Amd Ryzen 3700X stockkylare eller köpa en annan??

Permalänk

Amd Ryzen 3700X stockkylare eller köpa en annan??

Hejsan!!

Sitter här med alla nya delar för en uppgradering av datorn.
Men tvekar lite att ens börja med det. Lite osäker på kylning av CPU.
Datorn som uppgraderas är den i signaturen så övriga delar förutom Cpu,Moderkort och minne kommer att hänga med och att cpu kylaren är utbytt pga haveri därav min frågeställning nedan.

Har en Noctua NH-D14 men där saknar jag AM4 fästen pga att den köptes mycket tidigare och jag hittar inte kvitton så jag kan beställa extrasatsen från noctua och jag tycker den kylaren är för stor dessutom.

Har även en Be Quiet Pure rock som även där köptes innan AM4 fanns och den vet jag ej om det ens går att få tag i en sats för AM4 till.

Har även en Fractal Design Kelvin S24 som pumpen pajat på sen tidigare har dock även en helt ny pump till den men känner inte att jag vill köra på den sortens kylare längre så har inte brytt mig om att byta pumpen i den eftersom den gick sönder precis efter garantitiden. Till denna har jag dock AM4 fäste så kan fixa den och köra på den eventuellt.

Så frågan för mig är om Wraith Prism duger som kylare?? Eller om jag ska beställa en ny Be Quiet Pure rock eller dark rock slim istället och vänta med att bygga den eller köra på antingen Stock eller Sluten vattenkylare.

Jag måste säga att jag verkligen gillat min Pure Rock kylare men hur är igentligen stock i ljudnivå motsvarande den?

Nån som kör med Wraith Prism och kan ge nån aning om hur den är som kylare? jag kommer inte att överklocka cpu alls som det är just nu.

Och ja jag vet att jag kan ju alltid bygga ihop skiten och testa men tänkte innan jag gör det att jag hör mig för lite om det är bättre att vänta några dagar på en bättre kylare eller inte.
Orsaken att jag inte bara bygger ihop och testar är att jag tidigare varit klantig att kylarens kylpasta fastnat så jävligt i cpu att vid demontering så har saker gått sönder för att få isär det så försöker undvika att montera och demontera för mycket. Kanske ren otur tidigare men ändå.

Tack till dom framtida svar på mitt lilla ilandsproblem.

Visa signatur

Dator!
AMD Ryzen 7 3700X - AMD originalkylare - ASUS ROG Strix B550-I Gaming - Samsung 850 EVO 500 GB SSD + OCZ TR150 480GB SSD + Samsung 970 EVO Plus 1TB - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200MHZ - Cooler Master Masterbox NR200P -Powercolor RX 6800 Red Dragon -AOC 32" AGON-AG322QWG4 + ASUS MG248Q Gaming Monitor.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vad är problemet med att D14 är för stor?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Ursäkta jag skrev kanske lite otydligt. Men jag tycker den är för stor och klumpig bara. Så det är enbart min personliga smak och att jag inte har AM4 fästen till den som är orsaken att jag tycker att den är för klumpig och sen ger den ett jäkla tryck på moderkortet i en towerlåda.

På gamla moderkortet där den har använts några år så är moderkortet helt snett efter ett par år med den kylaren dock är det ett gammalt moderkort av Am3+. Enbart därför jag skrev att jag tycker den är för stor.

Visa signatur

Dator!
AMD Ryzen 7 3700X - AMD originalkylare - ASUS ROG Strix B550-I Gaming - Samsung 850 EVO 500 GB SSD + OCZ TR150 480GB SSD + Samsung 970 EVO Plus 1TB - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200MHZ - Cooler Master Masterbox NR200P -Powercolor RX 6800 Red Dragon -AOC 32" AGON-AG322QWG4 + ASUS MG248Q Gaming Monitor.

Permalänk
Medlem

Körde den låter lite under belastning så om man störs av det så går den bort. I övrigt är den ljusår bättre än intels gamla mini kylare man knäppte dit.
Tycker du ska testa, ganska lätt att byta om du vill det senare. Stora nackdelen är nog att cpun kanske inte boostar lika högt pga värmen.

