en 360 istället. Vilk3n som är bäst av de båda vet jag inte men allt beror på hur snyggt man vill att det ska se ut.båda håller tempen nere riktigt bra har dock inte överklockat men stresstestat med båda och de klarade temp mycket bra i 4.7 ghz på alla kärnor. Har inget behov att överklocka idag men om några år så kanske. Finns byggen här med lian li eller tuben. Men jag tror att din budget spräcks med 2k eller nåt.
För då behöver du 6st 120ll och commander pro. Hade valt det vita psun med vita kablar. 9 fläktar i chassit som flyttar luft mycket bra.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.