Programmering 2 loop hjälp
Hejsan. Jag är nästan klar med min uppgift, vi ska göra en dart-simulator.
Det jag sitter fast med är att jag vill att programmet slutar när någon uppnår en viss poäng eller över, i detta fall 301 eller mer.
Såhär ser min kod ut. (Jag skulle uppskatta tips på hur jag ska tänka)
namespace Dartspel
{
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
Game mitt_spel = new Game();
mitt_spel.Run_Game();
Console.Write("Press any key to continue . . . ");
Console.ReadKey(true);
}
}
class Game
{
private List<Player> player_list = new List<Player>();
public void AddPlayer(string name)
{
Player person = new Player(name);
player_list.Add(person);
}
public void Run_Game()
{
int runda = 0;
int antal_kast = 6;
Random slumptal = new Random();
int pil1;
int pil2;
int pil3;
//Här körs programmet
Console.ForegroundColor = ConsoleColor.Yellow;
Console.WriteLine("Välkommen till dart-simulatorn");
Console.ResetColor();
{
Console.Write("\nAnge hur många spelare: ");
int playerAmount = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());
for (int i = 0; i < playerAmount; i++)
{
Console.Write("Ange namn på spelaren: ");
string playerName = Console.ReadLine();
AddPlayer(playerName);
}
Console.WriteLine("\nBörja kasta!");
foreach (Player name in player_list)
do
{
runda++;
foreach (var player in player_list)
{
pil1 = slumptal.Next(0, 20);
pil2 = slumptal.Next(0, 20);
pil3 = slumptal.Next(0, 20);
player.Add_turn(pil1, pil2, pil3);
}
} while (runda <= antal_kast);
foreach (var player in player_list)
{
player.Print_Score();
}
}
}
class Player
{
private string name { get; set; }
private List<Turns> turn_list = new List<Turns>();
public Player(string _name)
{
name = _name;
}
public override string ToString()
{
return name;
}
public void Add_turn(int tal1, int tal2, int tal3)
{
turn_list.Add(new Turns(tal1, tal2, tal3));
}
public int Calculate_Total()
{
int total = 0;
foreach (var Turns in turn_list)
{
total = total + Turns.Get_Score();
}
return total;
}
public void Print_Score()
{
Console.WriteLine("\nStatistik av pilkastning för {0} : ", name);
Console.WriteLine(".................................................");
foreach (var Turns in turn_list)
{
Console.WriteLine(Turns);
}
Console.WriteLine(".................................................");
Console.WriteLine("Total poängen för spelaren är {0} poäng", Calculate_Total());
}
}
class Turns
{
private int turnOne;
private int turnTwo;
private int turnThree;
public Turns(int _turnOne, int _turnTwo, int _turnThree)
{
turnOne = _turnOne;
turnTwo = _turnTwo;
turnThree = _turnThree;
}
public int Get_Score()
{
int total;
total = turnOne + turnTwo + turnThree;
return total;
}
public override string ToString()
{
return string.Format("Pilkast ett : {0}, Pilkast två : {1}, Pilkast tre : {2}", turnOne, turnTwo, turnThree);
}
}
}
}