Edit: häng tower kylaren i en lina för stöttning. Har sjölv nh14 utan några problem i en tower låda. Flyttar du den inte ofta är det nog inga problem
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Jag ska prova köra med stockkylaren så får vi se. Verkar vara ganska rejäl.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk

Mjo jag kollade på stockkylaren med och den ser ju rejäl ut men fläkten är inte den största så risken för högt ljud finns. Jag kanske gör det samma och bara ger den en chans och sen får jag i värsta fall plocka isär datorn igen om jag blir missnöjd med stock och hoppas inga pins ryker pga kylpasta som blir som lim.

Visa signatur

Dator!

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Körde den låter lite under belastning så om man störs av det så går den bort. I övrigt är den ljusår bättre än intels gamla mini kylare man knäppte dit.
Tycker du ska testa, ganska lätt att byta om du vill det senare. Stora nackdelen är nog att cpun kanske inte boostar lika högt pga värmen.

Edit: häng tower kylaren i en lina för stöttning. Har sjölv nh14 utan några problem i en tower låda. Flyttar du den inte ofta är det nog inga problem

Tack för ditt svar får nog bli så att jag testar stockkylaren eftersom jag ändå sitter ca 1,5 meter från burken och den står på golvet och chassit är ju lite dämpat med så ger det en chans tror jag.
Stort tack för att du skrev och jag har gott om andra fläktar som snurrar i datorn så genomflödet är ganska bra på burken så varm luft försvinner ganska fort ur chassit.

Visa signatur

Dator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av helloween1978:

Tack för ditt svar får nog bli så att jag testar stockkylaren eftersom jag ändå sitter ca 1,5 meter från burken och den står på golvet och chassit är ju lite dämpat med så ger det en chans tror jag.
Stort tack för att du skrev och jag har gott om andra fläktar som snurrar i datorn så genomflödet är ganska bra på burken så varm luft försvinner ganska fort ur chassit.

Är du inte jättekänslig för ljud från fläktar så kan den där nog klara sig rätt bra, finns även en mini knapp som kan vara svår att se. den är till för silent mode eller normalt läge så den kan du också leka med för att se hur det blir. den sitter på sidan av fläkten och är rätt liten.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Har nu uppgraderat burken min och kör på en Be Quiet Pure rock.

Tycker dock Cpun känns varm vid idle. Pendlar mellan 48-55 grader när man bara sitter och kollar vid idle och vid en liten stunds spelande så sticker den iväg upp över 70 grader och upp till 80 med och inte blir det tyst ens med en Pure rock kylare.
Är det normala temps med denna kylare på en Ryzen 7 3700X?

Körde en likadan kylare på min I5 6600K och den gick aldrig över 55 grader vid flera timmars spelande men kanske är Ryzen väldigt varma cpuer

Visa signatur

Dator!

Permalänk
Medlem

Har nu uppgraderat burken min och kör på en Be Quiet Pure rock.

Tycker dock Cpun känns varm vid idle. Pendlar mellan 48-55 grader när man bara sitter och kollar vid idle och vid en liten stunds spelande så sticker den iväg upp över 70 grader och upp till 80 med och inte blir det tyst ens med en Pure rock kylare.
Är det normala temps med denna kylare på en Ryzen 7 3700X?

Körde en likadan kylare på min I5 6600K och den gick aldrig över 55 grader vid flera timmars spelande men kanske är Ryzen väldigt varma cpuer

80 grader låter högt, min 3700X når ca 72 grader som högst vid spelande och 66-67 grader vid en CB20 all core med U12A.

Permalänk
Medlem

@helloween1978: Det är fullt normalt, dessutom är Pure Rock inte ej särskilt kraftfull kylare utan endast någon form av snäppet över det som följer med i kartong.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Kör jag nån timmes Diablo 3 så ligger cpu på mellan 60-65 grader vilket är godtagbart.

Drar jag igång The Outer Worlds så drar cpu iväg till 80 grader efter kanske 30 minuters spelande dock lite tyngre spel än Diablo 3 verkar dock som mest gå upp till det även om jag fortsätter spela och vid avslut så sjunker den ner till att pendla mellan 48-55 grader vid idle.

Får nog börja kolla lite på nån annan kylare trotts allt. 80 grader på cpu vid spelande gör att fläktarna flåsar på ganska hörbart eller snarare mer än hörbart snarare ganska störande.

Visa signatur

Dator!

Permalänk
Medlem

@helloween1978: Vad har du för chassi och luftflöde i lådan? Det har också en enorm påverkan på temperaturerna för dina komponenter.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Dark Rock 4 bör fungera bra.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Fast 80 grader är väl inget att oroa sig för?

