Hur testar man enklast ett 3dfx kort?

Permalänk

Hur testar man enklast ett 3dfx kort?

För att försäkra sig om funktionen. Helst utan 95/98 och bara i DOS..

Permalänk
Medlem

Det var inte igår.. Vad jag minns behöver du patcha spelet med rätt 3dfx patch för spelet, och sedan se till att rätt glide2x.ovl fil finns med i mappen för varje spel du vill spela. Lär vara mycket lättare under Windows dock då du bara behöver patcha spelet

//Ethix

Visa signatur

uzumaki.se

Permalänk
Medlem

Alltså ursäkta mitt minne men jag både använde och sålde 3Dfx kort när det var aktuellt. Vore det kanske en bra grej att testa GLQuake som var ett DOS-spel som jag kommer ihåg det. Googla så kommer du säkert att hitta en lösning men min känsla säger GLQuake alternativt första Tomb Raider.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Så vitt jag minns så kör ju kort på 100% hela tiden från den tiden, jag körde med handden på kortet när jag testade mitt Voodoo 3 xD

Permalänk
Medlem

Descent II och Build-spelen är väl rätt lämpliga att bencha/stressa 3DFX-kort i DOS med. Lätta att få att lira (läs:man slipper problem som snarare har med spelen än hårdvaran att göra), och stödjer flera olika upplösningar. GLQuake föreslogs av en tidigare skribent, och lär funka bra, men vill minnas att det kördes via Windows.

Skrivet av Chromatic:

Så vitt jag minns så kör ju kort på 100% hela tiden från den tiden, jag körde med handden på kortet när jag testade mitt Voodoo 3 xD

Jo, det har jag för mig stämmer. Har också nåt minne av att det skalade med processorhastigheten, ju snabbare propp, desto hårdare/varmare gick korten.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Descent II och Build-spelen är väl rätt lämpliga att bencha/stressa 3DFX-kort i DOS med. Lätta att få att lira (läs:man slipper problem som snarare har med spelen än hårdvaran att göra), och stödjer flera olika upplösningar. GLQuake föreslogs av en tidigare skribent, och lär funka bra, men vill minnas att det kördes via Windows.

Jo, det har jag för mig stämmer. Har också nåt minne av att det skalade med processorhastigheten, ju snabbare propp, desto hårdare/varmare gick korten.

Korten går varmare under last än idle.
Dom gör inget direkt om dom inte matas med nåt så.
Ca 7.5W begär ett Voodoo2 tex över PCI bussen och allt det kyls passivt via PCB'n så i SLI kan dom definitivt blir stekheta i en oventilerad låda.

Voodoo3 blir skitvarma och bör ha en fläkt monterad på sig.

Man kan tanka ner 3dfx text program för dos och köra, brukar jag göra.
Annars är det enklast att bara ha en dator med ett 3dfx kort som fungerar och bara swapa kort förutsatt att dom är av samma modell typ voodoo2 tex.

Men bara för ett Voodoo2 tex hittas betyder inte att det fungerar, man ska inte köpa kort som "hittas" av bios eller dos men som inte är testade med drivisar och i ett spel.

Många trasiga voodoos hittas men krashar inte datorn fören drivers installeras eller ett spel ska startas.

Själv har jag 2st Voodoo2 SLI setuper som fungerar, ett par Voodoo2 till som är trasiga, ett jag köpte som jag blev blåst på och ett jag fick på tippen som har lite krossade ben som sak rätas ut så kanske det fungerar, får se.

Permalänk
Avstängd

Det första GTA har (eller hade i alla fall) en exe för 3dfx som vad jag minns inte funkade med andra kort. Det spelet stressar förstås inte systemet så hårt kanske, men GTA 1 finns ju gratis och lagligt för nedladdning.

Permalänk
Permalänk

Tack för all input. Jag provar Tomb Raider har jag kommit fram till. Återkommer om resultat.

Permalänk
Medlem

Lägger till denna tråden här:
https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=63&t=64338
För de som verkligen vill testa eller felsöka VooDoo kort.

Permalänk
Medlem

varför inte testa i windows? för att testa direct3d funktionerna så behövs windows. kör en runda 3dmark99.
som PA1983 skriver så är det många voodoos som hittas och verkar fungera, men har allehanda hyss för sig när man lastar dom hårt

av mina 10 voodoo 2 så fungerar 7st felfritt, resten hittas men går bananas när man försöker spela på dom

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Jag har sedan trådan skapat Lagat ett av mina Voodoo2 kort.
Fick tag i ett på en tipp.

Mycket skador på det men fick ihop det så långt att det "fungerade" genom att plocka SMD komponenter från ett donator kort, tyvärr gick det i slow motion och renderade 0.5 fps typ.

Ett Voodoo 2 har ju 2st TMU'er för att rendera texturer och ett FBI chip för frame buffert.

Vill man effektivt stäng av TMU'erna så kan man öppna en terminal, skriva
SET SSTV2_TEXMAP_DISABLE=1

Detta disablar temporärt TMU'erna, det viktiga nu är att sedan starta spelet från samma terminal annars fungerar det inte.

I mitt fall med det trasiga kortet så gick spelet igång i full fart utan TMU'er så var då rätt säker på att felet var där och inte FBI chipet som faktiskt hade tagit mycket fysisk stryk och hade massa böjda pins som jag fick fixa.
Tack vare det rotade jag runt och fan en trasig och saknad resistor till ena TMU' chipet, flyttade över en från mitt donatorkort och sedan fungerade kortet korrekt och har varit på ett lan sedan dess.

Häromdagen dog ett annat kort jag fick som defekt för nåt år sedan men som lustigt nog efter en rengörning gick i nästan ett år by magic.
Även det fungerar med TMU'erna av men i detta fall tror jag ena TMU'n är degraderad tyvärr.
Ska kika mer på det i framtiden, kanske när jag har fått råd till varmluft så kan man börja lyfta tex TMU chip och ta från en donator.

Här är en lista på kommandon man kan köra från terminalen innan man startar spelet för att försöka luska ut vad som kan vara trasigt, hjälper en att veta vart på kortet man bör leta efter fysiska fel.
http://www.mdgx.com/3dfx.htm

jag använder även 3dfx diagnostic tools.
http://falconfly.3dfx.pl/downloads/3dfx_glide2-3_diagnostics_...
Fungerar från windows men kan köras i dos men man måste då lägga till glide2x.ovl som är dos drivern för glide och även ha en DOS/4G extender för att koma åt utökade minnet.

Mer stuff finns här.
http://falconfly.3dfx.pl/reference.htm