Dell: "Intels processorbrist förvärras"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Hur menar du nu? Vill du se försäljningssiffror för teoretiska scenarier?

Skickades från m.sweclockers.com

Jämför

Citat:

Det handlar mer om att det inom konsumentsegmentet finns en såpass stark preferens att köpa AMD gentemot Intel

som du skrev, med

Citat:

Det handlar mer om att det inom konsumentsegmentet skulle finnas en såpass stark preferens att köpa AMD gentemot Intel

Permalänk
Medlem

Det enkla svaret är nog att AMD inte heller kan leverera så många CPU:er som krävs, inte ens i närheten. Annars hade vi sett fler Latitude och Elitebooks med Ryzen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av saturday_sun:

Det enkla svaret är nog att AMD inte heller kan leverera så många CPU:er som krävs, inte ens i närheten. Annars hade vi sett fler Latitude och Elitebooks med Ryzen.

Vi lär inte se AMD i Latitudes eller XPS maskiner förrän AMD har stöd för Thunderbolt.

Permalänk
Medlem

Amd kan fortfarande inte konkurrera med Intel när det kommer till laptops.
Så brinner det inte så kan resonemanget vara att det är "bättre att vänta tills Icelakebaserade produkter blir mer tillgängliga".
Så hade åtminstone jag själv resonerat.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Dell har inga kommersiella maskiner med amd. Fanns en desktop med amd i förra generationen men den togs bort förmodligen pga att den inte sålde så bra. Inom konsumentsegmentet finns det amd men det segmentet är väldigt litet jämfört med företagsmarknaden. Bristen gäller inte bara Dell utan alla stora tillverkare är drabbade. Anledningen till att just Dell kom på tal här är väl för att just de uttalade sig om bristen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Erik_T:

Kanske det, men för den typen av företagsdatorer som inte har separat grafikkort utan använder processorns inbyggda grafik så har Intel bättre utbud än AMD än så länge - AMD's processorer med inbyggd grafik använder fortfarande förra generationen av deras CPU-arkitektur.
Sen så har ju även AMD begränsad produktionskapacitet - det är högst tveksamt om de skulle kunna tillverka tillräckligt många CPUer för att ta över hela Intel's marknadsandel Dell eller HP eller Lenovo, ens om de fick chansen.

Hm...
Ja det är onekligen en brist hos AMD, ingen inbyggd grafik, spelar ingen roll om det är en skitgrafik hos Intel, den klarar vad den behöver för en kontorsdator.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@twit:
Men det var ju 19K7.
De dålig skämten är inte rickigt roliga längre. Men gilla fortfarande AMD,

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Visst, men Intel har ökat produktionen med mer än AMDs totala marknadsandel och det räckte inte till. Tror du AMD kan dubbla sin produktion utan problem?

Ja, de har sagt på intervjuer och bolagsstämman att de siktar mot att minst dubbla sina server-marknadsandelar, gå från 5% till dubbelsiffrigt kring Q2-Q4 2020.

Gällande volym med Ryzen beror på hur mycket TSMC investerar i 7nm. Om AMD måste ha mer än vad TSMC kan erbjuda så kan de ta kanske hjälp av Samsung och om måste kan de även ta hjälp av GloFo (då de har nu licenser för 7nm av TSMC).
En long shot skulle vara om AMD t.ex. skriver på wafer agreements med GloFo så att de investering i det så kan GloFo gå med plus med 7nm, men kanske lite för sent nu för 7nm.
Alternativt att TSMC skriver avtal med GloFo och använder deras anläggningar för 7nm eller bättre noder.

Edit: haha om inte Intel hinner före till Samsung (dagens nyhet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Jämför

som du skrev, med

Wow, ber om ursäkt. Jag råkade använda fel ord i sammanhanget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Vad har Intel gjort med sina år dominans? Det visar sej ju att Intel har problem med allt ifrån deras CPU's (säkerhet) till produktion. Tar man sig en titt så är det inte jätte mycket dom lyckats bra med det senaste. Tycker det är väldigt konstigt. Blir definitivt en ny AMD CPU idag.

Permalänk
Medlem

Angående att "de säljer ju AMD också":
Utgå från att Dell säljer mycket till företag. Om man kollar segmentet "laptop för företag" minskar utbudet av AMD-bestyckade delar drastiskt! Inga Ryzen 7 (enda undantag Inspiron 15 5000) utan bara 3 och 5. Gott om Core i7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Amd kan fortfarande inte konkurrera med Intel när det kommer till laptops.
Så brinner det inte så kan resonemanget vara att det är "bättre att vänta tills Icelakebaserade produkter blir mer tillgängliga".
Så hade åtminstone jag själv resonerat.

Linus håller inte med.

Permalänk
Medlem

Ajdå, ja men då får väl DELL helt enkelt lägga ner sin verksamhet eftersom man inte har någon annan CPU tillverkare kvar att välja på som man kan erbjuda istället.