Och för att jämföra med Intel måste man inte typ dra bort 20 grader för de mäter temp olika? Eller så har jag fått det om bakfoten

Permalänk
Medlem

Kör jag nån timmes Diablo 3 så ligger cpu på mellan 60-65 grader vilket är godtagbart.

Drar jag igång The Outer Worlds så drar cpu iväg till 80 grader efter kanske 30 minuters spelande dock lite tyngre spel än Diablo 3 verkar dock som mest gå upp till det även om jag fortsätter spela och vid avslut så sjunker den ner till att pendla mellan 48-55 grader vid idle.

Får nog börja kolla lite på nån annan kylare trotts allt. 80 grader på cpu vid spelande gör att fläktarna flåsar på ganska hörbart eller snarare mer än hörbart snarare ganska störande.

Vad får du på en runda CB20? Kolla där först, att du når 80 grader+ kan bero på dåligt flöde i chassit och hög värme från t.ex GPU.

Får du OK i CB20 så är det flöde i chassi/gpu temp som är problemet, får du högt där med så hade jag testat montera om med
t.ex https://www.inet.se/produkt/5320121/thermal-grizzly-kryonaut-... först innan du köper ny kylare.

Sen lär du inte nå så mycket lägre på en luftkylare, tror här är ett par på forumet som fått lite lägre med D15/DRP 4 i CB20 än vad jag får med min U12A. (Når samma temp som dom med sidan avplockad och dom kör luftigare chassi än mig)

Permalänk
Skrivet av Aeig:

@helloween1978: Vad har du för chassi och luftflöde i lådan? Det har också en enorm påverkan på temperaturerna för dina komponenter.

Mvh

Jag har ett Define R5 med 2 st 140mm fläktar i fronten som suger in luft. 1 st 120mm i botten som blåser upp luften och en tror det är 120mm bak som blåser ut varm luft ur chassit.

Nackdelen med Pure Rock kylaren är ju att fläkten ligger neråt och blåser upp luften rakt uppåt och en cm eller två från fläkten sitter ju graffikkortets backplate som avger värme med.
Hade nog varit bättre med en kylare som fläkten sitter över Ram istället och tar luften från sidan och blåser den rakt bakåt mot fläkten som blåser ut luften.

Visa signatur

Dator!

Permalänk
Medlem

@helloween1978: testa att montera om stock kylaren men var noga med att torka bort gammal pasta, kan ha kommit skit i pastan under installationen, vet att det var lite snack om ominstallationer av kylare när R 3000 serien kom, folk installera om pga höga temps och det hjälpte. Tycker iaf att du ska laga din Fractal aio, är ju Alphacool som rtillverkar den och de gör ju i övrigt rätt solida grejer, det är inte världens bästa aio pga att coldplaten knappt har några fenor (på insidan ) men ska räcka bra till en 3700.

En annan sak, om du inte redan gjort det: uppdatera till senaste bios, vet att tidiga bios hade en boost algoritm som gjorde att cpuer blev onödigt varma.

GLFH!

Permalänk
Medlem

Får ungefär samma temps som du, har Dark Rock slim. Tror inte det blir så mycket kallare utan vattenkylning.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Jag har ett Define R5 med 2 st 140mm fläktar i fronten som suger in luft. 1 st 120mm i botten som blåser upp luften och en tror det är 120mm bak som blåser ut varm luft ur chassit.

Nackdelen med Pure Rock kylaren är ju att fläkten ligger neråt och blåser upp luften rakt uppåt och en cm eller två från fläkten sitter ju graffikkortets backplate som avger värme med.
Hade nog varit bättre med en kylare som fläkten sitter över Ram istället och tar luften från sidan och blåser den rakt bakåt mot fläkten som blåser ut luften.

Det finns en bracket till kylaren så du kan sätta den på "rätt" håll. Jag har har en Pure Rock själv och har beställt kittet. Kostar 10 euro inkl frakt. Har inte fått det än men kommer förhoppningsvis i veckan. Jag har en 3700x också.

Permalänk
Skrivet av r_b89:

Vad får du på en runda CB20? Kolla där först, att du når 80 grader+ kan bero på dåligt flöde i chassit och hög värme från t.ex GPU.

Får du OK i CB20 så är det flöde i chassi/gpu temp som är problemet, får du högt där med så hade jag testat montera om med
t.ex https://www.inet.se/produkt/5320121/thermal-grizzly-kryonaut-... först innan du köper ny kylare.

