Vilken router väljer jag och spelar det någon större roll?

Permalänk
Medlem

Vilken router väljer jag och spelar det någon större roll?

Tja! Min router har alldeles för många år på nacken och det märks av nu när wifi samt kabel börjar tappa nät och är bara allmänt skräp.

Jag bor i en lägenhet på 55kvdm och behöver en ny router. Gärna som passar till gaming, spelar mest fifa på rätt hög nivå och CoD! spelar på Xbox och sjävklart med kabel, snabbhet är viktigt speciellt i fifa!

Jag har kikat på en ASUS RT-AC68U och jag har svårt att tro den inte kommer duga, har inte tänk spendera mer än så heller men däremot undra jag om jag lika gärna kan köpa en billigare router?

Sambon som inte kan någonting alls om nätverk är såklart inte jättesugen på att spendera allt för mycket så därför tänkte jag ta emot lite feedback om det går att komma ner mycket i pris men ändå få ut bra prestanda!

min nuvarande router är Asus RT-N65U, gammal och har blivit tappad lite hit och dit

tacksam för svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ganska liten skillnad på kablad prestanda på moderna routrar och förutsatt att du inte köper ren skit som Asus billigaste modeller som bara har 100 Mbit portar så klarar även budgetmaskiner av att routa kring 300 Mbit/s.
Skillnaderna ligger i finesser som man ofta inte behöver och hur påkostade wifidelar som är integrerade.
Söker du bara en bra router så är Ubiquitis Edge serie både billig och bra men det är alltså routrar och inte allt i ett burkar https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/trad...
De gör också utmärkta accesspunkter om du behöver wifi och switchar osv...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@ImDiddan Routern som @mrqaffe föreslår är riktigt bra, komplettera med en accesspunkt, Ubiquiti Unifi AC lite.
Har en kompis som kör med detta i en villa och är supernöjd. Men dom kör olika system och är man inte intresserad av nätverk kan det vara svårt att komma igång.

Vill du ha en allt i ett enhet, Asus RT-AC86U för 1690kr på komplett och webhallen just nu.
Även fast RT-AC68U är billigare, är den betydligt äldre (2013 enligt prisjakt) medans RT-AC86U är ifrån 2017.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Håll med @mrqaffe kom med ett riktigt bra förslag, tänk på att en router är bra för att den är bra, den blir inte bra pga. någon "sales punchline" så som "gaming router", vilket är säljsnack och inget annat.

Permalänk
Medlem

För gaming vill du undvika bufferbloat så skulle rekommendera en router som kan capa download samt fortfarande klara 100mbit medans den gör så. Googla/YTa bufferbloat först så du vet vad problemet sitter i med majoriteten av routrarna som inte har funktionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"