Skämt åsido, jag börjar nu höra att partners frågar om AMD's produkter (-då har det gått väldigt långt när t.o.m. kunder inom företagsmarknaden frågar efter dem) dock så är det ofta leverantörer och mellanhänder som säljer in produkterna och de kan ingenting om AMD i nuläget, så det är mest "-Köp helst Intel, det är dem vi kan och AMD brukar överhetta".

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Linus håller inte med.

AMD gör det bra för hemanvändare med begränsad budget, och det gällde även deras äldre A-serie.
Men man hittar inte mycket AMD ute i arbetslivet...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Snubb1:

När det gäller tillgänglighet och stöd för saker så ligger dom ljusår efter Intel på företags sidan just nu.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

När det gäller tillgänglighet och stöd för saker så ligger dom ljusår efter Intel på företags sidan just nu.

Sa du att AMD ligger ljusår efter Intel i tillgänglighet i kommentarerna på en artikel där Dell pratar om att tillgänglighet på Intel komponenter kan bli ännu sämre framöver?

Jag beställer själv en del Dell till företaget och de har haft leveransproblem många gånger under året.

Permalänk
Datavetare

För stationära borde det inte vara några problem för OEM att ersätta Intels modeller med AMDs. Svårt att se att man kan säga samma sak om bärbara.

15 W modellerna är de som dominerar, framförallt i företagsvärlden. Det snabbaste AMD har där för tillfället är 3700U, en modell som inte står sig speciellt bra ens mot Intels 8000-serie.

Dell Latitude är för närvarande utrustade med i7-8665U, enligt GB4 och GB5 är den CPU-modellen 25-30 % snabbare jämfört med 3700U. Även om man kliver ned till i5-8265U är det klar prestandafördel Intel.

Men i7-8665U är inte det snabbaste Intel har i 15 W lägret, i7-10710U har ~25-30 % högre multicore prestanda medan i7-1065G7 har snarlik CPU-prestanda med i7-8665U (varierar rätt mycket beroende på arbetslast, så beror på vad man gör) medan GPU-prestanda där är ledande för 15 W (Vega 10 throttlar brutalt vid 15 W, kollar man tester hos Notebookcheck är Vega 8 i praktiken lika snabb).

Och det är bara rå prestanda. Även om AMD är på rätt väg har drivrutinerna till deras Ryzen mobile inte varit en smash-hit. Visst är det rent tekniskt OEMs fel som skiter i att uppdatera, men man får anpassa sig efter verkligheten vilket i praktiken betyder att drivrutiner måste vara i ett skick redan vid release där de i värsta fall måste överleva maskinens livslängd. AMD har nu, precis som Intel, generella drivare man kan hämta direkt från dem. Risken finns dock alltid att man tappar vissa funktioner eller att de generella drivarna inte alls fungerar, just det är orsaken att OEM måste vara huvudansvariga för drivare för sina enheter.

För oss som kör Linux professionellt är situationen än värre. Många Ryzen-mobile modeller fungerar överhuvudtaget inte med mindre än att man är kernel-utvecklare. Det samtidigt som bl.a. Dell officiellt stödjer Ubuntu på vissa av sina Intel-modeller. Linux må vara en rejäl nisch för hemanvändare, men det är den klart dominerande plattformen på servers och framförallt "molnet" (till och med i Microsoft moln Azure är Linux sedan en tid tillbaka det dominerande OSet). Självklart kan man köra Linux i en VM, men jag och många med mig föredrar att köra samma OS på utvecklingsmaskinen som slutprodukten ska köras på (Ubuntu fungerar perfekt på t.ex. Latitude 7x00).

Kort och gott: är det någon som tycker det just nu är realistiskt att ersätta Intels laptop CPUer med något annat inom de lite högre segmenten?

Förhoppningsvis krymper AMD skillnaden i början av nästa år när 4000-serien av Ryzen mobile släpps, det blir första mobil-plattform med Zen2 (mobile Ryzen 3000 kör Zen+).

Personligen hoppas jag den här situationen ger ARM extra skjuts, för på sikt (som tyvärr kan vara rätt många år...) har jag svårt att se hur x86 kan konkurrera med ARM på bärbara. Men Windows kan vara allt för beroende av x86 för att övergången ska ledas därifrån, man får nog primärt hoppas att Apple leder den övergången (en hel del pekar på att 2020 års MBA kommer köra deras egen ARM CPU). Amazon (AWS) drar också sitt strå till stacken, prissättningen gör att man vill köra allt som är möjligt på deras egendesignade ARM-servers (som faktiskt är riktigt trevliga).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Märkesdatorer kommer inte in i mitt hem oavsett märke på processorn. Hembygge är det som gäller för då får man det man vill ha

Laptop

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Men det vore ju jätteriskabelt att välja en så liten och obeprövad processortillverkare. De skulle ju kunna drabbas av leveransproblem och bristande tillgång...

Obeprövad?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Fulci:

Sa du att AMD ligger ljusår efter Intel i tillgänglighet i kommentarerna på en artikel där Dell pratar om att tillgänglighet på Intel komponenter kan bli ännu sämre framöver?

Jag beställer själv en del Dell till företaget och de har haft leveransproblem många gånger under året.