Sen lär du inte nå så mycket lägre på en luftkylare, tror här är ett par på forumet som fått lite lägre med D15/DRP 4 i CB20 än vad jag får med min U12A. (Når samma temp som dom med sidan avplockad och dom kör luftigare chassi än mig)

Körde just en CB20 runda och där kommer cpu upp till 75 grader vilket är helt ok antar jag. Har inte hunnit testa fler spel är Diablo 3 och The Outer Worlds och i det sistnämda går den upp till 80 grader efter ca 30 minuters spelande.
Jag körde med Arctic Silver 5 kylpasta när jag monterade kylaren och tog bort den förapplicerade.

Börjar misstänka att det är värmen från GPU vid spelande som just höjer temp på cpu eftersom dom sitter så nära varann så får nog börja kolla lite.

Stort tack för tipsen.

Visa signatur

Dator!

Permalänk
Skrivet av mill:

Det finns en bracket till kylaren så du kan sätta den på "rätt" håll. Jag har har en Pure Rock själv och har beställt kittet. Kostar 10 euro inkl frakt. Har inte fått det än men kommer förhoppningsvis i veckan. Jag har en 3700x också.

Ah det hade jag inte en aning om att det fanns. Kanske värt att testa det eller försöka få tag i ett am4 fäste till Noctua NH-D14 som jag har ligger även om jag hade föredragit en lite mindre kylare.

Visa signatur

Dator!

Permalänk
Medlem

Ah det hade jag inte en aning om att det fanns. Kanske värt att testa det eller försöka få tag i ett am4 fäste till Noctua NH-D14 som jag har ligger även om jag hade föredragit en lite mindre kylare.

Bara kontakta dem på https://www.bequiet.com/en/contact/spareparts så svarar de via email med detaljer. Ang Noctua så tror jag de skickar ut kit gratis faktiskt.

Permalänk
Medlem

Någon kanske redan har påpekat: En fördel med Wraith Prism är att den inte enbart kyler CPU utan även uttökat luftflöde över VRM heatsink. Alltså lägre temp över VRM vilket är fördelaktigt beroende på moderkort.

Edit: Ska du inte överklocka så räcker det gott med stock kylaren. Ska du överklocka och planerar att använda en aio-kylare så bör du se till att du har bra luftflöde genom burken för att kyla moderkort. Vilket du egentligen bör se till att ha oavsett.

Mvh,

Permalänk
Medlem

@helloween1978: Ja, det hade varit bättre med en kylare som har en sånt flöde.

Sen hade jag även monterat fläktar i toppen av chassit, en i fram som in och en längre bak som ut.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@helloween1978: Ja, det hade varit bättre med en kylare som har en sånt flöde.

Sen hade jag även monterat fläktar i toppen av chassit, en i fram som in och en längre bak som ut.

Mvh

Tror det räcker att han börjar med att ersätta stock fläktarna med HP14 fram och HF14 bak, alternativt Noctuas motsvarighet så lär han få betydligt mycket bättre flöde.

Fractal själva rekommenderar HP14 fram och HF14 bak pga sitt täta filter framtill.

Alternativt: https://www.inet.se/produkt/5320961/fractal-design-prisma-al-... som har bra pris nu. Dom har också bra specs, låter dock lite mer än Noctua's varianter.

Permalänk

Stort tack till alla som skrivit och get tips och ideer.
Nu har jag lite att prova mig fram med och se om jag kan få det lite svalare.

Tack än en gång för all hjälp.

Visa signatur

Dator!

Permalänk
Medlem

Fick monteringskit för Pure Rock igår, beställde i onsdags, så det var snabbt. Hinner dock inte montera förrän till helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

80C när man kör CB20 är ingen fara ju.

Min går upp i 80 vid CB20 men runt 70 i spel.

Processorn throttlar vid 95C.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

80C när man kör CB20 är ingen fara ju.

Min går upp i 80 vid CB20 men runt 70 i spel.

Processorn throttlar vid 95C.

Fast thermal throttle börjar ju redan vid 65 grader. Sen är 80 grader ingen fara som du säger, men det låter väldigt högt. Framförallt i CB20, där övriga komponenter inte avger värme. Mitt problem är min GPU som värmer luften i lådan under längre spelsessioner, då stiger även CPU temp över tid.