Och jag har runt 500 maskiner sköter och beställer på löpande band också.

Nu köper inte vi Dell, men HP har lyckats lösa det med 1 vecka extra lev tid.

Jag säger bara att Intel har massa fördelar på sina laptops som dockor, funktioner, grafik intern och annat som gör att svårt byta.
Dom är ENORMT mycket större på laptops.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Och jag har runt 500 maskiner sköter och beställer på löpande band också.

Nu köper inte vi Dell, men HP har lyckats lösa det med 1 vecka extra lev tid.

Jag säger bara att Intel har massa fördelar på sina laptops som dockor, funktioner, grafik intern och annat som gör att svårt byta.
Dom är ENORMT mycket större på laptops.

Jo, men dålig tillgång är inte ljusår före väldigt dålig tillgång. Att Intel lyckats låsa in alla stora tillverkare med avtal förenklar inte direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ännu värre. Rejäla maskiner ska det vara. Laptop = man får avinstallera allt skit som dom lägger in mot sin vilja

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

...dålig tillgång är inte ljusår före väldigt dålig tillgång...

Skickades från m.sweclockers.com

"dålig tillgång är inte 9 460 730 000 000 km före väldigt dålig tillgång"

Va?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Fulci:

Jo, men dålig tillgång är inte ljusår före väldigt dålig tillgång. Att Intel lyckats låsa in alla stora tillverkare med avtal förenklar inte direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Kollar vi på ersätta våran park så är tillgång ren skit.
Finns ingenting som kan ersätta prylarna, extremt få modeller.

Jag vill se TR4 3000 fast för företag som Xeon X299 finns så vi kan köpa billigare workstation hos oss men finns bara epyc och kostar skjortan...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kollar vi på ersätta våran park så är tillgång ren skit.
Finns ingenting som kan ersätta prylarna, extremt få modeller.

Jag vill se TR4 3000 fast för företag som Xeon X299 finns så vi kan köpa billigare workstation hos oss men finns bara epyc och kostar skjortan...

Jag håller med dig i sak men tillgången på Intels delar är inte bra just nu, därför vill jag inte nämna den som positivt.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Fulci:

Jag håller med dig i sak men tillgången på Intels delar är inte bra just nu, därför vill jag inte nämna den som positivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det är inget positivt för 5 öre håller med dig.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Märkesdatorer kommer inte in i mitt hem oavsett märke på processorn. Hembygge är det som gäller för då får man det man vill ha

Well, ibland (särskilt vad gäller laptops) är kanske det man vill ha just en brand-modell?
Tror inte jag kan bygga en XPS eller Razer Blade själv, riktigt

Skrivet av saturday_sun:

Det enkla svaret är nog att AMD inte heller kan leverera så många CPU:er som krävs, inte ens i närheten. Annars hade vi sett fler Latitude och Elitebooks med Ryzen.

Det stämmer nog att AMD inte kan ta på sig hela marknaden- men när jag senaste talat med dell, med en inköpare på vårt systerbolag i annat land, samt med lenovo så har jag varje gång hört "Ni kan beställa men det tar 4-6v" detta då alltså för custom-to-order datorer som normalt kanske tar 1-2 veckor. Lenovo gick så långt som att säga att om jag behövde ha datorn snart så vore AMD bästa alternativet då deras 4-6 veckor på motsvarande maskin med intel var en väldigt höftad leveranstid.

Så man kan tänka sig att AMD teoretiskt inte kan leverera tillräckligt många processorer- men i verkliga livet är problemet just nu att intel definitivt inte kan leverera tillräckligt många processorer. Vilken andel de har av kakan är bara supply & demand.

Skrivet av anon228747:

Vi lär inte se AMD i Latitudes eller XPS maskiner förrän AMD har stöd för Thunderbolt.

Har inte riktigt undersökt hur thunderbolt faktiskt implementeras- men borde inte tillverkare teoretiskt sett kunna välja att implementera det själva? Har svårt att se att AMD kommer få "stöd" för en teknologi licenserad av intel, men Dell kan ju ändå välja att använda PCIe lanes för TB om de anser att det finns en marknad för det?

Mitt x570 ITX med 3900x har thunderbolt, så omöjligt kan det ju inte vara.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Inte på tiden att AMD snart kommer med en F.U video likt Nvidia? "We got 99 problems but Intel aint one." ungefär.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Tillräckligt länge ja. I det här fallet är tillräckligt länge en lång tid.

AMD har just nu ett övertag på marknaden för desktop-processorer, men det är bara en del av den totala processormarknaden.
Vad jag kan se så behåller Intel sitt övertag vad gäller server-processorer och laptop-processorer - och de marknaderna är stora.

Inte nog med det Intel prioriterar server processorerna framför konsument diton. Någon som läst något om cpu brist på Intel server varianterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Beror helt på vilket segment vi rör oss i. Detta var ju budgetsegmentet med en Intelpropp från Q3 2017.
Med andra ord ingen Ice Lake.
Swecs medlemmar är nog inte riktigt målgruppen.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch